Aihe: M.netin tori ja huijaukset
1 2 3 4 5228 229 230 231 232347 348 349 350 351
msalama
15.11.2021 12:33:22

Joo, MobilePay varmaan kävisi kanssa, eli pannaan sekin hyväksyttävien listalle.
Olevainen x huuhaa = koettu lopputulos
samiko
15.11.2021 14:41:21 (muokattu 15.11.2021 14:47:49)
kojones: MobilePaylla ja vastaavilla taitaa olla huono huijata?

Täytyy myöntää että minua ainakin kuumottaa aina vähän käteiskaupat, ikinä kun ei voi olla varma onko raha väärennettyä vai ei.

Eli tarkoittaako tämä kohta sitä että käteistukon kanssa ihan turha lähteä ostoksille? Minen meinaan ole mitään mobiilimaksuappeja puhelimeen asentanut, enkä asenna kuin vasta sitten kun on ihan pakko.

No toisaalta, ostokseni olen pääsääntöisesti nykyään tehnytkin kivijalka- tai nettiliikkeistä.
Snapo
15.11.2021 14:45:36
Omistan mobilepayn ja kaikki on hyvin, jopa paremmin kuin ennen.
"Mitään hyödyllistä tietoa musiikista tai soittimista täältä tuskin oppii, mutta kielioppi väännetään kuntoon vaikka väkisin."
msalama
15.11.2021 15:25:58

vasta sitten kun on ihan pakko

No mutta sitähän sitä käyttää pitää, mikä on käytännöllistä. Eihän itsellänikään ole, koska en ole toistaiseksi tarvinnut. Ja mähän nyt olen muutenkin riskinhajautusmiehiä, eli joka asiaan oma palikka tarpeen mukaan, eikä kaikkea mahdollista paskaa yhteen kännykkään. Ei nimittäin ole järkevää tietoturva- tai redundanssiajattelua sellainen ollenkaan.
joku muu sikko
15.11.2021 16:44:17
Ainoan kerran kun olisin mobile payta käyttänyt niin sanottiin että on tonnin raja. 3 piti maksaa. Onneksi on tilejä monissa pankeissa. Tori ostoksillakin voi siirtää joltain sellaiselta että näkyy heti
Juu mast tsamp övei from skvirröls baik ant staat living diu. -Sjömanni-
Karri73
15.11.2021 16:45:58
jsavis: Moi,

Mitäs ajattelette tästä tapauksesta, onko kellään vastaavia kokemuksia:

Minulla on yksi tavara myynnissä täällä ja tori.fi:ssä. Sain toissapäivänä Whatsappin kautta kiinnostuneen yhteydenoton. Pienen tinkauskierroksen jälkeen hinta saatiin kohdalleen, minkä jälkeen tämä ostajaehdokas lähetti seuraavan viestin:

"OK, olen kiinnostunut, haluan ostaa, mutta asun Kuusamossa. Onko toimitus mahdollista? Olen kiinnostunut vain turvallisesta maksusta Suomen Postin verkkosivuston kautta. Saat rahat heti, ja sitten kuriiri ottaa sinuun yhteyttä."

Tästä nousi jo heti karvat pystyyn, mutta esitin vielä pöljää ja vastasin: "Hienoa! Itselleni ei ole tuttu tuo kuvailemasi maksu/kuriirisysteemi, mutta jos sinä tiedät miten se toimii ja se on turvallinen molemmille osapuolille, se tietysti sopii. Lähetyskulut toki tuon sovitun hinnan päälle."

Siihen hän: "Älä huoli, se toimii hyvin yksinkertaisesti. Osoittautuu, että ensin maksan tavarat ja toimituksen, jonka jälkeen lähetän sinulle linkin FedEx-verkkosivustolle, jossa sinun tulee ilmoittaa tietosi ja pankkikortti, jolle haluat vastaanottaa rahaa. Kun olet vastaanottanut rahat, kuriiri ottaa sinuun yhteyttä."

Tässä kohtaa oli jo pakko ruveta vähän panemaan vastaan, joten vastasin: "Siis maksat tavaran ja kuljetuksen etukäteen? FedExillekö? Ja FedEx välittää maksun kortilleni, jonka tiedot ilmoitan jonnekin...? Sori, mutta ei FedExillä ole mitään tämänkaltaista palvelua. Oliko muita hyviä ideoita?"

Siihen tuo kanalja vielä vastasi: "En tarkoittanut FedExiä vaan Suomen Postia". Ja tämän viestin yhteyteen oli liitetty 'ruutukaappaus'. Ihan oli nähty vaivaa. Oli otettu ruutukaappaus Postin ohjesivulta ja vaihdettu ohjeisiin oman tarinan mukaiset tekstit.

No, lähetin vielä lopuksi viestin "OK, voitko lähettää linkin kyseiselle postin ohjesivulle, jolta ruutukaappauksesi on otettu. Tutustun palveluun tarkemmin." Tähän luonnollisesti sitten päättyi yhteydenpito siltä puolen.

Jäi mietityttämään, miten tämä olisi edennyt, jos olisin jatkanut kaupantekoa. Ilmeisesti tämä puliveivaaja olisi lähettänyt minulle linkin itse pykäämälleen, Postin sivustoa jäljittelevälle verkkosivulle, jonne minua olisi pyydetty täyttämään luottokorttini numero sekä henkilötiedot aina henkilötunnusta myöten.

Kaikenlaista yrittäjää...

Mulle tuli eilen täysin vastaava viesti, nyt oltiin vaan Kemi kaupungista. FedExistä ei puhuttu, Postin kuriiri olisi noutanut ja pakannut. Olisi tarvinnut vaan laittaa pankkikortin numero, tilisiirto ei muka onnistu kun ei ole Suomen kansalainen.
Kaikki olisi ollut ostajan mukaan helppoa ja turvallista...
Krice
15.11.2021 19:12:37

Piepe: Juu itsekin ruvennut ensisijaisesti suosimaan juuri Mobile Paytä

Mikä on mobile pay.
msalama
15.11.2021 19:35:52

Mikä on mobile pay

Ookkonää Kooklesta kuullu? No mutta kuitenkin:

https://www.mobilepay.fi
Piepe
15.11.2021 23:18:57 (muokattu 15.11.2021 23:20:00)
e: äyh ei mitään.
Mho
16.11.2021 07:50:54
msalama: Ookkonää Kooklesta kuullu? No mutta kuitenkin:

https://www.mobilepay.fi

Itse käyttänyt Mobilepaytä on useissa kaupoissa ja mun mielestä helpoin tapa ehdottomasti. Rahat näkyy sovelluksessa reaaliajassa, loistava appi. Käteistä tulee niin harvoin enää käytettyä että tää sopii ainakin mulle paremmin kuin hyvin.
Krice
16.11.2021 10:57:49

msalama: https://www.mobilepay.fi

Vaatii kaikki oikeudet kännykästä ja syyt sille on hassun kuuloisia. Tosi luotettavan tuntuinen softa.
JuSu
16.11.2021 11:26:04 (muokattu 16.11.2021 11:26:12)
Krice: Vaatii kaikki oikeudet kännykästä ja syyt sille on hassun kuuloisia. Tosi luotettavan tuntuinen softa.

Useamman vuoden ollut mulla käytössä, eikä mitään moitetta ole toiminnasta ollut. No, joskus voi kestää parikin minuuttia, että raha siirtyy, kun yleensä menee sekunneissa.
Olen luopunut kirjoitusteni allekirjoittamisesta. -JuSu-
LaMotta
16.11.2021 11:31:29

Krice: Vaatii kaikki oikeudet kännykästä ja syyt sille on hassun kuuloisia. Tosi luotettavan tuntuinen softa.

En käyttäisi puhelinta rahaliikenteen hoitamiseen.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
JuSu
16.11.2021 11:51:56
LaMotta: En käyttäisi puhelinta rahaliikenteen hoitamiseen.

Et ilmeisesti käytä verkkopankkiakaan puhelimen kautta? Käytätkö tietokoneen selaimella?
Olen luopunut kirjoitusteni allekirjoittamisesta. -JuSu-
Ruutukunkku
16.11.2021 11:58:39

Jos syy on tietoturvassa, niin taitaa tällä hetkellä vaan tilanne olla se, että puhelinapit on turvaliisempia, kuin tietokoneiden käyttikset.
You are number six
empires
16.11.2021 12:05:19

En käyttäisi muuta kuin puhelinta rahaliikenteen hoitamiseen.
Lights are on but nobody is home..
Larzes
16.11.2021 12:09:30
empires: En käyttäisi muuta kuin puhelinta rahaliikenteen hoitamiseen.

Tämä on myös erään F-Securen expertin näkemys taannoin mediassa, eli ilmeisesti puhelimen tietoturva on yleensä parempi kuin tietokoneen.
Paskaa soittoa jo syksystä 2008
Seba
16.11.2021 13:05:37

Itse käytän ainoastaan katteettomia shekkejä.
Goslow
17.11.2021 13:55:54

Ottamatta kantaa siihen miksi kaikkia sovelluksen vaatimia lupia tarvitaan:

MobilePay on Danske Bankin kehittämä maksusovellus johon rekisteröit oman maksukorttisi tiedot ja oman pankkitilisi tiedot.
(maksukortti ja tili voivat olla missä tahansa pankissa)

Kun maksat jollekin rahaa, käytännössä teet "korttioston" jossa "myyjä" on Danske.
Vastaanottaja saa välittömästi rahat oman pankkinsa tilille Danskelta.

MobilePayn yhteistyökumppaneiksi liittyi myöhemmin muita pankkeja (esim. Nordea) jonka takia MobilePay erotettiin Danske Bankin erilliseksi tytäryhtiöksi.

Eli omasta mielestäni voisi luokitella luotettavaksi sovellukseksi.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)