Aihe: Kuulokesoittaminen
1 2 3 4 5
LaXu
29.03.2021 13:16:33
forreal: Tappelen saman aiheen kanssa.

Mulla löytyy leluna myös esim. Harley Benton DNAfx GiT -multiefekti, eli Mooer GE150, mutta sen soundi on aivan kamalan kylmä ja steriili. Ei tekisi mieli ostaa toista GT40stä - ja jotenkin on usko, että parempiakin soundeja kuulokkeille löytyy. Löytyykö? Katana voisi olla muuten mielenkiintoinen valinta, mutta luin että siinä ei olisi kuulokkeille stereo-soundia, mikä tarkoittaa "ei jatkoon". Myös Yamaha THX II -mallit ovat lukemani mukaan kuulokkeilla heikkoja.

Eli se kysymys: mistä löytyisi kuulokkeille parhaat, ns. "luonnolliset" soundit? Ei tarvitse olla mallintava kombo välttämättä, mutta tietokoneen kanssa en halua liikaa räplätä.

Se löytyy huippuluokan multiefekteistä. Line6 Helix Stomp ja Strymon Iridium olisivat hyviä ehdokkaita.

Yamaha THR10-II mallit pitäisivät olla kuulokesoittoon soveltuvia vallan mainiosti, joskin softasta saa ehkä vähän säätää asetuksia. En ole kokeillut tätä uudempaa sarjaa, mutta mielestäni ekasta versiosta sai varsin toimivia ja terveitä soundeja.

Kuulokesoitossa kriittisimmät osat ovat kaiutinsimulaatio ja huonekaiku tuomaan tilan tuntua. Ilman noita soundit jäävät hyvilläkin vahvarimallinnuksilla vaisuiksi. Sitten tietysti kuulokkeet vaikuttavat, mutta sun Sennheiser HD598 luulisi olevan varsin pätevät.
Hikkis
29.03.2021 13:52:47
Mulla oli DV Markin little jazz ja pedaalilauta. Toimi hyvin myös kuulokesoittelussa. Vahvistimesta ei saa kuin puhdasta ulos, mutta se toimii pedaalien kanssa mainiosti. Trankkuvahvistimeksi sain sillä Bossin bluesdriverin ja reverbin kanssa oikein maukasta säröä aikaiseksi. Basson tullessa taloon halusin minimoida kaman määrän ja niinpä päädyin Overloud TH-U:n käyttäjäksi. Toimii mulla.

Avoimet kuulokkeet antavat kokemukseni mukaan paremman soittokokemuksen, jos niistä vuotava ääni ei ole häiriöksi muille. AKG:n K-701:ä voin ainakin suositella luureiksi kotisoitteluun.

Täytyy silti sanoa, että tuo Little Jazz + pedaalilauta oli selkeämpi ja helpompi vaihtoehto kuin tietokoneplugari. En vieläkään ole jaksanut käydä edes puolta vahvistinmallinoksista läpi. Ja jotenkin se on inan vaivalloisempaa aloittaa soittaminen tietokoneen kanssa kuin perinteisen vahvistimen. Vaikkei tietokoneella tarvitse nähdä juurikaan enempää vaivaa soiton aloittamiseen.
forreal
29.03.2021 14:21:01 (muokattu 29.03.2021 14:21:57)
LaXu: Se löytyy huippuluokan multiefekteistä. Line6 Helix Stomp ja Strymon Iridium olisivat hyviä ehdokkaita.

Yamaha THR10-II mallit pitäisivät olla kuulokesoittoon soveltuvia vallan mainiosti, joskin softasta saa ehkä vähän säätää asetuksia. En ole kokeillut tätä uudempaa sarjaa, mutta mielestäni ekasta versiosta sai varsin toimivia ja terveitä soundeja.

Kuulokesoitossa kriittisimmät osat ovat kaiutinsimulaatio ja huonekaiku tuomaan tilan tuntua. Ilman noita soundit jäävät hyvilläkin vahvarimallinnuksilla vaisuiksi. Sitten tietysti kuulokkeet vaikuttavat, mutta sun Sennheiser HD598 luulisi olevan varsin pätevät.

Kiitoksia paljon!

Joku jossakin kirjoitteli, että tämä THR10-sarjan toinen malli (THR10-II ja THR30-II) on kuulokkeiden soundin puolesta selvästi heikommalla tasolla noihin ekan version soundeihin verrattuna. Mutta ehkäpä softalla korjailun myötä alkaisi paremmin toimimaan. Kuulokkeilla soitettaessa olisi hyvä myös jos mukana vehkeessä olisi helppokäyttöinen Noise Gate - Fender Mustangeissa tämä puoli on kunnossa. Toki onhan noita pedaleja sitä varten jos alkaa suhina ärsyttämään. Pistetään harkintalistalle.
18is9
29.03.2021 14:38:36

Hikkis: AKG:n K-701:ä voin ainakin suositella luureiksi kotisoitteluun.

Sama homma, minusta nuo toimivat hyvin tässä hommassa.
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
noon
14.11.2021 19:44:03

Itse soittelen kuulokkeilla nykyään aika paljon. Hetken se otti aikaa, että soittofiilis löytyi kuulokesoundeille, etenkin kun oli tottunut, että kamat on niin isolla että kitarasoundi myös tuntuu fyysisesti :)

Mua auttoi se, että kuulokkeisiin sai stereosoundin. Oleellinen ero monoon verrattuna.

Laitteena mulla on Line6 Helix Floor, mutta sen pikkuveli Stomp ajaa saman asian. Erittäin kätevä laite. Toimii samalla myös IO-laitteena tietokoneelle jos sellaiseen on tarvetta.
iec
15.11.2021 14:55:01 (muokattu 15.11.2021 15:00:10)

Minä olen havainnut kuulokesoitossa suljetut kuulokkeet puoliavoimia paremmiksi. Ei tarvitse laittaa niin suurelle volumea, jotta sähkökitaran/sähköbasson akustinen ääni ei kuulu läpi.

Itse käytän tietokoneen audiointerfacen kautta plugarien läpi soittaessa BD DT770-Pro 80ohm suljettua mallia ja niiden kanssa on sitten APO+Peace EQ-sovellus Winukalle ja Reaperillä sitten master-kanavassa vastaava equtus Reaperin omalla Rea EQ:lla. Beyereistäkin saa oikein hyvän soundin, kunhan säätää ne riipivät trebletaajuudet kuntoon eq:lla. (winukalla kyrsii hieman, että ei saa kovin helposti mitään winukan audioajurien EQ:ta toimimaan samalla DAW:n ASIO-ajurien kanssa. Senpä takia mullakin on kaksi paikkaa mistä pitää vaihdella EQ riippuen siitä soittaako aktiivikajarien läpi vai kuulokkeiden läpi)

Toinen hyvä suljettu kuulokevaihtoehto on AKG K-371.

Tuo BD DT770 80ohm malli toimii myös riittävällä volumella Vox amplugin kanssa. 250ohmin mallin kanssa tulisi Amplugin kuulokelähdöllä varmaan jo haasteita.

DT770 toimii muuten bassokitaran kanssa huippuhyvin. Pysyy mukana vauhdissa vaikka soittaa mitä ;)
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
charvette
15.11.2021 15:14:14 (muokattu 16.11.2021 10:32:49)
Waza-Air:ille ääni täältä. Tietämyskoneella, tabletilla suositus Audio-Technica ATH-M50 X.
askomiko
15.11.2021 17:28:34
AxeFx3 osaa nykyään käyttää impulssipohjaisia huonekaikuja. Kuulokesoitossa aivan 10000% mahtavaa. Hyvät luurit niin soittofiilis on ihan parasta huippua. Tuo ilman kuulokkeitakin semmosta ilmavaa leuhotusta soundiin, jos haluaa sellaista.
Tästä löytyy musaa - Haamurakastaja
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
Guitarfreak
15.11.2021 22:33:45
askomiko: AxeFx3 osaa nykyään käyttää impulssipohjaisia huonekaikuja. Kuulokesoitossa aivan 10000% mahtavaa. Hyvät luurit niin soittofiilis on ihan parasta huippua. Tuo ilman kuulokkeitakin semmosta ilmavaa leuhotusta soundiin, jos haluaa sellaista.

Aika kovaa täytyy luukuttaa et noista liittimistä kuuluu pelkiltään (pus pus) :D
Käärinliinoissa ei ole taskuja ja kaurapuurollakin elää ihan hyvin. :D - Steelduck
Guitarfreak
15.11.2021 22:40:02
Tuli hommattua toi Headrush Gigboard vähän niinku pedaalihelvetin korvaajaksi - ja ehkä vähän myös luurisoitteluun.

Onhan se kyl hyvän kuuloista settiä mitä tuosta saa ulos :) ja kuulokkeina jo aiemmin mainitut AKG K-240 mk II luurit. Näihin luureihin tykästyin jo ammoin miksauskoulussa kun siellä oli vertailumahdollisuus monenlaisiin lipareisiin.

Soundit on Gigboardissa pienellä vääntelyllä jo ihan keikkakelpoista vahvistinosastolöa ja sit tuolla CAB SIM himmelillä saa varsin mukavaa kaappisoundia - en oo jaksanu ees latailla IR pahemmin laitteeseen. Nysväämiseen sais menemään loppuelämän mut katotaan ny :D viikon päästä torilla ku suunnitelmat muuttuu..
Käärinliinoissa ei ole taskuja ja kaurapuurollakin elää ihan hyvin. :D - Steelduck
Sabbathologist
18.08.2022 09:52:13 (muokattu 18.08.2022 09:53:33)

Minä en täysin ymmärrä kaiutinsimulaation tarpeellisuutta tai toimintaperiaatetta. Esim. Brown Sound 500 pedaalivahvistimesta saa joko pelkän nuppisimulaation tai nuppi+kaiutinsimulaation. Mutta mitä se kaiutinsimulaatio tekee? Eihän kaiutin itsessään tuota mitään uutta lisää ääneen. Ellei se sitten simuloi jonkunlaista huonekaikua. Tosin silloinhan sen nimen pitäisi olla erikseen kaikusimulaatio minun järkeni mukaan.

Olenkin miettinyt, että jos haluaisin simuloida mahdollisimman autenttista rantasauna-soundia, niin pitäisikö minun Brown Soundin jatkeeksi ennen I.F.ää laittaa joko joku pieni transistorikaiutin vai hommata joku kaappimallinnuspedaali. Mieluummin kallistuisin ensin mainittuun, koska nuo mallinnukset alkavat menemään jo liiallisuuksiin, koska tarkoitus olisi tehdä niin old school kuin suinkin mahdollista. Olosuhteiden pakosta en voi tehdä sataprosenttisen old school. Eli new schoolia on ainakin läppäri, interface ja Brown Sound. Kaikki muu olkoon old school. Tosin olen harkinnut hommaavani Digitech MetalZone-pedaalin, jos sellaisen jostain löytäisi kohtuuhintaan. Siinähän on erikseen ulostulot kaapille ja I.F.lle. Ja tavallaanhan sekin on jo old school, koska se oli jo kaksikymmentä vuotta sitten.
If it ain't heavy metal, it ain't metal at all.
slerbis
18.08.2022 11:02:04
Sabbathologist: Minä en täysin ymmärrä kaiutinsimulaation tarpeellisuutta tai toimintaperiaatetta. Esim. Brown Sound 500 pedaalivahvistimesta saa joko pelkän nuppisimulaation tai nuppi+kaiutinsimulaation. Mutta mitä se kaiutinsimulaatio tekee?

Ihan nimensä mukaan simuloi kaiutinta. Etenkin säröinen kitarasoundi ilman kaiutinta/kaiutinsimulaatiota/IR:ää kuulostaa hirveältä. Ellei se toki ole tarkoitus.

Eihän kaiutin itsessään tuota mitään uutta lisää ääneen.

Kaiutin on varmaan yksi suurimmista soundiin vaikuttavista tekijöistä.

Olenkin miettinyt, että jos haluaisin simuloida mahdollisimman autenttista rantasauna-soundia, niin pitäisikö minun Brown Soundin jatkeeksi ennen I.F.ää laittaa joko joku pieni transistorikaiutin vai hommata joku kaappimallinnuspedaali. Mieluummin kallistuisin ensin mainittuun, koska nuo mallinnukset alkavat menemään jo liiallisuuksiin, koska tarkoitus olisi tehdä niin old school kuin suinkin mahdollista. Olosuhteiden pakosta en voi tehdä sataprosenttisen old school. Eli new schoolia on ainakin läppäri, interface ja Brown Sound. Kaikki muu olkoon old school. Tosin olen harkinnut hommaavani Digitech MetalZone-pedaalin, jos sellaisen jostain löytäisi kohtuuhintaan. Siinähän on erikseen ulostulot kaapille ja I.F.lle. Ja tavallaanhan sekin on jo old school, koska se oli jo kaksikymmentä vuotta sitten.

Jos yrität saavuttaa hyvää soundia suoraan äänikorttiin, niin laita Mooerin kaappisimulaatio päälle tai käytä jotain IR:ää DAWissa, jos taas vahvistimeen (kombo tai nuppi+kaappi), niin sitten ilman simulaatiota, koska nehän sisältävät jo kaiuttimen. Tuskin hyödyt mitään tuosta Digitechistä (varmaan Metal Masteria tarkoitit, Metal Zone on Bossin). Tuossa Mooerissa on jo haluamasi, mutta napin takana ja luultavasti paremmat soundit muutenkin, ellet toki halua molempia signaaleja yhtäaikaa.

Tuolla pelkällä Brown Soundilla, äänikortilla ja läppärillä pitäisi saada jo ihan hyvää materiaalia nauhalle. Tästä pari esimerkkiä:

https://www.youtube.com/watch?v=WrpHdvEg2yM
https://www.youtube.com/watch?v=EZ0quTpoVGw

Ja mikä on rantasauna-soundi?
A tergo in bona nates
crockett
20.08.2022 20:07:56
Tulee soiteltua nykyään 90% ajasta kuulokkeiden kautta Helix LT:llä. Ja sen kuulokkeen on oikeastaan oltava langaton, siihen minusta paras on tämä analoginen riittävän pienen latenssin omaava Sennheiser RS 120 II:

https://www.verkkokauppa.com/fi/pro … 0-II-langaton-RF-kuulokejarjestelma

Jonnin verran erilaisia on tullut kokeiltua läpi ja nuo toimii omaan makuun parhaiten. Jos joku on löytänyt omasta mielestä hyvät langattomat niin olisi kiva kuulla mitkä ne oli?
XTL
13.09.2022 09:41:37 (muokattu 13.09.2022 09:43:06)
Mooer GE200 mullakin on prahaiten vissiin toiminut kuulokkeiden kans. Hienompia mallintavia en ole testannut. Plussana kaiutinpuolta pystyy säätämään ja IR:iä jopa vaihtamaan.

Muistaakseni Mooer micro preampista sai kans ihan soitettavan taskusetupin kun testasin, mutta en muista millään että mitä sen ja kuulokkeiden välissä oli ja oliko jotain muuta kuin mono-stereo piuha tms.

Tuo pääte (muuntaja) ja kaiutin, kappi ym osuus on nähtävästi se HiFin ja kitarasignaalin välinen iso puuttuva lenkki. Oikeassa vahvistimessa on luonnollisesti ainakin jonkinlainen systeemi ja akustiikka. Ja niissä huonoissa "transistori" vahvistimissa se on hifi systeemi jolloin soundista ja varsinkin säröstä tulee pelkkää sirinää. Jos sitä kompensoi vain jollain alipäästöllä niin tulee sirinää villasukan läpi. Se vaatii jotain vähän fiksumpaa. Impulssivasteet oli mullistava parannus.
von spets
13.09.2022 09:48:37
Vox Amplug suoraan kitaraan kiinni ja luurit siihen. Mulla on ollut käytössä vanhat valetut tulpat joihin liimasin Sonyn nappikuulokkeet kiinni. Voxiin uudelleenladattavat paristot jotka kestää monta tuntia soittoa.
Yllättävän hyvät soundit!! Ja kiva kävellä paikasta toiseen kitaran kanssa.

https://www.thomann.de/fi/vox_amplug_2_classic_rock.htm
leavings
15.09.2022 14:33:51
Tätäpä tuleekin keikkailun reilusti vähennyttyä harrastettua nykyään paljon. En myöskään halunnut hulluna pistää rahaa kiinni aluksi joten päädyin seuraavanlaiseen ratkaisuun: Kitara - M-Audio M-Track Solo (39e) - Thinkpad ja M-Trackiin saa suoraan 3,5mm kuulokkeet kiinni. Eli käytännössä kaikki muut laitteet jo omasta takaa paitsi tuo äänikortti (Ei ehkä paras mahdollinen mutta ajaa asiansa loistavasti). Plugareiden ja muiden kanssa voikin sitten leikkiä loputtomiin mutta olen itse tykännyt ihan straton puhtaasta linjasoundista pienellä reverbillä maustettuna.
Kefiiri
15.09.2022 20:03:49
von spets: Vox Amplug suoraan kitaraan kiinni ja luurit siihen. Mulla on ollut käytössä vanhat valetut tulpat joihin liimasin Sonyn nappikuulokkeet kiinni. Voxiin uudelleenladattavat paristot jotka kestää monta tuntia soittoa.
Yllättävän hyvät soundit!! Ja kiva kävellä paikasta toiseen kitaran kanssa.

https://www.thomann.de/fi/vox_amplug_2_classic_rock.htm

Tuollainen ei taida sopia suorilta Straton jakkiin, pitänee olla välijohdon pätkä?
En ole musiikin asiantuntija.
leavings
15.09.2022 20:21:29
Kefiiri: Tuollainen ei taida sopia suorilta Straton jakkiin, pitänee olla välijohdon pätkä?

Ainakin omaan stratoon menee vastaava helposti ihan suorilta, kääntyy suoraksi tuo tappi kätevästi.
Kefiiri
16.09.2022 08:13:26 (muokattu 16.09.2022 08:13:36)
Ajattelinkin että jotenkin se täytyisi olla liitettävissä niin yleiseen kitaramalliin. Thomannin kuvien perusteella vaan näytti että mahtaako onnistua.
En ole musiikin asiantuntija.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)