![]() 10.11.2021 07:51:37 | |
---|---|
Laulava Kylätohtori: Mielestäni tämä on erinomainen määritelmä. Olen itsekin sanonut, että jos ostan 2000 kitaran tai vahvarin, johon olen koko rahan edestä tyytyväinen ja se jopa ylittää odotukseni, niin paljon halvempi se on kuin jos ostelisin halvempia "hinta-laatu-keppejä" ja olisin koko ajan tyytymätön niihin. Sinänsä se ei katso absoluuttista hintaa, koska se on kuitenkin aina suhteellinen käsite. Kitara on aina samaan aikaan halpa ja kallis riippuen siitä, miltä kantilta katsotaan. On taloudellisesti huokeampaa ostaa kerralla mieluinen, kuin monta "hintaisekseen hyvää" ja ottaa joka kaupassa matkalla mieluiseen turpaan. Ja, oikeastaan muutenkin järkevämpää. "Lauserakenteesi on syvältä ja heppisi pieni." | |
![]() 10.11.2021 08:28:12 | |
BugBadWolf: Miten tämän nyt sanoisi..? Luulen että Jukka ei tarkoittanut lausua ihan noin laveasti, mutta kyllä hänellä pointtikin tuossa on. Se on nimittäin totta, että ihmiset monesti hakevat itselleen uskottavuutta kaikenlaisilla keinoilla. Yksi sellainen on tietenkin harrastusvälineiden hinta. Se, että joka helvetin välissä pitäisi aina kilpailla naapurin kanssa, on mielestäni hölmöä. Itse taas olen loppuun asti sitä mieltä että vaikka poikkeuksiakin on ja Jukan ajatus puhtaista rehentelijöistä pitäisi prosentin luokkaa paikkaansa, loput hienojen soittokamojen omistajista ovat sitten jotain muuta. Vaikka kalliit kitarat ovatkin verraittain halpa harrastus, niin onhan ne nyt niin kalliita ettei niitä ihan naapureiden takia ostella. Se vaan otetaan rehentelynä jos someen laittaa kuvia, tai soittokaverilleen uutta custom shopia näyttää. Ihmiset ovat niin perkuleen katkeria mitä toisilla on. Ite huomannut että sellaisetkin ihmiset hiukan irvistää ketkä eivät edes itse soita. Pakkohan sitä vähän kade olla että toisella on kivaa. Siis puhutaan ihan muutaman tonnin ryönästä ja sitä pitäisi jotenkin häpeillen piilotella ettei naapuri tuu kateelliseksi... | |
![]() 10.11.2021 08:41:33 | |
samiko: ...Vaikka kalliit kitarat ovatkin verraittain halpa harrastus, niin onhan ne nyt niin kalliita ettei niitä ihan naapureiden takia ostella. Siis puhutaan ihan muutaman tonnin ryönästä ja sitä pitäisi jotenkin häpeillen piilotella ettei naapuri tuu kateelliseksi... Naapureiden takiahan ostetaan mitä ihmeellisempää tavaraa: parempi auto, isompi telkkari, ajettavampi ruohonleikkuukone, mönkijä, traktori, kesämökki,.... Kitarat on ihan pikkujuttuja... | |
![]() 10.11.2021 08:48:31 | |
samiko: Ihmiset ovat niin perkuleen katkeria mitä toisilla on. Ite huomannut että sellaisetkin ihmiset hiukan irvistää ketkä eivät edes itse soita. Pakkohan sitä vähän kade olla että toisella on kivaa. Siinä on kyllä kanssa sellainen ajatusmaailma, jota en ole koskaan ymmärtänyt. Jos jollain on hienoja kitaroita niin ei herätä kyllä mitään kateutta tai katkeruutta, vaan enemmän kiinnostusta. Mikä näiden katkerien ihmisten ajatusmaailmassa saa kuvittelemaan, että toisten lelut on heiltä itseltään pois? | |
![]() 10.11.2021 08:53:51 | |
Pauli Lappalainen: Naapureiden takiahan ostetaan mitä ihmeellisempää tavaraa: parempi auto, isompi telkkari, ajettavampi ruohonleikkuukone, mönkijä, traktori, kesämökki,.... Kitarat on ihan pikkujuttuja... Mutta ei kitaroita, koska naapurit eivät ymmärrä niistä mitään. :D Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. | |
![]() 10.11.2021 08:55:41 | |
Pauli Lappalainen: Naapureiden takiahan ostetaan mitä ihmeellisempää tavaraa: parempi auto, isompi telkkari, ajettavampi ruohonleikkuukone, mönkijä, traktori, kesämökki,.... Kitarat on ihan pikkujuttuja... Olen itsekin kuullut näitä legendoja... Onko oikeasti joku myöntänyt ostaneensa mökin naapurin takia? Jos ei, niin olisiko tässä kyse siitä katkeran naapurin tulkinnasta että perkale, toi osti mökin minua härnätekseni. | |
![]() 10.11.2021 08:57:20 (muokattu 10.11.2021 08:59:56) | |
Laulava Kylätohtori: Mutta ei kitaroita, koska naapurit eivät ymmärrä niistä mitään. :D Hyvin harva omista naapureista ymmärtää, ihan sama puhuuko anttilan halpamyyntivimpaimesta vai cs gibsonista. Kuusi kieltä ja keppi lankun kyljessä... samiko: Olen itsekin kuullut näitä legendoja... Onko oikeasti joku myöntänyt ostaneensa mökin naapurin takia? Jos ei, niin olisiko tässä kyse siitä katkeran naapurin tulkinnasta että perkale, toi osti mökin minua härnätekseni. Ainakin niin, että mökkinaapuri on tehnyt uuden tai naapuritontille on rakennettu hienompi mökki, remontointi tai uuden suunnittelu on alkanut heti. | |
![]() 10.11.2021 09:04:17 | |
samiko: Olen itsekin kuullut näitä legendoja... Onko oikeasti joku myöntänyt ostaneensa mökin naapurin takia? Jos ei, niin olisiko tässä kyse siitä katkeran naapurin tulkinnasta että perkale, toi osti mökin minua härnätekseni. Ainakin autojen kohdalla tätä on tutkittukin. Joskus jostain luin, miten se vaikuttaa naapurustossa, kun joku ostaa uuden auton. Ei nuo tuulesta temmattuja ole. Ja monillahan koko elämä on pelkkää kulissien rakentamista muille. Ulkomaillahan tuo kulissien rakennus saattaa tietyissä maissa mennä vielä toiseen potenssiin, mitä täällä on. Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. | |
![]() 10.11.2021 09:06:32 | |
Laulava Kylätohtori: Ainakin autojen kohdalla tätä on tutkittukin. Joskus jostain luin, miten se vaikuttaa naapurustossa, kun joku ostaa uuden auton. Ei nuo tuulesta temmattuja ole. Ja monillahan koko elämä on pelkkää kulissien rakentamista muille. Ulkomaillahan tuo kulissien rakennus saattaa tietyissä maissa mennä vielä toiseen potenssiin, mitä täällä on. No jos kerran näin on. Toisaalta tämä nokittelu olisikin kitaristipiireissä vallan mainiota. Joka toisella on kohta Custom Shop :D. | |
![]() 10.11.2021 09:18:37 | |
Laulava Kylätohtori: Ulkomaillahan tuo kulissien rakennus saattaa tietyissä maissa mennä vielä toiseen potenssiin, mitä täällä on. Eikä tarvitse oikeasti mennä kauaskaan. Pelkästään meitä todella lähellä oleva kansa eli Viro. Saattaa olla uusi 5-sarjan BMW pihassa, mutta kämpässä sisällä ei ole kalusteita ja sängyn virkaa hoitaa parikymmentä vuotta vanha vaahtomuovipatja. tämä ei olekaan paska housuille | |
![]() 10.11.2021 09:24:56 | |
Presidentti: Eikä tarvitse oikeasti mennä kauaskaan. Pelkästään meitä todella lähellä oleva kansa eli Viro. Saattaa olla uusi 5-sarjan BMW pihassa, mutta kämpässä sisällä ei ole kalusteita ja sängyn virkaa hoitaa parikymmentä vuotta vanha vaahtomuovipatja. Tästä myös kuullut että neukkulandia on jättänyt tämäntyyppiset jäljet. "Mitään hyödyllistä tietoa musiikista tai soittimista täältä tuskin oppii, mutta kielioppi väännetään kuntoon vaikka väkisin." | |
![]() 10.11.2021 11:02:34 (muokattu 10.11.2021 11:05:15) | |
Jos on resursseja, niin kai sitä jokainen hankkii mieleisensä soittimen? Joskus se vaan nyt sattuu maksamaan enemmän kuin 500 eur. Kitaran hinta-aihe nousee esille tasaisesti. Viime aikoina huijaus-keskustelu on ollut pinnalla. Miten voikin yksi myyjä saada niin paljon puhetta aikaan. (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." | |
![]() 10.11.2021 12:16:23 (muokattu 12.11.2021 16:42:59) | |
Laulava Kylätohtori: Yhtä hassu ajatus, jota paljon viljellään, on, että keikkaileva muusikko olisi automaattisesti jotenkin parempi ja ylemmällä tasolla kuin kotisoittaja. On se parempi ja eri levelilla siinä omassa hommassaan, en mä ottaisi ketä vaan taitavaakin tilupetteria kotisohvalta tuuraajaksi keikalle, kokeneen, tutun, luotettavan ja hyväksi havaitun keikkajyrän kylläkin koska hän osaa ja tietää miten toimia ja miten soitetaan sitä musaa. Moniko harrastaja soittaa lapuista tai edes lukee nuottia saati että osaa/tietää kattavan määrän biiseja tanssigenressa, pystyy laulamaan sooloa ja stemmoja ns tosta vaan,täh? Enemmän se taito on kiinni lahjakkuudesta ja halusta kehittää itseään kuin ammatinvalinnasta. Jassoo, mitähän vttua sinäkin tiedät esim keikkaelämästä ja esim mun ammatinvalinnasta, lahjakkuudesta ja itseni kehittämisestä, et yhtään mitään. Jos vetää 30 vuotta viinan lisäksi niitä samoja perushumppia ympäri Suomen tanssilavoja, niin en kyllä näe, miten se tekisi soittajasta millään tasolla hyvän. Tämäkö on sinun käsityksesi tanssimuusikosta? Aikamoisen korni yleistys ja lyttäys. Ei kyllä päde muhun yhtään eikö moniin tuntemiini kollegoihin, tottahan tokin viinaan kuolleita kollegoita on monia mutta niin on rock-piireissäkin ja ihan muussakin elämässä. Ja keikkailu vaatii myös tiettyä luonnetta. Kuten? Voi olla vaikka kuinka hemmetin hyvä soittaja, joka soittelee vain kotona, koska häntä ei kiinnosta keikkailu. Nykymaailmahan on tätä, You Tube on täynnä teknisesti kovia soittajia mutta musa on usein melko mitätöntä, jos se nyt ylipäätään on musaa varsinkaan joillain ns kikkakitaristeilla. Muistelisin, että eräs Björninenkin on jossain sanonut, ettei häntä niinkään kiinnostanut keikkailu, joten se on yksi syy, miksi hänestä tuli studiomuusikko. Ei huono valinta, siisti sisäduuni voittaa keikkabussissa istumisen 6-0. Hän taisi olla oikeaan aikaan oikeissa ympyröissä, pääsi siihen muutaman muusikon ydinryhmään joka teki suuren osan 80-90 luvun iskelmataustoista Halosen Kassun johdolla. Käsittääkseni teki kyllä toisenlaistakin keikkaa ja paljon tv-duunia studiohomien lisäksi. Ei ole mitenkään verrattavissa kotisoittajiin, hän on/oli monipuolinen ammattipaavo kuten tänä päivänä on lähinnä tv-tuotannoista tutut Marzi Nyman, Mikko Kosonen, Peter Engberg, Tuomas Wäinölä, Matti Aho ja vastaavat. Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla! | |
![]() 10.11.2021 12:23:08 (muokattu 10.11.2021 12:28:38) | |
On se livesoittaminen ihan eri asia kuin kotisohvalla itsekseen soittaminen. (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." | |
![]() 10.11.2021 12:35:55 | |
Ne osaavimnat ja monipuolisimmat tyypit, joiden kanssa olen saanut soittaa, ovat olleet tanssimuusikkotaustaisia. Ammatikseen ovat vetäneet ympäri maata vuosikausia, ei voi kuin yrittää imeä oppia itseään paremmilta. Asioiden omaksumisen ja oppimisen nopeus sekä varmuus on omaa luokkaansa muussakin kuin leipägenressä. Aika monelle makkaritiluttajalle vetää sormen suuhun niinkin eksoottinen asia, kuin nelisointu. Ja paska on housussa, jos keikalle pitäisi lähteä... Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. | |
![]() 10.11.2021 12:56:40 | |
Böh, vaikka mun höpinässä oli myös itseironinen klangi selkeästi framilla, niin osatekstin lainaamalla saa asian jo ihan toisenlaisten lamppujen valoon. Väärinymmärtämiseen jo valmiiksi, tunnelataukseltaan negatiivisesti koodatuilla lukulaseilla, saa itse asian muuttumaan muuksi.(ei sentään lehmäksi kuitenkaan, ehkä?). Siitä sitten kun jatketaan, puolikkaalla asiayhteydestä irroitetulla lauseella...ja siihen kun seuraava sitten tarraa kiinni, siinähän sitä sitten... Vai onko niin, että sisälukutaitoon tulee jonkinlainen "ymmärtämisen haritus" tällä informaatiotulvan aikakaudella, jolloin tekstikokonaisuus jää jollain tavoin torsoksi, pallosta pannukakuksi-efektillä? No höh, kyllä se siitä... | |
![]() 10.11.2021 13:17:36 | |
samiko: Olen itsekin kuullut näitä legendoja... EI nyt mökin ostamisen veroinen homma, mutta sedän entinen naapuri oli ilmeisen kateellista sorttia. Setä osti hieman kalliimman kellon (luokkaa 700e) ja ohimennen sitä esitteli tälle ex-naapurille. Seuraavassa yhtiökokouksessa naapurilla oli samanlainen kello, molemmissa ranteissa. Kuulostaa keksityltä vaan ei ole. Sama naapuri osti myös saman auton kuin sedällä mutta lisävarusteisiin piti laittaa"pikkaisen vielä enemmän kun varaa on". Ilmeisen paljon siis jotkut ovat vittuiluun valmiita rahaa käyttämään. | |
![]() 10.11.2021 13:30:58 (muokattu 10.11.2021 13:31:42) | |
p130: Aika monelle makkaritiluttajalle vetää sormen suuhun niinkin eksoottinen asia, kuin nelisointu. Ja paska on housussa, jos keikalle pitäisi lähteä... Totta joka sana! Nelisoinnusta en o kuullukkaan. Mutta asiasta toiseen.. Osallistukaa ihmeessä noihin sooloskaboihin tuolla kilpailuosiossa. Täällä porukka kuitenkin aika aktiivista. Ei niihin vetoihin mene pidempään kuin näiden juttujen kirjoittelemiseen. Olis mukava saada uutta verta mukaan. Taivasta tavoitteleva sylki putoaa omalle naamalle. | |
![]() 10.11.2021 13:37:44 | |
Joskus 90-luvulla olin jossain löytötavaroiden, tms huutokaupassa. Siellä oli sellainen vanhempi ukko, joka huusi aina toisten päälle ja muisti aina lisätä, että:Kyllä rahaa on. Ei varmaan tehnyt suurimmalla osalla huutamistaan mitään, näytti vaan olevan ukolle itelleen mitä suurinta hupia, mua huvitti, kuinka kipiä pitää olla, moiseen ryhtyäkseen. Todellinen mielenpahoittaja, toisten. No höh, kyllä se siitä... | |
![]() 10.11.2021 13:41:43 | |
Jukka Häikiö: Böh, vaikka mun höpinässä oli myös itseironinen klangi selkeästi framilla, niin osatekstin lainaamalla saa asian jo ihan toisenlaisten lamppujen valoon. Väärinymmärtämiseen jo valmiiksi, tunnelataukseltaan negatiivisesti koodatuilla lukulaseilla, saa itse asian muuttumaan muuksi.(ei sentään lehmäksi kuitenkaan, ehkä?). Siitä sitten kun jatketaan, puolikkaalla asiayhteydestä irroitetulla lauseella...ja siihen kun seuraava sitten tarraa kiinni, siinähän sitä sitten... Vai onko niin, että sisälukutaitoon tulee jonkinlainen "ymmärtämisen haritus" tällä informaatiotulvan aikakaudella, jolloin tekstikokonaisuus jää jollain tavoin torsoksi, pallosta pannukakuksi-efektillä? Mä luin sun tekstin nyt kolmannen kerran. Oikein kun mielikuvitusta käytän, niin saan aloituksen provon väännettyä kirjoittajan itseironiaksi... tai no en. Mulla on vähän sama tapa varsinkin täällä tosielämässä. Mun jutut on sen verran korkealentoisia/moniulotteisia ettei niistä ota pirukaan selvää... en aina edes itse. Varsinkin kirjoitettu teksti hankala, kun ei ole ilmeitä eikä äänenväriä mukana. Tämä sun vastauskin tartti lukea pari kertaa kun ei meinaa saada ajatuksesta kiinni. Vähän ku joku Tabermannin runo :D. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)