Aihe: Nauhallinen vai Nauhaton aloittelijalle, ensimmäiseksi bassoksi?
1
NewbieNew
20.10.2021 11:27:59
Hei,

Olen teini-ikäisen bassosta innostunut tytön isä. Kaikki on mennyt tähän asti hyvin. 4 ensimmäistä tuntia on kokeiltu ja intoa riittää edelleen.

Eilen illalla käytiin Turun Sasemalla kysymässä ensimmäisen basson ostosta.
Sanottiin, että emme tiedä mitään bassoista ja kysyttiin suosituksia ja neuvoja.

Jostain syystä myyjä suositteli Ibanezin nauhatonta (fretless) SR370EF bassoa. Hintaa oli noin 400 euroa. Ei sanonut myös juuri mitään basson nauhattomuudesta.

Nyt kun olen pikaisesti katsonut alan foorumeja, näyttää siltä että nauhaton basso ei ole yleensä suositeltava aloittelijalle ensimmäiseksi bassoksi. Olemme hämmentyneet.

Tärkeä, kun on meille, että perustaidot tulisivat ensiksi haltuun ja sitä olis hauskaa tehdä. Basso itse voisi olla sellainen, että siitä on iloa ainakin pari ensimmäistä vuotta. Hinta bassolla voisi olla se 150 - 400 euroa, enempää, kun budjetti ei kestää.

Olisikohan kellään suosituksia asiasta? Olisiko se SR370EF hyvä basso ensimmäiseksi bassoksi?

Kaikki vastaukset ovat arvostettuja. Kiitos paljon etukäteen.
Antti1
20.10.2021 11:30:56
Ibanez tekee ihan peruslaadukkaita soittimia edullisessakin hintaluokassa, mutta nauhatonta bassoa en suosittelisi ensimmäiseksi soittimeksi kellekään, ellei sitten nimenomaan sellaisen soitto ole tavoitteena. Se on huomattavan paljon vaikeampi instrumentti hallita kunnolla kuin nauhallinen vastineensa.
superfly
20.10.2021 12:28:15
NewbieNew:

Jostain syystä myyjä suositteli Ibanezin nauhatonta (fretless) SR370EF bassoa. Hintaa oli noin 400 euroa. Ei sanonut myös juuri mitään basson nauhattomuudesta.

No siinä on myyjä ollut kyllä ihan pihalla. Nauhaton basso on ihan täysin eri instrumentti ja sitä ei missään nimessä aloittelijalle tulisi tarjota.
Killing internet dragons is serious business!
J.Nikkanen
20.10.2021 13:46:06
NewbieNew: Olisiko se SR370EF hyvä basso ensimmäiseksi bassoksi?

No en suosittele aloittelijalle, ei taivu ihan kaikilta muutenkaan tuo nauhaton vaikka olisi soittovuosia takana enemmänkin.

Melkein vaihtaisin puotia tuossa kohtaa ja kävisin vaikka f-musiikissa katsomassa tarjonnan, rohkeasti vain soitinta käpälään ja testailee tuntumaa että miltä kaula/soitin tuntuu vaikka ei säveltäkään soittaisi.

Perus 4-kielinen ja väriä sen mukaan mitä soittaja haluaa. Yamaha, Ibanez, Squier, Sire - siinä merkkejä joilta pitäisi malleja löytyä tuohon hintahaarukkaan.
ituvirtanen
20.10.2021 16:34:03

Aika vähän saimme taustatietoja itse soittajasta. Minkälainen tausta hänellä on, onko aiempia kokemuksia ja mistä soittimesta?

Nauhaton on kohtalaisen vaativa, jos ihan turistina iskee kiinni. Hyvä korva on treenatessa arvokas. Luen nuotteja ja soitan yhtä aikaa ja siksi nauhallinen on helpompi minulle. Soitan kyllä aktiivisesti molempia, neli- ja viisikielisinä.

Uuden ostaminen on sikäli kivaa, että soitin on uusi. Käytetyn hinta on usein hyvin kokonaisedullinen ja jos soitin on jo asettunut, kieliä vaihtamalla ja pienellä puunauksella saa liki uudenveroisen. Mukaan ostoksille kannattaa ottaa joku tuttu, jolla on kokemusta soittimista ennestään.

Mainitut brandit ovat melkoisen varmoja, käytettyjen puolelta voi löytyä kaikenlaista kivaa muutakin. Yksi huomioitava asia voisi olla soittajan koko: pienikätiset pitävät joskus enempi lyhytskaalaisista (32" mensuuri), samoin soittimen istuvuutta kaulaan, käteen ja syliin kannattaa testailla kaupoissa hetken aikaa. Vertailulla saa ahaa-eälmyksiä ja valinnasta tulee usein onnistuneempi.
basisti1971
20.10.2021 19:17:24
Moi.

Tervetuloa mnettiin.

NewbieNew: Olen teini-ikäisen bassosta innostunut tytön isä. Kaikki on mennyt tähän asti hyvin. 4 ensimmäistä tuntia on kokeiltu ja intoa riittää edelleen.

Jos 4 ensimmäistä tuntia bassottelua on mennyt opettajan kanssa, ainakin omasta mielestä ko. henkilö on ylivoimaisesti paras taho ehdottamaan millä bassolla jatkaa.

NewbieNew: Eilen illalla käytiin Turun Sasemalla kysymässä ensimmäisen basson ostosta.
Sanottiin, että emme tiedä mitään bassoista ja kysyttiin suosituksia ja neuvoja.

Nyt kun olen pikaisesti katsonut alan foorumeja, näyttää siltä että nauhaton basso ei ole yleensä suositeltava aloittelijalle ensimmäiseksi bassoksi. Olemme hämmentyneet.

Ei kokemusta ko. lafkasta, mutta moinen ehdotus ei minunkaan mielestä anna kovin hyvää kuvaa myyjän ammattitaidosta.
Nauhaton lankkubasso on eittämättä mainio peli moneen kohtaan, mutta kuten jo ekassa vastauksessa todettiin:

Antti1: ...nauhatonta bassoa en suosittelisi ensimmäiseksi soittimeksi kellekään, ellei sitten nimenomaan sellaisen soitto ole tavoitteena.

Olen tismalleen samaa mieltä ja vaikka nauhaton olisikin se tulevaisuuden haave, silti suosittelisin aloittamaan nauhallisella.

NewbieNew: Tärkeä, kun on meille, että perustaidot tulisivat ensiksi haltuun ja sitä olis hauskaa tehdä. Basso itse voisi olla sellainen, että siitä on iloa ainakin pari ensimmäistä vuotta. Hinta bassolla voisi olla se 150 - 400 euroa, enempää, kun budjetti ei kestää.

Jäsen ituvirtasen ehdotus jalkautua muihinkin Turkkusten kivijalkaliikkeisiin saa äänen minultakin.
Budjettinne on ainakin mun mielestä täysin riittävä kunhan kokeilee tarpeeksi montaa vaihtoehtoa.

NewbieNew: Olisikohan kellään suosituksia asiasta?

Vaikka soitettavuus ja ergonomia etusijalla tietysti onkin kaikissa kieli-instrumenteissa, etenkin ensimmäisen instrumentin olisi hyvä olla ulkonäöltäänkin soittajaa inspiroiva.

Asiantuntija -vaikkapa opettaja- mukaan on minunkin suositus jollei ajastaan kamalia pyydä.

Oli soitin sitten uusi tai käytetty, perussäätöihin on syytä varata noin 50€, aniharva alle 1K€ hintaluokan soitin on asiallisissa säädöissä.
Eivätkä aina kalliimmatkaan.
Joistain kivijalkaliikkeistä säädön saa kaupan päälle, joissain tulee pieni lisähinta.
Ennen ostoa kannattaa kokeilla juuri sitä yksilöä jota on ostamassa, testisoittimia kun aniharvoin myydään ja jokainen soitin on yksilö ja eri tavalla säädetty.
Kun perussäädöt on hoidettu, pienet hienosäädöt omien mieltymysten mukaisiksi ovat helppoja suorittaa.
Jos basso-ope pystyy tuossakin auttamaan, aina parempi.

NewbieNew: Olisiko se SR370EF hyvä basso ensimmäiseksi bassoksi?

Munkaan mielestä ei, nauhattomuus aiheuttaa turhia lisähaasteita muutenkin haastavan soittimen alkumetreillä.
Edes keskinkertaista huonompaa Ibanezia ei mulla ole tullut vastaan, joten sinänsä merkkiä voin kyllä suositella, vaikka referenssit alkavat jo hivenen varttuneempia olemaankin.
Nykyään kun kaikkein halvimmat halpiksetkin alkavat olemaan useampaa kertaluokkaa parempia kuin ne joiden kanssa penskana tuli touhuiltua, voi toki olla että rima on aika matalalla.
Ja jos uuteen päädytte paikallisesta kivijalasta, uusi on aina uusi takuun kera, joten jos jotain ilmenee on kivijalkaan helppoa mennä keskustelemaan jatkotoimenpiteistä.

T:Samuli
okabass
21.10.2021 01:44:56 (muokattu 21.10.2021 01:48:10)
Minustakin ilman muuta nauhallinen basso. Joku Precision tai Jazz Bass tyyppinen perusbasso. Nauhattoman voi hankkia myöhemmin jos tarvetta ja innostusta riittää. Ja ehdottomasti kannattaa säädättää ammattilaisella, sillä huippubassokin voi olla kamala, jos säädöt on pielessä.
Ssyba
21.10.2021 02:57:44
Tuossa 3 kuukautta takaperin kiertelin Turun musiikkiliikkeitä, kiikarissa oli joku perinteinen, peruslaadukas basso. Ensimmäinen osoite oli Soitin Laine, siellä oli muutamia ihan kelpo bassoja, Fenderinkin olisi saanut ostettua alle tonniin. Music Mania yms, mutta muuten ns. perinteisemmät bassot olivat vähän aliedustettuina.

Siitä matka jatkuikin jo mainittuun Soitin Asemaan, jossa koinkin mielenkiintoisia hetkiä. Esillä oli muistaakseni 5 bassoa, joista heti ensisilmäyksellä parissa oli liikaa kieliä ja yksi oli nauhaton ibanez (luultavasti sama minkä aloittaja mainitsi). Koska basson soittoa on jo takana liki 20 vuotta ja sitä myötä niistä jonkin verran tietoutta on kertynyt, yritin rupatella myyjän kanssa niitä näitä heidän bassovalikoimasta vaikka näinkin heti ettei niistä mikään ole mieleeni. Myyjä oli jotenkin ylimielisen oloinen ja selvästi hermostui vähän kun ei mikään noista viidestä "kelvannut"

Suunta kohti musamaailmaa, ja sieltähän löytyikin heti se mitä etsin. Hyllyssä komeili precision henkinen sunburst basso jonka halusin heti testata ja oli kyllä niin hyvä vehje että kaupat tein heti. ESP grassroots mallistoa, jota taitaa musamaailma myydä ainoana tällä hetkellä. Valikoimasta löytyy sekä jazz että presari versiota. Eikä noista edes köyhdy kuin 450-500e. Oli siellä Tokaitakin, ja niistäkin löytyy oivia vehkeitä tuohon hintaluokkaan. Eli mun ehdotus on että aloittaja käy tsekkaamassa tän liikkeen.

Länsikeskuksen F-musiikki jäi tällä kertaa käymättä, mutta sielläkin ihan kelpo soittimia on, muistaakseni aika Fender painotteinen valikoima bassopuolella.

Onnea etsintään!
hiivatti
21.10.2021 13:35:01
Moro

Nauhoilla ja kannattaa koittaa onko lyhyt vai pitkä skaalainen mukavampi, samoin painoissa suuria eroja.

Perus aloittelijan vehjes esim Epiphonen EB-o tai EB-3
Jos rahapussi pursuaa yli, niin muistakin löytyy lyhyt skaalaisia esim Fender Mustang
trih
21.10.2021 19:51:30
Nauhallinen.
jukkajylli
25.10.2021 16:47:40
Ei viulistikaan soita nauhallisella, vaikka olisi kuinka aloittelija. Nauhaton voi olla aivan yhtä hyvä vaihtoehto, jos aloittelija on musikaalinen ja kiinnostunut soittamaan nauhattomalla.
Stidi alla.
J.Hollström
25.10.2021 18:44:43
jukkajylli: Ei viulistikaan soita nauhallisella, vaikka olisi kuinka aloittelija. Nauhaton voi olla aivan yhtä hyvä vaihtoehto, jos aloittelija on musikaalinen ja kiinnostunut soittamaan nauhattomalla.

Onko jotain aloittelijoiden viuluja jossa on nauhat?
The wooden eye
25.10.2021 23:40:37
J.Hollström: Onko jotain aloittelijoiden viuluja jossa on nauhat?

https://www.youtube.com/watch?v=V_NTvlikIo8

Tuolla tekee aloittelijan viulusta nauhallisen.
iec
26.10.2021 00:47:15 (muokattu 26.10.2021 00:48:00)

jukkajylli: Ei viulistikaan soita nauhallisella, vaikka olisi kuinka aloittelija. Nauhaton voi olla aivan yhtä hyvä vaihtoehto, jos aloittelija on musikaalinen ja kiinnostunut soittamaan nauhattomalla.

No sitten pitää olla kyllä kyseisen aloittelijan ihailema musatyyli/bassonsoittotyyli hyvin pitkälti sellaista jota soitetaan nauhattomalla bassolla. Mikään ei tietenkään estä vaikka soittamasta powermetallia tai peukkusläppifunkkia nauhattomalla, mutta pienimmällä murheella pääsee kun aloittaa perinteisellä nauhattomalla. Toki pitäähän sitä olla myös niitä uranuurtajia, ettei kaikki vain kopioisi toisiaan ;)
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
jukkajylli
26.10.2021 11:21:25
J.Hollström: Onko jotain aloittelijoiden viuluja jossa on nauhat?

Monen pienen viuluviikarin vanhemmissa löytyy varmaankin niitä, jotka toivoisivat näin olevan.
Stidi alla.
Nelisormimangusti
26.10.2021 11:38:55

jukkajylli: Monen pienen viuluviikarin vanhemmissa löytyy varmaankin niitä, jotka toivoisivat näin olevan.

Viuluviikarisaundin karmivaan ytimeen eli k-k-k-kirskuvaan jousitekniikkaan ei paljon nauhat auta.
Musiikkielämää ei olisi, jos pitäisi esittää vain moraaliltaan kelvollisten ihmisten musiikkia. D. Barenboim
GiovanniDiRondo
13.12.2021 07:21:25

Mulla oli aikanaan nauhaton basso ja bändi jossa soitin, oli voimallista punk-vaikutteista rokkia. Ei siinä mun mielestä ollut mitään ihmeellistä. Erilainen saundi kuin nauhallisella. En kyllä mitenkään erityisesti herkutellut otelaudan ylemmillä osalla, mutta siinä musassa se ei olisi ollut tarpeenkaan. Itse asiassa se oli jossakin kohtaa ihan mukavaa, kun soiton vire ei ollut sidottu, vaan saattoi tarvittaessa ottaa juuri oikean nuotin.

Sitten oli joitakin rockabilly-biisejä, niin soundiin tuli vähän sitä läskibasso-fiilistä.
Olen käynynnä Piutissa, Lousissa, Retulaatsissa, Miiamissa
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)