Aihe: Kaulahumbuckerin tunkkainen alapää
1 2 3 4
PIM
19.12.2020 09:46:34
Acelera: Vois joulun pyhinä mielenkiinnosta askarrella johonki kitaraan.
Minkäarvoinen konkka sulla yleensä on tuossa?

Nyt kun muistais, mutta paljon pienempi kuitenkin kuin noi tonekonkat yleensä tuppaa olemaan, koska se bass rolloff pitää alkaa kuitenkin paljon alempaa (joistain sadoista hertseistä puhutaan) kuin normaalissa tonekytkennässä alkaa (muutamasta tuhannesta hertsistä). Mutta potikan pitää olla vähintään se 500k että signaali varmasti kulkee toisessa ääriasennossa konkan kautta.
Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän.
parek
20.09.2021 07:29:37 (muokattu 20.09.2021 07:30:48)
Muistinpas tämänkin ketjun, joten nostetaan 274 päivän tauon jälkeen.

Kuten aiemmin mainitsin, mulla on AINA ollut kaikissa kaulahumbuckereissa konkka viritettynä kuuman johdon jatkeeksi leikkaamaan bassoja. Olen kaivannut enemmän kirkkautta ja/tai vähemmän bassoa. Enää en konkkia käytä. Sen sijaan otin käyttöön Alnico 3 magneetit ja DiMarziolta tutun "Air" -tekniikan.

Vielä pari päivää sitten olin dumppaamassa 490R/498T setin torille sähköineen, koska soundi oli kaulassa liian tunkkainen / humiseva, tallassa liian kirskuva ja volumea kummassakin liikaa. 490T:n A2 magneetti korvautui A3:lla ja mikki sai Air -modin, eli se toi nimensä mukaisesti ilmaa soundiin. Kirkkausero on sama kuin olisi kääntänyt tonen 5 -> 10. Tallamikki korjaantui A5 -> A2 vaihdolla. Volume laski myös reippaasti. Noista mikeistä tuli aivan loistavat! Yamaha SA2200 kaulamikki korjaantui myös samalla modilla: A5 magneetti korvaantui A3:lla ja mikki sai air modin. Tämä laski bassojen ja volumen määrää, toi lisää middleä. Enää ei tarvitse käyttää 22nf konkkaa sen kanssa.

Jos air mod ei ole tuttu: http://www.lonephantom.com/2010/07/modifying-pickups-the-half-air-mod/
Imper
20.09.2021 11:17:38

Kaulamikkiin saa yksikelaisien luonnetta ja atakkia kun nostaa humpparin ruuvattavia napapaloja reilusti ylöspäin ja laskee itse mikin rungon varsin alas. Jos mikin laskee pelkästään alas niin lähtee basson lisäksi myös atakki eli kirkkaus. Kannattaa kokeilla tota ruuvien nostamista pari milliä ylöspäin ja mielellään vielä otelaudan radiuksen mukaan.
Everyone is a per-son
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)