Aihe: Vinkki: Torilla halpaa juuri nyt.
1 2 3 4 5130 131 132 133 134153 154 155 156 157
Makelele
29.10.2021 15:02:37
Heroin: En tiedä iboista mitää, mutta hardiksen ja mikkien päivitys laskee mulle kitaroissa hintaa. Jotkut voi olla eri mieltä.

Saatat olla vähemmistössä tuon mielipiteen kanssa. 30 vuotta vanha floikka ja kököt tehdasmikit ei kyllä useimmilla nosta hintaa. Tuo tallahan on samanmallinen (vain eri värinen) kuin tehtaalta ja mikit selkeä parannus. Toki jos haluaa tuon palauttaa entiseen "loistoonsa", niin varmaan helposti saa nuo osat vaihdettua torilla loppuunajettuun mustaan Edgeen ja Ibanezin V ja S mikkeihin.
msalama
29.10.2021 18:13:00

Tosta halpa Skuju. Vai onko?

https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1689940
Olevainen x huuhaa = koettu lopputulos
msalama
29.10.2021 18:16:47

Saatat olla vähemmistössä tuon mielipiteen kanssa.

Ei muuten välttämättä ole ja myös mun kokemuksen mukaan moddaukset laskee kitaran hintaa, eli kauppahintahan ei muodostu tyyliin käytetyn skittan arvo + osien erillinen arvo = hinta, jonka joku suostuu maksamaan. Ja näin mun ymmärtääkseni ihan yleisemminkin soittajien keskuudessa...
dajackal
29.10.2021 18:26:57
msalama: Ei muuten välttämättä ole ja myös mun kokemuksen mukaan moddaukset laskee kitaran hintaa, eli kauppahintahan ei muodostu tyyliin käytetyn skittan arvo + osien erillinen arvo = hinta, jonka joku suostuu maksamaan. Ja näin mun ymmärtääkseni ihan yleisemminkin soittajien keskuudessa...

Tallan vaihto uuteen vastaavaan ei luulisi menevän edes käsitteeseen "modaus". Ja ei ne orggis V-mikit nyt niin kummoiset ole että niitä varmaan kukaan jäisi kaipaamaan. Omasta mielestäni tämä ei ainakaan laske kitaran hintaa. (Enemmän tämä on niitä juttuja että myyntihinta ei välttämättä nouse, mutta myyntiaika saattaa huomattavasti lyhentyä.)

Eikä kukaan nyt vissiin ollut väittämässäkään, että käytetyn kitaran arvon päälle pitäisi laskea päivitysosat täysihintaisina. Tuo iba oli muistaakseni sellaisissa hinnoissa, että "orkkiskuntoisista" vastaavista pyydetään torilla yleensä enemmän.
parek
29.10.2021 18:57:53
Täysin ymmärrettävää jossain harvinaisessa vintagevehkeessä, että mitkä tahansa modaukset laskee hintaa, mutta että myös sellaisissa kitaroissa mitä on tehty miljoona ja missä on ihan tusinaosatkin? Mietin tossa mitä kaikkia harrastuksia mulla on koskaan ollutkaan ja en ole tähän ajatusmaailmaan törmännyt koskaan missään muualla. Kitarahommissahan tämä ajattelumalli on ihan normaali.

Esim. vanhoista filmikameroista Leica M2 tai M4-P oli aikoinaan n. 600e arvoinen toimivana ja alkuperäiskunnossa, hopealla värillä. Aina aika ajoin tuli vastaan samoja kameroita mitkä oli jälkikäteen _maalattu_ mustaksi ja kameroissa oli myös uudet suojakumet/nahat. Ne meni aina kaupaksi tosi nopeaan ja useita satasia kalliimmalla.

Itse olen monta kertaa maksanut päivitetystä kitarasta enemmän kuin mikä olisi "normaali" hinta, jos kitaraa on päivitetty hyvin. Mullahan on periaatteessa oma lehmä ojassa, koska kauppaan juuri kitaraa mistä on vaihdettu käytännössä kaikki osat.

Lupaan laskea hintaa jos joku antaa oikeasti TODELLA HYVÄN perustelun miksi sen hinnan pitäisi laskea alemmas kuin alkuperäiskunnossa olevan yksilön.
msalama
29.10.2021 21:35:33 (muokattu 29.10.2021 21:43:23)

Häh. Tässä mitään perusteluja tarvita, katotte vaan että meneekö kaupaks ja mihin hintaan. Vinkki: jos itte olen tommosta edes miettimässä, niin mieluummin ostan edullisemman aihion halvemmalla ja modaan sitten itte. Tarvii nyt ainakaan kenenkään "moddaajagurun" kitinöitä kuunnella mistään hintakysymyksistä ja/tai myyjän ylivoimaisesta moddausguruudesta jollei muuta :D

Mutta ihan sama, uskokaa te mihin uskotte ja mä teen kanssa osaltani just samalla tavalla. Niin ja onnea tietty kaupoille kanssa jos kuvittelette sitä tarvitsevanne...
parek
29.10.2021 22:44:18 (muokattu 29.10.2021 22:45:13)
msalama: Häh. Tässä mitään perusteluja tarvita, katotte vaan että meneekö kaupaks ja mihin hintaan. Vinkki: jos itte olen tommosta edes miettimässä, niin mieluummin ostan edullisemman aihion halvemmalla ja modaan sitten itte. Tarvii nyt ainakaan kenenkään "moddaajagurun" kitinöitä kuunnella mistään hintakysymyksistä ja/tai myyjän ylivoimaisesta moddausguruudesta jollei muuta :D

Mutta ihan sama, uskokaa te mihin uskotte ja mä teen kanssa osaltani just samalla tavalla. Niin ja onnea tietty kaupoille kanssa jos kuvittelette sitä tarvitsevanne...

Älä nyt hermostu.

Mihin se päivitetyn osien arvo mukamas yhtäkkiä katoaa? Jonnekihan se katoaa kun ne ei muka arvoa nosta, eikä se saisi näkyä myyntihinnassa. Esimerkiksi tämä mun jammu: noita menee originaalikunnossa n. 1250-1300e, eli sanotaan keskiarvo 1275e. Kaikista raudoista ja potikoista yms. sain pitkällisen myynnin jälkeen 50e. Mikit ei menneet kaupaksi vaikka satasella kauppasin. Modasin ne ja siirsin toiseen kitaraan. Paljonko niille siis voi laskea arvoa? Olisko 75e? Eli kitaralle ilman mitään osia jäi hintaa 1150e.

Nyt kitarassa on aivan tuliterät PAF mikit, kaikki uudet sähköt, uudet virittimet, talla, peräkappale. Kaikki huippulaatua, kitara maksaa 1425e. Jos möisin noi _uudenveroiset_ huippuosat pois, laskin että niistä saisi 100% varmuudella VÄHINTÄÄN sen verran, että kitara-aihiolle jäisi hintaa n. 1120e. Alensin tottakai osien arvoa uusiin verrattuna.

En lainkaan ymmärrä sitä logiikkaa, että osien vaihtaminen ei vaikuttaisi arvoon muuta kuin negatiivisesti. Tossa yllä on jo ihan oikea esimerkki siitä, että ei pidä paikkaansa. Ja hyvien osien myynti on muuten todella paljon helpompaa kuin huonojen. Paitsi jos osat on Gibson tai Fender -merkkisiä. Ihan sama mitä kuraa ne tekee, kaupaksi menee.

Modaukset ei välttämättä ole sitä mitä ostaja on etsimässä, mutta sehän ei ole ollenkaan asian pointti. Tässä kitarassa on nämä osat mitkä tähän on laitettu, miellyttää tai ei. Ihan samoin kuin kaikissa muissakin maailman kitaroissa: niihin on joku laittanut tietyt osat ja ne joko miellyttää ostajaa tai ei.
Hynkel
29.10.2021 22:47:26
Sun Yamaha on aivan ihana, siis kerrassan ihana soitin. Ja hinta noilla upgradeilla jopa alakanttiin. Jos joku ei tätä ymmärrä, niin oma häpeä.
Onhan tuota leipää tullu mussutettua.
parek
29.10.2021 22:56:20
Hynkel: Sun Yamaha on aivan ihana, siis kerrassan ihana soitin. Ja hinta noilla upgradeilla jopa alakanttiin. Jos joku ei tätä ymmärrä, niin oma häpeä.

Kiitos, niin se on. Tän myyminen kuuluu siihen sarjaan "ei ole pakkomyynnissä". Erittäin mieluusti soittelen tällä itsekin, mutta jos tulee vastaan joku joka arvostaa kokonaisuutta niin voin luopua. En stressaa lainkaan meneekö kaupaksi vai ei, kaikki käy. Tänään möin jo yhden kitaran samalla periaatteella. Voin sanoa, että tuli ihan hyvä mieli kun meni mukavalle kaverille joka silmin nähden tykästyi kitaraan.
msalama
30.10.2021 09:05:21 (muokattu 30.10.2021 09:09:01)

Älä nyt hermostu.

Häh? Normaali suulaan tiukahko kommenttihan toi vaan oli. Onko sulla sensorit herkällä?

Mutta joka tapauksessa uskallan veikata, että yleensä kannattaa ottaa ne hyvät osat irti, laittaa alkuperäiset takaisin ja sitten myydä skitta ja osat erikseen. Parempi tuotto, josko tosin sä ilmeisesti olet laittanut ne orkkisosat jo kiertoon joten eipä onnistune...
parek
30.10.2021 10:11:58
msalama: Mutta joka tapauksessa uskallan veikata, että yleensä kannattaa ottaa ne hyvät osat irti, laittaa alkuperäiset takaisin ja sitten myydä skitta ja osat erikseen. Parempi tuotto, josko tosin sä ilmeisesti olet laittanut ne orkkisosat jo kiertoon joten eipä onnistune...

Moni _ostajahan_ on sitä mieltä, että osien vaihdon pitäisi laskea kitaran arvoa tai ei ainakaan nostaa sitä. Jos löytyy sopivasti modattu käytettynä, niin kyllä se halvemmaksi tulee ostaa sellaisenaan kuin ostaa originaalikunnossa ja modata itse.

Tosta mun jammusta tuli muuten välittömästi ilmoituksen laitettuani pikaviestiä missä todettiin, että ton pitäis olla halvempi kuin originaalikunnossa olevan.
Antti1
30.10.2021 10:18:17
Kitaran arvo käytettynä - vanhojen osien arvo käytettynä + uusien osien arvo käytettynä = käypä hinta.

Tällä on kamarunkattu parikymmentä vuotta ilman ensimmäistäkään erimielisyyttä, olin sitten itse myymässä tai ostamassa. Jos modaukset eivät miellytä, niin sitten kannattanee odotella modaamatonta. Mä olen usein säästänyt alkuperäisosat ja tarvittaessa heittänyt ne takaisin kepakkoon kiinni. Ostaja saa sit säätää ihan itse tarkemmin kuntoon, kun kuitenkin on eri kielisetti, vire jne.
samiko
30.10.2021 10:18:48 (muokattu 30.10.2021 10:19:32)
parek: Moni _ostajahan_ on sitä mieltä, että osien vaihdon pitäisi laskea kitaran arvoa tai ei ainakaan nostaa sitä. Jos löytyy sopivasti modattu käytettynä, niin kyllä se halvemmaksi tulee ostaa sellaisenaan kuin ostaa originaalikunnossa ja modata itse.

Tosta mun jammusta tuli muuten välittömästi ilmoituksen laitettuani pikaviestiä missä todettiin, että ton pitäis olla halvempi kuin originaalikunnossa olevan.

No en minäkään noista modauksista tossa Yammussa anna penniäkään lisäarvoa. Ennemmin ehdottomasti orkkiskuntoinen.

Mutta todellakin, jokainen tyylillään.
parek
30.10.2021 10:53:08
samiko: No en minäkään noista modauksista tossa Yammussa anna penniäkään lisäarvoa. Ennemmin ehdottomasti orkkiskuntoinen.

Ja tämäkin on täysin OK. Jos originaalit normiosat tuntuu paremmalta, niin sitten pitää ostaa mielummin originaalikuntoinen. Minä en muista omasta historiasta yhtä ainuttakaan ostamaani originaalikuntoista kitaraa missä olisi ollut kaikki osat sellaisia kuin olisin halunnut.
parek
30.10.2021 10:58:07
18is9: Tuo Yamaha näyttää minusta ihan kohtuulliselta kokonaisuuteen nähden. Helpommin sen saisi varmaan kuitenkin kaupaksi alkuperäiskunnossa. Ongelmana tässä on että nykykuosissaan se edustaa myyjän näkemystä siitä millainen sen pitäisi olla, ja siinä sitten syntyy ainakin omassa mielessä sellaisia kysymyksiä kuin "Onko ABM messinkitalla hintansa arvoinen?" tai "Olisiko BKP:n Mulet tähän paremmat kuin Q PAF:t". Nyt myyjä on tehnyt nämä valinnat minun puolestani, ja hänen näkemyksensä heijastuu suoraan hintaan. Eli pitää siis löytää ostaja joka haluaa Yamaha SA2200:n, ja jonka mielestä kaikki tehdyt modaukset on sellaisia mitkä se itse haluaisi tehdä noin tai ainakin näkee ne niin hyviksi valinnoiksi että on niistä valmis maksamaan.

Juuri näin. Ihan samoin kuin mikä tahansa muu kitara: joku on niihin päättänyt mitkä osat niihin tulee ja ne on joko sopivat tai eivät. Oli se Fender, Gibson, Yamaha tai vaikka kuka tahansa foorumilainen joka ne osat valitsi
Matias.
30.10.2021 11:03:08
Siinä on se ongelma että tuo kitara on mahdollisen ostajakandidaatin mielestä palacasterin serkku "pala335* ja sen Yamahan alkuperäisyys on otettu pois. Näin se menee minunkin mielestäni kun katselin tuota myynti-ilmoitusta. Ostaja ei myöskään voi tietää kuinka taitavasti muutokset on tehty. Kuinka ammattitaitoinen kolvin käyttäjä on ollut ja onko modaaja osannut käyttää juuri oikean mallista ruuvarin kärkeä ettei ruuveista tuli ikävän nylpätyn näköisiä. Myöskin mikkikehysten ruuvinreiät rungossa mietityttää. Niitä voi nyt olla useita rinta rinnan jos ei ole osattu etsiä juuri oikean kokoisia kehyksiä asennusreikien suhteen. Yamaha ei ole tässä tapauksessa se helpoin kohde. Jos modauksen olisi suorittanut joku tunnettu kitaraseppä, voisi olettaa ettei näitä ajatuksia tulisi niin mieleen. Itsekin olen joutunut useamman varsikanteleen jättämään ostamatta kun niihin on tehty muutoksia jättämällä ikäviä jälkiä ja laittamalla sopimattomia osia. Kyllä, mielipiteeni on tietysti vain omani eikä heijasta välttämättä yleistä mielipidettä, mutta nuo tämän kitaran muutostyöt kyllä laskee soittimen arvoa. Muuten olisin jo ottanut myyjään yhteyttä kun yksi toinen SA2200 ehti menemään kun olin hidas.
parek
30.10.2021 11:26:30
Matias.: Siinä on se ongelma että tuo kitara on mahdollisen ostajakandidaatin mielestä palacasterin serkku "pala335* ja sen Yamahan alkuperäisyys on otettu pois. Näin se menee minunkin mielestäni kun katselin tuota myynti-ilmoitusta. Ostaja ei myöskään voi tietää kuinka taitavasti muutokset on tehty. Kuinka ammattitaitoinen kolvin käyttäjä on ollut ja onko modaaja osannut käyttää juuri oikean mallista ruuvarin kärkeä ettei ruuveista tuli ikävän nylpätyn näköisiä. Myöskin mikkikehysten ruuvinreiät rungossa mietityttää. Niitä voi nyt olla useita rinta rinnan jos ei ole osattu etsiä juuri oikean kokoisia kehyksiä asennusreikien suhteen. Yamaha ei ole tässä tapauksessa se helpoin kohde. Jos modauksen olisi suorittanut joku tunnettu kitaraseppä, voisi olettaa ettei näitä ajatuksia tulisi niin mieleen. Itsekin olen joutunut useamman varsikanteleen jättämään ostamatta kun niihin on tehty muutoksia jättämällä ikäviä jälkiä ja laittamalla sopimattomia osia. Kyllä, mielipiteeni on tietysti vain omani eikä heijasta välttämättä yleistä mielipidettä, mutta nuo tämän kitaran muutostyöt kyllä laskee soittimen arvoa. Muuten olisin jo ottanut myyjään yhteyttä kun yksi toinen SA2200 ehti menemään kun olin hidas.

Askarruttavia asioitahan voi kysyä myyjältä. Mun mielestä "palakitara" on termi noille kitaroille mistä voi vaihdella kaulaa.
Hynkel
30.10.2021 11:36:55
parek: Askarruttavia asioitahan voi kysyä myyjältä. Mun mielestä "palakitara" on termi noille kitaroille mistä voi vaihdella kaulaa.

Tämä. Mutta jokainen määrittelee itse sen arvon minkä on valmis maksamaan. Minun silmissäni nämä ovat parannuksia, jotka eivät arvoa laske, jos nyt eivät erityisemmin nostakaan. Mulla on kokemusta SA2200:n omistamisesta, ja omaan makuuni nämä pienet tuunaukset vievät kitaraa juuri siihen suuntaan kuin pitääkin, eli tiettyjä heikkouksia on eliminoitu.
Onhan tuota leipää tullu mussutettua.
Tympee Huttunen
30.10.2021 11:41:37
Orkkisosien suhteen kannattaa tehdä niinkuin moni muukin, että tarjoaa ne mukaan tai sitten myy ilman upgradea halvemmalla. Onhan noita kitaroita ollut kaupan, joissa 80% hinnasta on suoraan aaennettujen BKP-mikkien arvo.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)