Aihe: Zoom R8 ja Cubase
1
huussivalo
21.03.2021 12:08:14
Terveeks..
Ostin R8 digiraiturin ja siinä tuli Cubase LE kylkiäisenä. Olen nyt runsaan viikon tutustunut palikoihin ja päässyt hieman "sisään". Ongelmani on se, että en saa ääntä tulemaan raiturista usb-kaapelilla tietokoneelle. Osaan kyllä tehdä studio settupit ja rakentaa kanavat, mutta ääni ei siirry, eikä muukaan tieto. Ohjeiden ja videoiden mukaan R8 pitäisi näyttää ikkunassaan liikettä usb-kanavan kohdalla, mutta minulla värisee vain in-kanavan kohdalla. Lisäksi pitäisi pystyä liikuttamaan raiturista Cubasen miksausohjaimia, äänittämään ja sen sellaista. Minulla R8 jää siihen tilaan, että audio interfase kun on päällä, niin input 1 ja 2 punaiset valot vaan palaa, eikä mitään toimintoja voi tehdä. Cubase kuitenkin näyttää, että inputit ja outputit on aktiivisia. Ajurit olen ladannut moneen kertaan. Osaako joku kertoa, mitä pitäisi yrittää?? Videoilla kaikki käy niin helposti.. Onko Cubase liian lapsellinen, eli pitäisikö päivittää maksettuun versioon, vai mitä? Jotenkin tuntuu, että raituri ei reagoi oikein, vai estääkö cubase sen toiminnan?
anapena
22.03.2021 14:46:40
Cubasessa kun painaa F4-nappulaa, pääsee connections-hommiin. Usein sieltä pitää laitella asiat kohilleen. Tavallaan inputkanavat erikseen, sekä sitten varsinaiset raidat joihin käppyrät tallentuvat. Raitojen inputeiksi pitää valita nämä sisääntulokanavat. Sitten siellä on niitä rec-ja monitorointinappuloita.
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
-Q-
23.03.2021 13:20:41
Cubase -versio on aivan soveltuva, senhän takia se on mukaan paketoitu. Mulla oli tuommoinen joskus vuosia sitten ja lupaan että se on toimiva setti :-) En nyt muista enää niin yksityiskohtia mutta muutama huomio:

1. Zoom pitää asettaa USB interface -moodiin jolloin sen omat raituritoiminnot ei ole käytössä. Loogista tietysti mutta meinaan että tuo kuvaamasi "punaiset palaa ja mitään ei voi tehdä" kuulostaa ihan normaalilta.

2. Muistelisin että ne zoomin ruudulla näkyvät USB-mittarit on sieltä tietokoneelta palaavia kanavia varten, eli zoomin USB-input. Cubasesta katsottuna nämä on tietysti outputteja jotka pitäisi olla masterin ulostulona.

3. Äänen liikkuminen ja ne kontrollitoiminnot on ihan toisistaan riippumattomia asioita. Aloita ehkä siitä äänestä ennenkuin murehdit nappeja.

Palataan perusasioihin; zoomissa siis mittarissa näkyy sisään tuleva signaali -hyvä. Cubasessa tarkistat että sulla on zoom valittu audiolaitteeksi, olet luonut input ja output BUSsit ja niille valinnut zoomin laitteeksi ja oikeat kanavat. Luot audioraidan, asetat sille sisääntuloksi oikean laitteen ja kanavan ja aktivoit nauhoituksen. Signaali pitäisi näkyä ja sen voi tallentaa tuolle raidalle. Seuraavassa jaksossa ihmetellään myös ulostuloa :-)
huussivalo
25.03.2021 11:10:40
Kiitos vaan kummallekin vastaajalle. Henkistä tukea hain ja kokemuksia ja niitä kumpaakin sain. Keskustelin maahantuojan kanssa ja menin tietokoneineni Zoom kainalossa paikkaan, josta sen ostin. Kasattiin se siellä ja vika oli sama. Audio Interface-tilassa laite lukittuu, ei anna äänittää jne. Kone lähti huoltoon ja taitaa olla yksi niistä harvinaisista Zoomeista, joka ei oikeasti toimi. Kommentoin vielä lopputulosta. Jääpä viestit muistoksi, jos kelle sattuu joskus samaa... :)
anapena
25.03.2021 19:41:15
huussivalo: Kiitos vaan kummallekin vastaajalle. Henkistä tukea hain ja kokemuksia ja niitä kumpaakin sain. Keskustelin maahantuojan kanssa ja menin tietokoneineni Zoom kainalossa paikkaan, josta sen ostin. Kasattiin se siellä ja vika oli sama. Audio Interface-tilassa laite lukittuu, ei anna äänittää jne. Kone lähti huoltoon ja taitaa olla yksi niistä harvinaisista Zoomeista, joka ei oikeasti toimi. Kommentoin vielä lopputulosta. Jääpä viestit muistoksi, jos kelle sattuu joskus samaa... :)

Oho, laita raporttia ensi numerossa.
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
huussivalo
26.10.2021 18:41:10
No niin. Nyt sain viikonloppuna (23.10.) Zoomin jotenkin toimimaan. Nyt pystyn äänittämään Cubaseen, mutta Mackie Control ei toimi, eli en pysty säätelemään Zoomin liuuilla Cubasen vastaavia. Sain laitteen heinäkuun alussa huollosta. Laite piti olla siis vaihdettu uuteen, kun tällaisia ei kuulemma huolleta. Vika oli uudessa sama, tai oikeastaan pahempi, sillä nyt Cubase ei havainnut koko Zoomia lainkaan. Kävin taas soitinliikkeessä, keskustelin maahantuojan huollon kanssa; ei mitään lääkettä. Kaikki oli sitä mieltä, että Cubasessa vika.
Viikonloppuna kävin vaimon pojan kanssa järjestelmää läpi. 1,5 tuntia (ja minä olen takunnut tämän kanssa puoli vuotta) ja homma oli kunnossa. Cubase tunnisti Zoomin ja sillä pystyi äänittämään ohjelmaan.
Ratkauisu: Käyttäjän vika! Nyt haluan korostaa, että tämä oli ensimmäinen tämän tyyppinen laite, jota yhdistelin tietokoneeseen. Zoom käskee ajamaan ajurit ja firmwaren. Ne oli päivitetty jopa heinäkuussa uuteen versioon nettisivulla. Kukaan vaan ei kertonut minulle, että firmware ei lataudu noin vaan, vaan pitää osata avata ladatuista oikea ohjelma, ladata se muistikorttiin, laittaa muistikortti Zoomiin, painaa tiettyjä nappuloita tietyn ajan ja kas, versio oli päivitetty tarvittavaan uuteen versioon. Kaikki varmaan pitivät tätä niin selvänä asiana, että sitä ei ollut kukaan minulle erityisesti maininnut, tai painottanut. Nyt tiedän.

Toivottavasti tästä on apua muille, ettei tarvitse kaljuuntua turhan takia!!! ;)
rintapek
28.10.2021 14:51:34

huussivalo:

Toivottavasti tästä on apua muille, ettei tarvitse kaljuuntua turhan takia!!! ;)

Tätä vartenhan nämä palstat ovat olemassa. Otahan plussa.

Tommoista vikaa muuten on hirmuisen vaikeaa kuvailla siten, että joku hoksaisi missä vika voisi olla. Varsinkin kun vehje on uutena kaupasta tullut eikä kaupassa/huollossakaan ole asiaa hoksattu.
Möhlii ne kiakkomiljonääritkin joskus ihan avopaikasta. Joten pari väärää ääntä köyhälle soittajalle keikalla sallittakoon.
Arkka
28.10.2021 16:34:44 (muokattu 28.10.2021 16:38:12)

huussivalo: Nyt pystyn äänittämään Cubaseen, mutta Mackie Control ei toimi, eli en pysty säätelemään Zoomin liuuilla Cubasen vastaavia.

R8:aan näyttäisi olevan parit eri manuskat riippuen käyttötarkoituksesta:
https://zoomcorp.com/en/jp/digital- … ulti-track-recorders/r8/r8-support/

Kontrollerina käyttöön löytyy apuja R8 Audio Interface Manual -manuaalista alkaen sivulta 8 (paperilla numeroitu 7):
https://zoomcorp.com/media/documents/E_R8_AIF_0.pdf

Vähän suurpiirteinen ohje tuo lienee ihan ymmärrettävistä syistä (eri firmat), mutta jos löytyy kohta, että mihin homma jämähtää, niin on helpompi googlailla tai kysyä apuja spesifin kohdan osalta.
huussivalo
06.11.2021 19:03:04
Joo, kiitti.

Toi jälkimmäinen ohje toimi ja sain yhteyden namiskoilla Zoomin ja Cubasen välille. Teki vain sen, että kun Zoomista liukua säädin, niin valmiiksi jo aiemmin sinne tehdyissä kappaleissa muuttui träkissä myös äänen korkeus, eli poistin toiminnan ja otan ehkä käyttöön sitten uutta tehdessä.

Hyvinhän tämä menee...., ihan helppo juttu! :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)