Aihe: Johtojen merkintä
1 2
Antti1
20.10.2021 11:02:38 (muokattu 20.10.2021 11:03:41)
Miten te olette ratkaisseet johtoläjienne merkkaamisen? Mä olen koittanut etsiä jotain sopivaa kietaisuteippimerkkiä, itselaminoituvaa muovilätkää tai jotain muuta, jossa lukisi tarpeelliset tiedot. Ongelmaksi näyttäisi koituvan se, että noita halutaan myydä minimissään tuhansia kappaleita ja aika harva toimittaa niitä ylipäätään valmiiksi printattuina. Yksityishenkilön tarpeisiin tulee vähän tarpeettoman kalliiksi ostaa sopiva lämpösiirtotulostin ja 5000 kpl aihioita. Vinkkejä otetaan vastaan tämänkaltaisista ratkaisuista, Dymo ei riitä: https://www.powerandcables.com/wp-c … ene-%E2%80%93-Silver-Fox-Prolab.jpg

Tarkoitus on siis laittaa letkuihin merkintä, että kenen ne on ja sit puolikiinteisiin äänitysasennuksiini johdon molempiin päihin kanavan numerot. Osaan vähän muutakin, mutta ne on toissijaisia hommia.
KaRa
20.10.2021 11:20:33
Miksi dymo + merkkausteippi ei riitä?
Kaikki mitä sanot, tulen käyttämään sinua vastaan.
Antti1
20.10.2021 11:24:25
KaRa: Miksi dymo + merkkausteippi ei riitä?

Dymon tarrat eivät pysy kiinni. Mikä on sellainen merkkausteippi mikä pysyy letkussa ilman liimamähmäilmiöitä seuraavat kymmenen vuotta?
Pauli Lappalainen
20.10.2021 11:28:38 (muokattu 20.10.2021 11:33:16)
Antti1: Miten te olette ratkaisseet johtoläjienne merkkaamisen? Mä olen koittanut etsiä jotain sopivaa kietaisuteippimerkkiä, itselaminoituvaa muovilätkää tai jotain muuta, jossa lukisi tarpeelliset tiedot. Ongelmaksi näyttäisi koituvan se, että noita halutaan myydä minimissään tuhansia kappaleita ja aika harva toimittaa niitä ylipäätään valmiiksi printattuina. Yksityishenkilön tarpeisiin tulee vähän tarpeettoman kalliiksi ostaa sopiva lämpösiirtotulostin ja 5000 kpl aihioita. Vinkkejä otetaan vastaan tämänkaltaisista ratkaisuista, Dymo ei riitä: https://www.powerandcables.com/wp-c … ene-%E2%80%93-Silver-Fox-Prolab.jpg

Tarkoitus on siis laittaa letkuihin merkintä, että kenen ne on ja sit puolikiinteisiin äänitysasennuksiini johdon molempiin päihin kanavan numerot. Osaan vähän muutakin, mutta ne on toissijaisia hommia.

Lainaat joltain sähkö-, tele- tai AV-asentajalta tulostinta.

https://www.brother.fi/supplies?gcl … _BwE&gclsrc=aw.ds#T_12mm|C_1085

Jos ei Brotherin joustava FX- tarra pysy, niin nuo Bradyn tarrat ovat hyviä:

https://www.exxi.fi/kannettavat-tarratulostimet/

https://www.exxi.fi/laminoituvat-kietaisutarrat/
KaRa
20.10.2021 11:35:54
Mulla on brother merkkinen sähköalalle suunnattu tarratulostin. Sillä olen tulostellut läpinäkyvälle tarranauhalle juttuja ja sit tarrannu ne perus pimeessä hohtavan merkkausteipin päälle. Toistaiseksi on pysynyt pari vuotta.
Kaikki mitä sanot, tulen käyttämään sinua vastaan.
Pauli Lappalainen
20.10.2021 11:39:52
KaRa: Mulla on brother merkkinen sähköalalle suunnattu tarratulostin. Sillä olen tulostellut läpinäkyvälle tarranauhalle juttuja ja sit tarrannu ne perus pimeessä hohtavan merkkausteipin päälle. Toistaiseksi on pysynyt pari vuotta.

Sellainen on minullakin, mutta nuo Bradyn tarrat ovat joustavampia ja niissä on sellainen kietaisuhäntä joka suojaa tulostusta.
softrabbit
20.10.2021 11:56:14

Aloituksen Silver Foxeja saa esim. Farnellilta, pienin yksikkö näyttää olevan 1 pakkaus eli 10 arkkia, https://fi.farnell.com/silverfox/p0 … te-25x12mm-48-sheet-pk10/dp/1704544

Tulostuu ihan normi laserilla, ja mitä nyt datasheetista katsoin niin koosta riippuen 12-80 tarraa arkilla eli ihan 5000 kpl ei tarvitse ostaa.

Hinta tietty voi pompsahtaa hieman jos ei ole yritystä takana ja pitää tehdä tilaus jotain kiertotietä, esim. Elektrolinnan kautta, http://www.elektrolinna.fi/kauppa/
Pauli Lappalainen
20.10.2021 12:01:12
softrabbit: Aloituksen Silver Foxeja saa esim. Farnellilta, pienin yksikkö näyttää olevan 1 pakkaus eli 10 arkkia, https://fi.farnell.com/silverfox/p0 … te-25x12mm-48-sheet-pk10/dp/1704544

Tulostuu ihan normi laserilla, ja mitä nyt datasheetista katsoin niin koosta riippuen 12-80 tarraa arkilla eli ihan 5000 kpl ei tarvitse ostaa.

Hinta tietty voi pompsahtaa hieman jos ei ole yritystä takana ja pitää tehdä tilaus jotain kiertotietä, esim. Elektrolinnan kautta, http://www.elektrolinna.fi/kauppa/

Nuo ovat ihan käteviä kun on esimerkiksi ohjelma joka osaa tulostaa kaapeliluettelosta tarrat.

Yksittäisten kappalaiden tekeminen voi olla hankalaa ja hidasta mutta onnistuu kyllä esimerkiksi Wordin tarratulostuksella.
oksatboys
20.10.2021 12:36:21 (muokattu 20.10.2021 12:37:51)

Olen tehnyt merkkinnät näillä halvoilla ja ei ehkä niin "proonnäkösillä" tavoilla:

Metallinvärisiin liittimiin olen kirjoittanut merkinnät tussilla, sen saa myös sinolilla joskus pois.
Samoin muihin kuin mustiin johtoihin olen merkkaillut tussilla. Erivärisiä kutistesukkia olen myös käyttänyt ja niihin voi taas kirjoittaakin. Tässä tapauksessa toki tarkoittaa että piuha on kolvattu ite, vois kait sen sukan kyllä liittimen ympärillekin kutistaa.

Toisinaan myös hyvällä merkkausteipillä, eli Tesa-merkkisellä, olen laittanut merkin johtoon, kestää asennuksissa kuitenkin kauan.
pappasfin
20.10.2021 15:24:09
Ei mitään kallista vaan ihan halpoja menetelmiä on tullu käytettyä ja mitä saa melkein joka kaupasta.

Johdon päähän metallisen plugin kuoreen helposti merkaten tussilla (esim. XLR piuhat) ja sitten myös ihan maalarinteippia kietaissu ympäri sopivan pienen pätkän ja siihen merkinnät tussilla.

Toki noita saa laitettua dymoilla sun muilla jne. mutta itellä kelvannu nämä halvat tavat ja hyvin on merkinnät pysynyt ja ne saa joskus poiskin jos niin haluaa.
PappaSFin
dewil
20.10.2021 17:41:10

Kun pitää piuhoissa standardipituudet, niin ei niitä tarvi merkata.
Esim 1m, 3m, 5m ja sitä pidemmät. Sit omat lihalaatikot tms. sen mukaan haluuks kaikille omansa, vai pitääkö esim 1-3m samassa.
Jos ei jo ulkoisesti tunnista noin pitkiä pituuseroja, niin sit on kyllä väärä niputustekniikka.
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
Pauli Lappalainen
20.10.2021 17:58:25
dewil: Kun pitää piuhoissa standardipituudet, niin ei niitä tarvi merkata.
Esim 1m, 3m, 5m ja sitä pidemmät. Sit omat lihalaatikot tms. sen mukaan haluuks kaikille omansa, vai pitääkö esim 1-3m samassa.
Jos ei jo ulkoisesti tunnista noin pitkiä pituuseroja, niin sit on kyllä väärä niputustekniikka.

No, kyllähän merkkaustarvetta on räkkeissä, puolikiinteissä ja muissa viuhkoissa, ristikytkennöissä yms. Ei aina tarvitse perata johtoläjää alusta loppuun kun tekee kytkentä- tai laitemuutiksia.

Mutta tapoja on monia ja vähän päälle.
rintapek
20.10.2021 18:13:19

Laserkaiverrus plugeihin olis komeeta, käytännöllisyydestä en ole varma.

Hinta muuten ei välttämättä ole kauhean suolainen, riippuu mitä kaiverruttaa.
Sama omistajan logo jokaiseen plugiin vois mennä tarjouksena ihan siedettävällä hinnalla mut vaihtuva numerointi voi olla ihanan kallista.
Voi kun sais aikaan jotain niin coolia, että siitä tulis hottia.
ituvirtanen
20.10.2021 22:13:39

Hakuun "cable marking tags" ja vaihtoehtoja satelee.

Ristari ilman merkintöjä = katastrofi.
Kalmo
21.10.2021 14:02:26
dewil: Kun pitää piuhoissa standardipituudet, niin ei niitä tarvi merkata.

Eivätköhän ne merkkaustarpeet liity tärkeimmillään ihan muuhun, kuin letkun pituuteen.
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
darkus
21.10.2021 16:51:44
Antti1: Dymon tarrat eivät pysy kiinni. Mikä on sellainen merkkausteippi mikä pysyy letkussa ilman liimamähmäilmiöitä seuraavat kymmenen vuotta?

Tee Excelillä taulukkoon ne sun tekstit ja tulosta ihan normi A4:lle. Sitten kirkkaalla pakkausteipin palalla johtonippuun kiinni. Pysyy
Antti1
21.10.2021 17:13:28
Pauli Lappalainen: Mikään ei ole vastenmielisempää kuin tarttua kiinni johtonippuun joka on talmaantunut jostain eltaantuneesta maalarinsähköpakkausteippiliimasta.

Mutta toisaalta, kukin tehköön mielensä mukaan...

Mulla on tossa selän takana suurehko muovikassillinen lähes käyttämättömiä plugipiuhoja, jotka kaipaavat kipeästi liimanpoistoainetta. Paskaviritykset on tullut jo kokeiltua, nyt on kunnollinen ratkaisu hakusessa. Tuntuu vaan, ettei tosiaan edullisesti pääse edes liikkeelle, jos ei saa romuja lainaan jostain.
Pauli Lappalainen
21.10.2021 17:21:48
Antti1: Mulla on tossa selän takana suurehko muovikassillinen lähes käyttämättömiä plugipiuhoja, jotka kaipaavat kipeästi liimanpoistoainetta. Paskaviritykset on tullut jo kokeiltua, nyt on kunnollinen ratkaisu hakusessa. Tuntuu vaan, ettei tosiaan edullisesti pääse edes liikkeelle, jos ei saa romuja lainaan jostain.

Tarratulostin maksaa halvimmillaan alle 100€ ja tarrakasetit jotain 30 - 50€ riippuen leveydestä
pappasfin
21.10.2021 17:25:42 (muokattu 21.10.2021 17:48:36)
Kukin menee omien tarpeidensa mukaan.
Itse en näe kotona tarvetta dymon ja tälläisten tarvikkeiden hankintaan kun ei ole piuhoja kovinkaan paljoa ja eikä ne maalarinteipit ja tussit ole vuosien saatossa tahmanneet niitä johtoja ollenkaan.

Töissä kyllä on käytetty dymoja ym. kaupallisia tuotteita mm. ristikytkennän, palvelimien, työasemien ym. merkinnöissä. Ja tietysti myös muita merkintäjuttuja on tehty (esim. kaiverrukset, leimaukset jne.).
PappaSFin
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)