Aihe: Jackson RR1T ja RR5. Mielipiteitä.
1 2 3 4
Ben_D
04.07.2004 20:12:09

Olen nyt kahden vaiheilla ostanko jenkeistä eBayn kautta käytetyn RR1T:en vai Suomesta RR5:n. Molemmissa on kiinteä talla ja kaula läpi rungon joten eroavaisuudet lienee puu materiaaleissa, mikeissä ja valmistusmaassa eli RR5 Japani ja RR1T.

RR-5:

- Runko leppää
- Kaula vaahteraa (Rock Maple)
- Otelauta ruusupuuta
- Mikit Seymour Duncan JB TB4

RRT-1

- Runko leppää
- Kaula vaahteraa (Quartesawn Maple)
- Otelauta ebony (eebenpuu vai mikä lie)
- Mikit Seymour Duncan JB TB4 ja Seymour Duncan Jazz SH2N

Siinä kai ne tärkeimmät erot. Mitä eroa noilla erilaisilla vaahteroilla on? Mä en hirveästi tajua noiden materiaalien päälle joten viisaimmat valistakoon. Enkä hirveesti aseta painoarvoa sille, että toinen on Japanissa tehty ja toinen Jenkeissä. Ei toi USA ole meikäläiselle mikään itseisarvo kitaran rakennusmaana.
Ben_D
05.07.2004 00:31:14 (muokattu 05.07.2004 00:33:11)

Sinänsä kummankaan puolesta ei varmasti voi mennä vikaan, mutta itse ottaisin RR1T:n, jos suunnilleen samaan hintaan saa jo ihan jälleenmyyntiarvonsa puolesta. Täällä Euroopassa kun nuo jenkki-Jacksonit ovat enemmän arvossa kuin USA:ssa.

RR1T:tä puoltaa myöskin eebenpuuotelauta, joka on oikein mukavan tuntuinen soittaa sileän pintansa ansiosta. Ja näyttääkin nätiltä. Tuo quartersawn maple viittaa lähinnä tapaan, jolla vaahtera on sahattu. Säteittäissahatun puun pitäisi olla jäykempää, jolloin sään vaihtelut sun muut vaikuttavat kitaraan vähemmän.

Näyttää tuo eebnepuuotelauta olevan "uudempien" jenkki Jacksonien materiaali. Vanhoissa San Dimas jenkki Jaskoissa näyttäis olevan myös ruusupuu otelauta.
kiitos
05.07.2004 00:46:26
Ebenpuu on aika kolhontuntunen puulaji, ite en tykkää. Jotenki se ruusupuun puinen pehmeys ja soundi on enemmän mun mieleen. Ainakin mun kitarassa toi eben näyttää aika paljon mustaltamuovilta.. ja ehkä se soundikin on aika kiree, mut en mä jaksa sitä otelautaa tuijottaa kokoajan niska käyrällä..
Ben_D
05.07.2004 00:50:07

Ebenpuu on aika kolhontuntunen puulaji, ite en tykkää. Jotenki se ruusupuun puinen pehmeys ja soundi on enemmän mun mieleen. Ainakin mun kitarassa toi eben näyttää aika paljon mustaltamuovilta.. ja ehkä se soundikin on aika kiree, mut en mä jaksa sitä otelautaa tuijottaa kokoajan niska käyrällä..

Juu ja kai se ero on siteen loppupeleissä aika pieni. Kyllähän noi ammattilaisetkin pistää meneen rosewood otelaudoilla niin eiköhän tällanen amatöörikin.

Siinähän voi sitten taas olla eroa, kuinka erilailla ne kuluvat ajanmittaan.
apuri
05.07.2004 01:17:23
Molemmat kitarat on hyviä. Jenkkijaskassa on kaulassa ja lavassa listat jotka ainakin minusta kuuluvat kitaraan jossa on hainevänauhamerkit.
Lisäksi noita listoja on kallistettu sisäänpäin että soittotuntuma on parempi.

Eebenotelauta on paljon liukkaampi ja kovemman tuntuinen kuin ruusupuu. Usein noita eebenotelautoja värjäillään mustiksi koska hyvää melkein mustaa eebeniä on todella vaikea löytää, värjäyksellä peitellään vaaleampia raitoja ja "epäsopivaa väriä" Otelaudan materiaali vaikuttaa tietysti soundiin mutta se on minusta etu eikä rajoite. Mulle käy kaikki otelautamateriaalit.

Otelauta tuskin kovin helposti jumbonauhaisessa kitarassa kuluu jos ei päästä nauhoja ihan loppuun. Usa Jacksonien hintaan kuuluu kova laukku jos hakee uuden pelin kaupasta.

Molempien keppien soundi on aika kirkas johtuen rakenteesta, jopa niin että huomaat tallassa olevan JB:n olevan väärä mikki.
Ben_D
05.07.2004 01:22:39 (muokattu 05.07.2004 01:22:53)

Molempien keppien soundi on aika kirkas johtuen rakenteesta, jopa niin että huomaat tallassa olevan JB:n olevan väärä mikki.

Mikäs sinne kannattas laittaa tallaan JB:n tilalle? Vahvistin 5150. Mä en noista Seymour Duncaneista hirveesti tiedä kun olen pelkkiä EMG:ta käyttänyt tähän asti.
kiitos
05.07.2004 01:23:28
Kyllä tohon rrään sopii tuo ebeni, näön puolesta ainakin kun on listaa ja helmiäistä. Omaan veehen haluisin kyllä ruusupuuta.

http://www.elderly.com/vintage/items/30U-11975.htm
apuri
05.07.2004 01:30:06 (muokattu 05.07.2004 01:30:27)
Mikäs sinne kannattas laittaa tallaan JB:n tilalle? Vahvistin 5150. Mä en noista Seymour Duncaneista hirveesti tiedä kun olen pelkkiä EMG:ta käyttänyt tähän asti.

Jos haluaa pitää duncanit niin customissa on jo reippaasti enemmän hönkää. SH-5 siis. Tai sitten Duncan distortion. Ei noista mikeistä nyt mitään absoluuttista neuvoa voi antaa kun kyse on makuasioista.
Ben_D
05.07.2004 01:33:01 (muokattu 05.07.2004 01:51:17)

Jos haluaa pitää duncanit niin customissa on jo reippaasti enemmän hönkää. SH-5 siis. Tai sitten Duncan distortion. Ei noista mikeistä nyt mitään absoluuttista neuvoa voi antaa kun kyse on makuasioista.

Niinpä. Joskus mä ajattelin SH-8 ja SH-10 yhdistelmää kuten myös SH-6 eli Distortion on kävässyt mielessä, mutta täytyy nyt sitten katsoa kun ton Jacksonin ensin hommaa ja kokeilee niitä sen omia mikkejä.
Antti90
06.07.2004 13:14:33

Luin tuosta RR1T kitarasta juttua kesàkuun guitar worldista ja hyvàltà se ainankin vaikutti siinà(ja pirun hienon nàkòinen)
Jotta perkele!
Ben_D
06.07.2004 13:24:43

Luin tuosta RR1T kitarasta juttua kesàkuun guitar worldista ja hyvàltà se ainankin vaikutti siinà(ja pirun hienon nàkòinen)

Riippuu väristä, mutta jos saisin Customiin värin valita niin se olis RR-5 Ivory with black Stripes.
Antti90
06.07.2004 13:34:24

nyt menee kyllà off topic mutta nàin keksin halvan tavan saada itselleni "oikean" randyn
ostan Jacksonin Js30RR http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_artikel-169680.html
sitten ostan siihen Seymour Duncan JB ja Jazz mikit ja maalautan siihen valkoiset Raidat Isàn serkulla joka valmistelee kitaroita. lopputulos olisi about tàmà

http://www.espguitars.co.jp/oversea/standard_gt/sv_std_bk.html
Jotta perkele!
Ben_D
06.07.2004 13:41:30 (muokattu 06.07.2004 13:50:35)

nyt menee kyllà off topic mutta nàin keksin halvan tavan saada itselleni "oikean" randyn
ostan Jacksonin Js30RR http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_artikel-169680.html
sitten ostan siihen Seymour Duncan JB ja Jazz mikit ja maalautan siihen valkoiset Raidat Isàn serkulla joka valmistelee kitaroita. lopputulos olisi about tàmà

http://www.espguitars.co.jp/oversea/standard_gt/sv_std_bk.html

Ja kampeat sillä luvattoman huonolla kopio floikalla. Lisäksi tossa on sellanen postilaatikon kokonen pulttikaulaliitos.

Kun vaihdat mikit, floikan, ja maalautat kepin niin samalla rahalla saat jo laadukkaan kitaran.

EDIT: Sori, ei siinä olekkaan floikkaa.
Niq
06.07.2004 16:24:13

Kitaran sointiin vaikuttaa myös puu ja työn laatu, samoin vireen pysymiseen virittimet ja satula jne.

Jos paskaan kitaraan laittaa hyvät mikit, tulee paska kitara jossa on hyvät mikit.
I have a cunning plan
Ben_D
06.07.2004 17:46:12

Kitaran sointiin vaikuttaa myös puu ja työn laatu, samoin vireen pysymiseen virittimet ja satula jne.

Jos paskaan kitaraan laittaa hyvät mikit, tulee paska kitara jossa on hyvät mikit.

Totta puhut. Ja noi halvimmat Jacksonit eivät ole mitään huippukitaroita.
Ben_D
06.07.2004 21:34:36

Mitäs juttua siellä oli? Kaupat on nimittäin 99%:lla varmuudella syntyneet RR-1T mallista.
askomiko
06.07.2004 21:55:41
Ameriikan jaska ehottomasti. Ne on ihan eri kaliiberia. Tai ainakin oli, en ole uusilla soittanut.
Myytävänä superhieno-hevikitara ja superhieno-twängi-JazzCaster.
Kitarakamakaavio -inspired by AFIL :)
Ben_D
06.07.2004 21:58:45

Ameriikan jaska ehottomasti. Ne on ihan eri kaliiberia. Tai ainakin oli, en ole uusilla soittanut.

Olen juuri minuutti sitten ostanut Jackson RR-1T:n hintaan 802,03 euroa sisältäen Jacksonin laukun.

Omasta mielestäni hyvä ostos -> http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dl … 4857892&ssPageName=STRK:MEWN:IT
Jii
06.07.2004 22:02:39
Olen juuri minuutti sitten ostanut Jackson RR-1T:n hintaan 802,03 euroa sisältäen Jacksonin laukun.

Muistahan kertoa tosta tarkemmin, kun saapuu.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)