Aihe: Otelaudan huolto
1 2
milgromsegal
13.10.2021 22:24:13

Pinewood: Martin ei ainakaan suosittele lemon oilia otelautaan:
https://www.martinguitar.com/customer-service-2/faqs.html#q03

Muutenkin näyttävät olevan aika varovaisella linjalla erilaisten aineiden suhteen.

Olisko tässä kyseessä nimenomaan sitrusöljy, eikä tuo dunlopin ja muiden valmistajien "lemon oil"ina markkinoima sitrustuoksuinen otelautaöljy, joka käsittääkseni on pääasiassa mineraaliöljyä hajusteineen. Se itse tavarahan on aika stydiä kamaa.
"... joku vahvistin ja särö, mut kyl nyt akkarillakin voi vetää."
Jeszse
14.10.2021 06:32:09
milgromsegal: Olisko tässä kyseessä nimenomaan sitrusöljy, eikä tuo dunlopin ja muiden valmistajien "lemon oil"ina markkinoima sitrustuoksuinen otelautaöljy, joka käsittääkseni on pääasiassa mineraaliöljyä hajusteineen. Se itse tavarahan on aika stydiä kamaa.

Todennäkösesti juuri näin.
Hipelius: Olet hieno mies, mutta sulla on aivan ällistyttävän huono maku.
GiovanniDiRondo
14.10.2021 14:53:31

Tympee Huttunen: En ole itse enää vuosikausiin puhdistanut otelautaa öljyillä. Onko tuosta jotain hyötyä, vai onko se vain kosmeettinen asia?

Parafiiniöljy eli valkoinen mineraaliöljy suojaa puun pintaa likaantumiselta ja mikrobikasvustolta.
1) Kieliin tulee vähemmän töhnää ja ne pysyvät paremmassa kunnossa kauemmin.
2) Kun otelauta on puhtaampi, siinä on myös vähemmän mikrobeja, joten sillä on sitä kautta merkitystä soittajan terveydelle.

Ymmärtääkseni ilmaskosteuden ylläpito on otelaudalle ja kitaralla ylipäätään tärkeämpi asia, eikä senkään suhteen tule ongelmaa tavan lankkukitaroissa, ellei soitin ole juuri kaukoidästä tilattu. Voisi kuvitella, ettei otelaudalle ole edes hyväksi kosteuden ylläpito mihin tuo aiemmin mainittu soitinrakentajan kommentti viittaa. Puun pitäisi olla kuivaa, eikä sen pitäisi enää lohkeilla ja öljyillä läträäminen vain paisuttaa puuta?

Hieman vastaavaa on myös akustisten soittimien kosteutuksessa, kun noita kosteusmatoja pidetään silloinkin, kun ilmankosteus on oikein hyvä soittimelle. Luin juuri "jostain", että enemmän noita akkareita pullistelee liian kosteutuksen johdosta hajalle, kuin sen kuivumisen takia. Itse pidän Martinia salkussa kostuttimen kera yleensä kovimpien pakkasten aikana helmikuussa. Muina aikoina, noin hieman yleistäen, kahden kosteusmittarin mukaan ilmankosteus on riittävä, eikä ylimääräinen kostuttimella tee kuin haittaa soittimelle.

Täyttä asiaa.
Olen käynynnä Piutissa, Lousissa, Retulaatsissa, Miiamissa
Krice
14.10.2021 16:45:33

Tympee Huttunen: En ole itse enää vuosikausiin puhdistanut otelautaa öljyillä.

Itse olen ollut siinä uskossa, että öljyllä ei puhdisteta otelautaa, vaan öljyä käytetään, koska otelauta voi kuivua muuten kohtuuttomasti. Tuon vuoksi on settejä, joissa on erikseen puhdistava aine (jossa on alkoholia tms.) ja lisäksi öljyä kun otelauta on puhdistettu.
jhlamm
14.10.2021 16:56:51
Itse asiassa olen käyttänyt puhdistukseen vuosia sitten saamaani kanelin hajuista puhdistus / conditioner ainetta. Hajusta johtuen huollot ajoittuvat kerran vuodessa jouluun. Sitten öljyä vähän perään. Yleisesti osaan kitaroista tulee todella paksu tahma. Anna liuottaa hetken ja sitten hammasharjalla hinkkaa. Perään vielä pyrkimällä yksi käsittely, jos on tarvis ihan liinalla. Tulee kyllä puhdasta vaikka kuinka paljon olisi kamaa pinnassa. Ainoa ongelma on kanelin haju ja että tota roiskuu hammasharjan harjaksista jos vauhdilla menee.

Yleisesti olen päätynyt siihen että toi ei ole salatiedettä. Joku alkoholi kelpaa hyvin lakkaamaytomaan otelautaan. Jos on epävarma niin ostaa vaan valmiin conditioner / cleaner aineen. Öljyä vain tarpeen mukaan.
"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
zedder
14.10.2021 17:26:28
Muusta en tiedä, mutta ainakin eebenpuisen otelaudan ollessa kyseessä on hyvä sipaista siihen lautaan jotakin öljyntapaista edes ohuelti kerran vuodessa. Saattaa estää ne hius- ja pahemmatkin halkeamat.

Olen itse käyttänyt Kyser Dr. Stringfellow -litkua ja MusicNomad F-One Oilia. En tiedä onko niissä muuta eroa kuin haju..
VIIMEINEN HINTA TAULUSSA!
Mikko1978
14.10.2021 22:24:34
Ensimmäinen juttu on soittaa vain puhtailla sormilla, niin ei pääse töhnää kertymään otelautaan. Jos kuitenkin jotenkin otelauta on saatu sotkettua, niin enimmät töhnät voi rapsutella pois vaikka luottokortilla ja loput lähtee hammasharjalla. Otelautaöljy tai sopiva puhdistusaine helpottavat lian poistumista.

Teräsvilla kiillottaa niin otelaudan kuin nauhatkin siistin näköiseksi, mutta teräsvillaa käytettäessä mikit pitää suojata täysin. Kaikki lukemattomat teräsvillan pätkät haluavat tunkeutua syvälle mikkien sieluun. Öljyjen kanssa ei kannata liiaksi lutrata. Harvakseltaan kevyt öljyäminen on täysin ok, mutta ei kannata imeyttää liiaksi öljyä puihin. Mitä tulee puiden halkeiluun, niin öljyäminen ei ole olennaisin juttu. Olennaista on puiden riittävä kuivatus ja vanhentaminen kitaraa tehtäessä sekä talvella ilmankosteudesta huolehtiminen. Eebenpuu on melko helposti halkeava otelaudan materiaali.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)