Aihe: Kuinka paljon kitara saa maksaa?
1 2 3 4 527 28 29 30 31
hallu
03.10.2021 10:41:42 (muokattu 03.10.2021 10:43:48)
msalama: Vaikuttaa hyvältä käyttöpeliltä! Mun omien havaintojen perusteella monet noista CBS:n seiskönttivehkeistä, ja eritoten Teleistä, on kyllä mainettaan parempia, vaikka se paksu polylakka onkin aikamoinen turnoff monelle. Mutta mua ei haittaa...

No mä en ole ikinä ollut erityisen allerginen polylakalle ja jos nykykitaroihin vertaan niin paksumpaa ja muovisempaa lakkaa niissä useinmiten käytetään ja siis ihan kalliissakin kitaroissa. Olisikohan iso G niitä viimeisiä mohikaaneja jotka aidon nitron nimiin vannovat. Ja onhan nitroissakin eroja kuten viineissä, esimerkiksi ysärillä Gibsonin nitro tuntui monesti vuosia melkoiselta liisteriltä ja nyt näitä uusimpia kun kävin käpistelemässä niin tuntuivat aika muovisilta. Mutta siinä kai eniten vaikuttaa se, että miten relikoituu. Nitrohan kuluu usenmiten nätimmin kuin muovinen polylakka. Enhän minä ennen muusikoiden nettiä ajatellut lakkoja lainkaan :-D enkä tiennyt että niitä oli erilaisia. Aattelin, että lakka on jotain läpinäkyvää mitä sivellään maalin päälle, että se säilyisi nättinä eikä kuluisi heti pois :-)

E: Niin kyllä tää minusta ihan hyvä käyttöpeli onkin. Tuo paino saattaa monelle olla enemmän nounou, itse en painoa vierasta ja oikeastaan mun parhaat kitarat on kaikki olleet aika painavia.
parek
03.10.2021 10:44:35 (muokattu 03.10.2021 10:47:00)
Katso Yle Areenassa: http://areena.yle.fi/1-50491404

Katsokaa toi. Siinä on nähty kyllä vaivaa jo pelkän puun hankintaan. Tässä vielä traileri: http://areena.yle.fi/1-50937417

Periaatteessa (ja käytännössä) jos viulut voi maksaa kymmeniä tuhansia, niin kyllä sähkökitarakin saa maksaa saman, jos se tosiaan on vaatinut satoja tunteja työtä. Kun tässä ketjussa on puhuttu Ruokankaasta, niin mun mielestä heidän tapa olla käyttämättä cnc tms. koneita on kunnioitettava ja täysin ymmärrettävä ratkaisu. Itse en silti taida kuulua asiakaskuntaan, koska en ole halukas sijoittamaan sellaisia summia kitaraan.
mpekkanen
03.10.2021 11:03:17
parek: Katso Yle Areenassa: http://areena.yle.fi/1-50491404

Katsokaa toi. Siinä on nähty kyllä vaivaa jo pelkän puun hankintaan. Tässä vielä traileri: http://areena.yle.fi/1-50937417

Periaatteessa (ja käytännössä) jos viulut voi maksaa kymmeniä tuhansia, niin kyllä sähkökitarakin saa maksaa saman, jos se tosiaan on vaatinut satoja tunteja työtä. Kun tässä ketjussa on puhuttu Ruokankaasta, niin mun mielestä heidän tapa olla käyttämättä cnc tms. koneita on kunnioitettava ja täysin ymmärrettävä ratkaisu. Itse en silti taida kuulua asiakaskuntaan, koska en ole halukas sijoittamaan sellaisia summia kitaraan.

Jos verrataan viulua akustiseen kitaraan tai johonkin kaarevakantiseen jazzpönttöön, niin silloin hinta voisi olla samankaltainen. Sen sijaan lankkusähkökitara on paljon yksinkertaisempi rakentaa kuin viulu.
Tällaiset soittimet, jotka maksaa kymmeniä tuhansia, ovat kyllä minullekin ihan liian kalliita.
parek
03.10.2021 11:10:05
mpekkanen: Jos verrataan viulua akustiseen kitaraan tai johonkin kaarevakantiseen jazzpönttöön, niin silloin hinta voisi olla samankaltainen. Sen sijaan lankkusähkökitara on paljon yksinkertaisempi rakentaa kuin viulu.
Tällaiset soittimet, jotka maksaa kymmeniä tuhansia, ovat kyllä minullekin ihan liian kalliita.

Riippuu täysin siitä mitä sille lankkukitaralle on tehty. Eihän perus telecasteriin mene saman verran aikaa kuin viulun tekemiseen, mutta jos se lankkutele onkin täynnä jotain käsin väkerrettyä koristetta, niin silloin voi mennäkin.
hallu
03.10.2021 12:25:58 (muokattu 03.10.2021 12:33:17)
parek: Katso Yle Areenassa: http://areena.yle.fi/1-50491404

Tuo oli kiinnostava dokkari katsoin sen. Tonewood on vähän tulenarka sana tällä palstalla koska taannoin käytiin pitkä ja vaiherikas keskustelut (jopa oikein vääntö) siitä vaikuttaako ja miten puu vaikuttaa sähkökitaran soundiin. Siihen väittelyyn tai joidenkin mielestä jopa inttämiseen käytettiin tuhansia viestejä ainakin kahdessa tai kolmessa keskustelutopikissa. Pääteesi oli magneettimikrofonit, jotka reagoivat vain kielen aiheuttamaan sähkömagneettiseen muutokseen (tosin reagoi ne muuhunkin sähkömagnetismiin, siitähän monet häiriö äänet tulee) sekä lankkukitara eli paksu lankku ei juuri värise tai resonoi kieleen. Puoliakustiset tai kokonaan akustiset sähkökitarat jätettiin tämän keskustelun ulkopuolelle.

Mitään yksiselitteistä konsensusta ei saatu aikaiseksi lukuisista nettilinkeistä ja testivideoista huolimatta. Ainoastaan päätettiin jättää arvion ulkopuolelle ne tekijät joihin puiden todettiin vaikuttavan eli äänen aluke (atakki), jatkuvuus (sustain) sekä hiipuminen eli päästö (decay). Päätettiin siis jatkaa inttämistä tonewoodista eli vaikuttaako puu äänenväriin. Siinä kohtaa oma kiinnostukseni hiipui koska sähkökitarassa signaaliketju vaikuttaa toneen paljon puita enemmän ja äänen aluke, jatkuvuus ja päästö ovat mielestäni ne kiinnostavimmat seikat ja loput on hienosäätöä tonestakissa tai eq:sa.

Mutta siitä huolimatta lankkukitaroita tehdään enimmäkseen puusta, vaikka kaheksankytluvulla kokeiltiin hiilikuitua ja kuuskytluvulla vissiin jopa muovia ja jossakin vaiheessa varmaan myös lasikuitua. Puun laatu vaikuttaa ihan taatusti kitaran laatuun ainakin rakenteellisesti ja ergonomisesti, mutta en usko että sounditaistelun henkiinherättäminen enää toisi siihen asiaan uutta näkemystä.

E: ai niin semmoisen yksityiskohdan opin siitä keskustelusta (olisikohan joku jopa laittanut minulle yksityisvistiä asiasta koska ei halunnut yleisen vihan kohteeksi), että puun paino vaikuttaa toneen kirkastavasti eli painava puu soi heleämmin (tämä asia saattaa tukea jopa omia havaintojani), mutta uskon sen liittyvän enemmän massaan, koska muistaakseni Ibanezin yli nelkytkiloinen messinkisähkis oli myös tosi kirkassointinen ettei jopa ohutsointinen videolla jossa näin sitä soitettavan. Mutta varon visusti väittämästä tästä asiasta mitään, koska tämä on tulenarka aihe.... enkä itse pidä sitä enää edes kiinnostavana. Yllinkyllin on netissä videoita missä stratoja sahaillaan vannesahalla palasiksi soinnin muuttumatta ja mikkejä ruuvaillaan jopa pöytälevyihin tai lumilapioihin ja niilläkin soitetaan.
Krice
03.10.2021 12:32:18

parek: Periaatteessa (ja käytännössä) jos viulut voi maksaa kymmeniä tuhansia

Klassisen musiikin soittimissa ja siinä koko kulttuurissa on mukana elitismiä, siitä ne hinnatkin tulevat aika pitkälle.
hallu
03.10.2021 12:35:01
Krice: Klassisen musiikin soittimissa ja siinä koko kulttuurissa on mukana elitismiä, siitä ne hinnatkin tulevat aika pitkälle.

Saattaa siihen hintaan vaikuttaa vähän raaka-aineen hinta, kuivauksen ja varastoinnin hinta ja runsaan käsityön määräkin. Elitismiä nyt tietenkin on joka paikassa eikä vähiten sähkökitarakamapalstalla muusikoiden netissä :-D
LaMotta
03.10.2021 12:37:12 (muokattu 03.10.2021 12:39:12)

Krice: Klassisen musiikin soittimissa ja siinä koko kulttuurissa on mukana elitismiä, siitä ne hinnatkin tulevat aika pitkälle.

Jos valmistaminen kestää 400h, niin täytyyhän sen näkyä hinnassa.

Mielenkiintoinen dokkari oli tuo. Että miten vaikeaa voi olla pelkkä puun löytäminen jos etsiminen kestää useita vuosia.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Hynkel
03.10.2021 13:18:55

No ei tule, ei edes lyhyelle.
Onhan tuota leipää tullu mussutettua.
zedder
03.10.2021 13:32:58
WanhaWetäjä: Jennings played the leatherwrapped Broadcaster, a forerunner of today's Telecasters, at his concerts for 20-plus years. Urban received it as a Christmas gift last year from wife Nicole Kidman, after the guitar sold at a Christie's auction in December for $98,500.17.11.2010

Hoho, vaimolle nahkatele joululahjaksi...alle satkulla. Rikkailla on kyllä omituisia huveja, sano.

Ymmärsitkö nyt ihan varmasti oikein?
VIIMEINEN HINTA TAULUSSA!
WanhaWetäjä
03.10.2021 14:21:32 (muokattu 03.10.2021 14:31:14)

zedder: Ymmärsitkö nyt ihan varmasti oikein?

No hupsista, luin vähän nopsaan asiaa sen kummemmin ajattelematta, Urbaani Keijohan tuon sai lahjaksi vaimoltaan mikä on tietenkin loogista, liekö sitten naputtelee tuolla menemään nahkaista broileripikkausta keikoillaan.

EDIT Mikähän tuon hinta olisi ollut jos sen olisi omistanut joku paikallinen pentti kantrilegendan sijaan?

No siinähän se https://www.youtube.com/watch?v=lnNaZjmO5_c
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
WanhaWetäjä
03.10.2021 14:58:21

https://www.science.org/news/2017/0 … ll-modern-violins-blind-sound-check
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
parek
03.10.2021 17:59:25 (muokattu 03.10.2021 18:47:37)
hallu: Ainoastaan päätettiin jättää arvion ulkopuolelle ne tekijät joihin puiden todettiin vaikuttavan eli äänen aluke (atakki), jatkuvuus (sustain) sekä hiipuminen eli päästö (decay). Päätettiin siis jatkaa inttämistä tonewoodista eli vaikuttaako puu äänenväriin.

Tossahan ei ole mitään tolkkua :D Atakki, sustain ja decayhan kuuluu niihin tärkeimpiin asioihin millä ainakin itse arvioin sähkökitaran soundia...
Krice
03.10.2021 18:48:55

LaMotta: Jos valmistaminen kestää 400h, niin täytyyhän sen näkyä hinnassa.

Jos viulun tekemiseen menee noin kauan niin kannattaisiko vaihtaa alaa. Ei se ole mitään ydinfysiikkaa kuitenkaan, kyseessä on melko yksinkertainen kielisoitin. Onhan ne hinnat aika naurettavia, ei millään arkielämän tasolla. Sama juttuhan se on vähän kitaroissakin, joku 10K kitarasta on ihan hassua. Mutta yleensä ottaen sähkökitaroissa hinnat on pysyneet järjellisinä, koska sehän ei ole mikään eliitin soitin.
LaMotta
03.10.2021 18:51:32 (muokattu 03.10.2021 18:55:33)

Tuplat
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
LaMotta
03.10.2021 18:53:11 (muokattu 03.10.2021 18:55:05)

Krice: Jos viulun tekemiseen menee noin kauan niin kannattaisiko vaihtaa alaa. Ei se ole mitään ydinfysiikkaa kuitenkaan, kyseessä on melko yksinkertainen kielisoitin.

Kannen virittäminen vaatii taitoa. Taitaa olla aika hidas työvaihe kaapia se oikeaan paksuuteen.
hallu
03.10.2021 22:36:11
parek: Tossahan ei ole mitään tolkkua :D Atakki, sustain ja decayhan kuuluu niihin tärkeimpiin asioihin millä ainakin itse arvioin sähkökitaran soundia...

Olet aivan oikeassa :-D jos löydät arkistosta sen ketjun, niin huomaat että lopuksi siinä ei enää ollut juuri mitään tolkkua...... mutta joo joskus nämä asiat pitää tehdä niin vaikeiksi itselle että lopulta kun maalia on siirrelty tarpeeksi kukaan ei enää muista mistä väännettiin :-D
msalama
04.10.2021 06:08:26 (muokattu 04.10.2021 06:17:28)

Päätettiin siis jatkaa inttämistä tonewoodista eli vaikuttaako puu äänenväriin.

Hmmm... käytetyn puun tiheys ja solukkorakenne vaikuttanevat paitsi äänen nousuaikaan, pitoon ja päästöön, niin myös äänen väriin, koska puuainesten erilaiset massat ja sisäisen rakenteen erot vaikuttanevat myös resonanssitaajuuksiin. Joten lieneepä tuolla kuitenkin jotain merkitystä :)
Olevainen x huuhaa = koettu lopputulos
msalama
04.10.2021 06:18:28

Jos viulun tekemiseen menee noin kauan niin kannattaisiko vaihtaa alaa.

Ne on helvetin hitaita ja työläitä tehdä ihan ilman mitään alanvaihtohaaveitakin.
Olevainen x huuhaa = koettu lopputulos
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)