Aihe: Tokai kitarat
1 2 3 4 514 15 16 17 18
Antsa Lipsanen
02.10.2021 12:26:14
parek: Blazing Fire taisi olla jokin Musamaailman / suomen markkinoiden erikoisuus. Joskus 10 v sitten asiaa selvittelin. Ei ole muuta eroa muihin vastaaviin kuin eri nimi lavassa.

Kiitos parek, tämä jo selvensi asiaa
professori
12.12.2021 12:54:28
Onko Tokain MIJ Les Pauleissa olemassa slim taper-kaulaprofiilia? Ja jos on, niin onko niissä joku logiikka, vai meneekö randomilla (riippuu vuodesta ja mallista eli vaikea metsästää)?

Mulla oli LC-107, jossa oli liian paksu kaula ja aiheutti rannekipuja. Soitin sillä myös hitaammin.
"Den enda effekten ja' anväder ä' fuzz" - Andy McCoy
Mho
12.12.2021 14:51:59
Kaula profiilin tyypistä en ole varma mutta LC malleissa on aika järee kaula verrattuna LS malleihin.
Sjömanni
12.12.2021 18:48:36
professori: Onko Tokain MIJ Les Pauleissa olemassa slim taper-kaulaprofiilia? Ja jos on, niin onko niissä joku logiikka, vai meneekö randomilla (riippuu vuodesta ja mallista eli vaikea metsästää)?

Mulla oli LC-107, jossa oli liian paksu kaula ja aiheutti rannekipuja. Soitin sillä myös hitaammin.

En ole suuri tuntija, mutta tietääkseni ei ole.
Loppu on seurausta. Lion # 79
professori
13.12.2021 08:32:10
Kiitti vastauksista. Ehkä olisin voinut kuvata kaulaprofiilia myös 60s-tyyppiseksi; joka tapauksessa tuntuvasti ohuemmaksi kuin LC-107:ssa.
Sjömanni
13.12.2021 08:46:00
professori: Kiitti vastauksista. Ehkä olisin voinut kuvata kaulaprofiilia myös 60s-tyyppiseksi; joka tapauksessa tuntuvasti ohuemmaksi kuin LC-107:ssa.

Itse ostin juuri 60's slim taper -kaulaisen Gibsonin. Sellaista ei ollut ainakaan niissä Tokain LC-sarjalaisissa, mitä kokeilin. Todella paksuja pulikoita.
professori
13.12.2021 09:46:17
Sjömanni: Itse ostin juuri 60's slim taper -kaulaisen Gibsonin. Sellaista ei ollut ainakaan niissä Tokain LC-sarjalaisissa, mitä kokeilin. Todella paksuja pulikoita.

Nice, onnea uudesta kitarasta. Tässä itse koen LP-kuumetta ja pohdin, josko Tokain LS-sarjalainen istuisi kätöseen. Slim taper-kaulaista Gibsonia olen testannut ja se ainakin sopi.
hallu
13.12.2021 10:15:48
Mulla oli Tokai LC85 joka kai tätänykyä kulkee nimellä LC107, mutta siis ehta jaappanin toksu ja kyllä se oli ihan heittämällä paras LesPauli joka mulla on ollut. En mä nyt mitenkään ala pesemään enkä linkoamaan, koska kävin Gibsonin CS lessuja stedaamassa ja kyllä ne oli ihan kiistatta aivan loistavia soittimia..... paitsi se yksi ysärin malli, joka oli aika ..... no en sano, että huono koska se oli niin loistavien keppien rinnalla että ei ollut ihan reilu vertailuasetelma sille, mutta sanotaanko että Gibanderin CS:t selvästi nostaneet laatuaan kaksituhattaluvulle tultaessa.

No Tokaistahan tässä ketjussa piti puhua, niin mun mielestä noissa jaappanin LC:issä se paksu kaula on sitä parhautta ja itse uskon, että se loistava soundi asuu siinä kaulassa. Sen takia varmaan Gibsonkin on tehnyt niihin CS:iin paksun kaulan. Ei ohutkaulaiset varmaan huonoja ole, mutta uskon että jotakin siinä menetetään kun aletaan kaulaa höyläilemään. Tietenkin itselleni paksu kaula on myös soitettavuudeltaan se kaikkein paras ja jos niin ei olisi, niin saattaisin tietty suhtautua niihin kriittisemmin. Mutta musta Lessussa on niin upean pitkä sustaini ja voimakkaan sävykäs sointi että ei sillä vaan tarvitse soittaa nopeasti, kun jokaisessa nuotissa on niin paljon yksityiskohtia ettei ole mitään kiirettä seuraavan nuotin pariin :-D
Sjömanni
13.12.2021 11:32:28
hallu: Mulla oli Tokai LC85 joka kai tätänykyä kulkee nimellä LC107, mutta siis ehta jaappanin toksu ja kyllä se oli ihan heittämällä paras LesPauli joka mulla on ollut. En mä nyt mitenkään ala pesemään enkä linkoamaan, koska kävin Gibsonin CS lessuja stedaamassa ja kyllä ne oli ihan kiistatta aivan loistavia soittimia..... paitsi se yksi ysärin malli, joka oli aika ..... no en sano, että huono koska se oli niin loistavien keppien rinnalla että ei ollut ihan reilu vertailuasetelma sille, mutta sanotaanko että Gibanderin CS:t selvästi nostaneet laatuaan kaksituhattaluvulle tultaessa.

No Tokaistahan tässä ketjussa piti puhua, niin mun mielestä noissa jaappanin LC:issä se paksu kaula on sitä parhautta ja itse uskon, että se loistava soundi asuu siinä kaulassa. Sen takia varmaan Gibsonkin on tehnyt niihin CS:iin paksun kaulan. Ei ohutkaulaiset varmaan huonoja ole, mutta uskon että jotakin siinä menetetään kun aletaan kaulaa höyläilemään. Tietenkin itselleni paksu kaula on myös soitettavuudeltaan se kaikkein paras ja jos niin ei olisi, niin saattaisin tietty suhtautua niihin kriittisemmin. Mutta musta Lessussa on niin upean pitkä sustaini ja voimakkaan sävykäs sointi että ei sillä vaan tarvitse soittaa nopeasti, kun jokaisessa nuotissa on niin paljon yksityiskohtia ettei ole mitään kiirettä seuraavan nuotin pariin :-D

Meikäläisellä on aika lyhyet sormet, varsinkin tuo pikkurilli (sladdista en sano mitään ja Trumpiksi en ala), joten Tokai LC:n kaulalla ei sellaiset otteet onnistunut, mitä tällä vajavaisella soittotaidolla varustettu nöyrä kertojanne haluaa.

Yllättäen se Gibsonin kaula tuntui leveämmältä kourassa, kun olen soitellut (ja soitan edelleen) Tokain TST-50:llä, jossa on aivan loistavan hyvä kaula. Mutta G:n kaula sopi sekin yllättäen kuin hanska käteen silti tai ehkä juuri siksi. Liekö lyhyemmällä skaalalla tässä palapelissä joku osa.
hallu
13.12.2021 12:21:35
Sjömanni: Meikäläisellä on aika lyhyet sormet, varsinkin tuo pikkurilli (sladdista en sano mitään ja Trumpiksi en ala), joten Tokai LC:n kaulalla ei sellaiset otteet onnistunut, mitä tällä vajavaisella soittotaidolla varustettu nöyrä kertojanne haluaa.

Yllättäen se Gibsonin kaula tuntui leveämmältä kourassa, kun olen soitellut (ja soitan edelleen) Tokain TST-50:llä, jossa on aivan loistavan hyvä kaula. Mutta G:n kaula sopi sekin yllättäen kuin hanska käteen silti tai ehkä juuri siksi. Liekö lyhyemmällä skaalalla tässä palapelissä joku osa.

Mun mielestä Tokai ja Gibson ovat saman mittaisella skaalalla. Gibsonilla on vain ohuemmaksi muotoiltuja kauloja kun taas Tokait näyttää olevan hyvin perinnehenkisiä. Tai käsittääkseni Gibsonillakin se CS sarja on erittäinkin perinnehenkinen ja standard sarja on moderni ja siihen kai tulee ensimmäisenä uudet innovaatiot.
Sjömanni
13.12.2021 13:12:21 (muokattu 13.12.2021 13:12:42)
hallu: Mun mielestä Tokai ja Gibson ovat saman mittaisella skaalalla. Gibsonilla on vain ohuemmaksi muotoiltuja kauloja kun taas Tokait näyttää olevan hyvin perinnehenkisiä. Tai käsittääkseni Gibsonillakin se CS sarja on erittäinkin perinnehenkinen ja standard sarja on moderni ja siihen kai tulee ensimmäisenä uudet innovaatiot.

Siis juu, Les Paulit ovat tietenkin. Ehkä vähän löysästi laitoin tuohon soppaan Tokain TST-50:n. Se siis Stratocasteri, joka minulla myös edelleen on. Tässä siis pistettiin lippalakkeja eri hedelmille nyt varoittamatta.
JohnnyLee
13.12.2021 19:37:45

Sen verran tuttuja malleja vilahtelee, että työnnän oman lusikkani soppaan.

Itsellä tällä hetkellä 2kpl Tokai LC-85 malleja, joissa kummassakin eri paksuinen kaula. 2000-alkupään LC:ssa on liki slim taper, kun 2007 paljas mahonkikaula tuntuvasti paksumpi, hivenen paksumpi kuin G:n Standard -97 '59-profiili.

Omistin muutama kuukausi sitten vielä Tokai LS-100F:n, jossa Toksun Customeita huomattavasti paksumpi kaula, hyvin lähelle G:n R7-mallia.

Jokin aika takaperin löytyi myös '84-'86 TST-malli, ja noissahan on kaulat totaalisen erilaisia, 7.25" radius otelauta on todella pyöreä verrattuna LP-tyylisiin lähes flatteihin.
Megadeth on paskimmillaankin parasta! Klikkaa musanäytettä!
professori
14.12.2021 12:33:37
JohnnyLee: Sen verran tuttuja malleja vilahtelee, että työnnän oman lusikkani soppaan.

Itsellä tällä hetkellä 2kpl Tokai LC-85 malleja, joissa kummassakin eri paksuinen kaula. 2000-alkupään LC:ssa on liki slim taper, kun 2007 paljas mahonkikaula tuntuvasti paksumpi, hivenen paksumpi kuin G:n Standard -97 '59-profiili.

Omistin muutama kuukausi sitten vielä Tokai LS-100F:n, jossa Toksun Customeita huomattavasti paksumpi kaula, hyvin lähelle G:n R7-mallia.

Jokin aika takaperin löytyi myös '84-'86 TST-malli, ja noissahan on kaulat totaalisen erilaisia, 7.25" radius otelauta on todella pyöreä verrattuna LP-tyylisiin lähes flatteihin.

Tämä vastasi alkuperäiseen kysymykseeni ja miltei arvasin; johtopäätös on se, että kaulaprofiilit menee aika lailla randomilla.

No, ehkäpä se LP joskus löytyy. Hyvä tietää, että kuitenkin ohuempiakin kaulaprofiileja on olemassa.

Nimim. viimeksi P90-Goldtoppia läähättänyt.
Larzes
14.12.2021 17:35:06
Miten nuo vanhat mallinimet kuten LC-80 istuu nykyisessä mallistossa? Onko vanhemmissa huomattavaa laatueroa suuntaan tai toiseen?
Paskaa soittoa jo syksystä 2008
hallu
14.12.2021 20:04:17
Larzes: Miten nuo vanhat mallinimet kuten LC-80 istuu nykyisessä mallistossa? Onko vanhemmissa huomattavaa laatueroa suuntaan tai toiseen?

Se numero liittyy jotenkin valuuttakurssiin eli esim. LC85 vuodelta 2006 on jokseenkin sama kuin tämän päivän LC107, koska inflaatio. Mutta siis onhan niissä semmoisia muotijuttuja kuten jossakin välissä oli ne maalaamattomat öljytyt kaulat pauleissa (joista itse en erityisemmin pitänyt). Ja sitten oli jotain materiaaliongelmia kuten paulien taipuisat tallatolpat jossain siinä 2009 tietämillä, joka kai koski vain yhtä kitararaerää tms. Kyllä jaappanin tokait ovat erittäinkin laadukkaita keppejä kautta linjan. Ne kalliimmat on enemmän CS gibandereiden tasoisia nitrolakkaa ja sen semmoista ja edullisimmissa malleissa on vähän tehty kompromissia joissakin jutuissa, mutta nekin on hienosti soivia keppejä yhtä kaikki.
J.Hollström
14.12.2021 21:02:15
hallu: Se numero liittyy jotenkin valuuttakurssiin

Merkintä viittasi hintaan, ei valuuttakurssiin.

Esim. LS200 maksoi aikanaan vuonna 1981 202000 jeniä. Eli tyyppimerkinnän perään 3 nollaa niin ollaan hehtaarilla mitä kitara on joskus Japanissa maksanut. Ei ihan prikulleen näin, mutta suunnilleen.

Linkissä vanha prosyyri jossa myös hintoja.

https://www.vintagejapanguitars.com … i-1981-arched-top-series-catalogue/
otamatone
14.12.2021 22:50:44 (muokattu 14.12.2021 23:05:15)
Täällä saa muutettua jenit kullaksi ja paljonki sen kullan arvo euroissa vuonna 2015.
https://www.historicalstatistics.org/Currencyconverter.html

Sitten jo tutulla tilastokeskuksen inflaattorilla eurot 2015 --> 2020
https://www.stat.fi/tup/laskurit/rahanarvonmuunnin.html

"LS200 maksoi aikanaan vuonna 1981 202000 jeniä"

Tuolle saadaan viime vuoden hinnaksi 2171,95 euroa eli hehtaarilla kuten mainittu.

Tässä vielä toisella vehkeellä veivattuna:

https://fxtop.com/en/historical-currency-converter.php
The equivalent of 202 000 JPY on 15 June 1981 is 262 192.48 JPY on 14 December 2021.
On 14 December 2021 262192.47667979 JPY-Japan Japanese yen = 2 041.2 EUR-Euroland Euro
professori
01.05.2022 18:04:22
Kellään kokemuksia Tokain Flying V-kitaroista? Eritoten MIJ-versioista. Millainen kaulaprofiili noissa on ja mihin hintaan liikkuu torilla?
opel99
02.05.2022 14:31:28
professori: Kellään kokemuksia Tokain Flying V-kitaroista? Eritoten MIJ-versioista. Millainen kaulaprofiili noissa on ja mihin hintaan liikkuu torilla?

Saatavuuteen voin kommentoida että en muista nähneeni MIJ tokai flying v torilla,sen sisarmalli MIJ exploreria välillä näkee torilla 700-800€ hinnoissa
ei se ikä vaan asenne
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)