Aihe: Lukkosatulan uusiminen
1
basisti1971
29.09.2021 10:23:47
Moi.

JuSu: Moro!

Sattui tuossa omistukseen Vester Maniac -superstrato. Kitaran lukkosatulasta on mennyt lukituspalan ruuvin jengat, joten satulan vaihto olisi tarpeen.

Satula on kiinnitetty läpi kaulan ruuveilla. Ongelma on, että noiden ruuvinreikien väli on 16 mm, kun se näyttäisi aika yleisesti olevan 14 mm, joten suoraan sopivan satulan löytäminen tuntuu vähintäänkin haastelliselta.

Mikä tässä olisi paras ratkaisu? Olisiko syytä täyttää nykyiset reiät, ja asentaa uusi satula yläpuolelta ruuvaten? Tämä tuntuisi helpoimmalta ratkaisulta. Millähän nuo reiät täyttäisi, että tulee pitävä alusta kiinnittää uusi satula päälle?

Kiitos!

Jos lukituspalan kierteet on palassa, ts. pala kieliparin alla, tekisin/teettäisin/etsisin ehjän lukituspalan.
Jos kierteet on satulassa, ts. pala kieliparin päällä, asen(nut)taisin kierreinsertin.

Olen muutaman tuollaisen aikoinaan yrittänyt korjata lukkosatulan ei-ihan-sopivaan vaihtamalla, äärimmäisen huonolla menestyksellä.
Toki kokeilla voi, mutta pääsääntöisesti heikkenee liikaa.

Olivat kyllä verraten ohutkaulaisia keppejä, joten jollain paksummalla saattaa jäädä sen verran tavaraa muutostenkin jälkeen että lapa ei (ihan välittömästi ;)) satulan alta katkea.

Yksi vaihtoehto -jos autenttisuus ei ole ykkösprioriteetti- on rullasatula ja lukkovirittimet.

Tuota lähestymistapaa ajattelin itse käyttää jos joskus hamassa tulevaisuudessa saan (poikkikaula) NT Carvin Kahlerilla, Japanin-Fenkun kaulalla ryyditettynä -Superstratoprojektin aikaiseksi.
Lähinnä on kiinni mustista "peltikuorisista" lukkovirittimistä joiden saatavuus on verraten heikko.

T:Samuli
JuSu
29.09.2021 11:46:09
Jos kierteet on satulassa, ts. pala kieliparin päällä, asen(nut)taisin kierreinsertin.

Tästä on kyse.

Olen muutaman tuollaisen aikoinaan yrittänyt korjata lukkosatulan ei-ihan-sopivaan vaihtamalla, äärimmäisen huonolla menestyksellä.
Toki kokeilla voi, mutta pääsääntöisesti heikkenee liikaa.

Ok. Pitää vielä konsultoida tuota luottoseppää, tää menee mun taitojen ja viitsimisen ulkopuolelle... =)

Yksi vaihtoehto -jos autenttisuus ei ole ykkösprioriteetti- on rullasatula ja lukkovirittimet.

Jotenkin vierastan tuota. Rullasatulan asentaminen vaatisi sitten, että otelaudasta pitäisi ottaa pari milliä pois.

Lähinnä on kiinni mustista "peltikuorisista" lukkovirittimistä joiden saatavuus on verraten heikko.

Mites nää...?

https://www.thomann.de/fi/gotoh_sd91_05m_mg_t_locking_6l_b.htm
Olen luopunut kirjoitusteni allekirjoittamisesta. -JuSu-
basisti1971
03.10.2021 07:02:32
Moi.

JuSu: Tästä on kyse.

Noin veikkasinkin :)

JuSu: Ok. Pitää vielä konsultoida tuota luottoseppää, tää menee mun taitojen ja viitsimisen ulkopuolelle... =)

Kitarasepillä jotka kelluvien tallojen kanssa puuhaavat luulisi olevan kokemusta noista kierreinserttien asentelemisista.
Sen verran yleistä on että sinkkipaine-tai alskavalun kierteet korkkaavat.
Ja nykyään kun sarjat ovat kohtuuhintaisia ja saatavuus on hyvä, varsin moni noita lienee hankkinutkin.

Se tuossa lukkosatulan kierteen korjaamisessa on hivenen haastavaa että pitää olla just eikä melkein samassa kulmassa alkuperäisen kanssa, ja pitää onnistua kerralla, muuten tulee murheita.

JuSu: Jotenkin vierastan tuota. Rullasatulan asentaminen vaatisi sitten, että otelaudasta pitäisi ottaa pari milliä pois.

Totta, tuo on seikka miksi Wilkinsonin rullasatula ei aikoinaan menestystä saavuttanut, modaustarvetta pidettiin liian suurena.
Eikä toisaalta voinut (mukamas) enää palauttaa entiselleen.
Nythän "Fenkulta" löytyy sirompikin, mutta sama otelaudan nakertamistarve on toki siinäkin.

JuSu: Mites nää...?

https://www.thomann.de/fi/gotoh_sd91_05m_mg_t_locking_6l_b.htm

No hitto, siinähän ne.
Suurkiitos, täytyy laittaa tilaukseen seuraavalla kerralla kun T-Kaupasta jotain tilaan.
Siitä on varmaan juuri puolisentoista vuotta aikaa kun noita viimeksi sillä silmällä vilkuilin.

Himpun pistävät kyllä nuo satiinihopeiset lukkopyörät silmään, (mikähän on mahtanut olla valmistajalla mielessä) mutta toisaalta eipä välttämättä tarvitsisi em. Wilkinsonin rullasatulaa alkaa värjäämään mustaksi, sellaiset kun ovat himpun harvinaisempia kuin satiinihopeiset jollainen jo toki tuohon projektiin on hankittuna.
Toisaalta, samalla vaivalla eloksoisi nuo lukkopyörätkin mustaksi, saas nähdä mihin ratkaisuun sitä aikanaan päätyykään ;).

T:Samuli
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)