Aihe: studioon
1 2
rintapek
18.09.2021 12:32:49 (muokattu 18.09.2021 14:25:16)

basisti1971: Moi.

Kommentti koski PIENEN BUDJETIN moniraitaäänittämistä raita kerrallaan, jossa tuo kustannusten pysyminen pieninä käytännössä tarkoittaa sitä että homma hoituu nopeasti.

Jep. Jos mä olen the Dägädägädingdongin rumpali ja bändillä on kolme kovaa biisiä
1. Save my ass 2. Save my money 3. This is hit! ja ne on tarkoitus purkittaa ihan oikeessa studiossa niin miten homma alkaakaan kun mä en ole kovan luokan ammattilainen ja osumatarkkuudessanikin on joskus toivomisen varaa. Studioistahan mä en tiedä mitään.

Mutta mä olen osaltani sillai valmistautunut, että mä osaan biisit ulkoa unissanikin, mulla on omat pellit pussissa joita käytän jos siellä studiossa ei ole sopivampia tai parempia, kuin myös virvelini, jossa on jokseenkin iskemätön kalvo, sekä tietty takapuolelleni sopivaksi säädetty lempijakkarani ja bassaripedali, sekä This is Hitissä tarvittava tuulikellokilistin ja sen teline on laukussa, joten enää puhtaat kalsarit ja vetskari kiinni, niin mä en tämän valmiimmaksi tule.

Save my ass muuten alkaa kitarariffillä, aina on alkanut. Miks mä kuulen pelkkää metronominnaputusta? Ja vaikka mä osaan tän biisin ulkoa niin miten mä ikinä saan fillit kohdalleen kuulematta laulua? Pitäiskö kuitenkin ensiks tehdä parit referenssiraidat että mä pysyn soittaessani kartalla? Ja miks mä en saa soittaa basistin kanssa? Mähän olen viimeiset kuus vuotta soittanut aina basistin tukemana ja nyt mun pitäis luoda groove yksin, koska bassonsoittoon ei ole aikaa?

Ajasta puheenollen, koska aikataulu näyttää kusevan joka tapauksessa, niin onkohan me yhtään mietitty, et jos kolmen biisin sijaan äänitetäänkin vaan kaksi? This is Hit pitäis mun mielestä ainakin saada valmiiks joten miks me edes aloitettiin Save my assilla?

Miks me ei luettu edes Pulustudion ohjeita studioon saapuville? muitakin ohjeita on internetti pullollaan joten miks me ei älytty valmistautua yhtään paremmin?
https://pulustudio.com/kirjasto/studioon-valmistautuminen/

Edit. Kohta joku sanoo, että ongelma on löytää hyvä ja halpa studio eikä valmistautuminen sinne.
Koska kysyjä on kuitenkin viemässä studioon rumpalin, basistin, kitaristin ja laulajan joista kolmella viimeksi mainitulla on siellä mielestään mitään tekemistä vain jos aikaa ja rahaa riittää niin sanoisin, että valmistautuminen voisi olla parempikin.
Voi kun sais aikaan jotain niin coolia, että siitä tulis hottia.
Jopa75
18.09.2021 20:00:26
Kiitos kaikille, jotka on kohteliaasti jakaneet neuvojaan.
basisti1971
21.09.2021 08:19:35
Moi.

rintapek: Save my ass muuten alkaa kitarariffillä, aina on alkanut. Miks mä kuulen pelkkää metronominnaputusta? Ja vaikka mä osaan tän biisin ulkoa niin miten mä ikinä saan fillit kohdalleen kuulematta laulua? Pitäiskö kuitenkin ensiks tehdä parit referenssiraidat että mä pysyn soittaessani kartalla? Ja miks mä en saa soittaa basistin kanssa? Mähän olen viimeiset kuus vuotta soittanut aina basistin tukemana ja nyt mun pitäis luoda groove yksin, koska bassonsoittoon ei ole aikaa?

Juuri noinhan se verraten usein menee, ja vaikka kuinka olisi mukamas valmistautunut, opetellut, tai päättänyt että KYLLÄHÄN MÄ TÄN OSAAN, yllätys on melkoinen kun ei ihan menekään, eikä osaakaan.

Edellisellä studioreissulla oli mun kämmin takia mukaan lipsahtanut pohjaraita väärällä temmolla, joten soitettiin klikin kanssa studiolivenä ensin uusi pohjaraita, jota apuna käyttäen päästiin nopsakkaasti eteenpäin.
Bändistä riippuen studiolivepohja voi toimia paremmin kuin etukäteen tehty pohjaraita, kannattaa kokeilla kumpi toimii oman bändin kanssa paremmin.

Studiolivepohja vaatii toki sen että studio on sen kokoinen että kaikki mahtuvat yhtä aikaa musisoimaan ja hoilottamaan.

rintapek: Miks me ei luettu edes Pulustudion ohjeita studioon saapuville? muitakin ohjeita on internetti pullollaan joten miks me ei älytty valmistautua yhtään paremmin?
https://pulustudio.com/kirjasto/studioon-valmistautuminen/

Nuo ovat myös hyvät ohjeet joita noudattamalla moni ekakertalainen saisi -ellei sentään positiivista- niin ei ainakaan ylettömän negatiivista studiomaaiman pintaraapaisua.

Negatiivisesta kokemuksesta kun on asiasta riippumatta niin äärettömän helppoa syyttää ulkopuolista tahoa, vaikka oikea syyllinen tiiraisikin peilistä.
Ja yleensä tiiraakin.

Onneksi toisin kuin kokemattomuuden aiheuttamassa epäonnistumisessa yksin tehtävissä askareissa kuten instrumentti- tai vahvistinrakentelussa, studiossa kokemattomuuden vuoksi muodostunut negatiivinen kokemus ei yleensä tapa intoa, vaikkei toisaalta välttämättä ihan heti innostakaan kokeilemaan siipiään uudestaan.
Bändissä kun yleensä on useampia henkilöitä, ja toisaalta ei-ihan-vimpan-päälle menneistä livekeikoista lienee jo kokemusta ennestään ;).

T:Samuli
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)