placebo 03.07.2004 23:44:25 | |
---|
Minulla on vahva epäilys, että tästä aiheesta on keskusteltu ennenkin, mutta ollkaa myötämielisiä. Ongelmani on se että RAT2 pedaalini kytkin (DPDT) pitää 'pop' äänen aina painettaessa. Haluan tuosta metelistä eroon. Konkka jostain jalasta johonkin lienee ratkaisu, mutta tarkempia ohjeita kaipailisin. Kiitos. |
SaBer 04.07.2004 03:59:16 | |
---|
Minulla on vahva epäilys, että tästä aiheesta on keskusteltu ennenkin, mutta ollkaa myötämielisiä. Ongelmani on se että RAT2 pedaalini kytkin (DPDT) pitää 'pop' äänen aina painettaessa. Haluan tuosta metelistä eroon. Konkka jostain jalasta johonkin lienee ratkaisu, mutta tarkempia ohjeita kaipailisin. Kiitos. Megan vastus (molempien) jakkien maan ja signaalin välille. "En ainakaan kokeilematta testaisi." ..."Tarkoitin tietysti että en ostamatta testaisi." -Niskamies |
zepeteus 04.07.2004 04:14:57 (muokattu 04.07.2004 04:17:29) | |
---|
Oletkos katsonut tuolta GEOfexin aarreaitasta; http://www.geofex.com/Article_Folders/box_pop.htm Eli vastukset efektin sisäänmenossa ja ulostulossa olevien suotokonkkien "ulkolaidoilta" maihin. Itse jouduin laittamaan yhteen pedaaliprojektiini tuollaisen vastuksen (arvo 1M) sisäänmenon puolelle, yleensä olen selvinnyt ihan normaalilla true-bypass kytkennällä, jossa ohitettu efekti-ulostulo menee maihin. Edit: jahans, ja sillä aikaa kun minä unelmoin, SaBer ehtikin jo aiheeseen...eihän siinä mitään, noin se toimii. |
Edit: jahans, ja sillä aikaa kun minä unelmoin, SaBer ehtikin jo aiheeseen...eihän siinä mitään, noin se toimii. Itse asiassa mulle tapahtu nyt ajatusvirhe. Eihän niitä jakkeihin kytketä, vaan juuri sinne konkkien "viereen" piirilevylle. Jakkeihin ne kytketään, jos tehdään ulkoista bypass-boxia. "En ainakaan kokeilematta testaisi." ..."Tarkoitin tietysti että en ostamatta testaisi." -Niskamies |
placebo 06.07.2004 00:18:59 | |
---|
Eli vastukset efektin sisäänmenossa ja ulostulossa olevien suotokonkkien "ulkolaidoilta" maihin. Voisitko tarkentaa hieman - Tarkoitetaanko "maalla" tässä tapauksessa piirilevyltä löytyvää "maata" vai pedaalin rungosta löytyvää maata? Toiseksi, voisitko täsmentää mitä tarkoitat "ulkolaidoilla". |
zepeteus 06.07.2004 00:38:41 | |
---|
Ohhoh, sori, taisi olla hieman liian avara kuvaus. Ulkolaidoilla tarkoitan itse efektipiiristä poispäin, uloimpana olevia jalkoja. Sisäänmenon puolella siis ennen ensimmäistä konkkaa ja ulostulossa viimeisen konkan jälkeen...oliko yhtään selkeämpi kuvaus? Ja vastus siihen piiri-maahan, jossa muutkin piirin komponentit ovat. Yleensä on kyllä itse kotelokin kytköksissä samaan maahan, mutta ei välttämättä aina. Periaatteessa voisit kolvata nuo vastukset vaikka itse DPDT:n jalkoihin, mutta se riippuu taas siitä miten tuo kytkin on piuhoitettu. Eli siinä mielessä voisi kumminkin olla helpompi jonnekin itse piirille, tai välittömään etäisyyteen siitä. |
placebo 06.07.2004 01:08:32 | |
---|
Kiitoksia, selvensi erittäin paljon. Tuli vielä yksi käytännön kysymys mieleen (kun ei ole pedaali juuri nyt lähettyvillä). Eikö noi suotokonkat ole yleensä sellaisia pieniä keraamisia kondensaattoreita - Tarkoittaen käytännössä siis sitä että siinä konkan ja piirilevyn välissä ei ole juurikaan tilaa, elikkä vastukselle täytyy porata oma reikä siihen konkan juureen? |
SaBer 06.07.2004 02:07:16 (muokattu 06.07.2004 02:11:33) | |
---|
Kiitoksia, selvensi erittäin paljon. Tuli vielä yksi käytännön kysymys mieleen (kun ei ole pedaali juuri nyt lähettyvillä). Eikö noi suotokonkat ole yleensä sellaisia pieniä keraamisia kondensaattoreita - Tarkoittaen käytännössä siis sitä että siinä konkan ja piirilevyn välissä ei ole juurikaan tilaa, elikkä vastukselle täytyy porata oma reikä siihen konkan juureen? Voi ne konkat olla myös elektrolyyttejä. Ei sitä vastusta ole pakko piirilevylle laittaa. Ne voi laittaa esim. siihen kytkimeen, ja sitten molemmista vastuksista johto esim. johonkin potikkaan (tai vastukset suoraan potikkan). Riippuu tietenkin kytkennästä. Jos ihan lopussa on vola-potikka, ei ulostulo puolen vastuksesta ole mitään hyötyä. "En ainakaan kokeilematta testaisi." ..."Tarkoitin tietysti että en ostamatta testaisi." -Niskamies |
zepeteus 06.07.2004 04:23:51 (muokattu 07.07.2004 04:15:53) | |
---|
Näinpä juuri. Ainoa pedaali johon itse olen tarvinnut tähän mennessä tuollaista vastus-viritystä, oli DOD250. Yhden megan vastus ennen ensimmäistä suotokonkkaa oli riittävä hoito, ulostulon puolelle ei tarvinnut laittaa. Tuossa pedaalissa tämä oli varsin helppo viritys, kun oli piirilevyssä oikein tyhjä paikka johon sai kolvata vastuksen paikoilleen. edit: korjataanpa nyt sen verran, että tulihan tuossa juuri rakennettua muutama pedaali, joissa on tuollainen vastus jo valmiiksi piiriin ympättynä...ja onhan näitä markkinoilla enemmänkin. Mutta itse on täytynyt siis varta vasten erikseen moinen asentaa yhteen pedaaliin. |