Moro! Monilla varmastikin on jo kotitreenailuun eri vehkeet, kuin millä treenikämpällä pauhataan menemään. Tämä toki onkin perusteltua, kun vaatimukset ja ympäristö poikkeavat vahvasti toisistaan. Entäpä sitten keikkahommissa? Tokihan se pizzeriannurkkakin eroaa niin kodista kuin treenikämpästäkin soittoympäristönä. Onko sulla erikseen keikkakamat? Vai otatko kenties treenikseltä nupin ja spedulaudan, mutta pienemmän kaapin? Vai miten? Rajataan kitarat tästä keskustelusta pois, pitäydytään vahvistin/efektiosastolla. Itse nimittäin jäin tuumimaan, että treeniksellä on kiva, että siellä kulmassa pauhaa se 4x12", mutta ei sitä jaksaisi keikalla kärrätä. Yksi elementti mikitetään kuitenkin, ja monissa paikoissa monitorointikin toimii jo niin hyvin, että tehollakaan ei ole niin merkitystä. Hyvin voisi hevikeikallekin mennä vähän pienemmällä kioskilla. Mitä nyt näyttäisi ehkä vähän orpolta.. =) Ajatuksia? Olen luopunut kirjoitusteni allekirjoittamisesta.
-JuSu- |
GiovanniDiRondo 11.09.2021 20:52:01 | |
---|
Mulla on 60 W analoginen trankkucombo, ja se kuuluu treeneissä ok ja kulkee keikoilla. Ehkä nykyään on treeniksellä sen verran asialliset volyymit, että tolla pärjää. Mulla on kitarasaumdi aika aggressiivisesti muokattu ekvalisaattorilla ja myös kompressori päällä. Ajattelen että se helpottaa miksausta. Olen käynynnä Piutissa, Lousissa, Retulaatsissa, Miiamissa |
msalama 11.09.2021 20:54:47 (muokattu 11.09.2021 21:09:49) | |
---|
Hmmm... no silloin, kun olin vielä paljon keikkaileva ja sessioiva aktiivimuusikko, niin käytin samoja kamoja sekä treeniksellä, studiolla että keikalla, ja himassa soitin ihan lankkuna sen mitä soitin. Mulla oli sekä modattu Super Twin että silverface Princeton Reverb, ja jälkimmäistähän sitä tuli yleensä pizzeriannurkissa ja klubeillakin käytettyä. Heikkotehoisehko ehkä, mutta yleensä kuitenkin nippa nappa riitti livevetoihin. PS. Niin ja tota Supertwiniä ei tosiaan tullu roudattua juuri mihinkään jollei ollu aivan pakko. Painaa nimittäin aivan saatanasti. Olevainen x huuhaa = koettu lopputulos |
Antti1 11.09.2021 21:06:40 (muokattu 11.09.2021 23:06:27) | |
---|
En jaksa roudata yhtään ylimääräistä pönttöä mukaan, joten tällä hetkellä Fractal FM3 olisi ainoa mukaan lähtevä härpätin langattoman kuuntelun lisäksi. Treeneissä soitan millä sattuu. |
Jeszse 11.09.2021 22:41:28 | |
---|
Jos ois keikkoja ni todennäkösesti ottasin vaan laudan jossa on vahvistin ja muutama irtopedaali ja jättäisin treeneissä käyttämäni kaapin sinne ja ajelisin vaffaria tiskiin. Hipelius: Olet hieno mies, mutta sulla on aivan ällistyttävän huono maku. |
Mandarax 11.09.2021 23:44:04 | |
---|
Treeniksellä on Englin nuppi + 4x12" -kaappi ja Marshallin JCM 800 + 4x12", ennen noita jaksoi kotimaassa keikoillekin raijata mutta nykyteknologian ansiosta keikoille lähtee useimmiten AX8. Ulkomaille joko sama AX8 tai pienemmille keikoille esim Amplifirebox jolloin koko keikkasetin saa mahtumaan kitarakeissiin. I don't care to belong to a club that accepts people like me as members. -Groucho Marx- |
hemmo 11.09.2021 23:53:30 | |
---|
Treeniksellä on erin laisia skittacomboja, joista valitaan treeneihin ja keikoille sopivat vermeet. Compaktius on valttia, ja keveys. "Mis sie tarttet oikee hyvvää hemmoa, niin täs siul ei oo sellasta!" |
McLeach 12.09.2021 00:10:41 (muokattu 12.09.2021 00:11:20) | |
---|
No jo nyt on neitejä foorumi täynnä. Roudaushan on iso osa keikkakokemusta. Onhan se helvetin tylsää jos kävelee keikalle reppu selässä, lyö äänimiehelle avaruuslaitoksen piuhat ja that's it. |
novo 12.09.2021 00:15:09 | |
---|
McLeach: No jo nyt on neitejä foorumi täynnä. Roudaushan on iso osa keikkakokemusta. Onhan se helvetin tylsää jos kävelee keikalle reppu selässä, lyö äänimiehelle avaruuslaitoksen piuhat ja that's it. Lauantai-illan ratoksi vähän misogyniaa? Landstr: "En kuitenkaan osaa selittää asioita niin, että ne tuntuisivat järkeviltä, joten annan olla."
vvaltsu:"Mä teen koko loman duunia ja luen siinä samalla kolmeen syksyn YO-kokeeseen. Kun on selkärankaa ja kanttia, niin.." |
elsewhere 12.09.2021 01:13:57 | |
---|
Treenikseltä mukaan pedaalilauta, kaksi kitaraa (toinen varalla) ja kombovahvari. Jos siis olisi treenis, keikkoja tai edes aktiivinen bändi. |
msalama 12.09.2021 06:49:52 (muokattu 12.09.2021 06:50:25) | |
---|
Lauantai-illan ratoksi vähän misogyniaa? Lauantai-illan ratoksi näköjään vähän läppää pikemminkin, eli ei kannata olla tosikko. Olevainen x huuhaa = koettu lopputulos |
Jeszse 12.09.2021 09:42:22 | |
---|
McLeach: No jo nyt on neitejä foorumi täynnä. Roudaushan on iso osa keikkakokemusta. Onhan se helvetin tylsää jos kävelee keikalle reppu selässä, lyö äänimiehelle avaruuslaitoksen piuhat ja that's it. Ei kyllä kiinnosta vittuakaan palata siihen että nostellaan pari kolme autoo täyteen nuppeja ja kaappeja että saadaan lavalle liikaa mekkalaa ku kaiken voi nykyään hoitaa niin paljon fiksumminkin häviämättä saundissa yhtään. Hipelius: Olet hieno mies, mutta sulla on aivan ällistyttävän huono maku. |
samiko 12.09.2021 10:06:47 (muokattu 12.09.2021 10:07:50) | |
---|
Ihan mielenkiintoinen huomio, miten bändiläiset ovat vuosien saatossa väsähtäneet, ja lihakset surkastuneet. 2000 luvun alussa vielä roudailtiin olkkaripöydän kokoisia analogitiskejä ja efektiräkkejä. Sitten tuli Yamaha 01 tms. Luojalle kiitos. Nykyään kukaan jaksa kantaa mitään 01:stä yhtään mihinkään, koska tablettimikserit yms. Isot nuppi+ 4x12 vaihtuivat pikkukomboihin, nykyään jopa kokonaan vahvarin ja pedaalilaudan korvannut iso multifektihässäkkäkin on liikaa. Mieluusti joku HX Stomp koska huono selkä. Tarkoitan vaan lähinnä sitä, että mennäänkö tässä painonhallinnassa kohta jo liian pitkälle? Roudaamisen voi ottaa hyötyliikuntana. Samoten näkee, että kuka jäsenistä on lusmu jne. Ja aiheeseen. Itsellä keikkakamat kieltämättä ne vähän selkäystävällisemmät kombot. |
McLeach 12.09.2021 10:14:45 (muokattu 12.09.2021 10:16:29) | |
---|
Jeszse: Ei kyllä kiinnosta vittuakaan palata siihen että nostellaan pari kolme autoo täyteen nuppeja ja kaappeja että saadaan lavalle liikaa mekkalaa ku kaiken voi nykyään hoitaa niin paljon fiksumminkin häviämättä saundissa yhtään. On yhtä kuin tylsää. Eihän niitä keikkakamoja ihan överiksi tartte vetää, pikkukombolla tai stackilla pärjää kaikissa elämäntilanteissa. Ylä- ja alamäissä. |
Jeszse 12.09.2021 10:22:52 | |
---|
McLeach: On yhtä kuin tylsää. Eihän niitä keikkakamoja ihan överiksi tartte vetää, pikkukombolla tai stackilla pärjää kaikissa elämäntilanteissa. Ylä- ja alamäissä. Miksei tommosella pedaalilautaan menevällä vahvistimella pärjäis? Mun lauta painaa 15 kiloo. Onks se tarpeeks? Hipelius: Olet hieno mies, mutta sulla on aivan ällistyttävän huono maku. |
Rämppy 12.09.2021 11:57:29 | |
---|
Samoilla kamoilla treeneissä ja keikoilla. Treeniksellä on kolme vahvistinta, joita vaihtelen fiiliksen mukaan: Fender Twin, Marshall Bluesbreaker ja Supro Blues King. Pienempiin keikkamestoihin lähtee tuo 15 W Supro, isompiin arvotaan joko twini tai marsu. Ja kaikkein kompakteimpiin paikkoihin lähtee kotivahvistimena palveleva 5W Bluetone Barfly. Pedaalilautoja on kaksi, joista toinen on ahtaisiin olosuhteisiin optimoitu pikkulauta. In Finland we have this thing called "diu diu". |
hallu 12.09.2021 21:30:02 | |
---|
Jossakin vaiheessa pidin tärkeänä soittaa aina samoilla kamoilla kotona ja reeneissä ja keikalla. Niinpä valitsin vahvistimeksi viistioistakiloisen kombon Session sessionette 90 joka oli särökanavaltaan ihan mahtisoundinen laite. Ajan saatossa tympäännyin sen trankkusuhinaan (sellainen ihme tuulensuhina siinä taustalla, mistä lienee tulee mutta monesti juuri trankkulaitteiden vaivana) ja myin poikkeen ja ostin Koch twintonen, joka edelleen kulki mukana ainoana vahvarina. Tsoundi hunajata, mutta painoa jo astetta enemmän mutta suht näppärä vehje edelleen. Sitten siirryin mesastäkkiin ja sitä en enää jaksa kuljetella mukana joten otin ratkaisuksi hankkia kaksi mesastäkkiä toinen kotiin ja toinen reenikselle ja keikat lopetin kokonansa. Toimii, olen toki kokeillut digihiiveleitäkin ja ne on ihan jees, mutta mieluummin työntäisin kaktuksen silmään kuin soittelisin jatkuvasti semmoisella. Minä nimittäin pidän siitä hajusta joka kunnon putkikoneesta lähtee :-D |
Antsa Lipsanen 12.09.2021 22:29:52 | |
---|
Kotona soitetaan Helixillä ja aktiivipömpelillä, mökillä Yamahan THR:llä. Treeniksellä A soitellaan Mesan Nomad 55 -kombolla ja pedaalilaudalla A. Tällä bändillä ei toistaiseksi keikkoja, mutta noilla vetäisin niilläkin. Treeniksellä B soitellaan Mesan TA100-nupilla ja 2*12 komootilla ja pedaalilaudalla B. Nämä myös keikoille mukaan. Treeniksellä C soitellaan Mesan TC50-nupilla ja toisella 2*12 komootilla ja pedaalialauta B kulkeutuu myös tänne. Nuo myös keikoilla mukana. Nyt kun tämän näin avasi, niin selkeä kuvio, tarvitaan pedaalilauta C:) |
Jeszse 13.09.2021 06:24:05 | |
---|
hallu: Minä nimittäin pidän siitä hajusta joka kunnon putkikoneesta lähtee :-D Mun kokemuksien mukaan putkikone on rikki jos siitä joku haju lähtee. Hipelius: Olet hieno mies, mutta sulla on aivan ällistyttävän huono maku. |
Mho 13.09.2021 07:43:03 | |
---|
Eilen ekat treenit yli vuoteen ja lisäksi uusi treenikämppä, jumalauta että oli siistii. Kämpillä mulla Marsun dsl40cr ja siinä lisäkaappi, himassa ei muuta kuin Amplitube johon koitan totutella...voi olla että joku pikkucombo kotiutuu kohta. |