Aihe: Solar Guitars
1 2 3 4 59 10 11 12 13
munkero
06.09.2021 13:51:56
Larzes: Suosittelen tsekkaamaan myös jo edellä mainitut Chapmanit. Laatu yleisesti parempaa kuin Solarilla ja speksitkin kohdillaan. Alkaa olla jo tonnin hintaluokassa rosterinauhoja, pyöristettyä otelaudan reunaa jne. Eivät ole vieneet tuotantoa Indonesiaan tai Kiinaan vaan tekevät kaikki kepit World Musical Instrumentilla Koreassa.

Unohdit mainita että puljun pääjehu on kiusaava kusipää ja kaiken lisäksi vitun ärsyttävä.
Itekki joskus soitellu.
Tympee Huttunen
06.09.2021 14:15:26
munkero: Unohdit mainita että puljun pääjehu on kiusaava kusipää ja kaiken lisäksi vitun ärsyttävä.

Onko noin? Itseäni ei herra tai herran touhut kiinnosta ollenkaan. Mutta tuo Chapmanin ML-3 Traditional on íhan älyttömän hyvä kitara, mutta kyllähän noi alkaa maksaa jo ihan Fenderin tasoa.
VIPMetal
06.09.2021 22:45:02

Tämän ketjun innoittamana jo toista Solaria tilaukseen. =DD

Voittaa omalla kohdalla saman hintaluokan Ibanezit väreillä ja tyylillään. Gibsonit ja Telet on sitte ihan eri rooleihin varattuna.
Soitan ja laulan: Heroes Don't Ask Why
Lego
06.09.2021 23:10:29
Tympee Huttunen: Onko noin? Itseäni ei herra tai herran touhut kiinnosta ollenkaan. Mutta tuo Chapmanin ML-3 Traditional on íhan älyttömän hyvä kitara, mutta kyllähän noi alkaa maksaa jo ihan Fenderin tasoa.

No siellä on vähän controverssyä ilmassa. Arvojahan tässä peräänku(u)tetaan ja ei tuu ensimmäiseksi mieleen ostaa kitaraa koulukiusaajalta. Tahtoo siis sanoa että pitäis varmaan kiinnostaa, ellet itse hyväksy kiusaamista ja väkivaltaa?
Veco
07.09.2021 08:48:25
Noniin Solarin basso tuli 9kk tilauksen jälkeen. Tai oikeammin sanottuna, aluksi lähetys tuli kuten piti, mutta siinä oli kuljetusvahinkoa ja piti lähettää takaisin.
Sitten alkoikin kestämään. Kaikki maailman selitykset on kyllä Solarin puolelta kuultu (komponenttipula, bassoissa elektroniikkaongelmia, rahtilaivat poikittain...)
Vähän ristiriitaiset fiilikset nykyään. Kitarat ja bassot ovat jees, mutta jos pitää palauttaa, niin on vaikeaa. Itsellä nyt kaksi Solarin kitaraa ja yksi basso.
Lisää tekisi mieli ostaa, mutta en vielä tiedä tohdinko tuon jälkeen enään.
Ei ole helppoa kun on vaikeaa
samiko
07.09.2021 09:00:00
Lego: No siellä on vähän controverssyä ilmassa. Arvojahan tässä peräänku(u)tetaan ja ei tuu ensimmäiseksi mieleen ostaa kitaraa koulukiusaajalta. Tahtoo siis sanoa että pitäis varmaan kiinnostaa, ellet itse hyväksy kiusaamista ja väkivaltaa?

Luenko mä jotain politiikkapalstaa? Jos ostat Chapmanin niin hyväksyt niinku mitä?
Kerrohan mitä kaikkea musatavaraa sinulta löytyy, niin ruvetaan tekemään tutkimusta sun arvoista.
Mikko1978
07.09.2021 10:04:19
Lego: No siellä on vähän controverssyä ilmassa. Arvojahan tässä peräänku(u)tetaan ja ei tuu ensimmäiseksi mieleen ostaa kitaraa koulukiusaajalta. Tahtoo siis sanoa että pitäis varmaan kiinnostaa, ellet itse hyväksy kiusaamista ja väkivaltaa?

Ketä on kiusattu ja pahoinpitely?
munkero
07.09.2021 10:22:28
Mikko1978: Ketä on kiusattu ja pahoinpitely?

Eipä nyt kuitenkaan pahoinpidelty.

Mutta: https://www.youtube.com/watch?v=gvwdhBcVkNQ ja näitähän löytyy.
Itekki joskus soitellu.
Mikko1978
07.09.2021 10:40:19 (muokattu 07.09.2021 10:41:08)
munkero: Eipä nyt kuitenkaan pahoinpidelty.

Mutta: https://www.youtube.com/watch?v=gvwdhBcVkNQ ja näitähän löytyy.

Väkivallan hyväksymisestä tuossa puhuttiin.. Saisiko tästä jonku tiivistelmän. En nyt viitsi katsoa yli 20 minuutin videota ja yrittää varmistua sen luotettavuudesta.
Tympee Huttunen
07.09.2021 10:43:50
Mikko1978: Saisiko tästä jonku tiivistelmän. En nyt viitsi katsoa yli 20 minuutin videota ja yrittää varmistua sen luotettavuudesta.

Koitin tuota katsoa myös, mutta ei pysty. Vaikutti, että jotkut youtube-jannut tappelevat netissä keskenään. Chapman saanut tappouhkauksia ja kait reagoinut niihin. Ilmeisesti jollain jälleenmyyjällä mennyt sukset ristiin Chapmanin kanssa myös. Olen aika totaalisen kyllästynyt tuollaiseen somehuuteluun, eikö IMO tämäkään palsta kaipaa mitään tuollaisia syytöksiä, joiden lähteeksi annetaan pitkä randomjannun video, että katso tuosta.
munkero
07.09.2021 10:52:13
No ei sitten jos ei kiinnosta vaikka juuri kyseltiin että mikä homma. :)

Itse en kaverin kitaroita ostaisi, enkä niistä kyllä ollut ennen näitä hommiakaan kiinnostunut. Tyhmiä speksejä ja Harley Benton tekee samat halvemmalla.

Mutta takaisin aiheeseen Ola ja Solar. Joku 6 tai 7-kielinen 25,5" skaalalla ja evertunella ois kova. Täytyis varmaan ryhdistäytyä ja hommata torilta joku, valitettavasti neckthru ei yleensä oikeen napostele, eli valikoima on mulle melkoisen rajallinen. Täytyis varmaan koittaa tulla toimeen sen kanssa, kun mahdollisesti törröttävät nauhanpäätkään ei mua varsinaisesti haittaa koska työkalut pysyy kädessä...
Itekki joskus soitellu.
Mikko1978
07.09.2021 11:55:05
munkero: No ei sitten jos ei kiinnosta vaikka juuri kyseltiin että mikä homma. :)

Niin kai suoraan kysymykseen voi vastata suoraan siirtämättä vastausvastuuta jollekin satunnaisille tubettajalle.
munkero
07.09.2021 13:16:33
Mikko1978: Niin kai suoraan kysymykseen voi vastata suoraan siirtämättä vastausvastuuta jollekin satunnaisille tubettajalle.

Lainaan itseäni: munkero: Unohdit mainita että puljun pääjehu on kiusaava kusipää ja kaiken lisäksi vitun ärsyttävä.

Yksityiskohdat videolta.
Itekki joskus soitellu.
Krice
07.09.2021 14:13:07 (muokattu 07.09.2021 14:13:43)

Mikko1978: Voihan olla, että Ola on muutakin kuin vain somejulkisuudella ratsastava brändinhallitsija

Niinhän se onkin. Ola osaa soittaa kitaraa, joka on ihan hyvä juttu kitaran suunnittelun kannalta. Esim. Gibson Les Paul suunniteltiin sellaisena aikakautena, jossa pelkästään kiinteän lankkukitaran tekeminen oli jo saavutus sinällään, ja se näkyy esim. ergonomian totaalisena puuttumisena. Solarin ongelma on kieltämättä laadunvalvonnassa, mutta sama ongelma vaivaa muitakin firmoja, jotka teettävät kitaroita kaukoidässä.
Larzes
07.09.2021 15:08:26
Larzes: ...Chapmanit. Laatu yleisesti parempaa kuin Solarilla ja speksitkin kohdillaan. Alkaa olla jo tonnin hintaluokassa rosterinauhoja, pyöristettyä otelaudan reunaa jne. Eivät ole vieneet tuotantoa Indonesiaan tai Kiinaan vaan tekevät kaikki kepit World Musical Instrumentilla Koreassa.

Korjaan itseäni; edullisemmat mallit tehdään Indonesiassa, kalleimmat Koreassa.
Paskaa soittoa jo syksystä 2008
Hynkel
07.09.2021 16:45:27
En ole mode, mutta tuntuu että eräillä tahoilla on tosi moneen ketjuun aika vähän annettavaa, paitsi että vääntö syntyy hetkessä. Emmä oikein tiedä mistä se kertoo.
Onhan tuota leipää tullu mussutettua.
Krice
08.09.2021 11:28:49

Hynkel: En ole mode, mutta tuntuu että eräillä tahoilla on tosi moneen ketjuun aika vähän annettavaa, paitsi että vääntö syntyy hetkessä. Emmä oikein tiedä mistä se kertoo.

Tuollaiset henkilöihin kohdistuvat tuntemukset kannattaa pitää omana tietonaan ja sen sijaan voisi keskittyä asiaan, josta keskustellaan.
marke-
08.09.2021 12:31:41 (muokattu 08.09.2021 12:32:25)
Mikko1978: En kyllä ymmärrä ollenkaan, että mitä jotku vatsan viisteet, lukkovirittimet ja split coilit tekevät tuolla listalla. Noitahan on pilvin pimein kataloogissa tarjolla. Potikoiden paikat, joku yksittäinen radius, kaulaliitoksen tyyppi ja nauhojen materiaali ovat makuasioita, enkä oikein usko Olan tuoneen mitään uutta näihinkään. Ihan yhtä hyvin voisi valittaa vaikka jonkin kitaran väärästä väristä.

Voihan olla, että Ola on muutakin kuin vain somejulkisuudella ratsastava brändinhallitsija, joka välittää brändillään leimattuja bulkkiosista kasattuja kaukoidän keppejä. Ehkä joku vielä tuo esiin jotain muutakin kulmaa tästä. Itse en vain oikein osaa syttyä sille, että somejulkisuus pätevöittää kitaranvalmistajaksi. Näitä nyt on muitakin nykypäivänä, eikä kitaroiden valmistus ole ainoa ura, johon somejulkisuus on ponnahduslauta, vaan myös musiikissa sekä pätevöityminen että tavoitteet siirtyvät someen itse musiikin jäädessä sivuosaan.

Okei, mä en osaa itse ainakaan omaa kulmaa paremmin vääntää. Mä en osta Solaria, vaikka se tele tosi hieno onkin, mutta tuo vastustus ei mene minun ymmärrykseen. Listan pointtina oli se, että nuo ominaisuudet taitaa löytyä Solarilta samasta kitarasta. Valkkaat vain haluamasi tallan ja usein vielä löytyy värivaihtoehtojakin.

Kaikillehan nämä jutut ei ole isoja tai edes merkityksellisiä, mutta sanoisin, että kun kitaraa soittaa paljon ja tietyntyylistä akrobatiaa harjoittelee, alkaa "makuasiat" kertaantua, kuten rosterinauhat, ergonomiaviisteet ja se, että potikka ei tule sahatessa heviä 200 bpm tielle. Solareiden speksit on minusta todella hienosti mietitty kokonaisuus ja miltään PRS:ltä ei löydy kyllä mitenkään samanlaiseen tarpeeseen kitaraa. Hyviä kitaroita, ja ehkä omasta mielestä aika paljon parempia, mutta minä ymmärrän yleisöä joille Solar osuu ja uppoaa, eikä sillä ole hirveästi tekemistä youtube-famen kanssa. Design on moderniin soittoon erinomainen monessa mielessä. Makuasioita en miettisi liikaa, koska kaikkihan kitarassa sellaista on.

Kovat keppimiehet toki soittaa samat jutut vaikka lankunpätkällä, mutta onko se siihen optimaalista jää jokaisen itsensä päätettäväksi. Se mitä itse en ymmärrä, miksi Solarin olemassaolo jotenkin hiertää suhteessa PRS:ään. Edelleen, vertauksena Schecteriin tai ESP:n (LTD) voisi jo kyseenalaistaa, että tarvitaanko näitä enää lisää. Varsinkin Schecter tuntuu tekevän kaiken paremmin, mutta laadusta minulla on niiden kohdalla kokemusta vain muutamista satunnaisista kauppakokeiluista.

Sitten jos alettaisiin puhua esim. siitä, että onko eettistä tuottaa halpoja ja laadullisesti puutteellisia tuotteita, paikata laatuvirheet volyymilla ja tehdä kaikki mahdollisimman kaukana, että saa halpaa työvoimaa ja lentokonebensaa palamaan, voidaan jo miettiä olisiko touhussa kritisoitavaa. Minusta olisi, mutta se koskee isompiakin brändejä.

Krice: Tuollaiset henkilöihin kohdistuvat tuntemukset kannattaa pitää omana tietonaan ja sen sijaan voisi keskittyä asiaan, josta keskustellaan.

Ota plussa :)
iec
08.09.2021 13:34:13

Kyllä maailmaan kitaranvalmistajia mahtuu. Markkinatalous sitten korjaa kyllä automaattisesti tilannetta jatkuvasti. Ja terve kilpailu pakottaa valmistajat satsaamaan laatuun edes jonkin verran. Voi olla, että Ola ei itse ole mikään kitaravalmistuksen expertti, mutta varmasti tunnistaa protoja testatessaan mikä toimii omassa musatyylissä ja omassa soitossa hyvin. Ja kenties ne speksit toimivat monelle muullekin.

Laatu on aina hankala asia. Se yleensä maksaa. Ja joku määrittää kriteerit mitkä poikkeamat tuotteessa hyväksytään ja mitkä ei. Sekin on kallista jos lopputarkastuksessa huomataan kitarassa vika, ja sitten tällainen kitara brändättäisiin saman yrityksen halvemmaksi alamerkiksi. Käytännössä se on hankalaa toteuttaa fiksusti ja edullisesti. Niinpä kiinteäkaulaisten kitaroiden osalta saattaa koko kitara mennä tuhottavaksi. Kas kun sitä ei kannata laittaa b-luokan kitarana markkinoille pilaamaan merkin mainetta.
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)