Aihe: Steelfest 2022, 12.-15.5.2022, Hyvinkää
1 2 3 4 5
TTV
04.09.2021 10:39:29
dajackal: Jos yleisöllä on jotain mussuttamista bändikattauksesta, niin muiden bändien syyllistämisen sijaan kohdistakoon valitukset järjestävään tahoon (joka ne bändit on buukannut) ja/tai äänestäköön jaloillaan. (Yleensähän näissä canceloinneissa tilanne on se, että 99% valittajista ei olisi osallistunut tapahtumaan muutenkaan.)

Näin. Odotan, että Steelfest virallisesti esittää tiedot peruuntumisista ja niiden vahvistetuista korvaavista bändeistä. Jos Deicide, Dismember, Dark Funeral combolle ei löydy mielekästä vastinetta, niin äänestän mielelläni jaloillani ja koitan saada rahani pois.

Steelfestillä ei näytä olevan todella hyvää reittiä onnelliseen loppuun:
* Nykyaseneteella isot bändit kaikkoaa ja festari leimautuu ensitestään natsisuuntaan. Tämä karkoittaa ison osan yleisöstä ja eiköhän Hyvinkään kaupunkikin laita leikille lopun.
* Esitettyyn karttamislistaan tarttuminen ja kattauksen siivoaminen ei varmaankaan pelasta nyt peruneita bändejä, eikä välttämättä poista natsileimaa eikä sen aiheuttamaa karttamista. Sen sijaan, moni HC-fani (myös SS?) kiukkuuntuu, kun aletaan "joustamaan periaatteista" julkisen paineen alla.

Jotenkin ois toivonut, että koronnakurimuksen aikana ois ollut aikaa miettiä hieman festaristrategiaa ja artistivalintoja, jos kerran halutaan olla irti eri aatteista. Natsijuttu on ollut framilla joka vuosi aiemminkin. Nyt todella lupaava "Steelfestin paluu" mahtavan orkkiskattauksen kera näyttää lössähtävän jo lähtöruutuun.
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
Leprosy
04.09.2021 15:56:36
dajackal: Tämä on juuri se tapa, jolla toivoisin muidenkin bändien näihin asioihin suhtautuvan. Muuten tässä ollaan varsin kaltevalla pinnalla "me ei leikitä ton kaa"-ajattelussa.

Jos yleisöllä on jotain mussuttamista bändikattauksesta, niin muiden bändien syyllistämisen sijaan kohdistakoon valitukset järjestävään tahoon (joka ne bändit on buukannut) ja/tai äänestäköön jaloillaan. (Yleensähän näissä canceloinneissa tilanne on se, että 99% valittajista ei olisi osallistunut tapahtumaan muutenkaan.)

No siinäs toivot, mutta kai nyt bändeillä on saatana oikeus päättää missä ja kenen kanssa soittavat taikka ovat soittamatta. Steelfest päätti pitää periaatteistaan kiinni ja hyvä niin. Näköjään kohtalaisen moni bändi veti johtopäätökset ja päätti kanssa pitää periaatteistaan kiinni ja hyvä niin.
marke-
05.09.2021 08:29:53
Buukataan läjä ideologisia bändejä ja sit ihmetellään, kun ne on ideologisia?
Tympee Huttunen
05.09.2021 08:41:33 (muokattu 05.09.2021 08:42:09)
Heroin: Buukataan läjä ideologisia bändejä ja sit ihmetellään, kun ne on ideologisia?

Mahtaneeko Steelfest asiaa ihmetellä? Hehän antavat bändeille vapauden osallistua tai olla osallistumatta. Eivätkö facebook-kommentin mukaan pyydä mitään korvausta asiasta. Esim. Havukruunu eilen laittoi someen, etteivät esiinny, koska jos he esiintyisivät kiistanalaisen orkesterin kanssa, se tekisi heistäkin kiistanalaisen controversial joka on varsin ymmärrettävää.

Itse olen seurannut yhtä bändiä, joka soitti keikan tälläisen controversial-orkesterin kanssa, jolla siis vyön alla oli noin sadan keikan lisäksi yksi(1) esiintyminen festareilla, jotka jälkikäteen äänestettiin somen maailmassa tälläiseksi controversial-festariksi. Tästä johdosta tämä ensiksi mainitsemani yhtye kenkäistiin pois keikalta joka oli fasismia vastaan. Siis antifasismikeikalta, jonka aatteelle tämä bändi olisi tullut antamaan supporttinsa ilmaiseksi. Stigmat ovat siis varsin syvät ja varsin helposti tarttuvat. Ei siis ihme, että bändit ovat varpaisillaan ja on parempi jäädä himaan, kuin varoa joutuvansa samaan kastiin nsbm-bändien kanssa.
marke-
05.09.2021 09:34:46
https://www.soundi.fi/uutiset/steel … hjelmistoon-peruutuksia-on-luvassa/

Koska Steelfest on puhtaasti musiikillinen tapahtuma, on ollut toisinaan hämmentävää nähdä kuinka paljon keskustelua ja debattia se on aiheuttanut ei-musiikillissa yhteyksissä. Vähemmän yllättäen olemme vuosien varrella saaneet oman osuutemme kiistanalaisesta palautteesta molemmilta poliittisilta ääripäiltä.
Henri Henri Olavi
05.09.2021 10:28:38 (muokattu 05.09.2021 10:36:41)
Heroin: https://www.soundi.fi/uutiset/steel … hjelmistoon-peruutuksia-on-luvassa/

Naurettavaa. Totta kai joutuu hampaisiin jos hyysää natseja. Siellä järkkääjätaho tietää täysin millaisia bändejä sinne buukkaa. Pelkurimaista vääntelyä vaikka itse on koko sopan aiheuttanut. Myöntäisi virheensä ja move on. Ai niin, eihän se tietenkään ole mitään tehnyt kun ne natsitkin soittaa musaa ja musa edellä kato hei. Pelkuri.
Je suis 190221
Funkånaut
05.09.2021 10:57:03

Miksi ketään pitäisi kiinnostaa pelimannien mielipiteet?

Musa on hyvää tai paskaa, ja taiteilija on kuollut. Vain musa on olennaista, ei sen tekijä.
"Lauserakenteesi on syvältä ja heppisi pieni."
Henri Henri Olavi
05.09.2021 11:07:43 (muokattu 05.09.2021 11:08:13)
Funkånaut: Miksi ketään pitäisi kiinnostaa pelimannien mielipiteet?

Musa on hyvää tai paskaa, ja taiteilija on kuollut. Vain musa on olennaista, ei sen tekijä.

Ei kysymys ole pelkästään mielipiteistä vaan myös sanoituksista, jossa ilmaistaan näitä mielipiteitä. Jos musalla yritetään edistää natsiaatetta, se musa pitää runnoa roskiin. Soittaisitko itse samalla lavalla natsibändien kanssa?
Je suis 190221
dajackal
05.09.2021 11:48:52
Henri Henri Olavi: Ei kysymys ole pelkästään mielipiteistä vaan myös sanoituksista, jossa ilmaistaan näitä mielipiteitä. Jos musalla yritetään edistää natsiaatetta, se musa pitää runnoa roskiin. Soittaisitko itse samalla lavalla natsibändien kanssa?

Ei kai siellä lavalla samaan aikaan olla - vai saastuttavatko väärät mielipiteet lavan? Jos kyllä, niin miten tässä uskaltaa enää esim. julkisilla liikkua, samassa bussissahan on voinut istua joku natsi? Ehkä jopa samalla istumapaikalla!

Bändeillähän on toki oikeus soittaa siellä missä haluavat. Mielestäni on vain hieman naurettavaa, että ensin lupaudutaan soittamaan tapahtumaan, jolla on ymmärtääkseni historiaa vastaavanlaisien bändien buukkauksista (ts. ei pitäisi tulla yllätyksenä), ja sitten perutaan koska järjestäjä on jälleen kerran buukannut niitä vääriä bändejä. Omaan silmääni tällainen toiminta vaikuttaa joko a) hyvesignaloinnilta ("omatuntomme ei salli blaablaa") tai b) ylireagoinnilta julkiseen painostukseen, ettei vain joutuisi Pahojen Ihmisten(Tm) kirjoihin ja menisi keikkoja sivu suun.
Henri Henri Olavi
05.09.2021 11:50:01 (muokattu 05.09.2021 11:55:10)
dajackal: Ei kai siellä lavalla samaan aikaan olla - vai saastuttavatko väärät mielipiteet lavan? Jos kyllä, niin miten tässä uskaltaa enää esim. julkisilla liikkua, samassa bussissahan on voinut istua joku natsi? Ehkä jopa samalla istumapaikalla!

Ontuva vertaus. Bussissa sä et tiedä keitä siellä on ollut, mutta festareilla tiedät keitä siellä soittaa ja hengaa. Natsit voi järkätä omia kainalokarvajuhliaan eikä yrittää änkeä kunnon ihmisten kinkereihin. Mun on myös tosi vaikea ymmärtää näiden natsien symppaamista ja sitä, että esitetään niiden mielipiteet jotenkin hyväksyttävinä, jotka vain nyt sattuvat olemaan joidenkin mielestä "vääriä mielipiteitä". Naurettavaa.
Je suis 190221
seppo69
05.09.2021 12:15:38
Jeszse: Puhutaan kuitenki varmaan bändeistä jotka musiikillaan levittää omaa ideologiaansa, ni parempi rinnastus olis se että onko työpaikalla joku joka firman vaatteissa julistaa jotain natsipropagandaa kylillä, ja todellakin sellasen veisin ensimmäisenä johtoportaan pöydälle ja ottaisin selvää että onko tää nyt sit ok tässä talossa. Jos on ni töitä hakemaan vaan. Yksittäisen kollegan kohdalla sit tietty vaan pyritään ilmottaan rasistista paskaa bongatessaan että tollanen ei oo hyvä homma.

Aivan sama se mulle noissa bändeissä on jos siellä on jotain tampioita kokoonpanoissa, mut jos koko bändi tekstejä myöten oikein pyrkii työntämään juutalaisia uuniin kainalokarvat hulmuten ni mun mielestä ihan oikein ilmottaa ettei huvita soittaa semmosilla festeillä jossa järjestäjä irtisanoutuu asiasta, mutta kuitenkin sallii avoimen rasismin tapahtumassaan.

Niin kuin ehkä huomaatkin niin et vastannut kysymykseen. Tai tavallaan vastasit, et jäisi pois töistä ja toisit asian esille muuta kautta (kuten mielestäni pitääkin).

Mutta sitten päästäänkin itse asiaan: Millä tavalla näitä ideologioita nyt tuolla levitetään ja kenen toimesta? Voitko tähän vaikka listata ne ideologiat, keinot ja bändit? Ja siis tiedät nyt tämän tasan tarkkaan että mitä he ajattelevat, eivätkä esim. vain provosoi? Monenko aikuisen ihmisen tiedät tulleen fasistiksi tai rasistiksi sen jälkeen kun ovat olleet näillä festivaaleilla? Onko sinulla yhtään todistetta siitä että tätä kautta on jokin ideologia päässyt leviämään? Miksi minä olen entistäkin enemmän natseja vastaan sen jälkeen kun olen käynyt näillä festivaaleilla?

Mitä muita väkivaltaisia ja sairaita aatteita ei mielestäsi tule hyväksyä taiteessa/viihteessä? Kristinusko? Stalinin jutut? Islam? Jokin muu?

Tosiaan minulla ei ole ongelmaa tässä muu kuin se, että tullaan huutelemaan tyhjiä juttuja asiasta josta ei itse mitään tiedä (ei koske pelkästään sinua, enkä sano tätä millään tavalla loukatakseni, tunne on vain tämä). Kukaan ei ole vielä missään edes sanonut että keitä nämä natsibändit nyt ovat, tai perustellut millään tavalla että miksi eivät saisi soittaa. Puhumattakaan tosiaan sellaisesta vajaaälyisestä "argumentoinnista" jossa joku joka on nähnytkin natsin, on myös itse natsi.

Itse olen myös natseja, fasisteja ja kaikkia muita hihhuleita vastaan, mutta yritän tehdä sen hiukan eri tavalla kuin huutelemalla tyhjiä, haukkumalla tai kaiken kieltämällä. Kukin tavallaan ja hienoa että sananvapaus on olemassa.

Ymmärrän ja arvostan erilaisia mielipiteitä asian tiimoilta ja minulle tämä ei näyttäydy helppona asiana, vaikka toisaalta se sitä onkin.

Enempää en keskusteluun osallistu jos näkemyksiä ei perustella/aukaista mitenkään ja toivon että modetkin pitää sen linjan että tuota tyhjän huutelua ei tarvitse joka viestiin tunkea.
dajackal
05.09.2021 12:19:47
Henri Henri Olavi: Ontuva vertaus. Bussissa sä et tiedä keitä siellä on ollut, mutta festareilla tiedät keitä siellä soittaa ja hengaa. Natsit voi järkätä omia kainalokarvajuhliaan eikä yrittää änkeä kunnon ihmisten kinkereihin. Mun on myös tosi vaikea ymmärtää näiden natsien symppaamista ja sitä, että esitetään niiden mielipiteet jotenkin hyväksyttävinä, jotka vain nyt sattuvat olemaan joidenkin mielestä "vääriä mielipiteitä". Naurettavaa.

Festareilla esiintyvät bändit ovat järjestäjän buukkaamia. Toisilla bändeillä ei ole siihen asiaan buukkausvaiheessa sananvaltaa. Järjestävä taho on ennenkin buukannut aikaisempien vuosien vastaaviin tapahtumiin yhtä lailla kyseenalaisia bändejä, joten jos haluaa pysytellä niistä kaukana, niin olisi ehkä kannattanut ilmoittaa jo buukkausvaiheessa että "me ei tulla, koska emme halua olla osa tämän luonteista tapahtumaa".

En sympatisoi natseja sen enempää kuin muidenkaan ääriliikkeiden edustajia - enkä itse asiassa taida kuunnella yhtään noista esiintyjälistan pienemmistä bändeistä (hankala tarkistaa, kun lista on poistunut), kun ei tuo underground-äärimetalli ole ihan oma juttu. Pidän vain huolestuttavana sitä, että aletaan tällaisiin alakoulutasoisiin "no ei me sitten tulla jos noi on kans" leikkeihin. Etenkin siksi, että jos natsileimoja lyödään bändeihin yhtä herkästi kuin poliitikkoihin ja muihin julkisuuden henkilöihin.

Kuten aikaisemmin sanoin, tässä on kyseessä klassinen kaltevan pinnan ongelma. Onko natsiaate ainoa, mitä ei saa kannattaa, vai aiheuttaako kommunismi-ihannoihinti vastaavan inhoreaktion? Kristittyjen veressä kylpemisestä saa ainakin laulaa ilman että kukaan (pl. Päivi Räsänen & co) pahastuu, joten jos kristittyjen tilalle vaihtaa juutalaiset ja homma muuttuu kielletyksi, niin eikö kyseessä ole kaksoisstandardi? Ja miten erotellaan, onko biisissä kyse jonkin asian kannattamisesta vai pelkästään siitä, että jostain asiasta on tehty biisi? Tuskin kukaan vakavissaan syyttää esim. Rammsteinia kannibalismin aatteen edistämisestä Mein Teil-biisistä huolimatta.

Keskustelua lienee hankala jatkaa kovin pitkälle ilman sen politisoituimista, joten alan omalta osaltani lopetella. En ole tutustunut yhteenkään väitetyn nasubändin musiikkiin (Impaled Nazarenea ei kai näihin lasketa, vai lasketaanko? Kuten sanoin, nämä leimakirveet ovat joskus niin herkässä että ei voi tietää) tai niiden sanoituksiin, joten en osaa sanoa kuinka todenperäisiä nämä natsiväitteet ovat - ja kuinka aktiivisella ja saarnaavalla otteella bändit tätä aatetta keikallaan viljelevät. Joka tapauksessa tämä on mielestäni järjestäjän ongelma.
Tympee Huttunen
05.09.2021 12:22:38
Henri Henri Olavi: Ontuva vertaus. Bussissa sä et tiedä keitä siellä on ollut, mutta festareilla tiedät keitä siellä soittaa ja hengaa. Natsit voi järkätä omia kainalokarvajuhliaan eikä yrittää änkeä kunnon ihmisten kinkereihin. Mun on myös tosi vaikea ymmärtää näiden natsien symppaamista ja sitä, että esitetään niiden mielipiteet jotenkin hyväksyttävinä, jotka vain nyt sattuvat olemaan joidenkin mielestä "vääriä mielipiteitä". Naurettavaa.

Etkö sinäkin ole saanut ainakin kahdet somebannit natsibändin videon jakamisesta?
Henri Henri Olavi
05.09.2021 12:27:18
dajackal: Onko natsiaate ainoa, mitä ei saa kannattaa, vai aiheuttaako kommunismi-ihannoihinti vastaavan inhoreaktion?

Kuinka monta bändiä tuolla festareilla on sellaista jotka levittävät kommunismin ideologiaa? Veikkaan että nolla.
Je suis 190221
Jeszse
05.09.2021 12:28:54
seppo69: Niin kuin ehkä huomaatkin niin et vastannut kysymykseen. Tai tavallaan vastasit, et jäisi pois töistä ja toisit asian esille muuta kautta (kuten mielestäni pitääkin).

Mutta sitten päästäänkin itse asiaan: Millä tavalla näitä ideologioita nyt tuolla levitetään ja kenen toimesta? Voitko tähän vaikka listata ne ideologiat, keinot ja bändit? Ja siis tiedät nyt tämän tasan tarkkaan että mitä he ajattelevat, eivätkä esim. vain provosoi? Monenko aikuisen ihmisen tiedät tulleen fasistiksi tai rasistiksi sen jälkeen kun ovat olleet näillä festivaaleilla? Onko sinulla yhtään todistetta siitä että tätä kautta on jokin ideologia päässyt leviämään? Miksi minä olen entistäkin enemmän natseja vastaan sen jälkeen kun olen käynyt näillä festivaaleilla?

Mitä muita väkivaltaisia ja sairaita aatteita ei mielestäsi tule hyväksyä taiteessa/viihteessä? Kristinusko? Stalinin jutut? Islam? Jokin muu?

Tosiaan minulla ei ole ongelmaa tässä muu kuin se, että tullaan huutelemaan tyhjiä juttuja asiasta josta ei itse mitään tiedä (ei koske pelkästään sinua, enkä sano tätä millään tavalla loukatakseni, tunne on vain tämä). Kukaan ei ole vielä missään edes sanonut että keitä nämä natsibändit nyt ovat, tai perustellut millään tavalla että miksi eivät saisi soittaa. Puhumattakaan tosiaan sellaisesta vajaaälyisestä "argumentoinnista" jossa joku joka on nähnytkin natsin, on myös itse natsi.

Itse olen myös natseja, fasisteja ja kaikkia muita hihhuleita vastaan, mutta yritän tehdä sen hiukan eri tavalla kuin huutelemalla tyhjiä, haukkumalla tai kaiken kieltämällä. Kukin tavallaan ja hienoa että sananvapaus on olemassa.

Ymmärrän ja arvostan erilaisia mielipiteitä asian tiimoilta ja minulle tämä ei näyttäydy helppona asiana, vaikka toisaalta se sitä onkin.

Enempää en keskusteluun osallistu jos näkemyksiä ei perustella/aukaista mitenkään ja toivon että modetkin pitää sen linjan että tuota tyhjän huutelua ei tarvitse joka viestiin tunkea.

Vastaan kuvalla steelfesteiltä https://antroblogi.fi/wp-content/uploads/2016/01/metalli.png
Hipelius: Olet hieno mies, mutta sulla on aivan ällistyttävän huono maku.
Tympee Huttunen
05.09.2021 12:29:05
Henri Henri Olavi: En. Burzumin biisien jakaminen on ihan ok, mutta jos jakaa jotain Varg Vikernes -nimen alla, siitä saa sekunnissa bannit.

Sait siis bannit Vikernes-kaman jakamisesta?
Henri Henri Olavi
05.09.2021 12:30:26 (muokattu 05.09.2021 12:32:23)
Tympee Huttunen: Sait siis bannit Vikernes-kaman jakamisesta?

Olen saanut kahdesti bannit kun olen jakanut testimielessä Varg Vikernesin kuvan ja tekstin jossa lukee Varg Vikernes, Varg Vikernes kuvan yhteydessä. Yritin hankkia bannit jakamalla Burzumin biisin, koska kuulin, että joku olisi muka saanut. En saanut, joten korotin panoksia. En siis jakanut mitään Varg Vikernesin juttuja, videoita jne. Pelkän kuvan nuoresta Vargista ja tekstin "Varg Vikernes". Halusin testata millaiset algoritmit on tuon osalta siellä. Tulipahan sen osalta selväksi Facen politiikka. Joka on siis hyvä tässä tapauksessa. Musa, jossa ei oteta mitään ideologista kantaa on ok, mutta itse musan tekijä, joka ottaa yksityishenkilönä kantaa ja kannattaa tiettyä ideologiaa ei ole. Siis tämä on se FB:n kanta. Voin seistä sen takana.
Je suis 190221
Jeszse
05.09.2021 12:31:34
Henri Henri Olavi: Olen saanut kahdesti bannit kun olen jakanut testimielessä Varg Vikernesin kuvan ja tekstin jossa lukee Varg Vikernes, Varg Vikernes kuvan yhteydessä. Yritin hankkia bannit jakamalla Burzumin biisin, koska kuulin, että joku olisi muka saanut. En saanut, joten korotin panoksia.

Meidän basisti sai kuukauden fb-bannin ku oli jakanu burzumin biisin youtubesta vuonna 2012 ja tässä joskus kesällä se pomppas kai jonain muistona tms feediin.
Hipelius: Olet hieno mies, mutta sulla on aivan ällistyttävän huono maku.
seppo69
05.09.2021 12:32:21 (muokattu 05.09.2021 12:35:54)
Henri Henri Olavi: Olen saanut kahdesti bannit kun olen jakanut testimielessä Varg Vikernesin kuvan ja tekstin jossa lukee Varg Vikernes, Varg Vikernes kuvan yhteydessä. Yritin hankkia bannit jakamalla Burzumin biisin, koska kuulin, että joku olisi muka saanut. En saanut, joten korotin panoksia.

Ihme selittelyä, natsi mikä natsi.

Niin kuin huomaat niin ei tää kovin järkevää ole...

Jeszse: Vastaan kuvalla steelfesteiltä https://antroblogi.fi/wp-content/uploads/2016/01/metalli.png

Eli kävi perinteiset ja et ollutkaan ihan loppuun asti miettinyt, äly loppui kesken ja heitit tuollaisen? En ole yllättynyt. Vastaa vain parhaasi mukaan noihin aivan asiallisiin kysymyksiin ja pohdintoihin.

EDIT: No okei, sinäkin saat kuvan vaihtarina: https://i.guim.co.uk/img/media/1cb3 … ;s=133d4991ff95316046b3f5abf5a2d124
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)