Aihe: Suuren Suuri Pedaali- ja Efektirupattelu
1 2 3 4 5121 122 123 124 125165 166 167 168 169
Metalkallo
21.06.2021 23:15:29
Mitäs decay ja depth säädöt tekee pedaaleissa? Mulla nuo säädöt reverb/tremolo yhteispedaalissa muiden lisäksi.

Depth tiedän et tarkoittaa syvyyttä Suomeksi, mutta mitä se tekee pedaalissa?
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
Kefiiri
21.06.2021 23:18:55
Metalkallo: Mitäs decay ja depth säädöt tekee pedaaleissa? Mulla nuo säädöt reverb/tremolo yhteispedaalissa muiden lisäksi.

Depth tiedän et tarkoittaa syvyyttä Suomeksi, mutta mitä se tekee pedaalissa?

Tremolossa efekti on keveimmillään tuskin havaittavaa sutkutusta ja syvyyttä lisätessä voimakkuuden vaihtelu lisääntyy. Eiköhän se reverbissä ole sama, kaiun osuus suhteessa suoraan ääneen lisääntyy kun depth ruuvataan isommalle.
En ole musiikin asiantuntija.
Guitaristi
06.07.2021 10:12:55

Olen tulossa siihen lopputulokseen distortion-tyyppisten pedaalien osalta, että ne eivät vain ole minua varten. Talossa on käynyt MXR 5150 Overdrive, Friedman Dirty Shirley ja Revv G4 ja jokainen on lähtenyt eteenpäin parin viikon ruuvailun ja testailun jälkeen. Testivahvistimina on ollut Plexi-kopio sekä Orange Rocker 30, ja joka kerta pääsin parempaan lopputulokseen buustaamalla ihan perus Bad Monkeyllä vahvistimen valmista särösoundia kuin pelkällä säröpedaalilla vetäessä.

Jokainen näistä yllä mainituista säröpedaaleista soundaa YouTube-clipeissä todella kovalta, mutta itse en niistä saanut mitään järkevää ulos.
Älä itke ruma lapsi, ota Pastilli?
Shredator
06.07.2021 11:38:51

Näinpä se on. Pitää ajaa pikkumuroiseen vahvistimeen tai ketjuttaa, silloinkin toimii tai ei. Mulla on aika liuta ollut noita ja parhaaksi on valikoitunut alkuperäinen Bogner Ecstasy Red, hyvänä kakkosena Friedman Be-Od ja MI Audion Crunch Box v1.
Minkä sormet heittää, sen wahi peittää
Ziggy Bubba
08.07.2021 23:55:18

Suhr Riot on itelle sopivasti OD/vahvarimainen distortion, toimii vielä napakammin kun säröttömällä overdrivella boostaa. Jonkun vuoden jälkeen totesin, että ton tyylisellä saan nykyään tarpeeksi high-gainer -juttuja aikaseksi - silloin harvoin kun tarvitsen. Rockerverb 50 meni seuraavalle.

Joyon kopio Us Dream on kanssa kovis, tossa mun vertailun jokusen vuoden takaa:
https://www.youtube.com/watch?v=-_aOc4gKRbw&t=70s
Ali
09.07.2021 10:18:35 (muokattu 09.07.2021 10:18:45)

Ziggy Bubba: Joyon kopio Us Dream on kanssa kovis, tossa mun vertailun jokusen vuoden takaa:
https://www.youtube.com/watch?v=-_aOc4gKRbw&t=70s

OT, mutta muutamassa kohdassa tommosta mukavan ysärihenkistä kamaa -- oliko sulla mitään musaprojektia ollut aiheen tiimoilta?
"Jesus was crucified for doing nothing, but God is worshipped for even less." Twitter - Discogs
jhlamm
09.07.2021 11:02:19 (muokattu 09.07.2021 11:04:36)
Guitaristi: Olen tulossa siihen lopputulokseen distortion-tyyppisten pedaalien osalta, että ne eivät vain ole minua varten. Talossa on käynyt MXR 5150 Overdrive, Friedman Dirty Shirley ja Revv G4 ja jokainen on lähtenyt eteenpäin parin viikon ruuvailun ja testailun jälkeen. Testivahvistimina on ollut Plexi-kopio sekä Orange Rocker 30, ja joka kerta pääsin parempaan lopputulokseen buustaamalla ihan perus Bad Monkeyllä vahvistimen valmista särösoundia kuin pelkällä säröpedaalilla vetäessä.

Jokainen näistä yllä mainituista säröpedaaleista soundaa YouTube-clipeissä todella kovalta, mutta itse en niistä saanut mitään järkevää ulos.

Kokeilitko laittaa niin, että distortion pedaalista ja vähän pientä murua tuolta vahvarista - toisinpäin kuin OD:n kanssa. Eli ei siis boostaa sillä vahvarin säröä, vaan ihan pientä rutinaa ajetaan säröllä. Itsellä oli pari purkkia missä meni noin päin. Tosin maksaako vaivaa? Ei välttämättä.

Toinen minkä huomasin vanhan vahvarin kanssa, niin olin tottunut vahvarin soundiin ja säröihin. Silloin kaikki pedaalisäröt tuntuivat vain vähän vierailta. Yksinään ihan jees säröjä, mutta vaistomaisesti etsi sitä boostatun vahvarin soundimaailmaa ja se jäi aina vähän vaiheeseen. Tämä johtunee siitä, että kliinikanava oli vähän erilainen kuitenkin kuin se särökanava. Mutta eipä noi säröpedaalit itselläkään ole hetkeen ole olleet käytössä enää. Ehkä enemmänkin kamahomosteluna ja ajoittaisena viihteenä.
"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
msalama
09.07.2021 19:29:33

No on mullakin yksi lisälaite skittan ja styrban välissä. Se on piuha.

Hah hah. No mutta pitäiskin varmaan katsoa onko mun kummatkaan TS-9:t vielä hengissä...
Tuubaa pukkaa vaikka visionärismiin pyritään.
velipekka
25.08.2021 07:40:11
Strymonilta uutta.
Ehkä vähän steriili ja kylmähkö soundi.

https://www.strymon.net/product/zelzah/
Shredator
25.08.2021 08:56:04

velipekka: Strymonilta uutta.

Onhan tuo monipuolinen pedaali ja nättikin, mutta ei ole CS Script Phase 90:n voittanutta. Sen olen jo moneen kertaan todennut :)
velipekka
25.08.2021 09:27:59
Shredator: Onhan tuo monipuolinen pedaali ja nättikin, mutta ei ole CS Script Phase 90:n voittanutta. Sen olen jo moneen kertaan todennut :)

Eikö tuossa MXR EVH Phase 90:ssä pitäisi olla napin takana Script versio ?
Tympee Huttunen
25.08.2021 09:33:27
velipekka: Strymonilta uutta.

Kuulostaa taas omaan korvaan aika hiton hyvältä. Menee ostoslistalle kyllä.
Shredator
25.08.2021 09:36:15

velipekka: Eikö tuossa MXR EVH Phase 90:ssä pitäisi olla napin takana Script versio ?

Joo, hyvä onkin. Mielestäni tuo CS-versio on kuitenkin aavistuksen paremman kuuloinen. Elävä ja hyvin musikaalinen. Ei ole yksikään digilaite pystynyt samaan.
velipekka
25.08.2021 10:02:25
Shredator: Joo, hyvä onkin. Mielestäni tuo CS-versio on kuitenkin aavistuksen paremman kuuloinen. Elävä ja hyvin musikaalinen. Ei ole yksikään digilaite pystynyt samaan.

No hemmetti, pitääkö sellainenkin ostaa kokeeksi. Olen aina tykännyt phasereista.
Onko kedittömällä ja ledillisellä Scriptillä soundieroa ?
Shredator
25.08.2021 10:30:57

velipekka: No hemmetti, pitääkö sellainenkin ostaa kokeeksi. Olen aina tykännyt phasereista.
Onko kedittömällä ja ledillisellä Scriptillä soundieroa ?

Ledi tuskin on vaikuttamassa itse kytkentäpolkuun, mutta Levytukun sivuilla sanotaan näin:
"Käsintehty replika alkuperäisestä phaserista joka on ollut alan standardi 70-luvulta lähtien. Tarkasti valikoidut resistorit ja FETit takaavat autenttisen ja lämpimän vintage soundin."

En osaa ottaa tuohon kantaa sitten, onko soundi millanen.
mike tapping
25.08.2021 21:15:36
Mites muuten jos ei halua lähteä aitojen nauhakaikujen suohon tarpomaan niin onko markkinoilla delaypedaalia jossa olisi simuloituna neljä äänipäätä? Kolmen äänipään speduja löytyy kyllä, mutta niistähän puuttuu esim se 1-3-4 -toisto.
erty
26.08.2021 07:35:01
Neljän toistopään nauhakaiut on kyllä harvassa, itelle ei tuu äkkiseltään mieleen yhtään mallia. Binson Echorec kiekkokaiusta noi löytyy ja siitähän on montaakin eri pedaaliversiota olemassa.
Shredator
26.08.2021 10:07:33

erty: Neljän toistopään nauhakaiut on kyllä harvassa, itelle ei tuu äkkiseltään mieleen yhtään mallia. Binson Echorec kiekkokaiusta noi löytyy ja siitähän on montaakin eri pedaaliversiota olemassa.

Axe-fx:ssä voi laittaa multitap-delayhin ihan mitä tahansa :)
mike tapping
26.08.2021 10:44:04
Itse lähdin tuota pohtimaan siitä että Watkins/Wem Copicatista on neljän äänipään versioita. Ja sitten se etuasteen putki vielä mukana "lämmittämässä" soundia niin sen perusteella mitä itse olen päässyt räpläämään niin aika mahtavia laitteita. Mutta nauhojen kanssa räpeltäminen ei kyllä kiinnosta.

Tuo mainittu Boonari olisi varmasti kokemisen arvoinen vaikka ei mikään ihan halpa näytä olevan kun hintaa 349USD... Vaikka tämä nyt on taas tätä perusämpyilyä sillä mun käytössä Nuxin Tape Core Deluxe oli aivan riittävän hyvä. :D
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)