Aihe: Turvonneet hintapyynnöt laitteista, vol 6
1 2 3 4 5380 381 382 383 384497 498 499 500 501
korvaoo
22.08.2021 10:21:26
Pauli Lappalainen: Missäs nuo hinnat sitten pyörivät?
Pitäisi varmaan yksi MG50DFX hukata?

Joos katsotaan ebayn puolelta niin jaappanialaiset pyytää 700e plus, mutta reverbissä on useampi kappale vajaaseen 200 euroon. Totuus löytynee kyllä reverbin puolelta tällä kertaa. Jos joku oikeasti tommosen haluaa kovasti niin kyllä siitä sen 150-200 väliin saanee, jos vain on siisti, vaan hyvinkin saattaa joutua luopumaan reiluun satoseen, jos haluaa saada pois nurkista.
Tuohan sentäs on vielä ns. "kunnon" vahvistin, kun 50 wattia tehoja ja pari kanavaa, mutta nuo digitaaliefektit on yleisesti ottaen ihan liian nykyaikaa.
kaikki paitsi on turhaa.
Gary the pine
22.08.2021 10:33:14
Vaikea kuvitella että pikkuenkuli menis paremmin kun hintaa nostaa, oli jo aiemmin melko suolainen 450e, nyt siis 500e...

https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1672957
Tulin, näin, paskoin housuun.
empires
22.08.2021 17:24:56
Minua ei niinkään häiritse korkeat hintapyynnöt, koska skippaan ilmoituksen vaan ja siirryn seuraavaan.
Sensijaan hinta 123456 "otetaan tarjouksia vastaan" on todella ärsyttävää, koska monesti kitara kiinnostaisi, mutta myyjästä ei saa lypsettyä minkäänlaista hintaa kitaralle ja näkemättä on paha tarjota mitään, eikä jaksa ajaa kun ei tiedä yhtään missä hinnassa liikutaan.
Myynti-ilmoituksissa pitäisi olla pakollisena hinta.
Lights are on but nobody is home..
Shredator
22.08.2021 18:17:10

empires:

Niissähän on, mutta nämä veijarit silti laittaa siihen 1e tai 12345...
Minkä sormet heittää, sen wahi peittää
Hynkel
22.08.2021 22:35:52
empires: Minua ei niinkään häiritse korkeat hintapyynnöt, koska skippaan ilmoituksen vaan ja siirryn seuraavaan.
Sensijaan hinta 123456 "otetaan tarjouksia vastaan" on todella ärsyttävää, koska monesti kitara kiinnostaisi, mutta myyjästä ei saa lypsettyä minkäänlaista hintaa kitaralle ja näkemättä on paha tarjota mitään, eikä jaksa ajaa kun ei tiedä yhtään missä hinnassa liikutaan.

Skippaan nämä tarjouksen lypsäjät automaattisesti, kuten varmasti suurin osa muistakin. Yhdessä vaiheessa niitä oli paljon enemmän, mutta tollanen kauppa ei ostajan markkinoilla ole kovin hyvä idea.
Onhan tuota leipää tullu mussutettua.
munkero
23.08.2021 08:20:00
empires: Minua ei niinkään häiritse korkeat hintapyynnöt, koska skippaan ilmoituksen vaan ja siirryn seuraavaan.

Eiku lowballia kehiin vaan. Jos viesteihin ei vastata niin viikon päästä tarjotaan 50€ vähemmän.

Mut joo, en moisiin lähde, enkä oikeastaan muutenkaan tinkaa torilla.
Itekki joskus soitellu.
JuSu
23.08.2021 08:55:30
munkero: ...enkä oikeastaan muutenkaan tinkaa torilla.

Tää muuten. Jotenkin tuntuu, että toisilla on pakkomielle tingata vaikka vaan ihan hitunenkin. Jos ei oo hynkkyä elikkäs kyhnyä, niin sitte ei ostella.
Olen luopunut kirjoitusteni allekirjoittamisesta. -JuSu-
Antti1
23.08.2021 08:59:13
Juuri tinkasin ja ostelin.
munkero
23.08.2021 09:29:15
JuSu: Tää muuten. Jotenkin tuntuu, että toisilla on pakkomielle tingata vaikka vaan ihan hitunenkin. Jos ei oo hynkkyä elikkäs kyhnyä, niin sitte ei ostella.

Voihan sitä ruokakaupan kassallakin ehdottaa että käykö kolmasosan pienempi summa ja koittaa saada koko lasti kotiin.
Itekki joskus soitellu.
iec
23.08.2021 09:53:24 (muokattu 23.08.2021 10:01:20)

munkero: Voihan sitä ruokakaupan kassallakin ehdottaa että käykö kolmasosan pienempi summa ja koittaa saada koko lasti kotiin.

Esim uusien kodinkoneiden ostossa on tullut säästettyä sievoinen summa kun on tingannut. Ainakin Oulun seudulla useampaa konetta ostaessa näistä isoista kodinkoneliikeketjuista ovat tulleet vastaan hinnassa ihan mukavasti, kun ostaa kaikki koneet samasta paikasta. Ruokakaupassa ei onnistu tietenkään tingata, kun siellä ei ole erikseen palvelevia myyjiä joiden kanssa neuvotellaan hyllyjen luona tuotteiden äärellä vaikka perunan resoluutiosta ja liiketoiston tasaisuudesta ja siitä että onkos kohta tulossa uusia parempilaatuisia perunalajikkeita. (Ja sitten valitaan sopiva perunalajike itselle ja tingataan vielä hintaa jos ostaa useamman kilon kuin vain yhden:D) Kodinkoneliikkeessä on myyjät erikseen palvelemassa ja vastaamassa asiakkaiden kaikenlaisiin kysymyksiin, joten heillä on aikaa keskustella myös hinnoista.

Yksityisten henkilöiden välisissä kaupoissa on sitten kiinni ihan yksilöistä itsestään miten on hinnoitellut myytävän tuotteen ja miten suhtautuu tinkaamiseen. Eihän siitä tinkaamisesta tarvitse hermostua, mikäli se ei ole aivan röyhkeää. Voi vain todeta kylmän viileästi että hinta on tämä, jos ei halua sitä tiputtaa. Itse olen joskus tiputtanut postimaksun verran esim pedaalin hintaa, jos se on roikkunut myynnissä pitkään. Olen kyllä pyrkinyt vastaamaan ystävällisesti myös röyhkeisiin tarjouksiin. Ei sillä kettuilulla oikein voita mitään.

Itsellä on sellainen periaate, että jos oikeasti haluaa ja tarvitsee jonkin tuotteen, niin silloin se ostetaan järkevällä hinnalla. Sitten joskus kun on "nice to have" -juttuja tai sellaisia soittimia yms mitä voisi ehkä testailla, niin niitä yrittää metsästää edullisesti ja silloin tulee kokeiltua kepillä jäätä josko saisi vähän halvemmalla. Muuten tulee testailu kalliiksi.

Niin joo, se vielä, että jos myy jotain helposti liikkuvaa kampetta (Fenderin Mex Strato tms.) ei tarvi paljon pudotella hintoja jos laittaa uudenveroiselle naarmuttomalle kitaralle hinnaksi 0.7x Thomannin hinnan. Kyllä se sillä menee kaupaksi, kunhan ei ole mikään kovin erikoisen värinen. Sitten taas jos on erikoisen värinen ja palastrato tai palatele, jossa on vielä ihmeellinen mikkiratkaisu ja kummallinen kaulaprofiili, voi sen joutua myymään melko halvalla, tai varautua todella pitkään myyntiaikaan. Eli kysynnän ja tarjonnan lait vaikuttavat ja todella paljon.
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
empires
23.08.2021 10:30:34
munkero: Voihan sitä ruokakaupan kassallakin ehdottaa että käykö kolmasosan pienempi summa ja koittaa saada koko lasti kotiin.

Hei, olen muuten nähnyt sellasenkin yrityksen kaupan kassalla :D
empires
23.08.2021 10:31:30
munkero: Eiku lowballia kehiin vaan. Jos viesteihin ei vastata niin viikon päästä tarjotaan 50€ vähemmän.

Mut joo, en moisiin lähde, enkä oikeastaan muutenkaan tinkaa torilla.

Mietin juuri, että harvoin kyllä tinkaan jos hinta kuulostaa kohtuulliselta valmiiksi.
munkero
23.08.2021 10:36:01
iec: Esim uusien kodinkoneiden ostossa on tullut säästettyä sievoinen summa kun on tingannut. Ainakin Oulun seudulla useampaa konetta ostaessa näistä isoista kodinkoneliikeketjuista ovat tulleet vastaan hinnassa ihan mukavasti, kun ostaa kaikki koneet samasta paikasta. Ruokakaupassa ei onnistu tietenkään tingata, kun siellä ei ole erikseen palvelevia myyjiä joiden kanssa neuvotellaan hyllyjen luona tuotteiden äärellä vaikka perunan resoluutiosta ja liiketoiston tasaisuudesta ja siitä että onkos kohta tulossa uusia parempilaatuisia perunalajikkeita. (Ja sitten valitaan sopiva perunalajike itselle ja tingataan vielä hintaa jos ostaa useamman kilon kuin vain yhden:D) Kodinkoneliikkeessä on myyjät erikseen palvelemassa ja vastaamassa asiakkaiden kaikenlaisiin kysymyksiin, joten heillä on aikaa keskustella myös hinnoista.

Yksityisten henkilöiden välisissä kaupoissa on sitten kiinni ihan yksilöistä itsestään miten on hinnoitellut myytävän tuotteen ja miten suhtautuu tinkaamiseen. Eihän siitä tinkaamisesta tarvitse hermostua, mikäli se ei ole aivan röyhkeää. Voi vain todeta kylmän viileästi että hinta on tämä, jos ei halua sitä tiputtaa. Itse olen joskus tiputtanut postimaksun verran esim pedaalin hintaa, jos se on roikkunut myynnissä pitkään. Olen kyllä pyrkinyt vastaamaan ystävällisesti myös röyhkeisiin tarjouksiin. Ei sillä kettuilulla oikein voita mitään.

Itsellä on sellainen periaate, että jos oikeasti haluaa ja tarvitsee jonkin tuotteen, niin silloin se ostetaan järkevällä hinnalla. Sitten joskus kun on "nice to have" -juttuja tai sellaisia soittimia yms mitä voisi ehkä testailla, niin niitä yrittää metsästää edullisesti ja silloin tulee kokeiltua kepillä jäätä josko saisi vähän halvemmalla. Muuten tulee testailu kalliiksi.

Niin joo, se vielä, että jos myy jotain helposti liikkuvaa kampetta (Fenderin Mex Strato tms.) ei tarvi paljon pudotella hintoja jos laittaa uudenveroiselle naarmuttomalle kitaralle hinnaksi 0.7x Thomannin hinnan. Kyllä se sillä menee kaupaksi, kunhan ei ole mikään kovin erikoisen värinen. Sitten taas jos on erikoisen värinen ja palastrato tai palatele, jossa on vielä ihmeellinen mikkiratkaisu ja kummallinen kaulaprofiili, voi sen joutua myymään melko halvalla, tai varautua todella pitkään myyntiaikaan. Eli kysynnän ja tarjonnan lait vaikuttavat ja todella paljon.

Siellä torilla lukee selkeästi "Hinta:" ja perässä joku numero. Jos tämä konsepti tuntuu mahdottomalta käsittää niin ei ehkä kannata yrittää sieltä ostaa mitään.

Ite oon aina leiponu hintoihin postit mukaan, ei mua kuitenkaan kiinnosta laskea mitä helvettiä ne tulee maksamaan ennen lähetystä ja jos joku haluaa tulla asiakseen hakemaan niin hinnoista olen pitänyt kiinni. Ostajahan siinä "sitoutuu" hintaan kun lähtee neuvottelematta noutamaan. Parille olen osoittanut ovea ja kertonut lähimmän otto-automaati sijainnin kun on yritetty tarjota pyynnin alle vasta paikan päällä, aivan sama tultiinko naapurista vai satojen kilometrien päästä.
Itekki joskus soitellu.
iec
23.08.2021 10:43:00

empires: Mietin juuri, että harvoin kyllä tinkaan jos hinta kuulostaa kohtuulliselta valmiiksi.

Tämäpä juuri. Jos se on kohtuullinen hinta joka noudattelee normaalia markkinahintaa tai on tavallista edullisempi, niin sehän menee kaupaksi aika äkkiä. Helpointa on soittaa tai laittaa viesti että minä ostan tuon tuolla hinnalla.

Tinkaamista tarvitaan silloin jos myytävä kampe on sellainen jonka haluaisit, mutta siinä on selkeästi "ylihintaa". Esim jos pyyntihinta on yli 0,7x Thomannin hinta tai sitten vaikka kitarassa on paljon naarmuja ja käytönjälkiä, mutta hinta on kuin uudenveroisessa. Jotkuthan yrittivät kyllä kiskurihintoja käytetyistä kitarakamppeista tuossa yhdessä vaiheessa kun liikkeet möivät "ei oo":ta pahimman koronakurimuksen aikoihin. Tässäkin taas markkinatilanne sanelee hintatasoa, eli jos halusi nopeasti jotain, piti siitä maksaa tässä mielessä extraa.
Kefiiri
23.08.2021 10:43:59
empires: Mietin juuri, että harvoin kyllä tinkaan jos hinta kuulostaa kohtuulliselta valmiiksi.

Juu kohtuuhinta osoittaa myyjältä suhteellisuudentajua ja ahneuden puutetta. Ei silloin tingata. Mutta totta ihmeessä pitää katsoa onko tinkivaraa, jos hinta on yläkanttiin. Eihän myyjän sitä hintaa sitten alentaa tarvitse jos ei halua myydä.
En ole musiikin asiantuntija.
iec
23.08.2021 11:06:30 (muokattu 23.08.2021 11:08:41)

munkero: Siellä torilla lukee selkeästi "Hinta:" ja perässä joku numero. Jos tämä konsepti tuntuu mahdottomalta käsittää niin ei ehkä kannata yrittää sieltä ostaa mitään.
.

Silloin ei ole tarvetta tinkaamiselle jos se hinta vastaa selkeästi sen tuotteen käypää arvoa. Se arvon määritys vain on joskus hankalaa. Yleensä myyjän mielestä se myyntihinta on liian matala ja ostajan mielestä ennemminkin liian korkea.

Mistäs tiedät onko myyjä jättänyt hintaan tinkivaraa vai ei, jos ilmoituksessa ei sitä erikseen lue? Eri puolilla Suomea on vähän eri tyylistä kaupankäyntiä. Osa olettaa että aina on tinkivaraa ja osa olettaa että hinta on "kiveen hakattuna" se mikä siellä lukee. Asia on hyvin selkeä silloin jos ilmoitukseen on kirjoitettu että hinta on tiukka. Jos se on ostajan mielestä liikaa, niin silloin sen ilmoituksen voi skipata saman tien. Hyvin helppoa tuossa tapauksessa. Samoin jos katsoo vaikka tämän keskustelusäikeen ilmoituksia, niin niitä yleensä yhdistää sellainen tekijä, että ei tee mieli edes tingata kun pyyntihinta on useimmiten niin tähtitieteellisen korkea, että tuskin edes tinkaaminen toisi sitä järkevälle tasolle. Joissain tapauksissa lienee kyse ihan suoraan vedätysyrityksestä, osassa tapauksia on varmaan takana se, että puoliso on pyytänyt myymään joitakin soitinkamppeita, ja kovalla pyyntihinnalla ne eivät taatusti mene kaupaksi. Osin saattaa syynä olla myös ihmeelliset kuvitelmat siitä oman myytävän yksilön ylivertaisesta paremmuudesta kaikkiin muihin verrattuna tai muuten vain vääristyneet käsitykset yleisestä hintatasosta. Myös soittimien tunnearvo voi vaikuttaa hintaan, eli isoisän vanha Hammondi voi nousta myyjän silmissä arvoon arvaamattomaan, kun taas ostajalle se on taas yksi vanha Hammondi muiden joukossa. Ja yksi vaihtoehto on sitten helppoheikkimäiset yritykset pyytää kovaa hintaa jos joku sattuisi maksamaan (eli viisas tajuaa tingata, mistä sitten tuleekin näitä kauppakulttuurin yhteentörmäyksiä).

Oli muuten erään kerran hauska seurata erään tuttavan tinkausyrityksiä kun sattui vastaan kauppias jolla tosiaan oli tiukat hinnat tuotteissaan. Itse tiesinkin kauppiaan toimintatavat jo etukäteen, mutta seurasin mielenkiinnolla tilannetta :D Myyjä oli kuin Heikki Silvennoinen Tonnin seteli-sketsissä ja tuttava yritti puhella mukavia "Lapin lisien " poistosta ja käytti kaikki muutkin perinteiset tinkauspuheet. Ei tullut kauppoja ja tuttavakin oli äärimmäisen pettynyt ja vihainen ja arveli että kyseinen kauppa menee varmasti konkurssiin alta aikayksikön. (Menisi varmaan alle 3000 ihmisen pienessä maalaiskunnassa, mutta Oulun seudulla on vähän enemmän ostovoimaa, joten ei ole pakko pudottaa hintoja.)

Itsellä on ollut monia kauppoja muusikoiden.netin torin kautta. Jotain olen ostanut suoraan pyyntihinnalla ja joitain olen tingannut. Ja vastaavasti joskus olen myynyt tiukalla hinnalla ja joskus olen suostunut pieneen hinnanalennukseen, kun on ollut tarve päästä jostakin kamppesta eroon. (Feng-sutra ja niin edelleen :D ) .Ei ole tarvinnut haistatella eikä lukea/kuunnella haistatuksia kun osaa käyttäytyä tolkun ihmisen tavalla. Ja joidenkin muusikoden.netin jäsenten kanssa on tullut tehtyä useampiakin kauppoja. Olikohan joku jonka kanssa on tehty jopa kolmet kaupat. Parin eri tyypin kanssa ollaan tehty ainakin kahdet kaupat.
Kefiiri
23.08.2021 11:25:35
Jotkut pitävät tinkaamista pelkästään köyhyyden osoituksena, toiset taas asiaan kuuluvana small talk -osuutena, jonka väliin jättäminen antaa ostajasta amatöörimäisen vaikutelman.
En ole musiikin asiantuntija.
Antti1
23.08.2021 11:27:48 (muokattu 23.08.2021 11:28:05)
Antti1: Juuri tinkasin ja ostelin.

Ostin tänä vuonna pari muutakin kepakkoa, mutta tinkaamatta.
opel99
23.08.2021 11:58:00
olen välillä itse koittanut tingata hiukan hinnasta ja yhden kerran siihen ei koskaan vastattu mitään mutta olen myös itse tullut hinnassa vastaan viimeksi männä viikonloppuna yhden kepin kanssa,tää on niin henkilökohtaista näemmä miten kukakin tinkaamiseen suhtautuu omat tinkaamisyritykseni on ollu muutaman satasen kepeissä 20-50e ja itse tulen tuonverran vastaan jos on riittävät perusteet
ei se ikä vaan asenne
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)