Aihe: Prs kitarat
1 2 3 4 535 36 37 38 3946 47 48 49 50
Retkumies
13.05.2021 16:21:17
Guitarfreak: Jaa-a...

Vaihdossa otin 2004 PRS Singlecut kitaran ja oikeastaan pistin suoraan torille. Mut nyt tein sen virheen et soittelin jonkin aikaa ja onhan toi aika mahtava soitin :D

Mulla on toi -96 R7 lespa joka on ollut pitkään tallissa ja aika samanlainen konstruktio molemmissa (melki identtinen mut talla/lavan kulma tietty). Tää SC on paljon heleämpi akustisesti ja soi herkemmin - soi myös tarvittaessa kovempaa. Sit elektroniikka onkin jännä: toi SC ja #7 mikit on tosi kirkas yhdistelmä kun taa LP ja Burstbucker pro jää aavistuksen tuhnuksi tallapuolella ja kaula on sit aivan bassoprööt kun taas SC soi kaulamikkillä ponnekkaammin ja erottelevammin.

Luulenpa että toi tosi kevyt tallamatsku yhdistettynä wrap-around:iin antaa räyhäkkämmän ulosannin verrattuna stoptail-TOM.

Taitaa käydä niin et joutuu yhden seinätelineen hommaan lisää :D tähän en kyl varautunut.

Oon myös todennu PRS:n singlecutien olevan soundillisesti ja soitettavuudeltaan parempia kuin Les Paulit, mutta nämä on toki niin makuasioita. Silti jännää, että mitä juuri mikeistä mainitsit, niin omat fiilikset on täysin samat.
iec
14.05.2021 14:58:59

korvaoo: Toki mutta ensimmäinen kitara mulla missä tuon tallan alin asento oli lähelle nollissa eikä negatiivinen. En tuota joutunut isostikaan kääntämään tuota rautaa kun kielet laskeutuivatkin jo jopa vähän liian alas, olisiko ollut 1/8 osa kierosta tjtn, eli mielelstäni melko merkittävä muutos pelkällä kaularaudalla. Ei mulla missään noissa muissa kitaroissa kyllä noin rajusti ole kaularaudan säätö ole kääntänyt lapaa.

Mulla 1/8 raudan kääntö vastaa kesä/talviasentoa, eli jos on talvella 0.20mm relief, on se kesällä jotain 0.10mm, ellen käännä 1/8 kierrosta löysemmälle.

Jos sulla on PRS tremolo kuudella kiinnitysruuvilla, voi sitä kai ruuvata alemmaksi niillä ruuveilla (en tiedä rakennetta niin hyvin että voiko vain kiristää vai pitääkö ruuvit irroittaa ja porata reikiä syvemmäksi, mutta kitaraseppä kyllä pystyisi tuon modauksen tekemään). Se voi olla että ei ole PRS:n työntekijä ajatellut kitaraa tehdessä, että kyseisellä mallilla veivattaisiin äärimmäisen matalalla actionilla, jolloin loppuu tallapaloista säätövara (tai sitten vain teki pienen mokan). Omassa Santana III:ssa on kieltämättä ohuimman kielen tallapala melkein alimmassa asennossa, mutta vielä on hieman varaa alemmaksi. Jos en väärin muista on mulla action ohuella e-kielellä jotain 1,20...1,40mm välillä.
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Ziggy Bubba
15.05.2021 19:01:11

Omassa Custom 22:ssa (59/09-mikit) on myös selvästi kirkkaampi yleissoundi kuin LP Traditionalissa (BKP:n vintits PAF:t). Cussessa on PRS:n stopbar-talla, ehkä sekin voi jotain tehdä, ite veikkaan isoimmaksi muuttujaksi mikkejä.

Lopulta tuon kompensoi nätisti pienellä käännöllä vahvarin treble-potikasta. Onneksi kumpaakaan ei vaivaa "mutaisuus" tai muu epäselkeys tonessa, sitä voisi olla vaikeampi korjata.

PRS:n SC-mallit ovat kyllä nättejä kuin mitkä, onnea uudesta!
Guitarfreak
15.05.2021 20:14:27
Retkumies: Oon myös todennu PRS:n singlecutien olevan soundillisesti ja soitettavuudeltaan parempia kuin Les Paulit, mutta nämä on toki niin makuasioita. Silti jännää, että mitä juuri mikeistä mainitsit, niin omat fiilikset on täysin samat.

No se parempi riippuu et mihin kohtaan tarttee möykkää :D joihinkin juttuihin toi LP on silti LP
Käärinliinoissa ei ole taskuja ja kaurapuurollakin elää ihan hyvin. :D - Steelduck
Nacher
16.05.2021 12:10:37
Nyt on PRS S2 McCarty 594 kotiutettu 1998e hintaan Thomannilta. Vähän ensituntumia.

Pattern Vintage kaula tuntui aluksi aikamoiselta pesarilta kyllä kädessä, mutta yllättävän nopeasti siihen tottui. Action oli pikkusen korkealla tehdassäädöillä, mutta tässä PRS:n TOM-tallassa sitä saa paljon kevyemmin säädettyä, kuin Gibsoneissa, eli korjaus oli hetkessä tehty. Kaulan (ja kitaran ylipäätään) viimeistely on about niin hyvää, kuin se olla voi. Myös nämä vähän parjatut non-locking virittimet toimivat itseasiassa todella hyvin, ja kitara ylipäätään pitää vireensä hienosti. Kielet eivät myöskään jumita tai napsu satulassa tippaakaan virittäessä.

Kaula on todella smooth, ja tästä 24.594" skaalasta tulee mukavan pehmeä fiilis soittoon. Originaalit 10-46 olivat vähän narut, jotan 10-52 meni tilalle. Mikit olivat paremmat kuin oletin, ja ihan asiansa ajavat jos perus vintagesoundia haetaan. Itse tilasin jo BKP:tä tilalle. Ehkä eniten tässä häiritsee tallamikin melko ohut soundi (kuulostaa vähän hiljaisemmalta/ponnettomalta kaulamikkiin verrattuna cleanina), mutta sitten taas kaulamikki ei oikein jaksa leadeissa puskea tarpeeksi. Toki tässä on ehkä eniten kyse mikkien vintagemaisuudesta eikä niinkään viasta. Soundi oli aluksi ehkä vähän nuhainen, mutta nostin mikkejä vähän ylemmäksi ja kirkastui selvästi.

Vaahterakansi ei ole toki mikään kymppikansi, eikä muutenkaan corejen veroinen, mutta silti ihan nätti. Kitara on myös todella kevyt (3.4kg) tällaiseksi lähes LP-paksuiseksi kitaraksi. Soundi on ehkä LP-johdannaiseksi kirkas, mutta olen kyllä soittanut Gibsonin LP:tä, jotka ovat tätä kirkkaampia. Runko resonoi hienosti ja kitara tuntuu todella elävältä. Äärimmäisen laatupeli kyllä soittimena, enkä tiedä häviääkö tämä sitten lopulta corelle juuri muussa kuin tuossa kannen näyttävyydessä ja elektroniikassa. Kitaran oma sointi ja soitettavuus kyllä aivan priimaa.
mikki73
08.06.2021 07:14:23 (muokattu 08.06.2021 17:55:11)
Onko suuria eroja vanhoissa ja uusissa prs mccarthyissä?
crockett
21.06.2021 12:31:27
Tulipa ostettua PRS SE Custom kitara uutena helmikuun lopulla. Hirveesti en PRS kitaroista tiedä, mutta ainakin tämän laatu on yllättänyt positiivisesti. Yksi kysymys kuitenkin on, eli miten laadukkaat virittimet näissä on? Tää on tremololla varustettu malli niin vire bruukaa jäädä hieman ylös. Epäilen vahvasti ettei lukkovirittimien vaihto välttämättä auta tähän ongelmaan vai auttaako? Tällä hetkellä kitara on kauppaan kuuluneessa ensihuollossa ja siellä laitetaan satulaan liukastetta tms jolla koitetaan helpottaa tuota ongelmaa, aika näyttää että toimiiko paremmin sitten. Sen verran kuitenkin tiedän, että ostohetkellä liikkeessä oli joku PRS SE kitara huollossa ja siihen vaihdettiin PRS:n lukkovirittimet tilalle. Eli tekeekö näillä orggis-virittimillä mitään?

Tossa muuten hyvä video PRS:n Indonesian tehtaalta:
https://www.youtube.com/watch?v=N4xyS5ZTjAg&t=1s
noon
21.06.2021 13:21:42

En oikein usko, että tuo vireonglema on lukkovirittimien ongelma. Enemmänkin haisee satulan ongelmaksi. Itse laitan lyijykynää satulauriin. Sitten ongelma voi olla myös tallan päässä
crockett
21.06.2021 13:31:03
noon: En oikein usko, että tuo vireonglema on lukkovirittimien ongelma. Enemmänkin haisee satulan ongelmaksi. Itse laitan lyijykynää satulauriin. Sitten ongelma voi olla myös tallan päässä

Tässä SE mallissa ei ole lukkovirittimiä. Joku oli just liikkeessä jälkiasennuttamassa lukkovirittimiä SE kitaraan kun ostin omani. Jenkkalan PRS malleissa on nuo lukkovirittimet. Mut joo, satula-ongelmalta se mullekin haisee. Katotaanpa miten huollon jälkeen toimii.
askomiko
21.06.2021 17:03:44
Satula on nahkeeta muovia, kunnon satula auttaa kivasti.
Tästä löytyy musaa - Haamurakastaja
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
crockett
21.06.2021 18:39:40
askomiko: Satula on nahkeeta muovia, kunnon satula auttaa kivasti.

Hmm, toi selittäis mahdollisesti ongelman. Luusatulaa kehiin?
Eki C
21.06.2021 19:29:59
askomiko: Satula on nahkeeta muovia, kunnon satula auttaa kivasti.

Nut material "self lubricating". Viilaus voisi auttaa.
"Taking care of business, working at nothing all day"
iec
19.07.2021 21:04:42

PRS tehdaskierros 2021: https://youtu.be/HjYeEOpcvq0
iec
10.08.2021 18:22:08

PRS tukee muusikkoja: https://prsguitars.com/artists/pulse . Tuonne nyt hakemusta vaan jos siltä tuntuu ;)
parek
10.08.2021 21:08:43
Holllwbodyjä ei tunnu olevan käytettynä missään? On tässä vuoden aikana tullut muutamaan otteeseen kova kuume ja yhtä ainuttakaan tarjousta ei ole mihinkään ostoilmoon tullut millään foorumilla tahi kauppapalstalla :P
peteihis
10.08.2021 21:33:56
Satula on nahkeeta muovia, kunnon satula auttaa kivasti.

Silloin aikoinaan kun PRS:t tuli sanottiin, että satula on itse voitelevaa ainetta. Noita itse voitelevia satuloita/aihioita on sittemmin saanut ostaa tarvikeosinakin. Jotta satula toimii se pitää "herättää" eli vibraa useampi kerta reippaasti edestakaisin, että voiteluominaisuus alkaa toimia. Siihen ei pitäisi mennä töhräämään mitään voiteluaineita, niistä materiaalin oma toiminta menee vain sekaisin eikä satula voitelun jälkeen pahimmassa tapauksessa toimi niin kuin on suunniteltu.

Sitä en tiedä kuinka tuo materiaali kestää vanhenemista mutta vastaavan tyyppinen käyttäytyminen, eri ilmenemismuodoissaan, on joillekin polymeerimateriaaleille (ja muutamalle luonnosta löytyvällekin) tyypillistä, että jos sen antaa tarpeeksi kauan olla paikallaan, se jämähtää siihen mutta kun sitä liikuttaa, se notkistuu.
80s Shred
16.08.2021 18:37:57
PRS SE Custom 24 vs PRS S2 Custom 24.
Kysymys niille joilla kokemusta molemmista. Onko kuinka iso laatuero ja missä näkyy?
Kjukka
17.08.2021 01:13:24 (muokattu 17.08.2021 01:58:11)

80s Shred: PRS SE Custom 24 vs PRS S2 Custom 24.
Kysymys niille joilla kokemusta molemmista. Onko kuinka iso laatuero ja missä näkyy?

Laatueroa ei välttämättä esimerkiksi viimeistelyn suhteen liene paljoakaan mutta routtausten ja osien asemointi ja semmonen yleinen fiilis ja tuntuma on kyllä S2:ssa paremmalla tolalla.

Eri lakat ja kaulapuut sekä -profiilithan noissa on keskenään myös. Epäilen että myös jenkkiversion nauhat ovat parempaa matskua.
Kjukka
17.08.2021 13:19:07

Heroin: Jännä jos routtaukset eri kun CNC piirrustukset tulee tuon videon mukaan jenkeistä.

No aasialaisissa on tullut itselleni enemmän vastaan hieman vinoon asennettuja talloja ja mikkejä/mikinreunuksia. Kosmeettisia huolimattomuuksia lähinnä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)