Aihe: Mariska - Minä liityin sinuun -kappaleen laatu Spotify:ssä
1
iec
16.08.2021 16:18:41

Osaako joku studiovelho selittää mitä ihmettä on tehty tuolle kyseiselle kappaleelle Spotify:ssä? En toki omista CD-painosta kyseisestä albumista, joten en voi vertailla kuulostaako samalta myös CD:llä:

https://open.spotify.com/track/3KXM … 125nGdHRiEyhdrw?si=4768d07b4fc546b9

Ihan kuin tuossa olisi säröä mukana rummuissa ja oikeastaan vähän vaikka missä. Onko tuo tehokeino vai onko tuossa tullut jokin "hupsista"-juttu jossain masteroinnissa tai Spotify-konvertoinnissa? Itse veikkaisin että jossain on mennyt vahingossa pieleen, mutta olisi mukava kuulla asiantuntijoiden/muiden amatöörien analyysiä aiheesta.

Tässä nyt vaikka referenssinä PMMP:n yksi kappale, josta en ainakaan itse huomaa mitään ongelmia äänenlaadussa (itse asiassa todella loistavaa työtä mun mielestä): https://open.spotify.com/track/0mNJ … HpUL9AcJHocLfyb?si=efac07021d904014

Juu ja mulla on kyllä Very high quality valittuna Spotifyn asetuksista, ja normalize volume to normal asetukset valittuna. Lisäksi nettiyhteys on sen verran nopea kiinteä laajakaista, että ei pitäisi olla ongelmia. Niin ja jos olisi ongelmia, niin kuuluisihan se sitten kaikilla kappaleilla Spotifystä ;)

Huomasin tuon kuunnellessa ja aloin ihmettelemään onko BT-kuulokkeet menossa rikki. Eipä olleet kun sama kuului myös toisella tietokoneella studiomonitorien ja audiointerfacen kautta.
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Henri Henri Olavi
16.08.2021 16:25:48
Kuuntelin ekan biisin ja se kyllä kuulostaa paskalta.
Je suis 190221
iec
16.08.2021 16:28:24

Henri Henri Olavi: Kuuntelin ekan biisin ja se kyllä kuulostaa paskalta.

Juu nimenomaan se kappale "Minä liityin sinuun". Jotain todella pahasti pielessä äänenlaadussa. Tämä siis ottamatta kantaa itse kappaleeseen musiikillisesti.
Henri Henri Olavi
16.08.2021 16:32:20
iec: Juu nimenomaan se kappale "Minä liityin sinuun". Jotain todella pahasti pielessä äänenlaadussa. Tämä siis ottamatta kantaa itse kappaleeseen musiikillisesti.

Joo, en puhu kappaleesta vaan tuotannosta. Ihan räkää. Tuskin tuota on haettu. Kappalehan on hapanimelässä mahtipontisuudessaan ihan ok.
Je suis 190221
dewil
16.08.2021 20:39:12

Ihan hyvän kuuloinen biisihän tuo muuten on, mutta se on vaan masteroinnissa vedetty aivan käsittämättömän lyttyyn. Siis oikeasti Death magnetic -lyttyyn!
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
Kefiiri
17.08.2021 08:01:41
Kyllä se varmaan on tahallaan tehty. Tuotannolla pyritään tukemaan tekstin mahtipontisuutta. Sen jälkeen kun tuollaista soundia on kokeiltu, paluu luonnollisempaan on tuntunut liian kesyltä.
En ole musiikin asiantuntija.
iec
17.08.2021 08:38:18

Kefiiri: Kyllä se varmaan on tahallaan tehty. Tuotannolla pyritään tukemaan tekstin mahtipontisuutta. Sen jälkeen kun tuollaista soundia on kokeiltu, paluu luonnollisempaan on tuntunut liian kesyltä.

No on kyllä aivan pöljä tapa lisätä mahtipontisuutta jos lytätään masteroinnissa tuolla tavalla. Itse uskon ja tiedän, että mahtipontisuuteen ilmaisuun pääsee ihan hifilaadulla, eli ei tarvitse paskoa biisiä. Esim tässä kappaleessa on iso ja dynaaminen soundi bassokitarassa ja rummuissa, ja kuulostaa loistavalta: https://open.spotify.com/track/2Cwy … tm_source=copy-link&dl_branch=1

Toki tässä instrumentaalikappaleessa on maailmanluokan basisti ja rumpali, että toki sekin vaikuttaa, mutta sitten on lisäksi myös studiopuolella tehty hienoa työtä.
askomiko
17.08.2021 10:03:11
Tähdätty kuunneltavaksi kännykällä, eli millään äänenlaadullisella seikalla ei ole mitään väliä.
Tästä löytyy musaa - Haamurakastaja
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
Mikael
18.08.2021 10:42:00 (muokattu 18.08.2021 10:42:52)

Must kuulostaa kyllä ihan harkitulta taiteelliselta ratkaisulta, josta voi toki olla montaa mieltä. Tuskinpa vahingossa päätyisi kenenkään tuotannosta vastaavan tai artistin huomaamatta väärää tai virheellistä versiota levitykseen niin, että vielä kahden vuoden päästä olis virheellinen versio Spotifyssa jaossa.
Fuzz is Clean!
iec
18.08.2021 11:40:35

Mikael: Must kuulostaa kyllä ihan harkitulta taiteelliselta ratkaisulta, josta voi toki olla montaa mieltä. Tuskinpa vahingossa päätyisi kenenkään tuotannosta vastaavan tai artistin huomaamatta väärää tai virheellistä versiota levitykseen niin, että vielä kahden vuoden päästä olis virheellinen versio Spotifyssa jaossa.

Tuossa kappaleessa jopa Mariskan lauluääneen tulee säröä, mikä ei tyylillisesti kyllä sovi yhtään kappaleen luonteeseen. Sen ehkä ymmärtäisin tehokeinona jos rummuniskut olisi lytätty särölle, mutta kaikki muu olisi "normaalia".
Henri Henri Olavi
18.08.2021 11:41:49
Vaikka harkittu olisikin, niin aivan jäätävän paskaa harkintaa.
Je suis 190221
iec
18.08.2021 11:52:36

Henri Henri Olavi: Vaikka harkittu olisikin, niin aivan jäätävän paskaa harkintaa.

Silti Metallican And Justice For All-albumin bassokitaran aivan liian matala taso miksauksessa vetää pitemmän korren paskasta harkinnasta. Toki siinä syy oli vain bändikaverien, ei studioalan ammattilaisten. En tietenkään tiedä syytä miksi Mariskan kappaleessa oli tehty noin (kenen idea /vahinko), ja eipä sillä ole väliä. Lopputulos on tuollainen olipa se syy kenen tahansa.
Kivilapio
03.01.2022 19:17:36 (muokattu 03.01.2022 19:18:38)
E: Ei mitää
Kivilapio
03.01.2022 19:30:05
Kivilapio: E: Ei mitää

E: E: No on tuo musta härski koveri.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)