Aihe: PA-kamojen hankinta
1 2 3 4
rintapek
29.07.2021 19:17:43

WanhaWetäjä:

Se että voi miksata itelleen passelin monnarisoundin puhelimella (=solistin huuto ekana kokonaan pois) on vaan niin jees, toki paljon muutakin hyvää ns modernissa kattauksessa

Toi on digimikserien mukanaan tuoma ihan tervetullut ominaisuus.
ei liity vahvistimiin eikä kaiuttimiin mitenkään.

Noi ekaks mainitsemani Milanit on ihan modernit. Kun ne tuli markkinoille niin hinta-äänisuhde oli vakuuttava, etenkin sarjan subbarissa. Kävin kuolaamassa monasti mut stressiklubi ei avannut kassalipasta.
Eivät ole hinnaltaan kovin kaukana kysyjän kysymistä b-hypeistä, mut niinku myös sanoin niin omistaja on vaihtunut ja hintaa on halvennettu niin en tiedä onko nuo sisäkaluiltaan enää samat.
Lapsi on terve kun se leikkii. Entäs aikuinen?
labrador
07.08.2021 23:57:58
Kefiiri: Kai ne nyt jotenkin korjattavissa ovat... mutta ihan perus kyläsepät eivät siihen kykene toisin kuin vanhojen Dynacordien ollessa kyseessä :)

Jos tuota Cromoa jollekin tarjoaisi korjattavaksi, niin kukahan se voisi olla. Mahdollisesti musafasun pajalleko? Tuttu elektroniikka-asentaja nosti heti kädet pystyyn.
Tuskin tuohon satasia kannattaa sijoittaa?
EP
08.08.2021 16:39:10
labrador: Jos tuota Cromoa jollekin tarjoaisi korjattavaksi, niin kukahan se voisi olla. Mahdollisesti musafasun pajalleko? Tuttu elektroniikka-asentaja nosti heti kädet pystyyn.

Mä vein "höyrymikserin" huoltoon, se toimii aina vaan! :)
labrador
09.08.2021 10:04:45
EP: Mä vein "höyrymikserin" huoltoon, se toimii aina vaan! :)

Eli suomeksi, mihin veit huoltoon ja tarkoittaako "höyrymikseri" analogista mikseriä?
Kefiiri
09.08.2021 11:21:36
labrador: Jos tuota Cromoa jollekin tarjoaisi korjattavaksi, niin kukahan se voisi olla. Mahdollisesti musafasun pajalleko? Tuttu elektroniikka-asentaja nosti heti kädet pystyyn.

Nykyvehkeisiinhän usein vaihdetaan koko viallinen piirikortti koska se tulee halvemmaksi kuin vian hakeminen ja korjaaminen, mutta miten nuo varaosat on hinnoiteltu... kai sen joku merkkihuolto osaisi sanoa. Tai sitten tietävät jonkin tyyppivian että on vaikka kylmäjuotos jossain kohdassa ja oikeasti korjaavat sen.
En ole musiikin asiantuntija.
EP
09.08.2021 13:34:39
labrador: Eli suomeksi, mihin veit huoltoon ja tarkoittaako "höyrymikseri" analogista mikseriä?

Audiotaso Tampere. Jep, wanha mikserivahvistin.
leprechaun
09.08.2021 22:39:29

geggo: Myöskin se että vaikka laitteissa lukee mitä tahansa Allenhiittiä niin ei takaa hyvää jos ei tiiä mitä niille pitäisi tehä. Huomioitu on että esim. kakkos orkan vanhat Dynat soundaa paremmin kuin se suuremmalla hintalapulla varustettu. Ja niin kuin tuossa edellä jo mainittiin niin varsinkin sitä jonka naama on painettu sinne ...tanan tausta banderolliin suurimpana on syytä karkoittaa läheltä liikkuvia nappeja.

Samaa mieltä. Premium tarkoittaa nykyään vaan kalliimpaa hintaa. Mua on peloteltu tuolla Behringerin PMP6000 että on rikkoutuva ritsa. Kuitenkin keikkapeli on kestänyt yli 10 vuotta varmaan satoja keikkoja ja harjoituskämpällä samanlainen kun on aika halpa. Ominaisuudet riittävät hienosti kun on jopa subbarilinja ulos portaattomalla taajuussäädöllä.
Pari kertaa tullut muiden Behringereissä vikaa korjattua. Toiseen oli kaadettu runsaasti CocaCola Lightia ja toisessa virtalähdeosan fetit huonona kun puhaltimessa hiusta ja muuta ehkäisten pyörinnän. Pitäisi siis ainakin kerran vuodessa puhaltaa puhtaaksi. Niin, ja kerran liukuun lyöty jollain painavalla.
WanhaWetäjä
10.08.2021 01:36:40

geggo: Huomioitu on että esim. kakkos orkan vanhat Dynat soundaa paremmin kuin se suuremmalla hintalapulla varustettu.
Voi olla mutta toimiko se soitto paremmin? Onhan näitä "kakkosena tulltiin mutta ykkösenä lähettiiin" tarinoita vaikka miten.

Jos topi turakaiselta kysyy niin varmasti tämä on myös usein ollut totta, itse muistan tapauksen omalta uralta kun vedettiin vimpan päälle sovitettua italosta>suomeksi tehtyä solistin levymateriaalia ja 2. bandina oli joku paikallinen haitaripartio niin yksi perustopi yleisöstä totesi settimme jälkeen "hyvä kun lopetitte, ettehän te osaa edes soittaa".
Tämähän on se totuus jonka mukaan vaan pitää elää, ei miten vaan MITÄ, jo ammoisina aikoina eräskin Topi, tällä kertaa TODELLA iso Topi eli Kärki totesi "Yleisöä ei voi koskaan aliarvioida liikaa". Näin.

Turun T-talo "Eikö teillä ole HAITARIA????", oikeesti olemme niiiiiin mettäläisiä jotta ei mitään rajaa. Autossa kuuntelin "Järviradiota" ja tulin siihen tulokseen että voihan vttu, Erkki Junkkkarinen ja "Imatran Inkeri". Missä köysi ja oksa, apua!! Sitä ennen tuli vallan mainio "Kippari kvartetin" Prinsessa Armada jota mun 19v tytärkin kuunteli hymyssä suin, toki en tiedä mikä siinä häntä niin nauratti, siinähän oli rasistisia piirteitä kuin myös hieman me too osastoa....

PA-osastosta sanon sen verran että kunhan laulu kuuluu, ja haitari, se riittää.
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
EP
10.08.2021 17:20:12 (muokattu 10.08.2021 17:20:46)
leprechaun: Samaa mieltä. Premium tarkoittaa nykyään vaan kalliimpaa hintaa. Mua on peloteltu tuolla Behringerin PMP6000 että on rikkoutuva ritsa. Kuitenkin keikkapeli on kestänyt yli 10 vuotta varmaan satoja keikkoja ja harjoituskämpällä samanlainen kun on aika halpa. Ominaisuudet riittävät hienosti kun on jopa subbarilinja ulos portaattomalla taajuussäädöllä.
Pari kertaa tullut muiden Behringereissä vikaa korjattua. Toiseen oli kaadettu runsaasti CocaCola Lightia ja toisessa virtalähdeosan fetit huonona kun puhaltimessa hiusta ja muuta ehkäisten pyörinnän. Pitäisi siis ainakin kerran vuodessa puhaltaa puhtaaksi. Niin, ja kerran liukuun lyöty jollain painavalla.

Mulla oli Yamaha emx2000 jossain välissä, siinä ei kyllä tehot riittäny oikein minnekään, onneksi oli Fender mukana silloinkin varalla. Eihän siinä kyllä tehojakaan ollu kun 2x 200W Muuten ok. laite, tosin juuri arka kaikenlaiselle nesteille rakenteensa vuoksi.
Täällä mnet torissa sen sitten myin pois.
rintapek
10.08.2021 17:40:08

WanhaWetäjä:

PA-osastosta sanon sen verran että kunhan laulu kuuluu, ja haitari, se riittää.

Laulaja ja hanuristi olis turhaan keikalla jos eivät kuuluisi.
leprechaun
10.08.2021 20:25:02

EP: Mulla oli Yamaha emx2000 jossain välissä, siinä ei kyllä tehot riittäny oikein minnekään, onneksi oli Fender mukana silloinkin varalla. Eihän siinä kyllä tehojakaan ollu kun 2x 200W Muuten ok. laite, tosin juuri arka kaikenlaiselle nesteille rakenteensa vuoksi.
Täällä mnet torissa sen sitten myin pois.

Tsekkasin ohimennen ilmoitetun tehon kulutuksen ja oli 210W. Eli alle 100W kanava jatkuvaa. Ei ihan riitä. Joskus oli mullakin tuo mutta just tuon tehonpuutteen takia hylättiin.
EP
10.08.2021 22:00:49
leprechaun: Tsekkasin ohimennen ilmoitetun tehon kulutuksen ja oli 210W. Eli alle 100W kanava jatkuvaa. Ei ihan riitä. Joskus oli mullakin tuo mutta just tuon tehonpuutteen takia hylättiin.

Meittin rumpali joskus mainitsi, et voisi ketjuttaa? Eipä tullu kokeiltua..
WanhaWetäjä
11.08.2021 15:36:51

rintapek: Laulaja ja hanuristi olis turhaan keikalla jos eivät kuuluisi.

Niin, pointti oli lähinnä se että minkään muun ei tarvisi kuulua kuin hivenen taustalla, perustopi ei ymmärrä kuin laulun ja haitarinsoiton päälle. Usko tai älä mutta hyvin suuri osa tanssikansasta jotka käyvät lavoilla, poislukien jivejalat, heille riittää se että biisi on tuttu, sovitus mieluusti lähellä originaalia, sanoista saa selvän ja haitari on bandin ykkössoitin. Kitaralla voi soittaa "illanvarjoonhimmeään" osastoja matkien Pulliaista soundien osalta ja nuotti nuotilta, se on topin mielestä ainoata oikeata kitaransoittoa.

Tämähän on toivon mukaan kohta historiaa, bandit nuorentuu, ohjelmistot muuttuvat monipuolisemmiksi, soittajien taso on erittäin kova kevyen musan koulutuksen myötä, myös laitteistot ovat lähes kaikilla jo pro tasoa, millään telkänpöntöillä ei enää keikkaa tehdä.

Itse aiheesta, eikös tuon herra labradorin kamat kyrvähtäneet jossain ulkoilmashowssa kun oli vedetty satoja(?) metrejä jatkojohtoa ja tehot eivät riittäneet? Vai oliko tämä Cromon hajoaminen eri tarina?
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
EP
11.08.2021 21:45:32 (muokattu 11.08.2021 21:47:59)
Kaveri esitteli mulle tällasta, mitäs mieltä tästä ollaan ja yleensäkin Jammun EMX sarjan mikserivahvistimista?

https://www.thomann.de/fi/yamaha_emx_5.htm#bewertung

Mä jotenkin tykästyi siihen EMX2000 :seen muuten, tossahan olis ainakin tietojen mukaan enempi potkua ja rakenne mukavampi.
rintapek
12.08.2021 13:53:08

EP: Kaveri esitteli mulle tällasta, mitäs mieltä tästä ollaan ja yleensäkin Jammun EMX sarjan mikserivahvistimista?

Noist "kenkälaatikkomalleista" mulla on ollu niin Jammun emx:ää kuin Soundcraftin Gigracia.
Erittäinkin hyvää on helppous. Piuhat kii, virta päälle, volumea auki ja soittamaan.
Jos piuhojen päässä on kelvolliset kaapit niin noilla vetää komeesti häät työväentalossa ja oikeestaan mitä tahansa mis basistin lavakamat piisaa eikä rumpuja tartte mikitellä.
Muut vastaavannäköiset merkit ja mallit mä olen jättänyt suosiolla väliin.

Yks gigrackki tuli hankittua ihan hiljattain kun päihdehoitopaikassani tarvittiin simppeliä äänentoistovehjettä. Pikkuvikaisen kaikki viat lähti paineilmalla (tuuman pölykerrokset) ja kontaktispreillä. Parempaa vehjettä sen kerhohuoneen bändikamojen sekaan on vaikea kuvitella.

Jos "tehoista" puhutaan niin gigrackki on oiva esimerkki. Kuussatasessa on "oikea" pääte rautasydänmuuntajineen. Mainoksiin tarvittiin lisää watteja niin tonnisessa se korvattiin ei-kovin-hyvällä hakkuripäätteellä ja saatiin lisää watteja joilla ei vehkeen käytön kannalta ole mitään merkitystä.

Mut jos alkaa kaipaamaan subbareita, monitoreita/korvanappeja tai ylipäätään laajennettavuutta niin tommoiset vehkeet voi suosiolla unohtaa.

"Desk"-mallisissa mikserivahvistimissa sit Dynacordi rulettaa.
Tää on ihan makuasia, mut mun mielestäni nois tavallista mikseriä muistuttavissa mikserivahvistimissa menetetään se "kenkälaatikon" helppokäyttöisyyden idea mut käytöltään ne on kuitenkin yhtä rajoittuneita.
Jos aatellaan, et tonninen dyna maksaa 2000,- niin kyllä mä sillä rahalla mielummin ottaisin mixWizardin ja päätteen tai mixWizardin ja kaks hyvää aktiivikaiutinta, jos siis vielä analogimaailmassa tahtoo pysyä.
EP
12.08.2021 23:36:07
Tulikin mieleen tuosta Jammun EMX2000 mikseristä ja sen haavoittuvuudesta..
oltiin Koskikeskuksen yläkerrassa yksityistilaisuudessa soittamassa.
Mikseri siinä pöydällä, huomasin kauhukseni eikös joku ollu laittanu kaljalasinsa siihen
ylempänä olevalle kapeelle reunukselle!!!
Äkkiä mikseri pois ja sivummalle prkl!
Kyllikki
13.08.2021 16:22:57
EP: Kaveri esitteli mulle tällasta, mitäs mieltä tästä ollaan ja yleensäkin Jammun EMX sarjan mikserivahvistimista?

https://www.thomann.de/fi/yamaha_emx_5.htm#bewertung

Mä jotenkin tykästyi siihen EMX2000 :seen muuten, tossahan olis ainakin tietojen mukaan enempi potkua ja rakenne mukavampi.

Itsellä on ollut pikkukeikoilla käytettävissä Jammun EMX5016CF mikserivahvistin ja EV SX300 -kaapit. Paketti on hyväsoundinen, ja kun tuota ikää on itselle kertynyt jo sen verran, että paketin keveys ja helppo roudattavuus ovat ehdotonta plussaa.

Mikserissä on hyvät säädöt ja tehokin (2 x 500W 4 ohm.) on riittänyt niillä keikoilla, joissa PA:n kautta ajetaan vain laulut, koskettimet ja hieman kitaraa ja bassoa levittäen. Suosittelen lämpimästi tätä Jammua.

Jostakin syystä T-kaupasta löytyy vain tämän pikkuveljeä (EMX5014), josta on karsittu kanavia, ja master-EQ on analoginen. Tehoa lienee kuitenkin saman verran kuin isommassa veljessään.
Tästäkin kirjoituksesta saa antaa plussan... Ei oo pakko.
The 1
28.11.2021 01:24:31 (muokattu 28.11.2021 01:27:22)
Minä uskon jos Wanha Vetäjä on ostanut jotain niin sen täytyy olla hyvä,t Minä olen aina käyttänyt Dynacord laitteita.
nightbird
28.11.2021 19:16:24
Kefiiri: D-luokan vahvistimella varustetut aktiivikaapit tuntuvat mykistyvän ihan omia aikojaan vaikka niitä ei käyttäisikään, ja sitä elektroniikkaahan ei kukaan osaa korjata. Mutta ehjiksi jääneet elementit voi ottaa hyötykäyttöön.

(Pahoittelut yleistyksestä!)

Vielä tuosta Trace Elliotin Elf-vahvistimesta. Jos ottoteho tosiaan on vain se takana ilmoitettu 30W niin aika hiljaiseksi lulisi laitteen tositoimissa jäävän. Firma on yleensä ollut ihan luotettava ja laitteet toimivia. Luvattu 200W rms-teho on jotenkin ristiriidassa tuon tehonkulutuksen kanssa. Hyvähän se on jos ovat keksineet tavan tehdä energiaa tyhjästä.

Varmaan tullut etikettitehtaalla painovirhe ja jäänyt se viimeinen nolla pois...Silloin lähenee tuo normi hyötysuhdekin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)