Aihe: Omistan Fenderin ja kaikki on hyvin
1 2 3 4 5 618 19 20 21 22
msalama
31.07.2021 11:40:30 (muokattu 31.07.2021 11:40:57)

niin se ei sitten enää olekaan edullinen soitin

Joo etkä sä saa siihen korvausosien hintana upottamias rahoja kuitenkaan takaisin jos toosan joskus myyt, paitsi ehkä jos otat osat irti ja myyt erikseen.
Olevainen x huuhaa = koettu lopputulos
Hynkel
31.07.2021 19:07:50 (muokattu 31.07.2021 19:08:46)
En omista Fenderiä, mutta kaikki on silti hyvin. Useita on ollut, stratoja suurin osa, muutama tele myös. Kaikki on myyty, koska niissä ei missään ole ollut "sitä" jotain, vaikka custom shoppiakin on käynyt käsien läpi. Sellasia Fenderiä joissa "sitä" on, ei ole ollut varaa ostaa, ainakaan toistaiseksi. Suhr hoitaa nämä hommat meidän taloudessa.

Strato on kuitenkin sellainen peruslapio, joka menettelee lähes aina, ja sillä pystyy vetelemään liki kaikkea. Ei niillä suotta sellaista statusta ole kuin on. Hieman parantelemalla (volumen paikka keskelle ja tonet pois) saadaan jo omaan makuun sopivampi. Toinen tapa parantaa on teettää custom jollain pajalla, jolloin lapion yksityiskohdat ovat just eikä melkein omaan hanskaan sopivat. Sellainen on nyt tulossa itsellekin.

Fenderin vahvistimet kuuluvatkin sitten ihan kärkeen, huomattavan hyviä saa huomattavan edullisesti.
Onhan tuota leipää tullu mussutettua.
mike tapping
31.07.2021 19:35:08
Hynkel: Fenderin vahvistimet kuuluvatkin sitten ihan kärkeen, huomattavan hyviä saa huomattavan edullisesti.

Meinasin ensin laittaa "ostin taas rompetta-ketjuun" mutta tämähän sopii tähänkin mainiosti. Hommasin tänään käytetyn Vibro Champ XD-vahvistimen ja on todettava, että kyllähän se hyvältä kuulostaa vaikka onkin "halvalla piirilevylle kasattu made in kiina" vehje. Toki rajattomalla budjetilla mulla olisi varmaan ainakin Deluxe Reverb, mutta nyt näin murto-osalla sellaisen hinnasta ainakin itse saan tyydytettyä putkifender-tarpeeni. Bonuksena tuo noin viiden watin teho niin ei tarvitse edes luukuttaa niin että korvat raikaa. :)

https://muusikoiden.net/dyn/users/171206.jpg
hallu
31.07.2021 19:49:23 (muokattu 31.07.2021 19:51:17)
samiko: Halpis on halpis, ei siitä mihinkään pääse vaikka kuinka selittäisi. Sehän ei kerro kitarasta muutakuin hinnan. Se on sitten jokaisen oma asia, missä kulkee halpiksen ja ei halpiksen raja.

Juuri hintaahan se ei kerro, koska halppis tarkoittaa eri ihmisille eri asiaa. Se kertoo enemmänkin käyttäjänsä asenteesta. Mutta olen täysin samaa mieltä, että on jokaisen oma asia mihin sen rajan vetää. Itse pidän sanaa "halppis" vähättelevänä enkä sen vuoksi pidä siitä.

Ja taas ruvetaan selittelemään jollain statuksella, että miksi jollain on kallis kitara. Nämä ovat pihien ja köyhien selityksiä. Miksi uhrata edes ajatusta, saati sitten pitkää vuodatusta, ja moneen otteeseen, siitä että minkä hintaisia soittimia jotkut toiset ostaa? Tai käyttääkö kitarasta nimitystä halpis ja missä halpiksen raja menee?

No nämä vuodatukset nyt vaan on mun tapa ilmaista itseäni, kun en osaa yksinkertaisintakaan asiaa sanoa lyhyesti. Siksi nämä varmaan ymmärretäänkin väärin, kun ei kukaan jaksa noita mun sepustuksia lukea. Mutta sen verran voinen korjata, että tarkoitukseni ei ollut selittää miksi joku muu tekee jotakin, vaan enemmänkin että mikä minua hämmentää ja mietityttää ja miten olen vuosien varrella näitä foorumikirjoituksia tulkinnut. Mutta kun viittasin sosioekonomiseen statukseen, tarkoitin oletusta että jokainen ostaa niin kalliin kitaran kuin pystyy jolloin kitaran hinta kertoo henkilön asemasta yhteiskunnan hierarkiassa. Se on jokaisen oma asia, onko se tärkeää. Itse hyvin pitkälti en siitä piittaa, mutta yhteiskunnan kerrostuneisuus kuitenkin vaikuttaa siihen minkälaisissa todellisuuksissa me elämme. Ei ole kiinnostavaa onko joku rikas tai köyhä, mutta on kiinnostavaa miten eri tavalla he maailman näkee miten erilainen heidän arkensa on ja miten se heijastuu vaikkapa siihen, miten täällä foorumilla ihmiset yrittää keskenään viestiä. Se että asiat eivät ole yhteismitallisia on hyvin pitkälti tosiasia joka vaikuttaa siihen miten ihmiset voivat esimerkiksi toisiaan ymmärtää.

Fender on tehnyt vuonna kivi halvan kitaran. Onko se sitten niin että maailma ei saa muuttua? Ennenhän Gibson tarkoitti aina kallista kitaraa. Nykyään on nuorisomallejakin vino pino.

Kyllä Fenderi saa tehdä kalliita kitaroita tietenkin, mutta kysehän olikin siinä että missä määrin Fenderin idea ja sielu toteutuu siinä kalliissa artesaanikitarassa. Ja ennenkuin pillastut millään lailla, muistutan että nämä ovat vain henkilökohtaisia tapoja nähdä asia. Kuten sanoin, niin ihmisten vauraus on länsimaissa räjähtänyt käsiin sen jälkeen kun Fenderi kitaroita alkoi tekemään ja jonnekin ne rahat on työnnettävä. Siksi kalliille luksustuotteille kaikilla aloilla on syntynyt kysyntää. Kysehän oli enemmän siitä kuinka me ihmiset laatua tulkitsemme. Piileekö se hienoissa pakkauksissa ja näyttävissä sertifikaateissa, vai onko se siinä miten tuote täyttää tarkoituksensa? ei tämäkään asia ole yhteismitallinen, kun tavaran tarkoitus on eri ihmisille erilainen ja niin on myös laatukäsitys.

Koskapa tapanani on kirjoittaa pitkiä vuodatuksia, niin mun pointti saattaa jälleen mennä ohitse, mutta yritän kiteyttää sen tähän loppuun. Kuten huolellisesti vuodatukseni lukenut saattaa huomata, kyse ei ole siitä mitä kukin saa tai ei saa ostaa, vaan siitä kuinka erilaisista lähtökohdista ja erilaisilla kriteereillä asioita arvioimme.

Tätä enempää en vuodata, minä lupaan :-D jos en ole onnistunut itseäni ymmärrettäväksi tekemään, niin pahoittelen.
KaRa
31.07.2021 20:10:14
Brändi erikseen ja laatu erikseen.
Onhan varmasti kalliimmat fenderit hyviä instrumentteja, vaikka nimi tietysti tuokin jonkin verran ilmaa, mutta siitä huolimatta kyllähän ne haluaa pitää kiinni nimestään kovassa kilpailussa, niinkuin kaikki, ja pitää nimeä laadun takeena. Kyllä se kovakin nimi rapistuu ajan saatossa kehnouden synonyymiksi, jos alkavat sekundaa tekemään.
Ja säilyttäähän tuo arvonsakin aivan eri tavalla kuin joku random polttopuu.
Eikä siinä mitään vaikka sinänsä nimi ja brändi onkin illuusio. Ihmisten rakentama maailma perustuu illuusioille kaikkinensa. Ainoa mikä erottaa ihmisen apinoista. Kykenemme rakentamaan valtavia kansakuntia aatteiden ja kuvitelmien varaan.
Kaikki mitä sanot, tulen käyttämään sinua vastaan.
msalama
31.07.2021 20:16:38 (muokattu 31.07.2021 20:35:33)

Juuri hintaahan se ei kerro, koska halppis tarkoittaa eri ihmisille eri asiaa.

No kyllä se mulle ainakin tarkoittaa just nimenomaan hinnaltaan halpaa tai halvahkoa tuotetta, joka joko on tai ei ole laadukas - tai on / ei ole sitä, kun tarvittavat korjaus- ja / tai säätötoimenpiteet on tehty. Eli mulle "halpis" ei ole synonyymi paskalle, vaan jollekin, jonka hankintahinta on kuluttajaystävällinen.

Enter kallis halpis paskis however. Reverb on täynnä kaiken maailman törkeän hintaista 60-luvun riisikeppi- sun muuta vanhaa kopiopaskaa koska "vintage", vaikka määritelmän mukaan vintage on "denoting something from the past of high quality, especially something representing the best of its kind", jota yksikään noista oksennusläjistä ei ole koskaan ollut, eikä tule koskaan olemaankaan, koska ne ovat, ja tulevat aina olemaankin, täyttä hevonvitun paskaa. Ja eikä siinä vielä kaikki - kuten teeveeshopin potra nuorukainenkin aikoinaan totesi - koska ne tulisivat myös olemaan juuri sitä, vaikka kuinka upottaisit ne parempaa tarvikeosaa täyteen, koska basastahan ei saa konfeettia vaikka minkämoiset käärepaperit päälle ymppäisit.

No sitten on tietenkin harvinaiset ja niiden kysyntä versus tarjonta, mutta "harvinainen" EI OLE synonyymi vintagelle siltikään, kuten ei ole keräiltäväkään. Ja saatana kun immeiset sen tajuais...

/ränt
samiko
31.07.2021 20:20:15 (muokattu 31.07.2021 20:25:57)
hallu: Juuri hintaahan se ei kerro, koska halppis tarkoittaa eri ihmisille eri asiaa. Se kertoo enemmänkin käyttäjänsä asenteesta. Mutta olen täysin samaa mieltä, että on jokaisen oma asia mihin sen rajan vetää. Itse pidän sanaa "halppis" vähättelevänä enkä sen vuoksi pidä siitä.

No nämä vuodatukset nyt vaan on mun tapa ilmaista itseäni, kun en osaa yksinkertaisintakaan asiaa sanoa lyhyesti. Siksi nämä varmaan ymmärretäänkin väärin, kun ei kukaan jaksa noita mun sepustuksia lukea. Mutta sen verran voinen korjata, että tarkoitukseni ei ollut selittää miksi joku muu tekee jotakin, vaan enemmänkin että mikä minua hämmentää ja mietityttää ja miten olen vuosien varrella näitä foorumikirjoituksia tulkinnut. Mutta kun viittasin sosioekonomiseen statukseen, tarkoitin oletusta että jokainen ostaa niin kalliin kitaran kuin pystyy jolloin kitaran hinta kertoo henkilön asemasta yhteiskunnan hierarkiassa. Se on jokaisen oma asia, onko se tärkeää. Itse hyvin pitkälti en siitä piittaa, mutta yhteiskunnan kerrostuneisuus kuitenkin vaikuttaa siihen minkälaisissa todellisuuksissa me elämme. Ei ole kiinnostavaa onko joku rikas tai köyhä, mutta on kiinnostavaa miten eri tavalla he maailman näkee miten erilainen heidän arkensa on ja miten se heijastuu vaikkapa siihen, miten täällä foorumilla ihmiset yrittää keskenään viestiä. Se että asiat eivät ole yhteismitallisia on hyvin pitkälti tosiasia joka vaikuttaa siihen miten ihmiset voivat esimerkiksi toisiaan ymmärtää.

Kyllä Fenderi saa tehdä kalliita kitaroita tietenkin, mutta kysehän olikin siinä että missä määrin Fenderin idea ja sielu toteutuu siinä kalliissa artesaanikitarassa. Ja ennenkuin pillastut millään lailla, muistutan että nämä ovat vain henkilökohtaisia tapoja nähdä asia. Kuten sanoin, niin ihmisten vauraus on länsimaissa räjähtänyt käsiin sen jälkeen kun Fenderi kitaroita alkoi tekemään ja jonnekin ne rahat on työnnettävä. Siksi kalliille luksustuotteille kaikilla aloilla on syntynyt kysyntää. Kysehän oli enemmän siitä kuinka me ihmiset laatua tulkitsemme. Piileekö se hienoissa pakkauksissa ja näyttävissä sertifikaateissa, vai onko se siinä miten tuote täyttää tarkoituksensa? ei tämäkään asia ole yhteismitallinen, kun tavaran tarkoitus on eri ihmisille erilainen ja niin on myös laatukäsitys.

Koskapa tapanani on kirjoittaa pitkiä vuodatuksia, niin mun pointti saattaa jälleen mennä ohitse, mutta yritän kiteyttää sen tähän loppuun. Kuten huolellisesti vuodatukseni lukenut saattaa huomata, kyse ei ole siitä mitä kukin saa tai ei saa ostaa, vaan siitä kuinka erilaisista lähtökohdista ja erilaisilla kriteereillä asioita arvioimme.

Tätä enempää en vuodata, minä lupaan :-D jos en ole onnistunut itseäni ymmärrettäväksi tekemään, niin pahoittelen.

(Sore, mä en osaa viestiä pätkiä) "Itse pidän sanaa "halppis" vähättelevänä enkä sen vuoksi pidä siitä." - Se on sun oma ongelma. Ei halppis tarkoita mitään huonoa tms. Se on vaan slangia sanasta halpa.

"No nämä vuodatukset nyt vaan on mun tapa ilmaista itseäni, kun en osaa yksinkertaisintakaan asiaa sanoa lyhyesti. " - Ei viestin mitta sinänsä, mutta pohtiminen, että mitä mikäkin maksaa, ja mitä kukakin on valmis mistäkin maksamaan on aika turhaa.

"Mutta kun viittasin sosioekonomiseen statukseen, tarkoitin oletusta että jokainen ostaa niin kalliin kitaran kuin pystyy jolloin kitaran hinta kertoo henkilön asemasta yhteiskunnan hierarkiassa." - Itselläni on mielestäni aika kalliita kitaroita, olen kaiken lisäksi köyhä. Silti en koe että olisin ostanut niin kalliita kitaroita kuin olisin pystynyt. Mun statusta ei ainakaan nosta se, että minkä hintaisia kitaroita minulla on. En ole muistaakseni täälläkään ikinä edes maininnut, millaisia kitaroita itselläni on. Ei minua kiinnosta mitä muut ovat mieltä soittimistani. Keikoillakin soitan "halpiksilla".

"Kyllä Fenderi saa tehdä kalliita kitaroita tietenkin, mutta kysehän olikin siinä että missä määrin Fenderin idea ja sielu toteutuu siinä kalliissa artesaanikitarassa." - Niin, tässä tullaan taas siihen että mikä on kallista. Ainakin ennen sai Custom Shopia 3000e. Onko se paljon kitarasta? Ei minun mielestäni. Fenderiltä saa myös vähän yli tonniin usakitaraa jos haluaa.

"Tätä enempää en vuodata, minä lupaan :-D" - Vuodatat kuitenkin :) Eikä se haittaa.
msalama
31.07.2021 20:26:08 (muokattu 31.07.2021 20:36:51)

Se on vaan slangia sanasta halpa.

No kun sitähän se just on, ja kaikki muut halventavaksi tulkitut merkitykset siellä ihan omassa kaalinpäässä. Tai siis näin mäkin olen sen aina mieltänyt.
marke-
31.07.2021 20:26:09 (muokattu 31.07.2021 20:46:17)
hallu: Tätä enempää en vuodata, minä lupaan

Höh, mikset? Hyvää settiä, varsinkin se pointti siitä missä vaiheessa kuivumista soitin on.
KaRa
31.07.2021 20:27:46
Mikä on fenderin idea ja sielu?
msalama
31.07.2021 20:30:03

Mikä on fenderin idea ja sielu?

No mä väittäisin että kitarat, mutta ehkä olen väärässä.
KaRa
31.07.2021 20:31:30
msalama: No mä väittäisin että kitarat, mutta ehkä olen väärässä.

Siinä tapauksessa Fenderin idea ja sielu toteutuu myös siinä kalliissa artesaanikitarassa, täysimääräisenä.
msalama
31.07.2021 20:37:41 (muokattu 31.07.2021 20:38:28)

täysimääräisenä

Kyllä juu vain. Eli?
msalama
31.07.2021 22:32:19 (muokattu 31.07.2021 22:32:41)

Mutta nyt on kyllä sanottava, että kun mä 1) saan fyrkat säästettyä ja 2) löydän hyvän yksilön, niin omistan seisköntti alkupuolen kustomtelen ja kaikki on sitten TODELLAKIN ihan vitun hyvin.

PS. Edes ko. skitta, tai vastaavat, EIVÄT kuitenkaan ole määritelmän mukaan vintagea. Lukekaa se määritelmä niin ymmärrätte miksi, löytyy googlaamalla "vintage".
Kefiiri
31.07.2021 23:46:20 (muokattu 31.07.2021 23:54:51)
samiko: "Kyllä Fenderi saa tehdä kalliita kitaroita tietenkin, mutta kysehän olikin siinä että missä määrin Fenderin idea ja sielu toteutuu siinä kalliissa artesaanikitarassa." - Niin, tässä tullaan taas siihen että mikä on kallista. Ainakin ennen sai Custom Shopia 3000e. Onko se paljon kitarasta? Ei minun mielestäni. Fenderiltä saa myös vähän yli tonniin usakitaraa jos haluaa.

Kuten Hallu jo sanoikin, Fenderin lähtökohta on ollut tehdä asiallisia soittimia kohtuuhinnalla. Hinta pidetään kohtuullisena minimoimalla valmistuksesta kaikki turhanaikaiset operatsuunit. Siksi minusta Fenderin idea ja sielu toteutuvat parhaiten noissa edullisissa usa-malleissa. Miksei Squiereissakin, ainakin se idea, mutta sielu... enpä tiedä ;)

Ainakin Leksan aikaan idea oli tuo, voivathan ideat ja näkemykset asioiden tärkeysjärjestyksestä ajan oloon muuttua. Mutta minustakaan customshop-touhu ei oikein ole sitä ominta Fenderiä. Ehkä tämä on vain köyhän narinaa :D

Hallu on ennenkin sanonut, että porukka ostaa niin kalliin kitaran kuin on varaa. Tästä olen eri mieltä, eihän kalliimpi soitin ollenkaan välttämättä ole kaikissa tapauksissa halpaa tarkoituksenmukaisempi.

Mutta halois-sanasta olen samaa mieltä, onhan se -kuinka ollakaan- halventava!
En ole musiikin asiantuntija.
msalama
01.08.2021 08:41:34 (muokattu 01.08.2021 08:43:13)

porukka ostaa niin kalliin kitaran kuin on varaa

En ainakaan minä. Rahaa laitan vaikka kaiken mitä säästössä on jos kohde todella kiinnostaa, mutta kummatkin mun tämänhetkiset varsinaiset käyttökitarat on silti halpiksia, eli yksi Skuju ja yksi Hoobee. Ja kyllä - pitävät halpuudestaan huolimatta nyt vireen, ovat säädöissä, saundaavat hyviltä ja ovat hyviä soittaa, eli ei valittamista.

Mutta onhan tuo mun -73 LP Deluxe-sunnuntaikitara silti laadukkaampi peli kaiken kaikkiaan. Paremmin se on aikoinaan viimeistelty ja paremmista komponenteista kasattu, eli siinä se brand name vs. cheapo-ero näkyy. Niin ja nuo halpiksethan vaativat aluksi pientä jumppaa muutenkin ennen kuin olivat tikissä, HB yhtä ja toista ja Skujukin uudet paremmat Fenderin tallapalat.

Joten eroa on, koska jossainhan ne matalat tuotantokustannuksetkin näkyvät. Mutta nuo halvatkin voivat silti olla ihan hyviä ja käyttökelpoisia soittimia, jos ja kun vaan viitsii nähdä vähän vaivaa niiden kanssa.
samiko
01.08.2021 08:42:48
https://www.ouka.fi/oulu/pohjoista-musiikkia/1970-luvulla

"mutta esimerkiksi Fender Stratocaster maksoi v. 1975 runsaat 2500 mk (= 2050 € v. 2017 rahassa). Sen sijaan japanilainen Stratocaster-kopio Morris ST300 maksoi vain kolmanneksen, 750 mk."

Jos puhutaan ihan vaan hinnoista, eikä toteutustavoista (koska maailma on muuttunut), niin kuitenkin Fenderin saa nykyään paljon halvemmalla kuin esim. 70-luvulla.
msalama
01.08.2021 08:48:44 (muokattu 01.08.2021 08:50:51)

Fenderin saa nykyään paljon halvemmalla kuin esim. 70-luvulla.

No se on justiiinsa sitä halvalla parempaa-ajattelua se. Sarjatuotantomenetelmät kun ovat automaatioineen päivineen aivan HELVETIN paljon tehokkaampia nykyään, eli yksikkökustannus / kitara on huomattavasti pienempi ja laatu pirun paljon tasaisempaa ja parempaa.
hallu
01.08.2021 09:50:09
msalama: No se on justiiinsa sitä halvalla parempaa-ajattelua se. Sarjatuotantomenetelmät kun ovat automaatioineen päivineen aivan HELVETIN paljon tehokkaampia nykyään, eli yksikkökustannus / kitara on huomattavasti pienempi ja laatu pirun paljon tasaisempaa ja parempaa.

Työstämisen laatu tosiaan on paljon parempaa joten laadulliseksi erottavaksi tekijäksi jää materiaalin laatu ja sen ymmärtäminen työstämisessä. Ehkä myös kompromissit sikäli, että kalliissa soittimessa on mahdollista käyttää rakenteita ja työmenetelmiä, jotka eivät niin hyvin teolliseen sarjatuotantoon sovellu. Mutta Fenderissähän ei juuri sellaisia ole.... se kun on alkujaan sarjatuotantoa ymmärtävän insinöörin tekele. Leksahan ei käsittääkseni ollut käsityöläinen vaan juurikin insinööri, joka ymmärsi soittajien tarpeita (vähävaraisuus ja soittimen mukautuvaisuus), mutta ei soittanut itse.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)