Aihe: Jelppikerho goes Kitarakamat uudelleen
1 2 3 4 513 14 15 16 1747 48 49 50 51
lifer
26.07.2021 16:06:33

Japanilaisesta Fenderistä kysymys.

Olen melkein ostamassa japanilaista Jazzzmasteria ja siinä on kaulan säätö rungon päässä. Pidän sitä hankalana ratkaisuna mutta kysyn kuitenkin, että millaisia kokemuksia on japanilaisten Fenderin kitaroiden kaulan elämisestä kotimaan ilmastossa? Onko kaamosmasentujia tai kesäaikaan joka vuosi siirrettäviä yleisesti? Kauppiaat sekä kaveri sanoi että harvoin tarttee japanilaisia ruuvata. Oma Amerikan std strato tarttee kaulan säädön puolivuosittain säiden mukaan.
Tympee Huttunen
27.07.2021 08:07:47
Millä viilalla nuo nauhojen päät kannattaa lakatussa otelaudassa hioa? Mulla on tollanen Squierin Bass VI ja siinä vähän päät tuntuu kämmentä vasten.
jhlamm
27.07.2021 13:10:55
Tympee Huttunen: Millä viilalla nuo nauhojen päät kannattaa lakatussa otelaudassa hioa? Mulla on tollanen Squierin Bass VI ja siinä vähän päät tuntuu kämmentä vasten.

Mulla on ollut kolme vehjettä käytössä, joista yksikään ei ole se ammattilaisten viila. Lähinnä siksi, että ne maksaa kohtuullisen paljon. Toki sellaista kunnon timanttiviilaa testanneena, ne myös toimivat erittäin hyvin. Tärkeintä on rauhallisen työn ja kaulan tukevan kiinnityksen lisäksi myös otelaudan suojaaminen. Sillä välttyy paljon kaikelta pahalta ja pieniltä lipsahduksilta.

Itselläni on käytössä:

Halppislattaviila:
Tuollainen pikkuviila, joka oli jossain motonetin setissä. Se on tasainen, mutta myös ohuilla sivuilla oli viilaa, jonka hioin pois. Näin ei tarvitse niin varovainen olla otelaudan kanssa, mutta varovainen kuitenkin.

Mesh-viila:
Sellainen jäätelöpuikon puuvarren mallinen. Melko joustavaa ja hienoa tavaraa. Edullinen myös. Tällä joustolla saa mun mielestäni ne pahimmat kulmat pois helposti, kun taipuu tai joustaa siitä yli vähän.

Hiomasieni:
Tällä olen vetänyt 45-asteen kulmassa otelaudan myötäisesti. Pyöristää isoimmat kulmat todella hyvin, mutta miinuksena on, että se ottaa myös vähän otelautaan kiinni. Perus maalarinteipillä saa kuitenkin kohtuullisesti suojattua tuota.

Näillä olen saanut omat kitarani itselleni hyvään kuntoon ilman suurempia vaurioita. Ainoa mikä tuossa lakatussa kaulassa voi olla hieman ongelmallinen on tuo hiomasieni ja sitten teipin liima ja sen puhdistus. Lisäksi jos otelautaa haluaa kunnolla varjella, niin ostaa sellaisen fretboard guadrin https://www.thomann.de/fi/goeldo_ws045_fretboard_guard.htm Tuo kumilenkillä kiinni niin ei tarvitse kauheasti varoa. Tosin se estää hiomasta aivan kaulan kyljestä.
"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
kojones
27.07.2021 13:45:03
Hiomasieni ottaa otelaudasta nauhanpäitä enemmän, joten sitä ei oikein voi suositella.

Suoraksi todettu lattaviila puupalikkaan kiinni ja otelaudan suuntaisin vedoin riittää yleensä ihan pelkiltään ensiavuksi, jos törrötys on ollut reilumpaa on nauhanpäiden pyöristys on sitten jo vähän vaikeampaa ja siihen on omat vehkeensä.
marke-
27.07.2021 14:40:10 (muokattu 27.07.2021 14:40:23)
https://www.thomann.de/fi/maxparts_bef03b_fret_end_file_r3mm.htm

Tommosen ostin ite yksittäisiin tapauksiin.

Tompan videossa tekevät ohjeineen tolla ja meshpad setillä.
https://www.youtube.com/watch?v=wH4NDfwWaIY
Baraka
27.07.2021 17:32:53
Olen tätä diagrammia ihmetellyt https://www.seymourduncan.com/image … iring-diagrams/2H_3B_1VppSPL_1T.jpg

Onko tuo volumepotikan yläpuolella oleva legopalikka ihan tavallinen sokeripala? Ja jos on, niin pitääkö tuo musta piuha tosiaan vetää volumepotikasta sokeripalaan niin, että se tulee molemmille puolille?
tommiot
27.07.2021 17:35:52
Baraka: Olen tätä diagrammia ihmetellyt https://www.seymourduncan.com/image … iring-diagrams/2H_3B_1VppSPL_1T.jpg

Onko tuo volumepotikan yläpuolella oleva legopalikka ihan tavallinen sokeripala? Ja jos on, niin pitääkö tuo musta piuha tosiaan vetää volumepotikasta sokeripalaan niin, että se tulee molemmille puolille?

Ei vaan se on DPDT-kytkin mikkien puolitukseen. Jos et käytä sitä, vedä mikin valkoinen ja punainen yhteen ja suojaa kutistesukalla.
Baraka
27.07.2021 17:44:39 (muokattu 27.07.2021 17:47:39)
tommiot: Ei vaan se on DPDT-kytkin mikkien puolitukseen. Jos et käytä sitä, vedä mikin valkoinen ja punainen yhteen ja suojaa kutistesukalla.

Olipa hyvä että tuli kysyttyä. Tuossa potikassa on tosiaan push/pull mahdollisuus ja siinä on paikat 1, 3, C1, C2, 2 ja 4 tuossa nimenomaisessa järjestyksessä. Tuleeko punainen ja valkoinen johto toisesta mikistä C1 paikkaan ja toisesta C2:een, ja sitten musta piuha kakkosen kautta neloseen?

Edit: Laitetaanpa kuva havainnollistamaan https://www.uraltone.com/cts-500k-l … -potentiometri-dpdt-kytkimella.html
hullu_ukko
27.07.2021 17:48:52
lifer: Japanilaisesta Fenderistä kysymys.

Olen melkein ostamassa japanilaista Jazzzmasteria ja siinä on kaulan säätö rungon päässä. Pidän sitä hankalana ratkaisuna mutta kysyn kuitenkin, että millaisia kokemuksia on japanilaisten Fenderin kitaroiden kaulan elämisestä kotimaan ilmastossa? Onko kaamosmasentujia tai kesäaikaan joka vuosi siirrettäviä yleisesti? Kauppiaat sekä kaveri sanoi että harvoin tarttee japanilaisia ruuvata. Oma Amerikan std strato tarttee kaulan säädön puolivuosittain säiden mukaan.

Täysin yksilöstä riippuva juttu oman soitinarsenaalin perusteella. Ei kokemusta Japanin Fendereistä, mutta mulla on tuossa japanilainen ESP, jota saa säätää jatkuvasti ja japanilainen Grover Jackson, jota en oo joutunut säätämään kaularaudan osalta kertaakaan ensisäätöjen jälkeen. Kiinalaista Epiphonea saa myös säätää aina kun ilmankosteus muuttuu, kiinalaista LTD:tä ei tarvitse säätää kuin radikaalien vireenvaihtojen yhteydessä. Kahdesta otelaudan materiaalia lukuunottamatta identtisestä Epin korealaisesta Les Paulista vain ruusupuuotelautaista joutuu säätämään säännöllisesti ilmankosteuden vaihtelun takia, vaahteralautainen on suhteellisen stabiili. Vähän sellanen 50/50 tuntuu olevan.
Kappale kertoo maailmanlopusta, koska maailmanlopun tuoma loppu on mustattu eli blackened. -Wikipedia
tommiot
27.07.2021 18:03:33 (muokattu 27.07.2021 18:03:51)
Baraka: Olipa hyvä että tuli kysyttyä. Tuossa potikassa on tosiaan push/pull mahdollisuus ja siinä on paikat 1, 3, C1, C2, 2 ja 4 tuossa nimenomaisessa järjestyksessä. Tuleeko punainen ja valkoinen johto toisesta mikistä C1 paikkaan ja toisesta C2:een, ja sitten musta piuha kakkosen kautta neloseen?

Edit: Laitetaanpa kuva havainnollistamaan https://www.uraltone.com/cts-500k-l … -potentiometri-dpdt-kytkimella.html

Maa ykköseen ja kolmoseen jos haluat että mikit puolittuu potikkaa nostaessa.
Baraka
27.07.2021 19:17:12
tommiot: Maa ykköseen ja kolmoseen jos haluat että mikit puolittuu potikkaa nostaessa.

Joo, se juuri oli tarkoitus. Kiitoksia avusta!
lifer
27.07.2021 19:43:40

hullu_ukko: Täysin yksilöstä riippuva juttu oman soitinarsenaalin perusteella. Ei kokemusta Japanin Fendereistä, mutta mulla on tuossa japanilainen ESP, jota saa säätää jatkuvasti ja japanilainen Grover Jackson, jota en oo joutunut säätämään kaularaudan osalta kertaakaan ensisäätöjen jälkeen. Kiinalaista Epiphonea saa myös säätää aina kun ilmankosteus muuttuu, kiinalaista LTD:tä ei tarvitse säätää kuin radikaalien vireenvaihtojen yhteydessä. Kahdesta otelaudan materiaalia lukuunottamatta identtisestä Epin korealaisesta Les Paulista vain ruusupuuotelautaista joutuu säätämään säännöllisesti ilmankosteuden vaihtelun takia, vaahteralautainen on suhteellisen stabiili. Vähän sellanen 50/50 tuntuu olevan.

Jees. Kiitos tiedoista. Näinhän tuo taitaa olla. Menin kyseisen vehkeen ostamaan. https://www.tammerpianojasoitin.fi/ … In-Japan-60s-Trad-Jazzmaster-RW-OWT

Kitara oli hyvissä säädöissä liikkeessä mutta kolmenkympin helteetkö vai mikä lie muutti säätöjä pari tuntia kotiin tuomisen jälkeen. Häätyypi seurailla tilannetta.
Baraka
28.07.2021 19:30:18
https://www.seymourduncan.com/image iring-diagrams/2H_3B_1VppSPL_1T.jpg

Tämän pohjalta kolvailin elektroniikat kasaan ja jotainhan meni tietysti vituiksi. Output ihan onneton, paitsi jos koskee volumepotikkaan. Tosin outputin kasvaessa tulee myös melkoinen hurina kaveriksi. Eikös tuo nyt ainakin tarkoita sitä, että maadoitus ei toimi?
ituvirtanen
28.07.2021 22:28:05

Baraka: https://www.seymourduncan.com/image … iring-diagrams/2H_3B_1VppSPL_1T.jpg

Tämän pohjalta kolvailin elektroniikat kasaan ja jotainhan meni...

Panepa omiin kuviin foto tai pari tuotoksesta, sitten on helpompi kommentoida.
jhlamm
31.07.2021 00:34:57 (muokattu 31.07.2021 00:35:56)
Baraka: https://www.seymourduncan.com/image iring-diagrams/2H_3B_1VppSPL_1T.jpg

Tämän pohjalta kolvailin elektroniikat kasaan ja jotainhan meni tietysti vituiksi. Output ihan onneton, paitsi jos koskee volumepotikkaan. Tosin outputin kasvaessa tulee myös melkoinen hurina kaveriksi. Eikös tuo nyt ainakin tarkoita sitä, että maadoitus ei toimi?

Hurina viittaisi maadoitusvikaan. Myöskin se, että ääni on todella olematon, viittaisi signaalin menevän isolta osin turhaan maahan. Jos ei saa kuvaa tuosta kolvauksesta, niin paljon enempää ei voi sanoa.

Kaksi ehdotusta kuitenkin. 1) tarkista onko johdot oikein. Huomaa, että eri valmistajilla on eri värikoodit. http://www.seymourduncan.com/blogs/ … nt/uploads/color_codes-809x1024.jpg Eli noista voi katsoa mitkä vastaa Seymour Duncanin värejä. 2) onko tuo maakolvaus siinä mikin kannessa kunnolla ja oikein kiinni. Lisäksi onko jokin paikka missä signaalipiuhat pääsisivät maahan tai muualle. Esim. osuvatko siinä switchissä tai puolituksessa toisiinsa?
"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
Karvanaama-Zakk
23.08.2021 14:46:06

Morjens!

Täällä koittanut raapia päätä seuraavan ongelman kanssa.

Minulla on Blackstar Blackfire 200 nuppi ja Boss GT-1000 multiefekti. Haluaisin saada midin kautta ohjailtua vahvistimen kanavia. Eli tällä hetkellä johdotus on 4 kaapelin systeemi ja MIDI päälle. Koittanut lukea molempien ohjekirjoja, mutta en saa kanavia toimimaan. Olisiko kenelläkään selkeää ohjetta tai vaihtoehtoisesti tulla Jyväskylään tsekkaa tilannetta? Toki korvaan vaivannäön.
Karvojen kasvatus on miesten hommaa!
JuSu
23.08.2021 14:50:32 (muokattu 23.08.2021 15:06:32)
Karvanaama-Zakk: Morjens!

Täällä koittanut raapia päätä seuraavan ongelman kanssa.

Minulla on Blackstar Blackfire 200 nuppi ja Boss GT-1000 multiefekti. Haluaisin saada midin kautta ohjailtua vahvistimen kanavia. Eli tällä hetkellä johdotus on 4 kaapelin systeemi ja MIDI päälle. Koittanut lukea molempien ohjekirjoja, mutta en saa kanavia toimimaan. Olisiko kenelläkään selkeää ohjetta tai vaihtoehtoisesti tulla Jyväskylään tsekkaa tilannetta? Toki korvaan vaivannäön.

Ihan perusteista liikkeelle: Onko vehkeet asetettu samalle midikanavalle? Tai vaihtoehtoisesti aseta vahvistin omni-asetukselle, jolloin se vastaanottaa kaikilla kanavilla. Kts. manuaali s. 15.

Lisäksi, tarkista GT-1000:n midiasetuksista, että jokin midikanava on valittuna. Jos valitsit vahvistimesta omni, niin kanavalla ei ole väliä, muuten pitää valita sama kanava kuin vahvistimesta. Valitse myös, että GT-1000 ylipäätään lähettää PC -käskyjä. Kts. GT-1000 Parameter Guide s. 38.

Niin ja vielä: Onhan midipiuha oikein, eli GT-1000 OUT ja vahvistin IN? Kokeile myös jotain toista midipiuhaa, ettei ole rikki.
Olen luopunut kirjoitusteni allekirjoittamisesta. -JuSu-
Karvanaama-Zakk
23.08.2021 15:04:51 (muokattu 23.08.2021 15:05:02)

JuSu: Ihan perusteista liikkeelle: Onko vehkeet asetettu samalle midikanavalle? Tai vaihtoehtoisesti aseta vahvistin omni-asetukselle, jolloin se vastaanottaa kaikilla kanavilla. Kts. manuaali s. 15.

Tuota OMNIakin olen kokeillut. Ei oo mitään tapahtunut. Eli ongelman pakko olla Bossin päässä. Ei ole paljon videoita aiheesta löytynyt. Mutta tältä päivältä loppuu aika eli pitää jatkaa myöhemmin. Kiitos JuSu avusta.
Karvojen kasvatus on miesten hommaa!
Laulava Kylätohtori
24.08.2021 21:16:48
Ostaa päräytin MXR CAE MC402 OD/Boostin. OD puolella vaikuttaisi olevan jotain häikkää, kun särön määrä ja soundi muuttuu itsekseen. Välillä mennään säröisempään ja välillä takaisin. Tai päinvastoin, kun en ole ihan varma, kumpi on normaali. Potikoita rullasin, pari kitaraa, pari vahvaria, jne. ja ennen kaikkea muut spedut toimii, eikä vastaavaa ole ennen ollut. Muutosten jälkeen spedu toimii ja namikoita voi säädellä normaalisti.

Onkos kellään kokemuksia vastaavista häiriöistä vastaavassa spedussa?
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)