Aihe: Ohjelma pienimuotoisiin liveäänityksiin?
1 2
kimmel
20.07.2021 11:22:07
Setup: Win 10 laptop i9 +20 G keskusmuistia. Scarlett 8i6 interface, Thunderbolt liitospalikka. Mukana tuli Ableton First mutta haluaisin hankkia sellaisen softan, jonka pääpaino on liveäänityksissä. Tarkoituksena on äänittää folk-festareita, kesäjuhlien keikkoja ym. joissa pääosin akustisia instrumentteja PA:han liitettynä tai ilman. Mikitykset yleensä harrastelijavoimin toimitettuna paikalle. Kansanmusiikkiyhtyeiden treeniäänityksiä, omia rimputteluja taustäänityksiin jne.

Ongelma on lähinnä siinä, että softapohjaisen musiikinteon keskustelun painopiste on plugareissa ym. kilkkeissä, ja tietoa on netistä hankala löytää. Mikä avuksi?
ituvirtanen
20.07.2021 12:28:28

Kaksi- vai monikanavaäänityksiä?

Omat keikkanauhoittelut teen minipaketilla eli jalka mikille, Schoepsin stereomikin kiinakopio ja kenttänauhuri (CF-korttikone) johtoineen. Ei tarvitse arpoa vaiheita. Tasot hehtaarille ja käyntiin.

Mikäli kuvattu laitteisto on olemassa ja mikä tahansa sopiva softa nauhoituksiin löytyy, pitää lähteä keikalle. Mikityksistä kannattaa opiskella perusasioita (reikä keskellä, ORTF, vaiheistus, korkeuden merkitys jne.), jotta jälki olisi alusta asti jollain tavalla kelvollista. Live on kuitenkin live, joten jokaisen äänityksen ei tarvitse olla siisti kuin postikortti. Headroomia kannattaa aina vähän jättää, koska 24-bittistä voi hyvin runtata jälkikäsittelyssä. 16-bittinenkin taipuu aika moneen.
kimmel
20.07.2021 13:39:39
Varmaankin yleisin käyttö tulee olemaan treeniäänittely mutta livenä stereo pöydästä ja pari ambienttoverheadia. Käyttöliittymä saisi olla ymmärrettävä...
iec
20.07.2021 14:31:43 (muokattu 20.07.2021 15:04:22)

kimmel: Varmaankin yleisin käyttö tulee olemaan treeniäänittely mutta livenä stereo pöydästä ja pari ambienttoverheadia. Käyttöliittymä saisi olla ymmärrettävä...

Reaper on ainakin edullinen ja toimiva (60 euroa). Ohjeistustakin löytyy hyvin eri foorumeilta. Toki en ole sitä livetilanteessa käyttänyt, mutta tuskin se eroaa kotistudiohommista. Valitaan vain omat raidat joka mikille mitä käytetään ja muistaa laittaa kaikkiin tallennettaviin kanaviin punainen täppä päälle. Ja testaillaan tosiaan tasot, että mikään signaali ei yliohjaudu (jätä vähintään sen verran varaa, että piikit ovat maksimissaan -12dB tasolla.)

Mutta joo, jätänpä muun kommentoinnin niille, jotka ovat joskus oikeasti tehneet liveäänityksiä. Löytynee varmasti viisaampia ohjeistuksia. Kotistudiossa on niin helppo ottaa uusiksi ja signaalitasotkin tietää melko hyvin etukäteen, niin ei tule yllätyksiä. Livessä voi tulla jotain sellaista mihin kotistudioharrastelija ei osaa varautua ;)

EDIT: Sen verran ehkä kannattaa ASIO-asetuksia muutella, että liveäänityksissä ei kannata käyttää mitään äärimmäisen pientä latenssia, kun sillä ei ole mitään merkitystä siinä. Jos laittaa latenssin minimiin, ei tarvi kuin tulla jokin virustorjunnan kuukausitarkistus tai indeksointi tai joku muu minkä on unohtanut laittaa pois päältä äänityksen ajaksi, niin saattaapi tulla pikku glitchi siihen raidalle ihan vain käyttäjän pienen kämmin takia. En itse käyttäisi alle 256 samplen bufferia äänityksissä joissa vain äänittäjä monitoroi sitä mitä mikit taltioivat. Se on eri asia jos soittaa studiossa kitaraa mallinnuksen läpi ja soittaja haluaa kuulla mallinnetun signaalin luureilla reaaliajassa (silloin tarvitaan pientä latenssia). Äänitettäessä liveä äänittäjä kuuntelee erittäin todennäköisesti direct monitor-signaalia, jossa ei nyt muutenkaan ole latenssia.
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Hanok
20.07.2021 23:52:02
iec: Reaper on ainakin edullinen ja toimiva (60 euroa)

Olen äänitellyt useita keikkoja Reaperilla ja Scarlettilla 2-8 raidalle. Toimii hyvin ja luotettavasti myös hitaassa koneessa. Reaper on myös todella nopea ladata ja asentaa jos on jostain syystä vaihdettava konetta. Eikä tarvita dongleja tai iLokeja.

Homma sinänsä hoituu kyllä muullakin softalla, kuten nyt vaikka Cubasella. Reaperin etuna keveys.
kimmel
21.07.2021 08:50:20
Nyt tuli esiin tällainen kuin Mixcraft, jota kaverien bändi on käyttänyt kuulemma menestyksellä. Kokemuksia?
Henri Henri Olavi
21.07.2021 14:22:52
Windowsille on olemassa ilmainen, ilmeisesti hyvinkin pätevä softa:

https://www.bandlab.com/products/cakewalk

Itse en ole kokeillut, koska olen Apple-homo.
Je suis 190221
iec
21.07.2021 16:41:59

Henri Henri Olavi: Windowsille on olemassa ilmainen, ilmeisesti hyvinkin pätevä softa:

https://www.bandlab.com/products/cakewalk

Itse en ole kokeillut, koska olen Apple-homo.

Voin olla väärässäkin, mutta muistaakseni tuo Bandlabin versio vaatii nettiyhteyden (tarkistaa onko tiliä ja onko päivityksiä) kun ohjelman käynnistää. Mulla on ainakin vinkunut jotain kun olen satunnaisesti Bandlab Cakewalkia käynnistellyt. Tuntuisi että tuollainen on vihoviimeinen juttu livetilanteessa/treeneissä jossain pommisuojassa missä ei edes mobiilinetti toimi.

Reaper on tässä suhteessa erittäin "portable" ohjelmisto, eli ei vingu turhia jos vain on lisenssi ostettu.
Henri Henri Olavi
21.07.2021 16:52:58
En tiedä tosiaan tuosta, koska en voi softaa käyttää. jos näin, niin sitten ei onnistu äänitykset netittömässä bunkkerissa.
Je suis 190221
rintapek
29.07.2021 20:06:54

iec: Voin olla väärässäkin, mutta muistaakseni tuo Bandlabin versio vaatii nettiyhteyden (tarkistaa onko tiliä ja onko päivityksiä) kun ohjelman käynnistää.

Ei normaalisti vaadi. Minuutti sitten kokeilin. Sammutin netin ja cakewalk aukeni ilman mitään ongelmia.
Muutama päivä sitten avattaessa ilmoitti, että käyttäjätili pitäisi käydä kuittaamassa viikon sisällä ja avasi selaimen sitä varten.
jos netti on auki niin ilmoittaa tarjolla olevista päivityksistä jos niitä on mut ei niihin heti tarvitse reagoida.

Monikanavaisista liveäänityksistä tietokoneella tai bandlab cakewalkilla mulla ei ole mitn kokemusta.
Lapsi on terve kun se leikkii. Entäs aikuinen?
Henri Henri Olavi
29.07.2021 20:11:06
Hyvä tietää, kiitos! Sitten tuo Bandlab on mielestäni aika no-brainer.
Je suis 190221
rintapek
29.07.2021 20:15:10

Mut kysyjä ei vissiin midillä meinaa tehdä mitään vaan vetää ihan audiota narulle niin miten tohon hommaan olis ihan Audacity? Ilmainen, simppeli ja kevyt.
rintapek
29.07.2021 20:17:11

Henri Henri Olavi: Hyvä tietää, kiitos! Sitten tuo Bandlab on mielestäni aika no-brainer.

On silti ilmaissoftista toistaiseksi ainoa johon olen mieltynyt sillai, että laitoin raiturini eläkkeelle.
rintapek
29.07.2021 22:12:17

Henri Henri Olavi: Voiko sillä äänittää montaa raitaa kerralla?

Kyllä mun muistaakseni.
Henri Henri Olavi
29.07.2021 22:22:11
rintapek: Kyllä mun muistaakseni.

Ok. Mä olen käyttänyt sitä ehkä kerran joskus vuonna kivi ja muta. Muistelin, että silloin se olisi ollut lähinnä sellainen yhden stereoraidan editori.
Je suis 190221
Antti1
29.07.2021 22:32:27
Eikö sen yksityisyydensuojaan, tietoturvaan tms. liittyen ollut juuri hirveä mylly käynnissä? Katsoisin ne läpi ainakin ennen käyttämistä.
iec
30.07.2021 11:56:03 (muokattu 30.07.2021 11:56:34)

Ennemmin kyllä opettelisin joko Reaperin tai Bandlabin käytön. Pitäähän se kuitenkin miksata/editoida jälkikäteen joka tapauksessa. Aito DAW on ihan sitä varten tehty. Audacity taasen on rajoittuneempi. Toki siinäkin löytyy eq ja häivytykset yms yms, mutta aidossa DAW:ssa on kehittyneemmät kompressoinnit, paremmat EQ:t yms yms.
Henri Henri Olavi
30.07.2021 12:06:37
iec: Ennemmin kyllä opettelisin joko Reaperin tai Bandlabin käytön. Pitäähän se kuitenkin miksata/editoida jälkikäteen joka tapauksessa. Aito DAW on ihan sitä varten tehty. Audacity taasen on rajoittuneempi. Toki siinäkin löytyy eq ja häivytykset yms yms, mutta aidossa DAW:ssa on kehittyneemmät kompressoinnit, paremmat EQ:t yms yms.

Jep. En itsekään keksi ensimmäistäkään syytä käyttää Audacityä.
Je suis 190221
rintapek
30.07.2021 12:36:35

Henri Henri Olavi: Jep. En itsekään keksi ensimmäistäkään syytä käyttää Audacityä.

No kyllä mä keksin. Jos vaikka haluaa jotain simppelimpää? Voihan sieltä filut siirtää mihin tahansa dawiin kunhan ne on ensin saanut simppelisti purkkiin.

Mä keksin myös syyn käyttää tota Mixcraftia. Jos se on kaverin bändillä menestyksekkäästi käytössä samaan tarkoitukseen niin sen käyttöönottoon on nopeinta ja helpointa saada jelppinkiä. Lisäksi sillä pystyy näköjään editoimaan videotakin niin mä lataisin kahden viikon kokeilujakson ja soittaisin kaverille ja sanoisin, että tulisitkos näyttämään, tarjoan limpparit.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)