Aihe: Omistan Gibsonin ja kaikki on hyvin
1 2 3 4 5224 225 226 227 228297 298 299 300 301
msalama
25.07.2021 18:58:41

Helvettiäkö te täällä kinaatte. Pitäishän se nyt tietää että mun -73 LePa Deluxe on helvetin hyvä kitara ja kaikki muut Gibsonit täysiä paskoja.
Tuubaa pukkaa vaikka visionärismiin pyritään.
hallu
25.07.2021 18:59:06
Kefiiri: Tämän ketjun alkuperäinen idea on mainio :)

Onko ylivoimaista pyhittää yksi ketju Gibson-positiivisuudelle?

Aloituksesta: Eli valetaanpa pääsiäisen kunniaksi vähän positiivisia mielikuvia tämän muusikoiden netissä vähän liikaa parjatun merkin ympärille.

Todellakin :-D mä en enää jaksa ylistää pelkästään niitä soittimia, koska kaikki tieteää että ne on aivan loistavia :-). Customshopit saa sukat pyörimään jaloissa ja seitkytluvun recording kirvoittaa kyyneleen raavaimmankin kitarasankarin silmäkulmaan.

Sen sijaan voisin aloittaa ylistämään Gibson merkkiä ihan merkkinä ja kertoa niistä positiivisista mielikuvistani joita mieleeni tulvii kun näen tuon legendaarisen nimen sillä ainoalla ja oikealla fontilla kirjailtuna. Ensinnäkin, Gibson ei ole vain yksi vanhimmista ja ikonisimmista soitin ja erityisesti kitaravälinevalmistajista, vaan myös yksi innovatiivisimmista. Suurin osa tämän hetken sähkökitaraan liittyvistä keksinnöistä ja niiden sovellutuksista on Gibsonin käsialaa...... eikä tosiaankaan puhuta vain robottivirittimistä tai Steinbergerin hiilikuituisista soittimista tai legendaarisista L-sarjan vahvistimista, vaan lähes kaikki tämän hetken kitaravalmistajat ja mallit ovat tavalla tai toisella velkaa Gibsonin uraauurtavalle työlle. Gibsonin X-sarja mielestäni oli tyypillinen esimerkki tuon yrityksen ennakkoluulottomuudesta ja kohti tulevaisuutta kurkottamisesta. Se ei ollut kaupallinen menestys, mutta turha kenenkään tulla sanomaan, että Gibson ei osaisi luoda uutta.

Eniten pidän itse Gibsonissa siitä, että se kulkee omia polkujaan eikä seuraa trendejä, vaan luo niitä. Gibson tekee asiat omalla tavallaan tinkimättä olennaisesta. En pidä lainkaan mahdottomana, että tulevaisuudessa ostaisin vielä Gibsonin ja liittyisin suureen ja onnelliseen Gibson perheeseen. Juuri nyt se ei näytä todennäköiseltä, mutta ihan täysin mahdollista se silti on. Mutta mielestäni Gibsonia ei ole pakko omistaa voidakseen iloita sen olemassaolemisesta :-)
hallu
25.07.2021 19:03:16
Durty: Olen elämäni aikana omistanut useammankin Gibsonin (tällä hetkellä ei yhtään, ja asiat ovat silti hyvin), eikä yhdenkään kaula ole tahmannut. Kahdesta on lapa katkennut, ensimmäinen oli 70-luvun SG, joka kaatui eteenpäin. Sain siitä kopin, mutta lapa murtui silti. Todennäköisesti oli pieni murtuma jo valmiiksi. Toinen oli edelleen 70-luvun LP Special, jonka lapa murtui kesken soiton. Siinäkin varmasti murtuma jo ennakkoon. Sitä en ymmärrä, miksi korjattua lapamurtumaa pidetään arvoa alentavana asiana, vaikka lapa on kestävämpi korjauksen jälkeen.

Mä luulen, että aika paljon hintaan vaikuttaa lapakorjauksen laatu. Itselläni napsahti yhdestä lepasta lapa ja se korjattiin niin että korjausta ei voinut nähdä. Kerroin myydessä siitä ostajalle, joka ei uskonut että se oli korjattu vaikka minä olin itse sen katkaissut ja korjauttanut :-D . Sen lapakorjauksen olisi voinut jättää mainitsemattakin jos ei olisi niin piinallisen rehellinen ihminen kyseessä :-)
mpekkanen
25.07.2021 21:15:37
Noin puoli vuotta sitten Gibson esitteli Megadeth Daven Signature Flying V kitaran. Ihan mielenkiinnosta olen tuota katsellut välillä, että missä hinnassa keppi on. Ei ole kuitenkaan minun silmiini osunut vielä missään.
Krice
26.07.2021 10:38:53

hallu: Suurin osa tämän hetken sähkökitaraan liittyvistä keksinnöistä ja niiden sovellutuksista on Gibsonin käsialaa...

Minulla on sellainen käsitys, että Fender olisi ollut enemmän vastuussa tuosta. Gibson keksi humpparit, helposti katkeavan lavan ja fret end nibsit, jotka tekee nauhojen vaihtamisen äärimmäisen vaikeaksi.
hallu
26.07.2021 10:42:13
Krice: Minulla on sellainen käsitys, että Fender olisi ollut enemmän vastuussa tuosta. Gibson keksi humpparit, helposti katkeavan lavan ja fret end nibsit, jotka tekee nauhojen vaihtamisen äärimmäisen vaikeaksi.

Mutta tämän ketjun nimi ei ole "omistan Fenderin ja kaikki on hyvin". Nauhanpääkanttaus on sellainen ominaisuus jota itse arvostan korkealle ja soisin, että suomalaiset soitinsepät sen osaisivat myös toistaa. Nythän sen nauhanpääkanttauksen saa myös Tokai kitaroihin joten ei se nyt ihan huuhaata ole :-D
zedder
26.07.2021 10:51:00
hallu: ...... eikä tosiaankaan puhuta vain robottivirittimistä tai Steinbergerin hiilikuituisista soittimista...

Mitä tekemistä Gibsonilla oli Ned Steinbergerin soittopelien kehittelyn kanssa? Eikös Ned vain myynyt sitten myöhemmin puljunsa heille..?
Näinä aikoina etanolin käyttö lähtee käsistä..
The Jack
26.07.2021 11:05:20
hallu: Gibsonin X-sarja mielestäni oli tyypillinen esimerkki tuon yrityksen ennakkoluulottomuudesta ja kohti tulevaisuutta kurkottamisesta. Se ei ollut kaupallinen menestys, mutta turha kenenkään tulla sanomaan, että Gibson ei osaisi luoda uutta.

Nämä x-sarjalaiset oli siis näitä kaatiskitaroita. Firma oli kohtapuolin konkurssin partaalla, eikä ihme.

https://youtu.be/dd7ySopIwog?t=58

Valitettavasti Gibsonin innovaatiot on jo pitkään olleet sellaisia, joita soittajat eivät halua. Gibson on luonut ratkaisuja ongelmiin, joita ei ole olemassa esim. robottivirittimet olivat täysin turhia.
BigPapa
26.07.2021 11:22:44 (muokattu 26.07.2021 12:00:23)

Joillekin G-Force oli tarpeeton joillekin tarpeellinen, koska sitä käyttävät vieläkin. Eri virityksien nopea haltuunotto luo sen tarpeen. Voihan toki hommata joka viritykselle eri kitaran, mutta aika kustannustehokas siihen verrattuna tuo G-Force. Kitarat joihin se 2015 oli tarjolla olivat ja ovat kunkkulaatua.

Esim. tämä

http://legacy.gibson.com/Products/E … /2015/USA/Les-Paul-Traditional.aspx

Ja mitä siihen G-Forceen tulee, niin erittäin helppo se vaihtaa normi Klusoneihin tai vaikka Grovereihin.
hallu
26.07.2021 12:01:20
Ottaapa se vain koville muutamalle, että yritetään puhua hyvää Gibsonista. Ihan pakko tulla kuokkimaan näihin bileisiin :-D . No ehkä se vaan on niin, että foorumeilla keskustelu elää konflikteista. Kai tämä ketju olisi kuollut jo aikapäiviä sitten jos täällä ei joku kävisi vähän räkkyämässä :-D
marke-
26.07.2021 12:41:39
fox: No voi voi. Mitäpä jos ei olis säädettävää kaularautaa kitaroissa?? =)

Ei Vigierissä ole, ja tuntuu toimivan kaularautakitaroita paremmin, eli kyl Gibson pilasi tuonkin.
abassimo
26.07.2021 12:43:50
zedder: Mitä tekemistä Gibsonilla oli Ned Steinbergerin soittopelien kehittelyn kanssa? Eikös Ned vain myynyt sitten myöhemmin puljunsa heille..?

Valitettavasti myi, koska sarjan laadulle kävi tuolloin Epiphonet: laski kun lehmän häntä.

Mut koska tää oli Gibson positiivinen ketju, niin tykkään tosta uudesta Non-Reverse Thunderbird -sarjan beissien väreistä joita tarjolla. En omista tuollaista, mut omistaisinpa.
Suddenly diu diu
zedder
26.07.2021 12:52:18
Heittikö Gibson ns. kuikkaa sillä HP -kaulaliitoksella, vai myydäänkö/valmistetaanko ko. tapaan muotoiltuja Les Pauleja yhä?
Näinä aikoina etanolin käyttö lähtee käsistä..
fox
26.07.2021 12:53:41

hallu: Ottaapa se vain koville muutamalle, että yritetään puhua hyvää Gibsonista. Ihan pakko tulla kuokkimaan näihin bileisiin :-D . No ehkä se vaan on niin, että foorumeilla keskustelu elää konflikteista. Kai tämä ketju olisi kuollut jo aikapäiviä sitten jos täällä ei joku kävisi vähän räkkyämässä :-D

Näinhän se on. Mutta onhan se toisaalta hienoa, että tuollanen, jo reilusti yli sata vuotta toiminnassa ollut firma edelleen on sellainen "industry standard" johon kaikki muut vertaavat, ja jonka kehittämät tuotteet on niitä kopioidumpia. Kokonaan tai joiltakin osin. Vaikka sitten lavat katkee, lakka tahmaa ja tallat putoo.

=)
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
fox
26.07.2021 13:02:30

Heroin: Ei Vigierissä ole, ja tuntuu toimivan kaularautakitaroita paremmin, eli kyl Gibson pilasi tuonkin.

Mutta Vigierithän ovat huikean kalliita, ei Gibson "normimallistolla" pärjää. Kerran pääsin jotain (oliko Excalibur ??) kokeilemaan, ja yhtä hyvin joku laadukas HB toimi. (Näinhän se kuuluu sanoa täällä mnetissä) Paaljo parempi hinta-laatusuhde siis niissä Penttoneissa. Hiilikuiduista en tiedä, onhan kiinalaisillakin hiilikuitua..
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
The Jack
26.07.2021 13:02:57 (muokattu 26.07.2021 13:03:50)
fox: No voi voi. Mitäpä jos ei olis säädettävää kaularautaa kitaroissa?? =)
Tai muutamaa muuta juttua.

Se olikin hieno keksintö, mutta siitä on vierähtänyt jo aikaa 100 vuotta. Les Paulit on 70-vuotta vanhoja. Mitä sellaista Gibson on kehittänyt tällä vuosituhannella, mitä muut valmistajat jäljittelevät kitaroissaan? Paljon on kieltämättä ollut hurjia Pelle Peloton-ideoita Gibsonilla, mutta ne ovat osoittautuneet yleensä jo ensimmäisenä vuotenaan suutareiksi.

Tarpeeseen muuttaa virettä lennossa oli jo robottivirittimien tullessa kehitetty Digitech The Drop. Paljon kätevämpi ratkaisu. Vai soitteleeko väki paljonkin Jimmy Pagen akustisilla erikoisvireillä, johon tämä ei tietenkään taivu?

https://www.thomann.de/fi/digitech_the_drop.htm
Mikko1978
26.07.2021 13:13:01 (muokattu 26.07.2021 14:57:13)
Se oli täysin eri firman, joka loi ja innovoi. Nykyinen tuotermerkkiä hallinnoiva sijoittajaryhmä ei ihan hirveästi ole trendejä luonut.
BigPapa
26.07.2021 13:27:10 (muokattu 26.07.2021 13:36:03)

Kaikki ei tosiaankan soittele droppivireissä ja droppivireillä vaan slideen esim Avoin e tai g vire , josta normivireeseen siirtyminen ei välttis ole keikalla kaikkein nopein homma ilman G-Forcea. Sitten on näita mm juurikin DAD yms. vireitä, Folkiakin soitetaan myös sähköisillä ja Fogertylläkin erikoisvireita + monella mulla ja niille tosiaan tollanen purnukka ei tarjoa minkäänlaista vaihtoehtoa. Ja jos joku haluaa käyttää G-Forcea, niin kukas kukaan on sitä tuomitsemaan. Itse en käytä, eikä sellaista ole, mutta ymmärrän tarpeen sen käytölle.

Muutama Jimmy Pagen viritys: näihin ei poljettava peltipurkki ihan riitä:

WS/BMS - DADGAD

Moby Dick - DADGBE

Friends - CACGCE

That's The Way - DGDGBD

Bron-Y-Aur Stomp - DGDGBD

Hat's Off - CGCGCE (CGCEGC ?)

Going to California - DADGBD

When the Levee Breaks - CFCFAC - (open G, down a tone)

Rain Song (studio) - DGCGCD

Rain Song (live) - EADADE

Dancing Days (live) - DGDGBD

In My Time Of Dying (studio)- EAEAC#E

In My Time Of Dying (live) - DGDGBD

Kashmir - DADGAD

Bron-Yr-Aur - CACGCE

Ten Years Gone - DADGBE

Black Country Woman - DGDGBD

Poor Tom - CACGCE

Midnight Moonlight - DADGAD

Jennings Farm Blues - EFCFAE ?

Travelling Riverside Blues - DGDGBD

Wonderful One (Double neck) -

- 6 string - F#F#C#F#C#F# (GGDGDG)

- 12 string - Standard tuning capo 1

City Don't Cry - EAEAC#E

Wah Wah - AEAEEA

No Quarter (on the "Unledded" Album) - DADGAD

Tuoltahan löytyy kaikenlaista jos viitsii katsella: https://www.gibson.com/
Ihme jengiä nää Gibson vihaajat, pakko tunkea tähänkin ketjuun vinoutumiaan esittelemään.
marke-
26.07.2021 13:52:29
fox: Mutta Vigierithän ovat huikean kalliita, ei Gibson "normimallistolla" pärjää. Kerran pääsin jotain (oliko Excalibur ??) kokeilemaan, ja yhtä hyvin joku laadukas HB toimi. (Näinhän se kuuluu sanoa täällä mnetissä) Paaljo parempi hinta-laatusuhde siis niissä Penttoneissa. Hiilikuiduista en tiedä, onhan kiinalaisillakin hiilikuitua..

Näin kuuluu sanoa, koska se on totta :D
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)