Aihe: Saksofonin aloitus ja alaäänet.
1
Chamel
10.07.2021 15:37:39

Hei,

Olen soitellut noin kuukauden tenorisaksofonia. Sormitukset ovat melko hyvin tuttuja, koska olen soittanut huilua. Tällä hetkellä suurin ongelma on, että en meinaa saada soimaan ala c:tä kunnolla (ja siitä alemmas B, Bb,A) Saan C:n kyllä soimaan, jos liun nuottiin esim D:stä, mutta harvemmin jos pitäisi hiljaisuudesta suoraan sytyttää matala C soimaan.

Onko vinkkejä? Varmaan ansatsi ja hengitystekniikasta kiinni?
Pääasia on musiikki, ei kikkailu.
musikerman59
23.07.2021 18:19:52
Alaäänet saattavat olla kaikille haastavia.
1) Onko foni tiivis? Alimpana on suurimmat läpät, ja jos ne eivät sulkeudu yhtaikaa sekä kukin tasaisesti, on vaikeuksia.
2) Onko päre/suukapulayhdistelmä sopiva? Kannattaa kokeilla eri vahvuisia lehtiä, jos auttaisi.
3) Sitten viimeinen, mystinen neuvo: ota korkki (viinipullon tms) tai puolet siitä, ja pudota sen soittimeen. Olen käyttänyt myös pyyhekumin palaa. Se saattaa - ainakin joissakin malleissa - auttaa, koska alamutkan mitoitus voi olla hieman pielessä.

Ensimmäinen tavoite - koeta saada ne soimaan. Vaikka raa'asti. Siitä niitä pääsee muokkaamaan sivistyneemmiksi.
Hekku56
29.07.2021 11:09:20
Pistä pieni lamppu sisään ja katso pimeässä näkyykö vuotokohtia. Peili on hyvä apu, koska kun kääntelee soitinta, ote helposti muuttuu. Vuoto ei välttämättä ole C B Bb läpissä' vaan D Dis myös mahdolliset
Chamel
06.08.2021 13:44:14

Hekku56: Pistä pieni lamppu sisään ja katso pimeässä näkyykö vuotokohtia. Peili on hyvä apu, koska kun kääntelee soitinta, ote helposti muuttuu. Vuoto ei välttämättä ole C B Bb läpissä' vaan D Dis myös mahdolliset

Kiitos vinkistä Hekku56.
Pääasia on musiikki, ei kikkailu.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)