Aihe: Stratoon uudet mikit
1
McLeach
24.06.2021 13:15:55 (muokattu 24.06.2021 21:57:30)
Tervehdys! Nykyisessä japanin hybrid stratossa on tosi perinteiset yksikelaiset. Ne on periaatteessa erittäin hyvät Knopfler-tyyliseen musaan, mutta... Kitara on jäänyt täysin paitsioon, koska musahommat on tällä hetkellä pop/rock-bilemeininkiä. Tekisi mieli ottaa strato noihin hommiin, varsinkin kuin kyseinen kaula ja soitettavuus on timanttia. Mutta soundi on liian lussu ja varsinkin tallamikki niin ohkainen ja yläpäävoittoinen, ettei uskalla edes säröä polkea päälle.

Eli tilalle rokimpi setti yksikelaisia. Enkä tarkoita texmex-henkistä räminää ja vaaraa vaan paksumpaa, vähän kuumempaa ja maagisempaa. Duncanin SSL-5 - setti on kuumotellut, mutta meneekö liian keskialuevoittoiseksi? Mistä irtoisi enemmän John Mayerin viboja, eli enemmänkin hieman scoopattua soundia? Ideoita? Kiitos!
uimahallinvalvoja
24.06.2021 13:32:29
Tallamikkinä ainakin DiMarzion Red Velvet ja FS-1 on toimineet mainiosti.
jani72
24.06.2021 15:05:25
Laita Aurora Guitarsille sähköpostissa toiveesi, niin saat luultavasti passelit mikit. Itse ostin teleen mikit ja olen ollut tyytyväinen. Yksikelaiset taisivat olla 60e/kpl ja kotimaista laatua. Nopea oli toimitus.
Se voittaa, jolla on kuollessaan eniten vanhaa romua!
McNulty
24.06.2021 17:47:02
McLeach: Tervehdys! Nykyisessä japanin hybrid stratossa on tosi perinteiset yksikelaiset. Ne on periaatteessa erittäin hyvät Knopfler-tyylisen musaan, mutta.. Kitara on jäänyt täysin paitsioon, koska musahommat on tällä hetkellä pop/rock-bilemeininkiä. Tekisi mieli ottaa strato noihin hommiin, varsinkin kuin kyseinen kaula ja soitettavuus on tilmanttia. Mutta soundi on liian lussu ja varsinkin tallamikki niin ohkainen ja yläpäävoittoinen, ettei uskalla edes säröä polkea päälle.

Eli tilalle rokimpi setti yksikelaisia. Enkä tarkoita texmex-henkistä räminää ja vaaraa vaan paksumpaa, vähän kuumempaa ja maagisempaa. Duncanin SSL-5 - setti on kuumotellut, mutta meneekö liian keskialuevoittoiseksi? Mistä irtoisi enemmän John Mayerin viboja, eli enemmänkin hieman scoopattua soundia? Ideoita? Kiitos!

Mitä tarkoitat Hybrid Stratolla? Onko siinä siis mahdollisuus käyttää esim. HSS-mikitystä? Tai mahdollisesti P90-mikkiä tallamikkinä? Vai mitä tuo Hybrid meinaa?

Mun mielestä Kloppmann Thomas Blug signature-seteistä jompi kumpi voisi olla passeli ja monikäyttöinen, etenkin jos haluat säilyttää SSS-mikityksen.

Toinen polku kuljettavaksi olisi esim. tallamikin vaihtaminen SD Lil 59:ksi tai vastaavaksi perinnehenkiseksi humbuckeriksi yksikelaisen koossa. HSS-mikitetty Strato on siitä hyvä, että sillä voi sujuvasti siirtyä humppakeikalta hevikeikalle, vieläpä täysin uskottavasti menettämättä katu-uskottavuutta.

Mulla oli pitkään käytössä yhdessä Stratocasterissa BKP Irish Tour -setti ja se oli oikein hyvä yhdistelmä perinteitä ja nykyaikaa reilumman ulostulon ansiosta. Siinä oli vielä tallamikin alle laitettu "baseplate" joka tukevoitti entisestään tallamikin soundia. Ei jäänyt liian ohueksi mutta ei ollut liikaa Straton tallamikistä poikkeava kuitenkaan.

BKP:lta löytyy myös Trilogy Suite joka vie Stratocasterin perussoundia huomattavasti enemmän kohti P90-mikkejä. Trilogy Suiten tallamikki ja esim. Irish Tourin keski- ja kaulamikki voisivat olla mielenkiintoinen yhdistelmä myös.

Mikkivalmistajiahan on aivan älyttömästi, joten valinnanvaraa on todella paljon, varsinkin jos ulkomailta tilaaminen on vaihtoehto. Todella moni väsää nykyään vintage-henkisiä, mutta on siellä seassa modernimpaakin osastoa. Täältä ääni siis Kloppmannille ja Bare Knucklelle. Ja jos oikein hurjaksi ryhdyt, niin laita Lace Sensorit. Esim. Lace Sensor Blue tai Purple toimii hyvin Straton tallassa juuri silloin kun halutaan tukevaa soundia, mutta ei kuitenkaan mitään täyttä humbucker-meininkiä.
moving in stereo
McLeach
24.06.2021 20:04:26
McNulty: Mitä tarkoitat Hybrid Stratolla? Onko siinä siis mahdollisuus käyttää esim. HSS-mikitystä? Tai mahdollisesti P90-mikkiä tallamikkinä? Vai mitä tuo Hybrid meinaa?

Mun mielestä Kloppmann Thomas Blug signature-seteistä jompi kumpi voisi olla passeli ja monikäyttöinen, etenkin jos haluat säilyttää SSS-mikityksen.

Toinen polku kuljettavaksi olisi esim. tallamikin vaihtaminen SD Lil 59:ksi tai vastaavaksi perinnehenkiseksi humbuckeriksi yksikelaisen koossa. HSS-mikitetty Strato on siitä hyvä, että sillä voi sujuvasti siirtyä humppakeikalta hevikeikalle, vieläpä täysin uskottavasti menettämättä katu-uskottavuutta.

Mulla oli pitkään käytössä yhdessä Stratocasterissa BKP Irish Tour -setti ja se oli oikein hyvä yhdistelmä perinteitä ja nykyaikaa reilumman ulostulon ansiosta. Siinä oli vielä tallamikin alle laitettu "baseplate" joka tukevoitti entisestään tallamikin soundia. Ei jäänyt liian ohueksi mutta ei ollut liikaa Straton tallamikistä poikkeava kuitenkaan.

BKP:lta löytyy myös Trilogy Suite joka vie Stratocasterin perussoundia huomattavasti enemmän kohti P90-mikkejä. Trilogy Suiten tallamikki ja esim. Irish Tourin keski- ja kaulamikki voisivat olla mielenkiintoinen yhdistelmä myös.

Mikkivalmistajiahan on aivan älyttömästi, joten valinnanvaraa on todella paljon, varsinkin jos ulkomailta tilaaminen on vaihtoehto. Todella moni väsää nykyään vintage-henkisiä, mutta on siellä seassa modernimpaakin osastoa. Täältä ääni siis Kloppmannille ja Bare Knucklelle. Ja jos oikein hurjaksi ryhdyt, niin laita Lace Sensorit. Esim. Lace Sensor Blue tai Purple toimii hyvin Straton tallassa juuri silloin kun halutaan tukevaa soundia, mutta ei kuitenkaan mitään täyttä humbucker-meininkiä.

Hybrid on siis vaan sen mallin nimi. Ei oikeestaan mitään muuta. Humppari tai p90-soundia mielellään ei kun ne jo löytyy. Olen enemmän sen kannalla, että kun tarvii toista soundia niin sitten vaihdetaan kitaraa. Marzi Nymania olen monesti ihaillut kun vetelee stratolla kaiken. Mitkä mahtaa olla miehen mikit? Myös noille SSL5lle kaipaisin kokemuksia.
McLeach
24.06.2021 20:05:36
jani72: Laita Aurora Guitarsille sähköpostissa toiveesi, niin saat luultavasti passelit mikit. Itse ostin teleen mikit ja olen ollut tyytyväinen. Yksikelaiset taisivat olla 60e/kpl ja kotimaista laatua. Nopea oli toimitus.

Täytyypä kysäistä kaitsulta. Kiitos tästä.
Ziggy Bubba
24.06.2021 21:47:18 (muokattu 24.06.2021 21:48:09)

Taidat kaivata sellaista "slightly overwound" -osastoa? Toi on itellekin se paras paikka noin keskimäärin. Ihan vintage on itelle liian bassoköyhä ja jotenkin ponneton, kun taas kun liikaa vedellään kierroksia sinkkuun tulee soundista tosiaan äkkiä keskialuepainotteinen.

Ei mulla mitään mallia ole heittää, mutta seuraan mielenkiinnolla mihin tämä etenee. Just kun hyvin samoja tarpeita itelläkin on yleensä. Onnea etsintään!
mopar
24.06.2021 23:07:40

Tallamikiksi duncanin jb junior. Sillä lähtee kaikki hard rokkiin asti. Kaulamikillä sit soittelet ne heleät mayerit....
I'm so broke I can't pay attention
Silvertown
25.06.2021 11:55:58
Down the road wherever
McLeach
25.06.2021 13:06:57
mopar: Tallamikiksi duncanin jb junior. Sillä lähtee kaikki hard rokkiin asti. Kaulamikillä sit soittelet ne heleät mayerit....

Eijei. Aina ollut niin surkeat mun straton tallamikit, että jäänyt soittamatta. Nyt pääpaino just sillä, että löytyis hyvän kuulonen ja käytännöllinen yksikelainen tallaan. JBtä löytyy jo täysikokoisena ja se on hyvin kaukana haetusta soundista.
McLeach
25.06.2021 13:07:45
Silvertown: Tällainen?

https://www.mk-guitar.com/shop/prod … p;osCsid=g72d44i807vlh1mplgq8o27lhp

Nyt menee jo liian hintavaksi. Lähempänä 200e olisi toiveissa.
McNulty
25.06.2021 13:28:22
McLeach: Hybrid on siis vaan sen mallin nimi. Ei oikeestaan mitään muuta. Humppari tai p90-soundia mielellään ei kun ne jo löytyy. Olen enemmän sen kannalla, että kun tarvii toista soundia niin sitten vaihdetaan kitaraa. Marzi Nymania olen monesti ihaillut kun vetelee stratolla kaiken. Mitkä mahtaa olla miehen mikit? Myös noille SSL5lle kaipaisin kokemuksia.

Mun käsityksen mukaan Marzi ei kauheasti "kamarunkkaa" kitaran mikeillä. Esim. siinä hänen SRV-Stratossaan taitaa olla ihan alkuperäiset Fenderin palikat kiinni.

Mä mietin että voisiko tuota soundia tukevoittaa jollain purnukalla? Esim. boost- tai OD-pedaali jolla voit leikata yläpäätä mutta buustata alarekisteriä. Toisin sanoen, siis jotain ihan muuta kuin perinteinen Tube Screamer, joka leikkaa alakertaa ja korostaa sitä middleä, joka todennäköisesti on se mikä sinuakin Straton perinnehenkisillä mikeillä "ärsyttää".

Samalla sillä boost/OD-purnukalla voi lisätä signaalin vahvistusta eli gainia... ja tämähän toimii hienosti myös silloin jos käytät vaikka toista säröpedaalia tai vahvistimen omaa säröä (gain stacking). Mutta ei tarvitse uhrata laadukasta puhdasta Stratocasterin soundia ja sointia kuumille mikeille vain sen "lisäpotkun" takia.

Ihan vain ajatusleikkinä siksi, että asioita voi lähestyä ja miettiä eri suunnista.

Mä ostin omaan Aria Pro II Super Stratoon jotkut Duncanin yksikelaiset... tai itseasiassa taitavat olla stacked tuplakelaiset häiriönpoiston takia. Kyseessä siis STK-S4m Classic Stack Plus ja STK-S7 Vintage Hot Stack Plus. Näistä ainakin tuota STK-S7 voin suositella. Kuumempi kuin moni orkkis, säilyttäen silti Stratocasterille tyypillisen soundin ja fiiliksen.

https://www.musamaailma.fi/fi/seymo … ck-plus-strat-white-kitaramikrofoni
moving in stereo
Mape
25.06.2021 18:29:33
En osaa tuohon John Mayeriin tai muille paikoille suositella, mutta laitoin omaan stratoon tallapaikalle SSL-5:n nimenomaan sen takia kun aiempi vintage-mikki oli niin ohut ja nasaali. Mielestäni tuo SSL-5 toimii loistavasti tuoden lisää ryhtiä soundiin ja kuulostaa silti vielä aika perinnehenkiseltä. Koko setistä en osaa sanoa, kun muilla paikoilla on muut mikit.
Got a six-string heartbeat
McLeach
25.06.2021 19:59:27
Mape: En osaa tuohon John Mayeriin tai muille paikoille suositella, mutta laitoin omaan stratoon tallapaikalle SSL-5:n nimenomaan sen takia kun aiempi vintage-mikki oli niin ohut ja nasaali. Mielestäni tuo SSL-5 toimii loistavasti tuoden lisää ryhtiä soundiin ja kuulostaa silti vielä aika perinnehenkiseltä. Koko setistä en osaa sanoa, kun muilla paikoilla on muut mikit.

Ja pystyy soittamaan ylhäältä cleanilla ilman, että korvat vuotaa verta tai tarvitsee tonea tiputtaa?
McLeach
25.06.2021 20:04:22
Lindy fralinin blues specialit vaikuttaisi specsien puolesta loistavilta. Parin tubevideon perusteella oli tosin hieman tasapaksut, kaikki asennot kuulosti tosi identtisiltä. Mutta pitäis tietty päästä omalla setupilla testaamaan.
McLeach
11.07.2021 09:11:18 (muokattu 11.07.2021 09:12:26)
Pitkän vertailun päätteeksi olen melkein päätynyt Kleinin Jazzy Catseihin. Mistähän helvetistä niitä saisi?
erty
11.07.2021 11:18:09
Mä hommaisin tohon tarpeeseen kans vaan SSL5:n tallamikiksi. Mulla oli joskus ns. Gilmour setti (CS Fat 50, CS69, SSL5) ja ne toimi tosi hyvin yhteen. SSL5 tuo just tukevuutta ja ryhtiä tallapositioon menemättä tukkoon. 2-väliasento toimii kans kivasti, Mayerit ei katoo mihinkään. Koko settiä en noita silti laittais vaan pitäisin kaula ja keskimikin perinteisinä. Sen saa tosi hyvin balanssiin perinteisten ykskelasten kanssa, mut ehkä tässä tapauksessa nostaisin kaula ja keskimikkiä jos ne tuntuu ohkasilta. Tylsä ja halpa vaihtoehto, mut joskus se vaan toimii!
McLeach
12.07.2021 11:20:40
erty: Mä hommaisin tohon tarpeeseen kans vaan SSL5:n tallamikiksi. Mulla oli joskus ns. Gilmour setti (CS Fat 50, CS69, SSL5) ja ne toimi tosi hyvin yhteen. SSL5 tuo just tukevuutta ja ryhtiä tallapositioon menemättä tukkoon. 2-väliasento toimii kans kivasti, Mayerit ei katoo mihinkään. Koko settiä en noita silti laittais vaan pitäisin kaula ja keskimikin perinteisinä. Sen saa tosi hyvin balanssiin perinteisten ykskelasten kanssa, mut ehkä tässä tapauksessa nostaisin kaula ja keskimikkiä jos ne tuntuu ohkasilta. Tylsä ja halpa vaihtoehto, mut joskus se vaan toimii!

Mikit on nostettuna aika äärimmilleen ja tottahan se on, että tallamikki tässä eniten kyykkää.
McLeach
20.07.2021 21:15:26
Tylsällä ratkaisulla mentiin. Eli kaula- ja keskimikki ylös sekä tallaan SSL-5. Mutta hienostihan tämä toimii. Talla-asentoon tuli dramaattisesti lisää alapäätä, yläpää rauhoittui ja soundi yleisesti lihosi. Myös tallamikille laitettiin samalla oma tone, joten mikin saa kovalle käytölle. Tämä tietty mutkistaa asioita kun aiemmin tosi hankalasta skebasta tuli ykköspyssy.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)