Aihe: Apple, mac osx ja iMuusikot toinen osa
1 2 3 4 559 60 61 62 63 64 65
Henri Henri Olavi
02.07.2021 13:21:17 (muokattu 02.07.2021 13:23:23)
Kyllähän se interface välissä vähentää sitä koneen omaa kuormaa. Kyllä mäkin joskus käytän vain Macin omaa äänipiiriä, jos nopeasti teen jonkun muutoksen miksaukseen tai tsekkaan jonkun jutun. Mut jos alkaa olemaan sitä kamaa plajon sessiossa, niin kuten sanoin, interface auttaa ottamaan kuormaa pois prossulta.
Je suis 190221
Biitzilla
02.07.2021 19:53:51 (muokattu 02.07.2021 19:54:14)
Hanuriin: Mutta jos kysyjällä on projektissa vain softainstrumentteja ja plugareita niin niistä audion tuottaminenhan tapahtuu joka tapauksessa reaaliaikaisesti macbookin omaa CPU:ta käyttäen. Sama juttu ymmärtääkseni koko miksauksenkin lennossa renderöinnissä.

Mikä mekanismi tässä tapauksessa ulkoista äänikorttia käyttäen pienentää latenssia?

Hyviä ideoita kaikilta!

Myös vähän samoja mietteitä. En ole mitään audio interfacea hommannut, koska mielestäni mac prosessoi syftasyniä, effektejä ja audio raitoja ihan itse. Ei joku usb-c liitetty audio interface tässä varmaan auta?

Mutta on mystistä miten surkeasti mun kokoonpano toimii. Olisiko joku apu audio interfacesta silti?

Mun pitää kyllä varmistaa nyt miten mun usb-c telekka toimii. Aiheuttaako se jotain hitautta keyboardin ja macin välillä...... kytken original mac usb -> usb-c konvereteriin ja testaan. Palaan tänne vaikuttaako se jotain!
Krice
03.07.2021 07:54:37

Hanuriin: niin niistä audion tuottaminenhan tapahtuu joka tapauksessa reaaliaikaisesti macbookin omaa CPU:ta käyttäen.

Tuo riippuu vähän toteutuksesta. Jos sisäinen äänipiiri käyttää myös cpu:ta niin tuleehan siihen lisää latenssia sitä kautta. Samoin ehkä sisäiset äänipiirit on sellaisia, että ne on suunniteltu lähinnä äänen toistamiseen eli niissä ei ole ajateltu kovin paljon äänittämiseen liittyviä kuormia. Lisäksi joku kohtalaisen hyvä inteface on varmasti parempi jo äänen laadun suhteen.
Migizzz
11.07.2021 08:56:05
Biitzilla: MacBook Pro 16 i9 ja FL studiolla tosi helposti hirveä viive koskettimien ja äänen välillä.

Jos FL studiossa on vain muutama softa instrumentti ja efekti, niin soittaminen on vielä luonnollista. Kun biisiä kasaa tulee aina lisää instrumentteja ja efekteja ja jossain vaiheessa soittaminen tulee luonnottomaksi, kun viive kasvaa.

Koskettimina Roland FA-06. Tuntui joskus että pelkällä midikiipparilla olisi ollut parempi reagointi painalluksiin, kun kokeilin. Audio settingsista buffer lenghtin asettaminen pieneksi auttaa, mutta samalla sitten koko biisiiä soitteassa ääni alkaa helposti risahdalla ja mennä robotiksi.

Aikaisemmin Thinkpadilla ja Cubasella ei mitään ongelmia toki kokoonpano oli vähän eri, kun Rolandista tuli paljon MIDI-instrumentteja, jotka toki reagoi nopeasti ja eivät kuluta softainsturumentteina prossun tehoa.

Kuulostaa ihan normaalilta. Prosessoritehosta tuo on pitkälti kiinni, tosiaan mitä enemmän softasynaa yms niin jossain vaiheessa sitä bufferia vaan tarvitsee lisää. Audio interface voi auttaa tuohon hieman, mutta tosiaan ei poista prossulta kuormia joten ei se ongelmaa ratkaise.

Mitä softasynia käytössä? Esim Diva tyyppiset monsterit syövät äkkiä kaistan loppuun. Myös ihan perus Sylenthin unison patcheilla saan oman 2013 macbookin kyykkyyn.

Bouncaa raitoja audioksi, laita macroista "Disable inactive plugins" tjsp päälle tai kevennä efektien käyttöä.
Henri Henri Olavi
14.07.2021 13:28:14
Voiko olla että FL on vain pirun huonosti optimoitu Macille? Mä en ole koskaan käyttänyt sitä, joten en tiedä.
Je suis 190221
SilttiSavi
14.07.2021 15:10:50
Voi hyvinkin olla. Itse pyörittelen noita Ableton Liven kautta, joka on kyllä laatusoftaa. Ja itse käytän plugareita AU:na, jos käyttää VST3:na niin voisiko vaikuttaa asiaan?
Henri Henri Olavi
14.07.2021 15:16:20 (muokattu 14.07.2021 15:16:50)
Itsekin käytän Abletonia enimmäkseen. Ja Pro Toolsia. Abletonia olen käyttänyt vuodesta 2006 ja Toolsia vuodesta 2008. Abletonissa itsellänikin käytössä AU n. 90%.
Je suis 190221
Biitzilla
17.07.2021 12:26:29
SilttiSavi: Kyllä minun 7 vuotta vanhalla 2 ytimisellä i5 Macbook Pro:lla pyörittää hyvinkin 8 softasynaa yhtäaikaa ilman latenssiongelmia. Samaan aikaan voi olla vaikka 3 raitaa Omnisphere 2, pari raitaa Dune 2, Ivory Piano ja muutamia muita softasynia. Tuollainen omistamasi MBP 16 on sellainen tehohirmu, että ei prossutehosta ihan heti voi olla kiinni. Joku siellä on pielessä.

Mulla on yleensä ainakin FL studion flex, Omnisphere, Arturia analoglab, Spitfire Labs käytössä.

Nyt on noin 30 instrumenttia käytössä ja hyvin toimii.

Mutta joku tossa menee pieleen jossain vaiheessa, kun lisää efektejä:

FL Studion oma Patcher efekti systeemi tuntuu vievän joskus hurjasti tehoja.

Smart disable on päällä.

Usein systeemin hidastuminen tuntuu liittyvän myös siihen, että äänitän jotain ja laitan ääniraidalle efektejä. Jos resetoin ääniraidat kokonaan pois, niin tuntuu ettei FL studio enää palaudu silti aikaisempaan. Jotain jää "muistiin" ja hitaus jatkuu.

Alan kallistumaan siihen, että kun nauhoittaa ääntä, niin jotain kummaa tapahtuu.

Tai sitten joku yksittäinen efekti aiheuttaa hidastumisen. Pitää seurata tarkasti asiaa, kun lisään efektejä jos voi sillä tavalla löytää syyllisen.
Biitzilla
17.07.2021 12:27:21
SilttiSavi: Voi hyvinkin olla. Itse pyörittelen noita Ableton Liven kautta, joka on kyllä laatusoftaa. Ja itse käytän plugareita AU:na, jos käyttää VST3:na niin voisiko vaikuttaa asiaan?

Käytän aina VST3 jos on saatavilla. Joskus AU:na joku efekti.
SilttiSavi
28.07.2021 23:35:34
Biitzilla: Käytän aina VST3 jos on saatavilla. Joskus AU:na joku efekti.

Miksi käytät VST3 jos saatavilla? Onko se yleisesti parempi, kuin AU? Itse olen ajatellut, että AU olisi omppukoneessa se parempi/varmempi valinta, mutta tämä ajatukseni ei perustukaan tietoon, vaan puuhtaasti oletukseen.
Biitzilla
21.08.2021 18:37:38
SilttiSavi: Miksi käytät VST3 jos saatavilla? Onko se yleisesti parempi, kuin AU? Itse olen ajatellut, että AU olisi omppukoneessa se parempi/varmempi valinta, mutta tämä ajatukseni ei perustukaan tietoon, vaan puuhtaasti oletukseen.

Mä olen olettanut että VST3 olisi hyvä... ei ole edes käynyt mielessä AU. Pitääpä testata!
lukethesis
31.08.2021 11:31:05 (muokattu 31.08.2021 11:35:15)
Migizzz: Audio interface voi auttaa tuohon hieman, mutta tosiaan ei poista prossulta kuormia joten ei se ongelmaa ratkaise.

Audio Interface on enemmän pullonkaula PC-puolella, ajurisähellyksen vuoksi. Kaikki Macit käyttävät Core Audiota niin interfacella ei oikein ole vaikutusta suorituskykyyn. UAD:n kamppeetkin vaikuttavat ymmärtääkseni niiden omiin plugareihin vain.

Macissä huono suorituskyky kulminoituu prossutehoon (+ buffer / latency), muistin määrästä sample-tavaralla sekä kovalevyn nopeudesta (pyörivä vs SSD/flash).

Lisäksi näytönohjain tulee pullonkaulaksi ulkoisiin näyttöihin yhdistettynä etenkin Macbook Pro:ssa. Nykyisin niissä on oletuksena ihan ok:ta kaiketi, mutta aiemmin piti mennä oletuksena (jollei $$$) jollain rimpulalla mikä aiheutti kuormitusta audiokäytössäkin.

On toki myös softia ja plugareita, joista toiset toimivat paremmin kuin toiset. Rolandin Cloudin plugarit ovat kaiken kaikkiaan aika huonosti koodattuja. Samoin uusin Ableton (11) toimii mun kokemuksen mukaan huonommin toistaiseksi kuin aiemmat.
Henri Henri Olavi
31.08.2021 12:33:43
lukethesis:

Macissä huono suorituskyky kulminoituu prossutehoon (+ buffer / latency), muistin määrästä sample-tavaralla sekä kovalevyn nopeudesta (pyörivä vs SSD/flash).

Lisäksi näytönohjain tulee pullonkaulaksi ulkoisiin näyttöihin yhdistettynä etenkin Macbook Pro:ssa. Nykyisin niissä on oletuksena ihan ok:ta kaiketi, mutta aiemmin piti mennä oletuksena (jollei $$$) jollain rimpulalla mikä aiheutti kuormitusta audiokäytössäkin.

Et ole tainnut top-of-the-line Macejä käyttänyt 2010-luvun jälkeen.
Je suis 190221
lukethesis
31.08.2021 13:21:09
Kyllä mulla on v. 2020 16" kone. Sanoinkin että nykyään OK, aiemmin toi oli ongelma. On se sitä vähän edelleen vaativampaa graffailua vaativissa (esim. AE) hommissa.
Henri Henri Olavi
31.08.2021 15:16:48 (muokattu 31.08.2021 16:39:29)
lukethesis: Kyllä mulla on v. 2020 16" kone. Sanoinkin että nykyään OK, aiemmin toi oli ongelma. On se sitä vähän edelleen vaativampaa graffailua vaativissa (esim. AE) hommissa.

Joo kuvankäsittely- ja videohommat erikseen. Äänihommissa Mac on parasta mitä on.

E: Monissa videoeditointipuuhissa nykyinen M1-arkkitehtuuri hakkaa lähes kaikki aiemmat Macit, jopa ne joissa on dedikoitu GPU. Se pystyy lähes samaan kuin uusimman MacPron W6900X, joka maksaa 6k€. Siis perushommissa, joissa ei ole kovin montaa videoraitaa ja monikamerajuttuja. Raskaammassa väännössä ja pidemmän aikaa rasitettuna ei toki pärjää. Itse odotan kohtaa julkaistavaa M1X-MBP:ta. Myyn tämän nykyisen erittäin pätevän ja aikanaan kalleimman 2018 MBP:n pois ja ostan tilalle M1X-koneen. Siinä on vaan se huono puoli, että sinunkin mainitsemasi Ableton ei ole vielä täysin optimoitu tuolle M1-prossulle. Ableton on kuitenkin mun pääasiallinen työkalu.
Je suis 190221
Biitzilla
21.09.2021 16:34:48
lukethesis: Kyllä mulla on v. 2020 16" kone. Sanoinkin että nykyään OK, aiemmin toi oli ongelma. On se sitä vähän edelleen vaativampaa graffailua vaativissa (esim. AE) hommissa.

Vaihdoin MacBook Pro 16 intel 9 MacBook Pro M1 koneeseen.

Ei pidä yhtään ääntä kun ei ole tuuletinta. Samalla latenssiongelmat poistuivat. Kiva pimputella, kun reagoi kuin rautasyntetisaattori.
Henri Henri Olavi
21.09.2021 16:38:24 (muokattu 21.09.2021 16:40:10)
Biitzilla: Vaihdoin MacBook Pro 16 intel 9 MacBook Pro M1 koneeseen.

Ei pidä yhtään ääntä kun ei ole tuuletinta. Samalla latenssiongelmat poistuivat. Kiva pimputella, kun reagoi kuin rautasyntetisaattori.

Kyllä M1 MBP:ssa on tuuletin. Se vaan ei lähde laukalle niin helposti kuin intel-koneissa, koska M1 on niin käisttämättömän virtapihi laitos. M1 Airissa ei ole tuuletinta.
Je suis 190221
Biitzilla
26.09.2021 19:26:55 (muokattu 26.09.2021 19:29:36)
Henri Henri Olavi: Kyllä M1 MBP:ssa on tuuletin. Se vaan ei lähde laukalle niin helposti kuin intel-koneissa, koska M1 on niin käisttämättömän virtapihi laitos. M1 Airissa ei ole tuuletinta.

Ok. Mutta onneksi tämä ei ole koskaan vielä silti pitänyt mitään ääntä! Joko tuuletin on hyvin hiljainen tai sitten vaaditaan paljon enemmän kuormaa prossulle, jotta se heräisi.

Samalla kuormituksella MB pro 16 intel 9 on kuin tukankuivaaja tai lehtipuhallin. Turbo boost switcherilla sai pahimmat pois, mutta välillä sekään ei riittänyt ja meteli alkoi.
Twinkle
06.10.2021 11:57:23 (muokattu 06.10.2021 11:58:30)
Minkälaista kötöstystä kannattaa käyttää automaattisiin TimeMachine -backuppeihin? Minulla on siis tällä hetkellä hubi ja irrallinen ulkoinen kovalevy jonka ajattelin dedikoida tohon. Mahdollisuuksia on siis laittaa ulkoinen kovalevy suoraan kiinni hubiin ja hubi on dockin kautta kiinni yhdessä portissa. Tästä herää kysymyksiä:
- minkälaisia huolia se aiheuttaa jos esimerkiksi läppärin aikoo napata mukaan kun laitteita ei unmountata oikein?
- En haluaisi kovalevyjen surisevan koko aikaa, osaako laite laittaa ulkoiset kovalevyt nukkumaan ja herättää siksi aikaa kun backuppi pitää tehdä?
- TimeMachinen ajastaminen ei ilmeisesti käy ihan natiivisti vaan siihen tarvitaan joku ulkopuolinen softa tai konffia pitää editoida itse?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)