Aihe: Hyvä aikaväli vaihtaa kielet ennen keikkaa?
1
iec
28.06.2021 09:29:51

Minuakin kiinnostaisi tietää miten muilla tämän asian suhteen. Oman kokemukseni perusteella viikko on ainakin turvallinen klassisella kitaralla, mutta että onko se vähän liioittelua jo. Itse en tällä hetkellä soittele kovin paljoa klassisella kitaralla (enkä ole mikään pro), mutta muistikuvan mukaan saattaa ottaa kyllä sen 3-4 päivää että asettuu, edellyttäen että kitaralla soittaa aktiivisesti vähintään 30min päivässä.

Kaksi ärsyttävintä asiaa kesken esiintymisen kielisoittimilla on jos kieli katkeaa ja se että soitin ei pysy vireessä. (Oletetaan nyt että klasarikonsertissa ei heitetä tomaateilla/kananmunilla tai pulloilla päin artistia ;) )
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Gary Enfield
28.06.2021 13:25:49
iec: Minuakin kiinnostaisi tietää miten muilla tämän asian suhteen. Oman kokemukseni perusteella viikko on ainakin turvallinen klassisella kitaralla, mutta että onko se vähän liioittelua jo. Itse en tällä hetkellä soittele kovin paljoa klassisella kitaralla (enkä ole mikään pro), mutta muistikuvan mukaan saattaa ottaa kyllä sen 3-4 päivää että asettuu, edellyttäen että kitaralla soittaa aktiivisesti vähintään 30min päivässä.

Kaksi ärsyttävintä asiaa kesken esiintymisen kielisoittimilla on jos kieli katkeaa ja se että soitin ei pysy vireessä. (Oletetaan nyt että klasarikonsertissa ei heitetä tomaateilla/kananmunilla tai pulloilla päin artistia ;) )

Ei ku kuohuviiniä ja mansikoita.
Rokkipeikko
03.07.2021 14:10:02

iec:Oman kokemukseni perusteella viikko on ainakin turvallinen klassisella kitaralla, mutta että onko se vähän liioittelua jo. )

Oman empiirisen kokemukseni mukaan tuo viikko kuulostaa ihan järkeenkäyvältä arviolta. Ensimmäinen opetus oli ensimmäiseltä kitaran soiton opettajaltani, joka oli kokenut ja pätevä niiltä ajoilta, kun olin ihan soittoharrastuksen alussa 13-14 -vuotiaana ja ensimmäinen oppitunti kielten vaihdossa itsenäisesti, niin tämä antoi vihjeeksi parisen viikkoa, mutta oman kokemukseni mukaan tuo viikko voisi olla lähempänä, tosin niinkuni totesit, vaikuttaa paljonko päivisin käyttää aikaa säännollisesti harjoitteluun, niin aikahan lyhenee, mitä enemmän sitten soittaa ja virittelee.

Varmaan vaikuttaa tuohon aikaan myos kielisetti, osa kielistä säilyttää vireen paremmin, kuin toiset, olen nyt pari viimeistä settiä käyttänyt Hannabach Black Label Hard Tension,mutta viimeksi kun ostin uuden setin Soitin Laineelta, oli pakko tyytyä Medium Tensioniin, kun nuo hyväksi havaitut oli myymälän hyllystä varastosta lopussa.

Itse vaihdan aina koko kielisetin kerralla, vaikka useimmiten käy niin, että neloskieli E:n ja F-sävelen eli kolmos-nelos position väli kuluu ensimmäisenä, kun klassisessa musiikissa E-sävel neloskieleltä aika kovassa käytossa, eikä neloskieli ole paksuudeltaan mitenkään erityinen.
Jere Sumell https:://umpihanki.tuntikirjuri.net jere.sumell@iki.fi 044-3639289. P.S. Tsekatkaa Youtubesta ja Spotifystä vaikka Roots-Swamp -soundiani!
Rokkipeikko
03.07.2021 14:13:08

Gary Enfield: Ei ku kuohuviiniä ja mansikoita.

Minun yleisoni kesäkuun alussa tarjosi minulle raparperipiirakkaa, mansikkamehua ja jos olisin jäänyt odottamaan soiton päätytyttyä, niin olisi ollut vielä grillimakkaraa tarjolla. Kontaktini pisti vielä bussipysäkille kotiin lähtiessäni paavo Nurmi Games -näytekassin mukaan, jossa oli korona-kasvomaskeja, jotain vitamiineja, purkkaa, ja pyykinpesuainetta. Oli sekin nyt ihan tarpeellista hyodykettä, paitsi en käytä vitamiineja.
Jere Sumell https:://umpihanki.tuntikirjuri.net jere.sumell@iki.fi 044-3639289. P.S. Tsekatkaa Youtubesta ja Spotifystä vaikka Roots-Swamp -soundiani!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)