Aihe: Mitä kieliä käytät kitarassasi?
1 2 3 4 574 75 76 77 78
Gary Enfield
19.06.2021 23:08:32
Rotosound kieliä.
pappasfin
20.06.2021 09:32:09
o0o: ..... Eihän tätä kukaan usko, tiedän :D .....

Satusetä ;D

Ei vaiskaan, jokainen soittaa tasan sillä setilla ja vireellä jne. kun ite tykkää ja eihän paksumpi setti tarkoita aina, että joutuisi painamaan jne. käyttämään enempi voimia ja tästä itsellä esimerkkinä vaikkapa se, että vaihtaa kitaraan paksumman setin ja samalla muuttaa vireen vaikkapa E:sta Eb tai D vireeseen esim. Ibanezin AS200 tällä hetkellä 10 setti ja vire Eb ja toimii kuin junan vessa (enkä puhu nyt mun soitosta :D )
PappaSFin
aikku74
21.06.2021 00:08:28
Squier stratossa on Ernie Ball super slinkyt ja Gibson Les Paul traditional 2018 kitarassa tais olla Ernie Ball regular slinkyt
Laulava Kylätohtori
09.02.2022 18:45:13
Vaihdoin eilen mikit kitaraan ja kielet myös, perus D'addarion 10-setti. Kokeilin kitaraa, ruuvailin mikkejä edestakaisin ja totesin, että mikit olivat pettymys. Myöhemmin soittelin kitaraa akustisesti ilman vahvaria ja se kuulosti silloinkin huonommalta kuin ennen vaihto-operaatiota (oikeasti) vanhoilla kielillä. Siis varman tiedätte tunteen, kun soittaa kitaraa vahvarilla tai ilman ja osaa odottaa sitä tuttua soundia. Mutta nyt se oli siis selkeästi erilainen, eikä uusien kielien takia, vaan ihan yleisesti mitäänsanomattomampi ja "lattanampi". Vanhat olivat varmaan NYXL:t.

Voiko seteissä olla tuollaisia eroja? En ole tuollaisia eroja huomannut edes silloin, kun olen niitä erikseen kuunnellut ja psykoakustiikan vaikutuksen alaisena. En edes ajatellut, että se tulisi kielistä, vaan syytin heti mikkejä. Vasta akustisen soundin myötä aloin miettiä kieliä. Vaikkei mikki akustista soundia suoraan poimikaan. Ja mikkejä ruuvasin kyllä edestakaisin reilusti, joten ei pitäisi siitäkään tulla.

Hassu tapaus vaan, ei ole ihan tällaista käynyt koskaan. Käytännössä uudet kielet reilusti vanhojen tilalle ovat vieneet soundia aina parempaan suuntaan.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Guitarfreak
09.02.2022 18:47:39
Vanhoja kieliä :D pitäs varmaan vaihtaa useammin ku kerran vuodessa
Käärinliinoissa ei ole taskuja ja kaurapuurollakin elää ihan hyvin. :D - Steelduck
Guitarfreak
09.02.2022 18:47:57
Guitarfreak: Vanhoja kieliä :D pitäs varmaan vaihtaa useammin ku kerran vuodessa

Kielet. Ei kalsarit
Käärinliinoissa ei ole taskuja ja kaurapuurollakin elää ihan hyvin. :D - Steelduck
Jester44
09.02.2022 19:25:12 (muokattu 09.02.2022 19:25:22)
Guitarfreak: Kielet. Ei kalsarit

Oot varmaan sinkku? =)
McNulty
09.02.2022 22:28:05
Laulava Kylätohtori: Voiko seteissä olla tuollaisia eroja? En ole tuollaisia eroja huomannut edes silloin, kun olen niitä erikseen kuunnellut ja psykoakustiikan vaikutuksen alaisena. En edes ajatellut, että se tulisi kielistä, vaan syytin heti mikkejä. Vasta akustisen soundin myötä aloin miettiä kieliä. Vaikkei mikki akustista soundia suoraan poimikaan. Ja mikkejä ruuvasin kyllä edestakaisin reilusti, joten ei pitäisi siitäkään tulla.

Kyllä niissä voi olla, mutta hyvin harvoin varsinkaan D'Addariolla jossa tuotanto sen verran tarkkaan valvottu koneineen ja lasermittauksineen. Käytännössä koko erä pitäisi olla "sutta". Onhan sekin tietysti mahdollista.

Tietysti jos mikit ovat kovasti erilaiset mitä vanhat, niin niiden aiheuttama magneettikentän "veto" voi aiheuttaa epävireisyyttä ja jopa häiritä kielen värähtelyä. Varsinkin jos mikeissä on hyvin voimakkaat magneetit ja mikit ovat lähellä kieliä. Tuo tapahtuu myös silloin kun soitinta soitetaan akustisesti.

Joitain kuolleita settejä sekä yksittäisiä kieliä on tullut vastaan vuosien saatossa. DR:stä luovuin aikoinaan kokonaan. GHS:llä ollut joitain susisettejä. Usein se on jokin yksittäinen kieli mikä ei vaan toimi. Saattaa olla kuollut soundi, ei saa vireeseen (intonaatio) tms. Hyvin harvoin koko setti.

D'Addariolta mulla oli pari vuotta takaperin NYXL-settien kanssa sellainen ongelma, että ensimmäisestä 10-52 setistä meni A-kieli poikki jo virittäessä. Otin toisesta setistä A-kielen ja homma futas täysiä. Tästä vajaasta 10-52 setistä meni sitten D-kieli poikki ihan samalla tavalla kuin toisen setin A-kielestä. Sieltä pallopään puolelta, juuri siitä kohdasta missä punoslanka kohtaa sen "pallopään lukituksen". Laitoin viestiä D'Addariolle ja sieltä pyydettiin settien tunnistenumerot ja postiosoite. Pari viikkoa myöhemmin postilaatikossa odotteli kovapahvinen kirjekuori New Yorkista. D'Addario oli lähettänyt mulle kaksi uutta NYXL 10-52 settiä ja pahoitteluviestin. Sen jälkeen ei ole ollut ongelmia D'Addarionkaan kanssa.

Tuolloin kun tuo D'Addario-keissi oli päällä, mä otin Uraltonelta 4 settiä Curt Mangania testiin. 10-46 setit toimivat ihan ok, mutta huomasin että niissä oli balanssieroja keskenään. Toinen 10-46 setti meni D'Addarion 10-46 setin säädöillä. Toinen ei ja soitinta joutui ruuvaamaan enemmän (kaularautaa ja tallaa). Sen sijaan molemmat paksummat setit (olivatkohan 11-54) olivat paksuimman E-kielen osalta ongelmallisia. Ne eivät soineet kunnolla ja toisessa oli todella häiritsevä sivuääni. Kävi ilmi että punoslanka on irti ydinlangasta, eli kieli oli jo tehtaalta lähtiessään virheellinen. Olkoonkin kuinka kiva pieni nyrkkipaja aavikolla, niin enää ei tarvitse Curt Mangania hankkia. D'Addariolla mennään edelleen ja juuri ostin 10-46 ja 10-52 settejä isot pakkaukset. Pärjää taas pitkään.
moving in stereo
Guitarfreak
09.02.2022 22:49:13
Jester44: Oot varmaan sinkku? =)

Kaukana sen toisella puolen..
Kenkuru
09.02.2022 23:28:25
Mä olen käyttänyt Ernie Balleja jo vuosia. Tossa taannoin ostin kokeeksi Dunlopin 52-11 ja ei niissä muuta vikaa ollut kuin sormet oli parin viikon ajan soiton jälkeen aina mustat, ihan kuin olisi jarrureppaa autoon tehnyt.
abassimo
09.02.2022 23:53:04
D'Addario Bronzet ollu kiinni vissiin aina.
Suddenly diu diu
Rämppy
10.02.2022 10:04:37
Mä soitin varmaan 20 vuotta 11-48/49 -setillä. Viime kesänä alkoi otelautakäden etusormi kiukuttelemaan nivelen kohdalta. Etenkin venytykset ja barreotteet tuottivat tuskaa. Kättä kuvattiin ja tutkittiin eikä esim. nivelrikkoa löytytynyt. Lääkäri määräsi tulehduskipulääkettä, muutaman viikon soittotaukoa sekä suositteli vaihtamaan kitaraan ohuet kielet ja ryhtymään soittamaan heviä :D
Olin hieman aiemmin hankkinut '51 Nocasterin, jossa on todella jytky kaula. Sitä pohdittiin olisiko sormi suuttunut siitä, vaikka mikään raskassoittoinen kitara tuo ei ole. Hevikitaristiksi en ruvennut, mutta kuukauden totaalisen soittotauon jälkeen vaihdoin pariin kitaraan 009-042 -setin ja soittelin niillä noin kuukauden ja pari keikkaakin. Soundi muuttui yllättävän vähän verrattuna 011-settiin ja soitto sujui ilman tuskanparahduksia. Kuitenkin tuntuma oli mun makuun liian löysä, joten sormen kuntouduttua vaihdoin 010-046 -settiin. Lopulta olen siirtynyt käyttämään tuota settiä lähes kaikissa sähkiksissä. Merkkinä on viime vuosina ollut Elixir Nanoweb. Tykkään tatsista ja soundista. Ja siitä että soundi pysyy hyvänä pitkään. Jossain vaiheessa pinnoite alkaa hapsuuntua plektran iskujen kohdalta, mutta sillä ei ole juurikaan vaikutusta soundiin tai vireeseen.
In Finland we have this thing called "diu diu".
Alfons Åberg
10.02.2022 10:30:23 (muokattu 10.02.2022 10:33:24)
Ollut GHS:n ohuempi 10-48 David Gilmour -setti jo hyvän aikaa kiinni, kun en muista edes kuukausien tarkkudella vaihtopäivää, ilmeisen hyvä korroosionkesto. Thomastikin hiottuja ajattelin seuraavaksi.
tämä ei olekaan paska housuille
pappasfin
10.02.2022 12:17:46
Rämppy: Mä soitin varmaan 20 vuotta 11-48/49 -setillä. Viime kesänä alkoi otelautakäden etusormi kiukuttelemaan nivelen kohdalta. Etenkin venytykset ja barreotteet tuottivat tuskaa. Kättä kuvattiin ja tutkittiin eikä esim. nivelrikkoa löytytynyt. Lääkäri määräsi tulehduskipulääkettä, muutaman viikon soittotaukoa sekä suositteli vaihtamaan kitaraan ohuet kielet ja ryhtymään soittamaan heviä :D
Olin hieman aiemmin hankkinut '51 Nocasterin, jossa on todella jytky kaula. Sitä pohdittiin olisiko sormi suuttunut siitä, vaikka mikään raskassoittoinen kitara tuo ei ole. Hevikitaristiksi en ruvennut, mutta kuukauden totaalisen soittotauon jälkeen vaihdoin pariin kitaraan 009-042 -setin ja soittelin niillä noin kuukauden ja pari keikkaakin. Soundi muuttui yllättävän vähän verrattuna 011-settiin ja soitto sujui ilman tuskanparahduksia. Kuitenkin tuntuma oli mun makuun liian löysä, joten sormen kuntouduttua vaihdoin 010-046 -settiin. Lopulta olen siirtynyt käyttämään tuota settiä lähes kaikissa sähkiksissä. Merkkinä on viime vuosina ollut Elixir Nanoweb. Tykkään tatsista ja soundista. Ja siitä että soundi pysyy hyvänä pitkään. Jossain vaiheessa pinnoite alkaa hapsuuntua plektran iskujen kohdalta, mutta sillä ei ole juurikaan vaikutusta soundiin tai vireeseen.

Oletko kokeillut Elixirin Optiweb sarjaa, itse käytin tuota Nanowebia ja tykkäsin mutta sittemmin olen siirtynyt käyttämään Optiweb sarjaa, jossa tuntuma on "normaalin" kielen tuntuinen. Noi pinnoitetaan hieman eri tavalla.

Jos tykkäät ei pinnoitetun kielen tuntumasta niin noi Optiweb sarjan kielet ovat tuntumaltaan samanlaiset, kuitenkin ovat pinnoitetut ja kestävät.
PappaSFin
Rämppy
10.02.2022 15:33:32
pappasfin: Oletko kokeillut Elixirin Optiweb sarjaa, itse käytin tuota Nanowebia ja tykkäsin mutta sittemmin olen siirtynyt käyttämään Optiweb sarjaa, jossa tuntuma on "normaalin" kielen tuntuinen. Noi pinnoitetaan hieman eri tavalla.

Jos tykkäät ei pinnoitetun kielen tuntumasta niin noi Optiweb sarjan kielet ovat tuntumaltaan samanlaiset, kuitenkin ovat pinnoitetut ja kestävät.

Juu olen kokeillut Optiwebejä. Hyvät nekin on, ei mitään hirmuista eroa Nanowebeihin. Mua kuitenkin miellyttää hieman luistavampi tuntuma, mikä Nanowebeissä on.
In Finland we have this thing called "diu diu".
Harikamboji
11.02.2022 14:34:33 (muokattu 11.02.2022 14:35:46)

Fenderin 008-046 Yngwiesetillä soittelen Eb vireessä. En ole koskaan tykännyt paksuilla kielillä (tai pikemminkin jäykällä tatsilla) soittamisesta, ja esimerkiksi kymppisetti E vireessä on itselle jo aivan infernaalisen jäykkä soittamisen näkökulmasta. Pidän kitarassa semmoisesta vaivattomasta synamaisesta tatsista jolla soittaminen tuntuu lähinnä siltä kuin naputtelisi kevyesti sormilla pöytää.
"Shred, Ergo Sum"
Alfons Åberg
11.02.2022 14:47:31
Harikamboji: Fenderin 008-046 Yngwiesetillä soittelen Eb vireessä. En ole koskaan tykännyt paksuilla kielillä (tai pikemminkin jäykällä tatsilla) soittamisesta, ja esimerkiksi kymppisetti E vireessä on itselle jo aivan infernaalisen jäykkä soittamisen näkökulmasta. Pidän kitarassa semmoisesta vaivattomasta synamaisesta tatsista jolla soittaminen tuntuu lähinnä siltä kuin naputtelisi kevyesti sormilla pöytää.

Sitähän lienee täällä ennenkin pohdittu, laittavatko ihmiset niitä 12-54 settejä normivireeseen siksi että niillä soittaminen on vaikeaa? Vaikea ei tässä kirjaimellisessa merkityksessä.
McNulty
11.02.2022 14:58:06
Presidentti: Sitähän lienee täällä ennenkin pohdittu, laittavatko ihmiset niitä 12-54 settejä normivireeseen siksi että niillä soittaminen on vaikeaa? Vaikea ei tässä kirjaimellisessa merkityksessä.

Mä itse pikkaan sen verran voimakkaasti, että yksinkertaisesti kaikki 10-46 settiä ohuemmat soivat tovin epävireisesti jos soitan ns. normaalisti.

Omaa pikkaustatsia keventämällä toki ohuempikin kielisetti toimii, mutta soittaminen ei tunnu luonnolliselta... enemmänkin sellaiselta hiplailulta.
moving in stereo
Alfons Åberg
11.02.2022 15:10:37 (muokattu 11.02.2022 15:10:59)
McNulty: Mä itse pikkaan sen verran voimakkaasti, että yksinkertaisesti kaikki 10-46 settiä ohuemmat soivat tovin epävireisesti jos soitan ns. normaalisti.

Omaa pikkaustatsia keventämällä toki ohuempikin kielisetti toimii, mutta soittaminen ei tunnu luonnolliselta... enemmänkin sellaiselta hiplailulta.

Joo, on mulla itselläkin ollut onttokoppaisessa puoliakkarissa 12-50 ja 13-52 settiä. Kympit tuntuivat jo hiplaamiselta, jos mitenkään akustista ääntä hyödynsi ja toisaalta paksuthan saa lähemmäs otelautaa ilman räminöitä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)