![]() 17.10.2020 14:12:18 | |
---|---|
Kasasin hupisetupiksi 4x12, 1x12 ja Atomic CLR. Särösoundit 4x12:sta, heleämmät 1x12 ja kaiut CLR:stä. Joo, en roudaisi tätä helvetinkioskia kyllä mihinkään koskaan mutta hauska hassutella. On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash | |
![]() 20.10.2020 14:06:28 | |
askomiko: Kasasin hupisetupiksi 4x12, 1x12 ja Atomic CLR. Särösoundit 4x12:sta, heleämmät 1x12 ja kaiut CLR:stä. Joo, en roudaisi tätä helvetinkioskia kyllä mihinkään koskaan mutta hauska hassutella. Mikä sulla on päätteenä noille kitarakaapeille? | |
![]() 20.10.2020 16:02:06 | |
QSC:n joku vanha PA-pääte. Painaa puoli tonnia ja tehoa on ripaus liikaa, mutta parempi niin kuin liian vähän. On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash | |
![]() 13.03.2021 19:21:07 (muokattu 13.03.2021 19:21:56) | |
Nyt tulee nosto, mutta haluan kiittää teitä tähän ja muihin Fractal-ketjuihin kirjoittaneita ja kokemuksianne jakaneita tarkkakorvaisia jäseniä! Ketjujen innoittamana rohkaisin nimittäin mieleni ja hankin tämän kyseisen laitteen. Suurimpina valintakriteereinä olivat kehutut soundit, monipuolisuus ja näin hieman tossun alla eläjänä ihan rehdisti tila - halfstackille ei vaan meikällä riitä asumuksessa tilaa, vaikka olisikin sellaista halajanut. Meille kaveri saapui torstai-iltana ja eipä tässä oikeastaan sen jälkeen ole juuri raaskinut kitaraa kädestään laskea, kun laitteen soundit ovat niin hyvät että jatkuvasti tekee mieli "ihan vähän vaan lisää rällätä". Se on soittajalle ihana tunne, ja uskon että kaikki sen täälläkin itsessään tunnistavat hunajaisten soundien ääreen päästessään. Tunnustan heti kättelyssä, että tämä ratkaisu on kaltaiselleni koti-tilupetterille luokkaa tapa satiainen vetypommilla, mutta kerrankin oli mahdollisuus hankkia huippulaatua ja siihen tartuin. Myönnän myös olevani - varsinkin vahvistinasioissa - aika diletantti, enkä mikään kultakorva, mutta käsittääkseni on varsin vahva hyvä signaali jos tällaisen efektilaitteen kanssa jo presetitkin kuulostavat omaan korvaan erittäin hyviltä. Silloin nimittäin luvassa on kaiketi vain parempaa soundia, kun oppii säätämään laitteen kohdilleen. Toimijoiden pieni määrä mahdollistaa sen sijaan vielä kovemman kilpailun, joten kuluttajan näkökulmasta tämä on etu. | |
![]() 13.03.2021 21:26:32 | |
milgromsegal: Nyt tulee nosto... Aiheellinen nosto :-) Onnea hyvästä hankinnasta! Tunnistan tuon tunteen täysin, samaa sain itse kokea viimeksi Fractal FM3 ostettuani. "Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.),
"You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King) | |
![]() 14.03.2021 16:04:35 (muokattu 14.03.2021 16:05:14) | |
jeaa. Soittomotivaatio ja innostus nousi monen vuoden ajaksi huomattavasti korkeammalle kuin vuosikausiin kun Axe aikanaan saapui taloon. Onnnn hyvä vehe edelleen. Tästä löytyy musaa - Haamurakastaja
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash | |
![]() 14.03.2021 19:20:30 (muokattu 14.03.2021 19:20:59) | |
Axe kakkosen G66 saatekirjeestä jäi mieleen Congratulations, you have bought a time machine. Päivitin siitä FM3:een ja vietän viidettä vuotta iloisen Fractalistin elämää. Edit. Onnea vaan uudesta laitteesta! | |
![]() 15.03.2021 12:56:19 | |
milgromsegal: Nyt tulee nosto, mutta haluan kiittää teitä tähän ja muihin Fractal-ketjuihin kirjoittaneita ja kokemuksianne jakaneita tarkkakorvaisia jäseniä! Ketjujen innoittamana rohkaisin nimittäin mieleni ja hankin tämän kyseisen laitteen. Suurimpina valintakriteereinä olivat kehutut soundit, monipuolisuus ja näin hieman tossun alla eläjänä ihan rehdisti tila - halfstackille ei vaan meikällä riitä asumuksessa tilaa, vaikka olisikin sellaista halajanut. Meille kaveri saapui torstai-iltana ja eipä tässä oikeastaan sen jälkeen ole juuri raaskinut kitaraa kädestään laskea, kun laitteen soundit ovat niin hyvät että jatkuvasti tekee mieli "ihan vähän vaan lisää rällätä". Se on soittajalle ihana tunne, ja uskon että kaikki sen täälläkin itsessään tunnistavat hunajaisten soundien ääreen päästessään. Tunnustan heti kättelyssä, että tämä ratkaisu on kaltaiselleni koti-tilupetterille luokkaa tapa satiainen vetypommilla, mutta kerrankin oli mahdollisuus hankkia huippulaatua ja siihen tartuin. Myönnän myös olevani - varsinkin vahvistinasioissa - aika diletantti, enkä mikään kultakorva, mutta käsittääkseni on varsin vahva hyvä signaali jos tällaisen efektilaitteen kanssa jo presetitkin kuulostavat omaan korvaan erittäin hyviltä. Silloin nimittäin luvassa on kaiketi vain parempaa soundia, kun oppii säätämään laitteen kohdilleen. Hieno homma! On tuo vaan erinomainen laite, koolla ei pilattu ja menee sopivasti räkkitelineeseenkin jos sellaisen hankkii ja soundit on niin maan perusteellisen mainiot ja säätämällä saa monenmoista hunajaista ääntä pihalle ja vaikka tuota olisi käpistelly vuositolkulla niin aina vaan tuntuu löytyvän kaikenlaista kivaa mitä tuolla voi kokeilla, erittäin monipuolinen laite säädöiltään, soundiltaan ja liitettävyydeltäänkin. Onnea vaan uudesta Axesta :D PappaSFin | |
![]() 18.06.2021 15:12:06 | |
Ai että, ens viikolla pitäis omaankin kotipajaan saapua kolmos-Axe. Pitkään puntaroin tämän, FM3:n ja QC:n välillä. Omaan käyttöön, joka on tuota studiokikkailua enimmäkseen, tämä on varmasti sopivin vaihtoehto. Pitkään ollu haaveena Axen omistaminen, melko malttamattomat fiilikset kyllä :) Oliko oikea valinta? Lähinnä mietityttää miten integroisin tuon omaan setuppiin, jotta säästyisi mahdollisimman paljo kytkentäkikkailulta jne. USB:n kautta äänitys ja reamppaaminen olis kuitenkin kivuttominta varmasti. | |
![]() 18.06.2021 15:31:23 | |
Vertailua muihin laitteisiin en pysty tekemään, mutta tällaisella aralla kolmen kuukauden käyttökokemuksella (eli edelleen todellisella aloittelijatasolla!) tuntuu että aiemmin mainitsemani kriteerit eli upeat soundit ja monipuolisuus oli kyllä enemmän kuin kohdillaan. Toki omassa (pääosin) himakitarismikäytössä ei ihan hirveitä temppuja vaadita, mutta laite tuntuu taittuvan vaikka minkälaiseen käyttöön tarvittaessa, ja vaihtoehtoja signaaliketjulle tai sisään- ja ulostuloille on niin maan birusti. Uskoisin, että kokeneena studiovelhona ja muutenkin ammattimaisempana laitteiden käyttäjänä kuin esim. minä tulet nauttimaan Axesta aivan mielettömästi! Toimijoiden pieni määrä mahdollistaa sen sijaan vielä kovemman kilpailun, joten kuluttajan näkökulmasta tämä on etu. | |
![]() 18.06.2021 19:37:46 | |
milgromsegal: Vertailua muihin laitteisiin en pysty tekemään, mutta tällaisella aralla kolmen kuukauden käyttökokemuksella (eli edelleen todellisella aloittelijatasolla!) tuntuu että aiemmin mainitsemani kriteerit eli upeat soundit ja monipuolisuus oli kyllä enemmän kuin kohdillaan. Toki omassa (pääosin) himakitarismikäytössä ei ihan hirveitä temppuja vaadita, mutta laite tuntuu taittuvan vaikka minkälaiseen käyttöön tarvittaessa, ja vaihtoehtoja signaaliketjulle tai sisään- ja ulostuloille on niin maan birusti. Uskoisin, että kokeneena studiovelhona ja muutenkin ammattimaisempana laitteiden käyttäjänä kuin esim. minä tulet nauttimaan Axesta aivan mielettömästi! Hyvältä kuulostaa! Nimenomaan se monipuolisuus kiehtoo. Ja totta kai hyvät soundit :) | |
![]() 19.06.2021 13:15:13 | |
Zieberheim: Ai että, ens viikolla pitäis omaankin kotipajaan saapua kolmos-Axe. Pitkään puntaroin tämän, FM3:n ja QC:n välillä. Omaan käyttöön, joka on tuota studiokikkailua enimmäkseen, tämä on varmasti sopivin vaihtoehto. Pitkään ollu haaveena Axen omistaminen, melko malttamattomat fiilikset kyllä :) Oliko oikea valinta? Lähinnä mietityttää miten integroisin tuon omaan setuppiin, jotta säästyisi mahdollisimman paljo kytkentäkikkailulta jne. USB:n kautta äänitys ja reamppaaminen olis kuitenkin kivuttominta varmasti. Omistan itse FM3 ja omistin Axe-Fx Standardin ja 2 vuosia. Suosittelen, että rakennat pohjapresetin, jossa on yleensä tarvitsemasi jutut valmiiksi setupattuna. Tästä on helppo tehdä sitten kopioita muita soundeja varten. Käytä Axe-Editia mahdollisimman paljon editoimiseen ja aloita yksinkertaisesta. Input 1 ja Output 1 gridiin, yhdistät ne shunt-blokeilla ja lisäät Amp ja Cab blockin sinne väliin. Sitten noista mieleiset soundit ja sen jälkeen voi alkaa lisätä muita efektejä. Kanava-ominaisuudella voi yhdestä blokista vaihtaa esim kahden eri vahvarin välillä. Manuaali ja wiki https://wiki.fractalaudio.com/wiki/index.php?title=Category:Axe-Fx3 ovat melko ehdotonta luettavaa. Opeteltavaa on paljon jos et ole aiemmin käyttänyt vastaavia mallintavia. | |
![]() 19.06.2021 17:19:01 | |
LaXu: Omistan itse FM3 ja omistin Axe-Fx Standardin ja 2 vuosia. Suosittelen, että rakennat pohjapresetin, jossa on yleensä tarvitsemasi jutut valmiiksi setupattuna. Tästä on helppo tehdä sitten kopioita muita soundeja varten. Käytä Axe-Editia mahdollisimman paljon editoimiseen ja aloita yksinkertaisesta. Input 1 ja Output 1 gridiin, yhdistät ne shunt-blokeilla ja lisäät Amp ja Cab blockin sinne väliin. Sitten noista mieleiset soundit ja sen jälkeen voi alkaa lisätä muita efektejä. Kanava-ominaisuudella voi yhdestä blokista vaihtaa esim kahden eri vahvarin välillä. Manuaali ja wiki https://wiki.fractalaudio.com/wiki/index.php?title=Category:Axe-Fx3 ovat melko ehdotonta luettavaa. Opeteltavaa on paljon jos et ole aiemmin käyttänyt vastaavia mallintavia. Kiitos! Tuo Axe-Edit vaikuttaa melko simppeliltä ja toisaalta monipuoliselta. On mulla ollu Helixiä ja Eleven Rackia sun muuta, eli ihan tyhjistä en tämän kimppuun oo hyppäämässä kuitenkaan. Pitääpä tsekkailla tuo wiki läpi, manualin oon jo kertaalleen vilkuilllut. | |
![]() 20.06.2021 09:22:09 | |
Zieberheim: Ai että, ens viikolla pitäis omaankin kotipajaan saapua kolmos-Axe. Pitkään puntaroin tämän, FM3:n ja QC:n välillä. Omaan käyttöön, joka on tuota studiokikkailua enimmäkseen, tämä on varmasti sopivin vaihtoehto. Pitkään ollu haaveena Axen omistaminen, melko malttamattomat fiilikset kyllä :) Oliko oikea valinta? Lähinnä mietityttää miten integroisin tuon omaan setuppiin, jotta säästyisi mahdollisimman paljo kytkentäkikkailulta jne. USB:n kautta äänitys ja reamppaaminen olis kuitenkin kivuttominta varmasti. Eiköhän valinta ollut oikea ;D Mulla tuo on ollut reilut pari vuotta ja sen perusteella uskallan todeta, että että jokasuhteessa tuo laite on mainio. Mulla tuo laite on kytkettu sekä USB:lla että tuohon ulkoiseen Presonus Studio 1810 (usb) äänikorttiin ja pääasiassa käytän tuota Axe III tuon ulkoisen äänikortin kautta ja tämä ihan sen takia, että tietokoneen äänikortti hoitaa sen tietokoneen osuuden ja sitten Axen kaikki voima saa keskittyä niihin Axen soundeihin jne. (Toki Axe III riittää puhtia mutta ite tykkään siitä, että tietokoneen äänet hoitaa sen äänikortti ja Axe hoitelee vaan "itseään" :D Axen kytkennät ovat kyllä erinomaiset, on tarpeeksi sisään ja uloslähtöjä sekä tuo USB ja säätöjä riittää näissäkin. En tiedä käytätkö polkimia kuten wah ja volume polkimet ja ulkoisia efektejä mutta niitäkin Axeen saa. Itelläni on pari ulkoista expression pedaalia, jotka ovat käytössä pääasiassa ns. "wah" ja "volume" pedaaleina. Mutta tähän liittyen vinkki sulle, näitä voi käyttää hienosti myös muutenkin kuin pelkkinä wah ja volume pedaaleina, Axe III kun esim. efektien jne. ominaisuuksista löytyy niihin liittyviä säätöjä ja osassa säätöjä voi valita sitten näitä ulkoisia pedaaleja käyttöön ja niissäkin voi säätää arvoja miten pedaalin painallus vaikkapa säätää Choruksen tai Flangerin jne. ääntä ;D Eli ulkoisia expression pedaaleita kannattaa käyttää muutenkin kuin wah ja volume pedaaleina. Axeen löytyy myös netistä valmiita porukoiden säätämiä soundeja ja ne on helppo tuoda Axeen ja testiä ja jos tykkää niin tallentaa ne sopiviin omiin paikkoihinsa. Alla muutama hyvä linkki: https://wiki.fractalaudio.com/wiki/index.php?title=Axe-Fx_III https://wiki.fractalaudio.com/wiki/index.php?title=Category:Axe-Fx3 https://forum.fractalaudio.com/ https://axechange.fractalaudio.com/ (täältä löytyy noita muiden tekemiä presettejä). https://www.fractalaudio.com/ PappaSFin | |
![]() 15.07.2021 14:19:07 (muokattu 15.07.2021 14:21:22) | |
Päivitystä näin 4kk Axe III -elämän jälkeen. Laitteen tultua taloon ovat alkaneet toden teolla 1. Äänityshommat, olen (lähes ensimmäistä kertaa soittourallani) purkittanut omia pieniä etydejäni, riffejä ja muita vastaavia, Samoin narulle on laitettu useampikin kitaracoveri, ml. eräs lempibändini kappale joka on ollut vuosia ja vuosia tavoitteena. Punaisen lampun syndrooma on edelleen jonkinasteinen, mutta korvinkuultavaa kehitystä on jo tullut, ja uskaltaisin todeta että narulle menee jopa ihan mukiinmenevää soittoa ajoittain! 2. Sävellyshommat, omaa materiaalia ja erilaisia osia kerääntyy pöytälaatikkoon spontaanisti soittaessa jumalatonta tahtia, melkein sitä luokkaa ettei kaikkea ehdi nuotintaa tai nauhoittaakaan. Ja näiden yhteistuloksena on se, että soittaminen on motivoivampaa ja hauskempaa kuin koskaan aiemmin! Pilkkakirveet voisivat tähän väliin - ehkä syystäkin - huomauttaa, että taitaa poika vaan olla ensimmäistä kertaa hyvien soundien äärellä, ja se kyllä pitää paikkansa. Vannoutuneena DT-fanipoikana olen tietenkin tutustunut lähinnä Mesa-mallinnuksiin ja yleensäkin enemmän tuohon haikein-puoleen, ja Mesoista koen osaavani ruuvata jo ulos varsin päteviä soundeja tuollaiseen progemetalliveivaukseen. Itse laitteesta taasen koen raapaisseeni vain aivan ulointa pintakerrosta näine opetteluineni. Monimutkaisemmat signaaliketjut, eri vaiheen ekutukset ja muut monimutkaisemmat asiat eivät vielä luonnistu, mutta onneksi aikaa on opetella rakentamaan vaikka mitä. Tärkeä asia laitteessa on kuitenkin se, että toimivan ketjun pykääminen on vasta-alkajallekin varsin helppoa, ja monet tutut soundit eivät vaadi niitä kaikista monimutkaisimpia, monen tason signaaliketjuja. On uskomattoman siistiä ottaa jokin uusi vahvarimalli käyttöön, ja alkaa ruuvata siitä ulos sitä sen klassikkosoundia, sekoitella hieman impulsseja cab-blokissa, ja katsoa mitä tapahtuu kun laittaakin etuseen vähän drive-poljinta tai muuta vastaavaa. Tuossa touhussa usein syntyy sitten myös äänityksiä ja sävellyksiä, kun pääsee uuden soundin ääreen, ja ihan helposti tuohon saa yhden päivän hurahtamaan niin ettei edes huomaa minne se aika katosikaan. Samoin DAW-integraatio ainakin Reaperia käyttäessä on ollut todella helppoa, kun laite toimii interfacena. Myös reamppaukset sun muut ovat ihan tavallisen vasta-alkajan ulottuvilla heti kättelyssä, joten tämän kanssa saa nopeasti laadukasta äänitystä aikaan (niin kauan kuin soittotaito siihen siis riittää :D). "... joku vahvistin ja särö, mut kyl nyt akkarillakin voi vetää." | |
![]() 09.10.2021 11:54:44 | |
![]() 21.10.2021 18:06:11 (muokattu 21.10.2021 20:21:58) | |
Hauskaa, turautin fuzzia ja kaikua ja päälle virvelin maton suhinaa ja suhinaa. Kädet on käyttökelvottomassa kunnossa, ei tule soitoista mitään, tässä meni pariin minuuttiin lähipäivien kiintiö täyteen, sormista irtosi näin pitkän soiton tuloksena nahkaa vereslihalle asti. https://www.dropbox.com/s/wvqifo382222sc1/stoner%20fuzz%20.mp3?dl=0 On jo niin huonoa pörinää että sehän alkaa kuulostaa oikealta. Tästä löytyy musaa - Haamurakastaja
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash | |
![]() 01.09.2022 10:02:32 (muokattu 01.09.2022 10:03:08) | |
Heh... olen kirjoittamassa yli 314 päivää vanhaan aiheeseen ... :D No kirjoitan kun on asiaa eli kysymyksiä Axe FX III ja toki II omistajille kanssa. Ajattelin, että voisi olla ihan kiva käyttää tuota Laneyn LT212 kaapin kanssa jonkin power-ampin kautta. Kaapin tiedot alla: Drivers 2 x 12 Celestion G12H Impedance 8 Ohms Power 60 Watts Inputs 1 x Jack Link Out 1 x Jack (On mulla toki Laneyn L5 Studio (nuppi) mutta se tuntuu hieman värittävän sitä tekemääni soundia minkä olen väsännyt Axe FX III:lla). Eli ideana siis power amp laite, joka ei väritä sitä Axelta tulevaa soundia "ollenkaan" ja saisi samalla siis käyttöön Axen kanssa tuon kaapin. PS. Olen kyllä käyttänyt Tuota Laneyn L5 Studiota Axen ja kaapin välissä ja tuon L5 Studion saa ns. "slave" moodiin tuossa mutta se tuntuu värittävän Axelta tulevaa soundia kuitenkin (toki Laneysta sitä voi säädellä mutta en ihan saa sitä mitä haluan). Eli kertokaa jos teillä on jokin Power amp tässä käytössä, merkkiä ja mallia kehiin ja kokemuksia (kattelin kyllä jo erillaisia malleja mitä saatavilla mutta olisi kiva tietää muiden kokemuksista). Kiitoksia jo etukäteen niille ketkä jaksaa vastailla :D PappaSFin | |
![]() 01.09.2022 12:03:01 | |
pappasfin: Heh... olen kirjoittamassa yli 314 päivää vanhaan aiheeseen ... :D No kirjoitan kun on asiaa eli kysymyksiä Axe FX III ja toki II omistajille kanssa. Ajattelin, että voisi olla ihan kiva käyttää tuota Laneyn LT212 kaapin kanssa jonkin power-ampin kautta. Kaapin tiedot alla: Drivers 2 x 12 Celestion G12H Impedance 8 Ohms Power 60 Watts Inputs 1 x Jack Link Out 1 x Jack (On mulla toki Laneyn L5 Studio (nuppi) mutta se tuntuu hieman värittävän sitä tekemääni soundia minkä olen väsännyt Axe FX III:lla). Eli ideana siis power amp laite, joka ei väritä sitä Axelta tulevaa soundia "ollenkaan" ja saisi samalla siis käyttöön Axen kanssa tuon kaapin. PS. Olen kyllä käyttänyt Tuota Laneyn L5 Studiota Axen ja kaapin välissä ja tuon L5 Studion saa ns. "slave" moodiin tuossa mutta se tuntuu värittävän Axelta tulevaa soundia kuitenkin (toki Laneysta sitä voi säädellä mutta en ihan saa sitä mitä haluan). Eli kertokaa jos teillä on jokin Power amp tässä käytössä, merkkiä ja mallia kehiin ja kokemuksia (kattelin kyllä jo erillaisia malleja mitä saatavilla mutta olisi kiva tietää muiden kokemuksista). Kiitoksia jo etukäteen niille ketkä jaksaa vastailla :D Kokeile kitaravahvistimen sijaan ihan normia päätevahvistinta. | |
![]() 01.09.2022 20:40:43 | |
pappasfin: Heh... olen kirjoittamassa yli 314 päivää vanhaan aiheeseen ... :D (On mulla toki Laneyn L5 Studio (nuppi) mutta se tuntuu hieman värittävän sitä tekemääni soundia minkä olen väsännyt Axe FX III:lla). Eli ideana siis power amp laite, joka ei väritä sitä Axelta tulevaa soundia "ollenkaan" ja saisi samalla siis käyttöön Axen kanssa tuon kaapin. :D Niin, mikä se on se "verrokki-soundi"... Mä luulen, että eniten tuossa värittää kajarit. Mikäli tavoitteena on samansuuntainen soundi kuin luureihin / studiomonitoreihin, on syytä suunnata katse kohti niitä frfr-kajareita tai perinteistä PA-kajaria. Mutta toisaalta niissäkin on sitten niitä vivahteita, eli autuutta ei tule semmoisellakaan. Matrix-päätteitä muinoin käytin mallintavien kanssa ( koska hype), mutta silläkin se soundi oli kotona erilainen kuin minkä tahansa kaapin kanssa, ja hyvä niin! Nyttemmin mä olen päätynyt tilanteeseen, jossa soittelen eniten suoraan linjaan ja toisinaan nautiskelen tuuppaamalla ilman "mallinnuksia" suoraan puhtaaseen putkikomboon. Molempi parempi! En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa... | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)