Aihe: Mitä kieliä käytät kitarassasi?
1 2 3 4 573 74 75 76 77 78
noon
18.06.2021 21:46:52

Daddario-mies on nyt laittamassa kitaraan ensimmäisen kerran jotkut muut kielet kuin 10 sarjan Daddariot. Ernie Ball Slinkyt odottaa pöydällä
Jeszse
18.06.2021 21:58:57
noon: Daddario-mies on nyt laittamassa kitaraan ensimmäisen kerran jotkut muut kielet kuin 10 sarjan Daddariot. Ernie Ball Slinkyt odottaa pöydällä

Virhe &#032
Hipelius: Olet hieno mies, mutta sulla on aivan ällistyttävän huono maku.
msalama
19.06.2021 12:00:59

Virhe

No pikemminkin makuasia.
Tuubaa pukkaa vaikka visionärismiin pyritään.
Metalkallo
19.06.2021 12:02:33
noon: Daddario-mies on nyt laittamassa kitaraan ensimmäisen kerran jotkut muut kielet kuin 10 sarjan Daddariot. Ernie Ball Slinkyt odottaa pöydällä

Onneksi olkoon
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
msalama
19.06.2021 12:08:01

Mutta näin mä tämän seuraavaksi väännän skittoja nyt aikani makusteltuani:

1) Epiphonen Les Pauliin GHS 09-42 (-73 Gibson LP Deluxessa on jo)
2) Tulevaan HB:n halpisteleen GHS 10-46 + tarvittavat säädöt
3) Pulttikaulafrankenstein-Epissä pysyy nykyinen EB 12-56
MolliS
19.06.2021 15:51:11

Elixirin Optiwebit kaikissa sähkökitaroissa.

Esquiressa 9-46
Stratossa 11-49
Seiskassa 9-46 + 62

Bassoissa pelkkää DR Lo-Rideriä koska parempaa ei oo
Reaperin käyttäjä ja muutenkin tosi nolo
Jeszse
19.06.2021 16:06:13
msalama: No pikemminkin makuasia.

Mun kokemuksien perusteella ei oikeestaan.

Paitsi tietty jos tykkää herkästi katkeevista kielistä jotka on punottu palloonsa päin vittua.
Swan
19.06.2021 16:41:52 (muokattu 19.06.2021 16:42:50)
Jeszse: Paitsi tietty jos tykkää herkästi katkeevista kielistä jotka on punottu palloonsa päin vittua.

No sitten kyllä kannattaa D'Addarioita käyttää.
Had to be me. Someone else might have gotten it wrong.
Metalkallo
19.06.2021 17:02:08
Jeszse: Mun kokemuksien perusteella ei oikeestaan.

Paitsi tietty jos tykkää herkästi katkeevista kielistä jotka on punottu palloonsa päin vittua.

Tarkoititko nyt Ernien palleja vai Daddaarioita? Mulla noita ongelmia ollut Daddarion kanssa ennen ja siirryin Ernieen eikä ole ollut enää.
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
abassimo
19.06.2021 17:03:53
Ainoot kielet mitkä itellä on katkeillut epätavallisen paljon kitaralla on D'Addariot. Bassoissa tosin tällä hetkellä kiinni kyseisen merkin kielet ja toiminut hyvin. En oo kyllä merkkiuskollinen kielten tai minkään muunkaan suhteen, vaan tulee soiteltua niillä mitkä kaupasta löytyy.
Suddenly diu diu
Jeszse
19.06.2021 17:19:15
Metalkallo: Tarkoititko nyt Ernien palleja vai Daddaarioita? Mulla noita ongelmia ollut Daddarion kanssa ennen ja siirryin Ernieen eikä ole ollut enää.

Mulla nimenomaan päinvastoin. Siirryin kokonaan daddarioon joskus varmaan yli kymmenen vuotta sitten ja samantien lakkas kielten katkeilu tai punosten purkautuminen. Muutaman vuoden jälkeen ostin akkariin ernie ballit ja ekalla virityksellä irtos parista kielestä pallot ja päätin että vitut tästä.

Viime talvena ostin ekan kerran DR:n kielet ja ne on myös kestäny.
Lego
19.06.2021 19:32:29
Eipä ole soittamalla tullut kieliä katkottua, varmaan pehmeän tatsin ansiosta. Elixirit, dunlopit, EB kaikki käy kunhan sopii käyttötarkoitukseen. Dunlopin heavy core 10-48 ollut viimeisin suosikki Elixirin 10-46/52 ohella. E/drop-D.
McNulty
19.06.2021 19:49:04
Pelkästään punoslangan ja ydinlangan välinen suhde vaikuttaa kielen tuntumaan, soundiin, soitettavuuteen jne.

Esim. ohut ydinlanka, jonka päälle kiedotaan paksumpi punoslanka tarkoittaa sitä, että punoksien väliin jää isompi "kolo", joka saattaa toisella soittajalla kerätä nopeammin epäpuhtauksia kuin toisella. Yleensä tällaisen kielen tatsi on melko "löysä", monen mielestä ehkä just mukava bendattava ja venytettävä. Mitä paksumpi ydinlanka, sen jäykempi kieli, mutta myös ohut ja hienojakoinen punoslanka joka kerää vähemmän epäpuhtauksia. Monesti kielet ovatkin siis jonkinlainen kompromissi.

Ydinlangan merkitys on myös suuri siinä, kuinka hyvin ja nopeasti kieli asettuu vireeseen ja kuinka hyvin kieli säilyttää vireen. Lähes kaikki nykyvalmistajat käyttävät ydinlankana kuusikulmaista, ns. hexcore, ydinlankaa jota käytetään mm. autojen ja moottoripyörien renkaissa punosmateriaalina. Kuusikulmainen ydinlanka on siitä hyvä, että sen terävät kulmat "tarttuvat" kielen ympärille punottavaan punoslankaan ja tällöin punos säilyy tiiviinä ydinlangan ympärillä koko kielen matkalta. Esim. kielen katkaiseminen punosalueelta ei heti tarkoita punoslangan karkaamista ja löystymistä ydinlangan ympäriltä. Pyöreällä ydinlangalla varustetun kielen kohdalla punoksen tiiviys ei välttämättä ole yhtä hyvä ja tasainen kuin hexcoren kanssa. Siksi roundcore-kieleen kannattaa aina tehdä jyrkkä kulma, ennenkö sen sivuleikkureilla katkaisee. Se estää punoslangan purkautumista, joka taasen aiheuttaa inhottavia kielen särinöitä ja sivuääniä. Samoin löysästi hexcoren ympärille punottu ydinlanka voi aiheuttaa vastaavia ongelmia. Tällaisia kieliä on nykyään harvemmin, mutta ei täysin tuntematon ilmiö tasalaatuisuudesta huolimatta. Kielen sointi saattaa olla jopa kokonaan "kuollut" em. syystä.

Ydinlankana hexcore tuottaa kirkkaamman soundin, pyöreä roundcore pehmeämmän soundin. Roundcore on joustavampi ja helpompi bendata, hexcore on jäykempi. Ja tuon ydinlangan valmistaminen tuntuu olevan melkoista tarkkuushommaa. D'Addariolla lasermitataan raaka-aineesta "venytetty" ydinlanka tuuman tuhannesosan tarkkuudella ja mm. tällä D'Addario varmistaa tasalaatuisuuden. Muiden valmistajien menetelmästä ja tarkkuuksista ei mulla ole tarkempia tietoa. Käytännössähän tuota teräslankaa voidaan venyttämisen lisäksi myös hioa tai "sheivata" kulloinkin sopivaan mittaan.

Kielivalmistajat pelaavat siis punos- ja ydinlangan vahvuuksilla ja keskinäisillä suhteilla, sekä sen lisäksi punoslangan metalliseoksella ja punoslangan muodolla. Ja koska kitaran mikrofonit poimivat tämän metallisen vaijerin aiheuttaman liikkeen / muutoksen mikin magneettikentässä, on käytetyllä kombinaatiolla merkitystä vahvistettuun soundiin.
moving in stereo
msalama
19.06.2021 21:12:22

Mun kokemuksien perusteella ei oikeestaan

No mun kokemusten perusteella on oikeestaan. EB:n paksuja settejä tosin ainoastaan viime aikoina käyttänyt, mutta joka ainoa ollut täysin ookoo. Eli?
msalama
19.06.2021 21:19:23 (muokattu 19.06.2021 21:19:39)

...merkitystä vahvistettuun soundiin.

Kiitos selvityksestä, hyvää tietoa kaikille. About jotain samanlaista olen itsekin lukenut jostain.
KaRa
19.06.2021 21:30:09
Oon soittanut muutaman viikon kitaralla missä on vain yksi kieli, ala e.
Ihan kivaa tää on näinkin.
Kaikki mitä sanot, tulen käyttämään sinua vastaan.
msalama
19.06.2021 21:32:48

Ihan kivaa tää on näinkin.

Varmasti. Mutta miksi?
msalama
19.06.2021 21:47:59

Öh. No selvä. Koittakaa kuitenkin pitää hauskaa, sekä mies että strato.
KaRa
19.06.2021 21:49:53
msalama: Öh. No selvä. Koittakaa kuitenkin pitää hauskaa, sekä mies että strato.

Minulla ei niin väliä, mutta strato kyllä kuiskii mulle että säätäisit minut jo kuntoon kun paikkoja särkee.
Mutta kiitos, yritetään.
Kaikki mitä sanot, tulen käyttämään sinua vastaan.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)