Aihe: Gibson ja Mesa kavereiksi.
1 2 3 4 5 6 7 8 9
samiko
16.01.2021 12:12:52
Krice: Useimmat asiat mitä foorumeilla kerrotaan on mielipiteitä. En usko, että kukaan on tehnyt tieteellistä tutkimusta Gibsonin laatuongelmista, mutta kun niistä puhutaan paljon niin onko ne sinun mielestäsi siis täysin aiheettomia ja mitään laatuongelmia ei ole? Vai olisiko kyseessä sinun mielipiteesi tästä asiasta? Sitä kannattaa pohtia ajan kanssa.

Niin on mielipiteitä, niinkuin omani, mutta nyt olikin kyse että mistä se mielipide on syntynyt. Se että olen kokeillut tusinaa Gibsonia, on tietysti vain pieni otos eikä tietenkään todista sinänsä yhtään mitään. Voi olla että on osunut niitä kuuluisia yksilöitä ku kaikki ollut ihan hyviä, niin halvat kuin kalliitkin. Ja sinänsä se että Gibson olisikin ihan surkea, niin mun tilanteessa sillä ei ole mitään väliä kun ainakin omani ja tuttuni Gibsonit ovat ihan hyviä pelejä.

Mutta se että toistaa papukaijamaisesti muiden juttuja, ei ole minkään arvoinen mielipide mun mielestä. Youtube on täys kaikenmaaliman tubettajia, jotka saavat valmistajilta soittolaitteita ja niitä pitää tietty kehua jos haluaa sponssia. Harley Bentonia ei erota Fenderistä, osta siis Benton = Fender on ihan surkea ku häviää Bentonille.

Ja kun niitä huonosti tehtyjä 5000e Gibsoneita pitäisi olla kun hyttysiä metsälammikolla, niin aika vähän niitä näkee edes havainnollisesti Youtubessa, ne on aina vaan tarinoita. Ja ne kuuluisat töröttävät nauhanpäät. Ei kalliissa Gibsonissa voi edes nauhanpäät töröttää koska reunalista.

Ja se että sulla ei ilmeisesti ole eikä ikinä ole ollutkaan Gibsonia, niin miksi se on sinulle niin sydämen asia olla sitä mieltä että Gibson on ihan ok takkapuuna?
Mikko1978
02.06.2021 02:35:08
Tästä se lähtee:

https://youtu.be/RQLtGHIjoGM
Guitarfreak
02.06.2021 07:43:03
Mikko1978: Tästä se lähtee:

https://youtu.be/RQLtGHIjoGM

Videoiden katselu on ku kaivoon kannettu vesi :D
Käärinliinoissa ei ole taskuja ja kaurapuurollakin elää ihan hyvin. :D - Steelduck
Shredator
02.06.2021 09:04:38

Juu harmillista. Itse olen omat Mesani jo (varmaan) ostellut, niin lähinnä kannan huolta siitä onko varaosia ja korjausta saatavana tulevaisuudessa. Pitää ruveta hamstraamaan :)
Minkä sormet heittää, sen wahi peittää
ibnz
02.06.2021 09:16:55
Shredator: Juu harmillista. Itse olen omat Mesani jo (varmaan) ostellut, niin lähinnä kannan huolta siitä onko varaosia ja korjausta saatavana tulevaisuudessa. Pitää ruveta hamstraamaan :)

Vähän hikoilutti huollattaa '92 Tripleä, jossa on kaiketi optiset vastukset (photo resistors?), joita ei ehkä saa enää mistään.

Onneksi näitä ei tarvinnut etsiä tai korvata erilaisilla, mutta täytyy alkaa vähän vilkuilemaan markkinoilta varaosia uudempiinkin
Huomenna sitten!
Shredator
02.06.2021 09:21:07

ibnz: Vähän hikoilutti huollattaa '92 Tripleä, jossa on kaiketi optiset vastukset (photo resistors?), joita ei ehkä saa enää mistään.

Onneksi näitä ei tarvinnut etsiä tai korvata erilaisilla, mutta täytyy alkaa vähän vilkuilemaan markkinoilta varaosia uudempiinkin

Tämäpä se juuri on. Ebaysta on löytynyt elektroniikkaa ja sitten esim. TAD myy ihan hyvin hardware-osia sun muuta.
Guitarfreak
02.06.2021 09:53:18
ibnz: Vähän hikoilutti huollattaa '92 Tripleä, jossa on kaiketi optiset vastukset (photo resistors?), joita ei ehkä saa enää mistään.

Siis ne on LDR:iä (diodi ja valoherkkä vastus pultattu samaan komponenttiin.) jotka vanhemmiten ei enää toimi kunnolla kun molemmat osat rapistuu pikkuhiljaa.

Mesalta ei saa Eurooppaan tällä hetkellä mitään joten kaikki huollot on toivotaan-ettei-mikään-oo-rikki -periaatteella :(
Käärinliinoissa ei ole taskuja ja kaurapuurollakin elää ihan hyvin. :D - Steelduck
Tinippa84
04.06.2021 17:31:15

Kyllä noita saa hyvin. Hiljattain tuli tutkittua ja hommattuakin LDR:iä wanhaan mesaan.
https://www.facebook.com/crimsondimensionofficial/
hallu
05.06.2021 13:48:35
Guitarfreak: Siis ne on LDR:iä (diodi ja valoherkkä vastus pultattu samaan komponenttiin.) jotka vanhemmiten ei enää toimi kunnolla kun molemmat osat rapistuu pikkuhiljaa.

Mesalta ei saa Eurooppaan tällä hetkellä mitään joten kaikki huollot on toivotaan-ettei-mikään-oo-rikki -periaatteella :(

Tarkoittaako tämä, että käytettyjä Mesoja ei enää kannata ostaa? mulla tuossa mark IV:sä rahisi muutama potikka, mutta onneksi ehdin ostaa siihen muutaman potikan varaosiksi. Pitänee vaihtajalle sanoa ettei heitä niitä vanhoja menemään vaan pitää korjauttaa ne.

Mä ajattelin, että pärjään itse noilla kahdella Mesalla ja varsinkin nyt jos niiden arvo tulee tipahtamaan, niin niitä ei edes kannata myyrä. Mutta ajatus, että niitä ei saa korjautettua jos jotain hajoaa, on vähän kylmäävä vaikka kestäviä vehkeitähän nuo ovat. Onko niin, että Gibson on survonut suohon ne vanhat varaosavarastot? on se sääli jos on sen tehnyt, mutta ei olisi ensimmäinen kerta amerikkalaisfirmalta. Voi pahakurki minkä myrkyn se nyt lykkäs :-( ehkä se on vaan hyväksyttävä, että sitten jos jotain menee rikki niin toivoo löytävänsä sepän, joka fiksailee jonkun patentin korvaavaksi osaksi :-(
Pikatessa roiskuu :-D
The Jack
05.06.2021 14:25:48
Guitarfreak: Mesalta ei saa Eurooppaan tällä hetkellä mitään joten kaikki huollot on toivotaan-ettei-mikään-oo-rikki -periaatteella :(

Voiko näin olla? Eikö jo kuluttajansuojan takia valmistajat ole velvoitettuja takuuajan lisäksi kohtuullisen ajan tarjoamaan varaosia elektroniikkaan? Ei sekään tietenkään ysärilaitteen omistajaa pelasta. Aikas lyhytnäköistä toimintaa taas Isolta G:ltä alkaa tuhoamaan juuri ostettua brändiä. Vanhojen laitteiden markkina-arvo käytettynä merkkaa paljon siihen, mitä väki on uusistakaan valmis maksamaan. Toivottovasti on jostain väärinkäsityksestä vaan kyse.
LaXu
05.06.2021 14:29:24
hallu: Tarkoittaako tämä, että käytettyjä Mesoja ei enää kannata ostaa? mulla tuossa mark IV:sä rahisi muutama potikka, mutta onneksi ehdin ostaa siihen muutaman potikan varaosiksi. Pitänee vaihtajalle sanoa ettei heitä niitä vanhoja menemään vaan pitää korjauttaa ne.

Mä ajattelin, että pärjään itse noilla kahdella Mesalla ja varsinkin nyt jos niiden arvo tulee tipahtamaan, niin niitä ei edes kannata myyrä. Mutta ajatus, että niitä ei saa korjautettua jos jotain hajoaa, on vähän kylmäävä vaikka kestäviä vehkeitähän nuo ovat. Onko niin, että Gibson on survonut suohon ne vanhat varaosavarastot? on se sääli jos on sen tehnyt, mutta ei olisi ensimmäinen kerta amerikkalaisfirmalta. Voi pahakurki minkä myrkyn se nyt lykkäs :-( ehkä se on vaan hyväksyttävä, että sitten jos jotain menee rikki niin toivoo löytävänsä sepän, joka fiksailee jonkun patentin korvaavaksi osaksi :-(

Lähinnä ongelmaksi tulee jos muuntajat hajoaa. Mesan muuntajien valmistajahan pisti hanskat naulaan joten uuden valmistajan löytäminen ja varaston saaminen tulee kestämään.

Muiden osien kohdalla varmaan ongelmallisia olisi isommat PCB-ongelmat ja jotkut vanhempien mallien erikoisosat kuten LDR:t. Kaikkea muuta saa varmaan muualtakin tai vastaavia osia. Potikat on potikoita, tuskin siellä Mesalla mitään sen erikoisempaa käytetään.
Shredator
05.06.2021 14:49:41

LaXu: Lähinnä ongelmaksi tulee jos muuntajat hajoaa. Mesan muuntajien valmistajahan pisti hanskat naulaan joten uuden valmistajan löytäminen ja varaston saaminen tulee kestämään.

Muiden osien kohdalla varmaan ongelmallisia olisi isommat PCB-ongelmat ja jotkut vanhempien mallien erikoisosat kuten LDR:t. Kaikkea muuta saa varmaan muualtakin tai vastaavia osia. Potikat on potikoita, tuskin siellä Mesalla mitään sen erikoisempaa käytetään.

Itse asiassa tämä ei ole ongelma, vaan he siirtyivät tietääkseni legendaarisiin Schumacher-muuntajiin jälleen. Ongelma on nyt lähinnä saada se tuotanto käyntiin ennen kuin varaosat loppuu.

Varaosia löytyy vielä, esim TAD:lta muuntajaa ja potikkaa yms. Jossain vaiheessa nekin loppuu. Mesalla on itse asiassa potikatkin hiukan erilaiset. Oli tuskan takana metsästää Markkiin katkenneen tilalle, kun d-shaft potikoita oikeanlaisella arvolla ja koolla on erittäin vaikeaa löytää. Kytkentäkaavioita ei ole ja potikan arvo on siellä piilossa jossain. Piti purkaa vahvistinta hyvän matkaa ennen kuin oikean arvon selville :D
LaXu
05.06.2021 15:07:08
Shredator: Itse asiassa tämä ei ole ongelma, vaan he siirtyivät tietääkseni legendaarisiin Schumacher-muuntajiin jälleen. Ongelma on nyt lähinnä saada se tuotanto käyntiin ennen kuin varaosat loppuu.

Varaosia löytyy vielä, esim TAD:lta muuntajaa ja potikkaa yms. Jossain vaiheessa nekin loppuu. Mesalla on itse asiassa potikatkin hiukan erilaiset. Oli tuskan takana metsästää Markkiin katkenneen tilalle, kun d-shaft potikoita oikeanlaisella arvolla ja koolla on erittäin vaikeaa löytää. Kytkentäkaavioita ei ole ja potikan arvo on siellä piilossa jossain. Piti purkaa vahvistinta hyvän matkaa ennen kuin oikean arvon selville :D

Tämä oli uutta tietoa minulle. Onko kyseessä joku vanhempi Mark?

Olen harkinnut ostavani Mark V vahvarikokoelman jatkeeksi, mutta odottelen jos julkaisisivat Mark VI:n.
Shredator
05.06.2021 16:13:41

LaXu: Tämä oli uutta tietoa minulle. Onko kyseessä joku vanhempi Mark?

Olen harkinnut ostavani Mark V vahvarikokoelman jatkeeksi, mutta odottelen jos julkaisisivat Mark VI:n.

Nelonen 30-vuoden takaa. Pitkäänhän näitä varaosia on ollutkin saatavilla siihen nähden :)
hallu
05.06.2021 17:11:08
Shredator: Nelonen 30-vuoden takaa. Pitkäänhän näitä varaosia on ollutkin saatavilla siihen nähden :)

Mark IV:n tuottaminen loppui käsittääkseni vasta kun mark V tuli siinä 2008 tietämillä joten nelkku oli pitkäikäinen malli. Pari vuotta sitten kävin varaosia (niitä potikoita ostamassa levytukusta) niin silloin sanoivat, että näihin suosituimpiin malleihin kuten markkeihin varaosia on hyvin saatavilla. En usko että varastot mihinkään katoavat, jos niitä ei kadoteta. Joskushan jenkkifirmat ovat tuhonneet vanhoja varastoja edistääkseen uusien myyntiä. Tosin itselleni vaikutus on juuri päinvastainen, jos merkkiin ei voi luottaa niin ei sitä silloin voi ostaa joten kyttään silmäkovana gibsonin edesottamuksia varaosien suhteen.

Toki vahvistimiahan nämä vain ovat, joten kuvittelisin että kotimaiset vahvistinsepät osaavat elvyttää vanhan mesan henkiin vaikka ihan justiinsa niitä osia ei olisikaan saatavilla. Soundi voi varmaan muuttua jos jokin kriittinen osa vaihdetaan...... mutta vaikuttaako muka verkkomuuntaja soundiin? nyt kun olen leikkinyt noilla vahvareilla, niin tuntuisi että kaappi vaikuttaa soundiin kaikkein eniten. Mistä tulikin mieleen, että pitänee ostaa aitoja Mesan kaappeja pari ihan vaan siltä varalta ettei niitä kohta enää saa. Thiele olisi listalla jos sen saisi EVM:n hägärillä ja sitten kiinnostaisi se 2x12 jossa kajarit ovat vierekkäin. Mutta kahtottaan nyt ehkä se pelkkä thielekin riittäisi.
Uncle Johnson
07.06.2021 21:09:24
Varsin lupaavasti alkaa, kun näkyy jo ainakin thomannilla kato käyneen: https://www.thomann.de/fi/mesa_boogie.html?viewMode=block

Nyt vaan odotellaan pre-Gibson Mesojen hintojen nousua.
Täh?
Jonttu
08.06.2021 11:55:16

Uncle Johnson: Varsin lupaavasti alkaa, kun näkyy jo ainakin thomannilla kato käyneen: https://www.thomann.de/fi/mesa_boogie.html?viewMode=block

Näköjään!!!
https://www.youtube.com/watch?v=-w-B6H0abxY
hallu
09.06.2021 11:10:16
Uncle Johnson: Varsin lupaavasti alkaa, kun näkyy jo ainakin thomannilla kato käyneen: https://www.thomann.de/fi/mesa_boogie.html?viewMode=block

Miten käytettyjen pre-Gibson Mesojen hinnat voisi nousta jos ei niihin saa edes putkia? jos ei Gibson Mesa ala toimittaa niitä myös jatkossa..... ehkä tässä on vaan joku korona ja konttilaiva poikittain efekti meneillään?
Lunnu
09.06.2021 11:23:06
hallu: Miten käytettyjen pre-Gibson Mesojen hinnat voisi nousta jos ei niihin saa edes putkia? jos ei Gibson Mesa ala toimittaa niitä myös jatkossa..... ehkä tässä on vaan joku korona ja konttilaiva poikittain efekti meneillään?

Eikös noissa nyt kuitenkin käytetä ihan standardiputkia? Se, että niissä on mesaleima ei tarkoittane että mesa olisi ne valmistanut, vai?
Nostalgy is not what it used to be
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)