Aihe: Pedaalialusta, EL34, nuppi
1 2 3
JuSu
03.06.2021 17:16:16
Shredator: Ostat vaan sen Marshallin ja se on siinä.

Niimminkä Marshallin?
Olen luopunut kirjoitusteni allekirjoittamisesta. -JuSu-
Shredator
03.06.2021 17:17:54

JuSu: Niimminkä Marshallin?

2203/2204 ja se on siinä ;)
Minkä sormet heittää, sen wahi peittää
Entropia666
03.06.2021 18:11:00

Shredator: 2203/2204 ja se on siinä ;)

Ei se kyllä kovin hyvä vahvari enää nykyaikana ole, eikä varsinkaan halpa. Toi meidän toinen kitaristi just myi omansa ton friedmanin tieltä ja se on paljon lähempänä sitä vahvaria mitä 2204 haluais olla. Mulla oli itelläni kans modattu 2204 klooni, ja kyllä se nykyaikaisten vahvarien rinnalla jättää vähän piippuun. Master vola ei toimi kuin käytännössä sellasilla volumeilla että studiossa vaan voi käyttää, ei oo efektilooppia, kasattu potikat suoraan piirilevylle, säädöt ei käytännössä vaikuta soundiin ollenkaan... Meikän mielestä sitä pitää modata aika paljon jos siitä haluaa edes auttavasti käyttökelpoisen vahvarin (PPIMV & looppi).

Tässä ketjussa mainittu monta parempaa vaihtoehtoo. Esim. Marsulta toi em. vintage modern vois olla puhtaana spedualustana parempi tai sit vaikka DSL.
Kontiak
03.06.2021 18:20:07 (muokattu 03.06.2021 18:22:12)
Bluguitar AMP1 Mercury tai Iridium?

https://youtu.be/ki4WcCWHvYE
"Improvisation is a genesis of composition" - YJM
Shredator
03.06.2021 18:45:36 (muokattu 03.06.2021 18:48:17)

Entropia666: Ei se kyllä kovin hyvä vahvari enää nykyaikana ole, eikä varsinkaan halpa. Toi meidän toinen kitaristi just myi omansa ton friedmanin tieltä ja se on paljon lähempänä sitä vahvaria mitä 2204 haluais olla. Mulla oli itelläni kans modattu 2204 klooni, ja kyllä se nykyaikaisten vahvarien rinnalla jättää vähän piippuun. Master vola ei toimi kuin käytännössä sellasilla volumeilla että studiossa vaan voi käyttää, ei oo efektilooppia, kasattu potikat suoraan piirilevylle, säädöt ei käytännössä vaikuta soundiin ollenkaan... Meikän mielestä sitä pitää modata aika paljon jos siitä haluaa edes auttavasti käyttökelpoisen vahvarin (PPIMV & looppi).

Tässä ketjussa mainittu monta parempaa vaihtoehtoo. Esim. Marsulta toi em. vintage modern vois olla puhtaana spedualustana parempi tai sit vaikka DSL.

On ilmeisesti ollut sitten huono yksilö ja myöhempää horizontal input mallia. Oma 2203 on kyllä paras Marshall mitä on tullut vastaan ja niitä on mullakin jo monta kiertänyt. Ominaisuuksien puolesta häviää varmasti uudemmille, mutta jos SE soundi on pääasia niin siinä ei haittaa että ei ole kuin yksi kanava ja efektilooppi puuttuu.

Vintage Modern ei itseä kyllä vakuuttanut. DSL:t on kyllä hyviä ja turhan aliarvostettuja lastentauteineenkin. Harmittaa kun menin omani myymään.

Sanotaan tähän vielä, että nykyään se efektiloopin modaaminen ei ole pakollista. Jos meinaa studiossa käyttää, niin vahvistinta voi vetää keinokuormaan ja siitä pöytään + efektit sieltä tai sitten itse teen niin, että vahvarista Torpedoon ja sieltä räkkiin, jossa on efektit ja siitä pöytään. Toimii loistavasti eikä näitä vintage-Marsuja tarvitse sorkkia.
LaXu
03.06.2021 18:53:07
Kontiak: Bluguitar AMP1 Mercury tai Iridium?

https://youtu.be/ki4WcCWHvYE

Vahva peukku tälle, jos ei siis erilaista tekniikkaa vierasta. Menee pedaalilautaan tai kaapin päälle, ääntä lähtee enemmän kuin tarpeeksi.

Soundipuolelta löytyy Fenkkumaiset puhtaat ja 3 kanavaa joista saa veivattua ihan minkä tahansa Marshall-pohjaisen soundin.
Entropia666
03.06.2021 19:09:29 (muokattu 03.06.2021 19:17:29)

Shredator: On ilmeisesti ollut sitten huono yksilö ja myöhempää horizontal input mallia. Oma 2203 on kyllä paras Marshall mitä on tullut vastaan ja niitä on mullakin jo monta kiertänyt. Ominaisuuksien puolesta häviää varmasti uudemmille, mutta jos SE soundi on pääasia niin siinä ei haittaa että ei ole kuin yksi kanava ja efektilooppi puuttuu.

Vintage Modern ei itseä kyllä vakuuttanut. DSL:t on kyllä hyviä ja turhan aliarvostettuja lastentauteineenkin. Harmittaa kun menin omani myymään.

Sanotaan tähän vielä, että nykyään se efektiloopin modaaminen ei ole pakollista. Jos meinaa studiossa käyttää, niin vahvistinta voi vetää keinokuormaan ja siitä pöytään + efektit sieltä tai sitten itse teen niin, että vahvarista Torpedoon ja sieltä räkkiin, jossa on efektit ja siitä pöytään. Toimii loistavasti eikä näitä vintage-Marsuja tarvitse sorkkia.

Yksilö oli kyllä vaaka-input, mutta se oli huollettu ja uusilla putkilla oleva, kyllä sen JCM800 tunnisti helposti. Siitä on vaan meikän mielestä aika pahasti aika ajanut ohi ja se on lähinnä mytologisoitu aikakautensa takia kun saatavilla ei ollut parempiakaan. Nykyaikana samat soundit saa paljon helpommin ja halvemmin muualta. Se mun oma klooni oli myös ihan kelpo JCM800-karjuntaa, mutta tosiaan nykyään löytyy paljon parempiakin vahvareita sen tilalle. Mulla oli myös DSL joskus ja se oli kyllä sinällään paljon paremmalla hinta/laatu -suhteella. Puhumattakaan sit esim. noista friedmaneista, victoryistä tai vaikka bluetonen tekeleistä.

Oon myös vahvasti eri mieltä etteikö tartteis sorkkia, koska se vahvari on huonon master volansa takia käytännössä käyttökelvoton livenä ja treeneissä ilman PPIMV:tä. Lisäks jos pitää alkaa virittelemään keinokuormia ja sen jälkeen uutta päätettä perään että saa dilsat kunnolla toimimaan niin aika vaivalloiseks (ja ennen kaikkea kalliiks) menee. Toi on ehkä realistisesti joku 400-600€ vahvari, mutta mytologisoinnin ansiosta reaalihinnat on tuplat tosta, mikä on mun mielestä älytöntä ottaen huomioon ominaisuuksien vähyyden. Sit ku modit vielä laskee hintaa niin ei kyllä ite voi suositella millään muotoo.

Kallis ja erittäin kapealla käyttöalueella oleva yhden tempun poni menneisyyden hämäristä. Toki nostalgia-arvoa löytyy, mut jos objektiivisesti katellaan niin...
kimurantti1
03.06.2021 19:19:15 (muokattu 03.06.2021 19:20:27)
Entropia666: --JCM800 -- erittäin kapealla käyttöalueella oleva yhden tempun poni menneisyyden hämäristä.

Tää riippuu kyllä täysin käyttäjästä. Oon samaa mieltä JCM:n master volumesta, tosin sama homma pätee suurimpaan osaan putkivahvistimista. Varsinkin Marshall -tyyppisiin, kuten myös Mesan Rectoihin, Markiin jne. JCM800:sta kuitenkin lähtee hyvä soundi isolla volumella, Vintage Modernista ei millään volumella. IMO tietenkin. :-D
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Shredator
03.06.2021 19:42:51

Entropia666:

Kallis ja erittäin kapealla käyttöalueella oleva yhden tempun poni menneisyyden hämäristä. Toki nostalgia-arvoa löytyy, mut jos objektiivisesti katellaan niin...

Olen tästä vahvasti eri mieltä. 2203:lla irtoaa kyllä kaikki kantrista kasariheviin. Mielestäni sen tuottama soundi on ikoninen ja kuolematon. Elä turhaan tuomitse sitä kertomasi mukaisen kapean otannan perusteella :)

Eihän se tietenkään kaikille ole, osa etsii modenimpaa purentaa mutta siihen onkin sitten eri vehkeet.
McNulty
03.06.2021 20:16:46
JuSu: Niimminkä Marshallin?

SV20H... paras kitaralaite minkä Marshall on puskenut pihalle sitten 90-luvun lopun DSL:n ja muutaman handwired laitteen lisäksi.

Ottaa vastaan myös pedaaleja erinomaisesti. Menee niin germanium pöristimet kuin modernimmat multimulinexit.
moving in stereo
Guitarfreak
03.06.2021 20:32:27
JuSu: Looppi olisi siksi kiva, että jos haluaisi jotain etuastetta ajella päätteeseen... Mutta ei välttämätön.

Tämmöinen voisi toimiakin, kiitos.

Tossa pyörii tommoinen Mesan Stiletto... :D
Käärinliinoissa ei ole taskuja ja kaurapuurollakin elää ihan hyvin. :D - Steelduck
BugBadWolf
03.06.2021 20:35:00 (muokattu 04.06.2021 15:59:38)
Guitarfreak: Tossa pyörii tommoinen Mesan Stiletto... :D

Minulla olisi CAA. Vähän niikuin marsu, mutta tuplahinnalla.

Wreck:kin on hyvä pedaalien kanssa.

...kanavavolumen ollessa nollan lähimaisemissa ;D
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa aina ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
Entropia666
04.06.2021 09:22:20 (muokattu 04.06.2021 09:26:25)

Shredator: Olen tästä vahvasti eri mieltä. 2203:lla irtoaa kyllä kaikki kantrista kasariheviin. Mielestäni sen tuottama soundi on ikoninen ja kuolematon. Elä turhaan tuomitse sitä kertomasi mukaisen kapean otannan perusteella :)

Eihän se tietenkään kaikille ole, osa etsii modenimpaa purentaa mutta siihen onkin sitten eri vehkeet.

Kyllä se soundi on ikoninen, mutta samalle tontille pääsee paremmin muillakin vahvareilla nykyaikana. Mä oon siis soittanu ainakin yhtä pysty inputtia, yhtä vaaka, yhtä kloonia ja yhtä modattua mistä en muista kumpiko se oli, pysty vai vaaka. Ei sinällään mikään ihan hirveen kapee otanta. Jos mulla ois 1200€ vahvaribudussa ja pitäis saada brittisäröö, niin JCM800 ei ois kovin hyvä sijoitus niille rahoille. Sen vahvarin hinnassa on ominaisuuksiin nähden järkyttävä kupla.

Sit jos pysytään alkuperäisessä aiheessa, eli pedaalialustana, niin mun mielestä jo pelkkä efektilenkin puuttuminen tekee siitä tosi huonon vaihtoehdon niihin hommiin.

kimurantti1: Tää riippuu kyllä täysin käyttäjästä. Oon samaa mieltä JCM:n master volumesta, tosin sama homma pätee suurimpaan osaan putkivahvistimista. Varsinkin Marshall -tyyppisiin, kuten myös Mesan Rectoihin, Markiin jne. JCM800:sta kuitenkin lähtee hyvä soundi isolla volumella, Vintage Modernista ei millään volumella. IMO tietenkin. :-D

Tokihan monessa vahvarissa sitä päätettä pitää vähän avata, mut verrattuna siihen paljonko JCM800:ssa sitä pitää tehdä niin... PPIMV:llähän tämä ongelma tosin poistuu.
LaXu
04.06.2021 11:29:59
kimurantti1: Tää riippuu kyllä täysin käyttäjästä. Oon samaa mieltä JCM:n master volumesta, tosin sama homma pätee suurimpaan osaan putkivahvistimista. Varsinkin Marshall -tyyppisiin, kuten myös Mesan Rectoihin, Markiin jne. JCM800:sta kuitenkin lähtee hyvä soundi isolla volumella, Vintage Modernista ei millään volumella. IMO tietenkin. :-D

Jonkun verran volaa tarvii putkivahvistimesta vaikka olisi maailman parhaat keinokuormat perässä. Siitä ei pääse yli millään. Mutta nykyään on paljon työkaluja, jotta sitä putkivahvaria ei tarvi luukuttaa ikkunoita helisyttävillä volyymeillä pienellä baarikeikalla että kuulostaisi miltään.

Keinokuormat, power scaling ja paremmat master volumet ratkaisevat homman. Noista kaikki vaan löytyy jostain muista kuin Marshallin laitteista. Mielestäni Marshall ei ole vielä koskaan onnistunut tekemään vahvaria, jota voisi sellaisenaan soittaa alle lujan bändivolan ja kuulostaisi hyvältä.

Fenderia, Voxia ja Marshallia verratessa mielestäni Marshallilla innovaatio on hyvin lähellä nollaa, kun kerta ratkaistuja ongelmia ei osata implementoida vaan kerta toisensa jälkeen pusketaan ulos samat piirit eri formaatissa samoilla ongelmilla. Esim. just tuo 20W Studio mallisto on mielestäni ihan järjetön kun se ei ole juuri vastaavia 50W malleja hiljaisempi ja ainoat edut ovat pienempi hinta ja koko.

Muilla valmistajilla tätä ongelmaa ei ole koska ovat ottaneet Marsu-soundin, muokanneet siitä sellaisen mitä useimmat ajattelevat Marsusoundin olevan ja lisänneet siihen modernit mukavuudet kuten oikeasti toimivan master volumen ja/tai power scalingin. Bogner, Friedman, Bluetone, BluGuitar...noilta kaikilta saa Marsu-henkistä soundia jota ei tartte luukuttaa. Oli sitten hakusessa Superleadia tai JCM800 tyyppistä soundia.
Tympee Huttunen
04.06.2021 11:37:39
Shredator: Olen tästä vahvasti eri mieltä. 2203:lla irtoaa kyllä kaikki kantrista kasariheviin. Mielestäni sen tuottama soundi on ikoninen ja kuolematon. Elä turhaan tuomitse sitä kertomasi mukaisen kapean otannan perusteella :)

Jos ja kun nyt pedaalialustaa haetaan, niin ei haetakaan monipuolista nuppia. Mitä monimutkaisempiin nuppeihin mennään niin IMO sitä huonompia ne on pedaalien kanssa - ei välttämättä aina soundissa, mutta sen hakemisessa. Lisäksi monilla valmistajilla on ties mitä trankkuja etuasteessa ekana, jolloin ne käyttäytyy pedaalien kanssa ihan eri tavalla, mitä perinteinen putkinuppi. Esimerksiksi mun todella monipuolinen ja hyvä Laney Ironheart ei vaan oikein pelaa säröpedaalien kanssa niinkuin toivoisin. Siinäkin on joku volaboosti ekana signaalitiellä, mitä ei voi ohittaa eikä alittaa.

JCM800 on mikä on, kaikessa hyvässä ja pahassa. Paljon yksinkertaisempiakin nuppeja on kyllä pedaalialustoiksi, kuten jotkut Selmerit, Laneyt jne. joista ei irtoa säröä oikein millään. Onhan noita hotdod-modauksia sun muita vaikka kuinka, jos haluaa sille tielle lähteä.
McNulty
04.06.2021 16:53:48
En tiedä mitkä putket hiivatissa on, mutta juuri tänään TPS:n uusin video mahdollisesti sopivasta pedaalialustasta.

https://www.youtube.com/watch?v=_L89keyNwLU
moving in stereo
The Jack
04.06.2021 17:32:22
LaXu: Keinokuormat, power scaling ja paremmat master volumet ratkaisevat homman. Noista kaikki vaan löytyy jostain muista kuin Marshallin laitteista.

Eikös Marshall power scalingissäkin ollut ihan eturintamassa? Jo yli 10 vuotta sitten Slashin AFD 100:ssa oli sellainen. Kyseisen laitteen power scaling osoittaui kuitenkin ajan myötä hieman vika-alttiiksi. Sen takia eivät varmaan ole enää niitä uusiin malleihin laittaneet, mutta olivat kuitenkin kehittämässä tätäkin innovaatiota.

Marshallien hinnat verrattuna boutique valmistajiin on niin edulliset, että voi säästöön jäävillä rahoilla hankkia vaikka Bluetonen Loadboxin. Se että Marshall pystyy tarjoamaan Studio-sarjassa Englannissa tehtyjä laadukkaita täysputkivahvistimia kahdeksaansataan on kova saavutus. Näissä 20 W:n Studioissa oli muuten myös mahdollisuus soittaa 5 watillakin. Lähtee siitä 5 watistakin toki ääntä kohtuullisen paljon, mutta ei se kuitenkaan ole verrannollinen 50 watin pleksiin.
McNulty
04.06.2021 17:57:20
The Jack: Eikös Marshall power scalingissäkin ollut ihan eturintamassa? Jo yli 10 vuotta sitten Slashin AFD 100:ssa oli sellainen. Kyseisen laitteen power scaling osoittaui kuitenkin ajan myötä hieman vika-alttiiksi. Sen takia eivät varmaan ole enää niitä uusiin malleihin laittaneet, mutta olivat kuitenkin kehittämässä tätäkin innovaatiota.

Marshallien hinnat verrattuna boutique valmistajiin on niin edulliset, että voi säästöön jäävillä rahoilla hankkia vaikka Bluetonen Loadboxin. Se että Marshall pystyy tarjoamaan Studio-sarjassa Englannissa tehtyjä laadukkaita täysputkivahvistimia kahdeksaansataan on kova saavutus. Näissä 20 W:n Studioissa oli muuten myös mahdollisuus soittaa 5 watillakin. Lähtee siitä 5 watistakin toki ääntä kohtuullisen paljon, mutta ei se kuitenkaan ole verrannollinen 50 watin pleksiin.

Mulla on tosiaan SV20H kotosalla 1x12" kaapin kanssa ja välissä on väkisinkin Weber Mini Mass keinokuorma. Tuo nuppi on 5W-moodissakin todella äänekäs. Varsinkin jos linkkaa normal- ja treblekanavat. Se high treble nimittäin leikkaa pään irti soittajalta melko nopeasti kun volumepotikoita hiemankin avaa :)

Soundiltaan se on kuitenkin puhdasta kultaa. Mieto pleksi-henkinen roso (ei täysin clean, mutta ei vielä kunnolla särölläkään) ja siihen kun päälle ajaa haluamiaan polkusimia niin ai että!

Fuzzien (sekä Ge, että Si) kanssa erinomainen. Mä saanut tuota Rangemasteria oikein koskaan Fenderin kanssa toimimaan, mutta Marshallin kanssa se on mahtavuutta.

Mutta juu... voimaa on 5W asennossakin. Mutta mikäs tässä omakotitalossa kuulosuojaimet päässä soitellessa :D
moving in stereo
Guitarfreak
07.06.2021 10:02:00
JuSu: Origin + pedaalit pyöräytetty bänditreenien kautta.

Ei jatkoon. Isolla volumella Origin heittäytyi melko nenäkkääksi ja kireäksi, sen sijaan että olisi tuottanut isoa ja tukevaa puhdasta soundia. Aikansa kun väänteli, niin sai sen kelvolliseksi, mutta jotenkin mun mielestä yksikanavaisen vehkeen ei saisi olla noin vaikea säädettävä. Gainin, eq:n ja tilt -säädön soppa ei ole ihan yksioikoinen.

Seuraavaksi kaivellaan jostain vanha kunnon DSL. Vitsi kun just oli 50 W versio kohtuuhintaan tyrkyllä, kävin samalta myyjältä hakemassa kaapin, ois pitäny ottaa se nuppi kyytiin samalla...

Just :D

Kuulostaa samalta ku oma sekoilu kitarakamojen kans
Käärinliinoissa ei ole taskuja ja kaurapuurollakin elää ihan hyvin. :D - Steelduck
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)