Aihe: Suuren Suuri Pedaali- ja Efektirupattelu
1 2 3 4 5120 121 122 123 124165 166 167 168 169
McNulty
31.05.2021 10:32:45
Kipuillut Reverb-pedaalin hankinnan kanssa.

Loppusuoralle pääsi Free The Tone AS-1R ja UAFX Golden. Strymon BigSky liian iso ja BlueSky käytännössä vastaava kuin Golden, mutta demojen perusteella Golden vie voiton.

Tiedän, että Golden on vain yksi presetti, samon kuin Strymon BlueSky:ssa favorite. Goldenissa ei myöskään ole MIDIä, kuten ei BlueSky:ssakaan.

FtT Ambi Space AS-1R oli paperilla todella vahva muistipaikkoineen ja mideineen, eikä se missään tapauksessa ollut huono, mutta jokin siinä jätti kylmäksi. Ehkä juuri ne algoritmit joilla kaiut tuotettiin. Golden on jotenkin aidompi ja siinä on enemmän eläväisyyttä. Esim. jokainen jousikaiun häntä ei ole 100% identtinen, kuten Strymon BlueSky:ssa ja tuossa FtT:n Ambi Spacessa. Golden kuulostaa vähemmän digitaaliselta, vähemmän muoviselta, vähemmän epäaidolta.

Mä olen 100% valmis uhraamaan MIDIt (ei mulla taida muutenkaan olla kuin HX Stomp joka ymmärtäisi sitä) ja muistipaikat (1+1 kattaus riittää oikein hyvin) sille, että saan oikeasti studiotasoiset jousi-, plate- ja room/hall-kaiut. Siinä tuo Golden on tällä hetkellä lyömätön.

Corey Congilio on tehnyt tosi hyvän videon aiheesta. Suosittelen: https://www.youtube.com/watch?v=lwgHJdANDi8
moving in stereo
Metalkallo
01.06.2021 18:30:00
Mitkä olis parhaimmat "ei liian kalliit" mutta silti todella hyvät reverb sekä tremolo pedaalit rautalanka soundiin?
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
Guitarfreak
01.06.2021 20:43:48
Metalkallo: Mitkä olis parhaimmat "ei liian kalliit" mutta silti todella hyvät reverb sekä tremolo pedaalit rautalanka soundiin?

Netissä haukuttu strymon Flintiä. Jääny ostamatta ku kallis.
Käärinliinoissa ei ole taskuja ja kaurapuurollakin elää ihan hyvin. :D - Steelduck
Pinewood
01.06.2021 23:49:26
Metalkallo: Mitkä olis parhaimmat "ei liian kalliit" mutta silti todella hyvät reverb sekä tremolo pedaalit rautalanka soundiin?

Esa Pulliainen käyttää Bossin TR-2 Tremoloa. Jos sen suuntainen soundimaailma on haussa, siinä olisi yksi kohtuuhintainen vaihtoehto. Uutena siinä satasen paikkeilla.
Metalkallo
01.06.2021 23:52:01
Pinewood: Esa Pulliainen käyttää Bossin TR-2 Tremoloa. Jos sen suuntainen soundimaailma on haussa, siinä olisi yksi kohtuuhintainen vaihtoehto. Uutena siinä satasen paikkeilla.

No siinäpä olis sitten tremolo. Pulliainen minunkin rautalanka esikuva, et jos se sillä toimii hyvin niin kannattava hankinta sitten.
Pinewood
02.06.2021 00:03:29 (muokattu 02.06.2021 00:12:07)
Metalkallo: No siinäpä olis sitten tremolo. Pulliainen minunkin rautalanka esikuva, et jos se sillä toimii hyvin niin kannattava hankinta sitten.

Kannattaa sitten lukaista tämäkin ketju:
https://muusikoiden.net/keskustelu/ … sts.php?c=15&t=211876&o=120

Itsellä tuli jo ennen tuon ketjun esiin kaivamista mieleen, kun en tunne soittokamojasi, olisiko sittenkin järkevämpää hankkia delay kuin kaikupedaali. Esim. Mad Proffan perusmalli Deep Blue Delay on hienosoundinen, helppokäyttöinen ja toimiva moneen juttuun eikä käytettynä kovin pahan hintainen.

Edellä mainittiin myös Flint. Itse myin sen pois. Oli omaan makuun jotenkin steriilin oloinen. Tiedän kyllä, että se on yksi kaikkein suosituimmista ja arvostetuimmista putiikkipedaaleista, mutta ei vain yrityksistä huolimatta tuntunut omalta jutulta.
Metalkallo
02.06.2021 00:20:54 (muokattu 02.06.2021 00:22:22)
Pinewood: Kannattaa sitten lukaista tämäkin ketju:
https://muusikoiden.net/keskustelu/ … sts.php?c=15&t=211876&o=120

Itsellä tuli jo ennen tuon ketjun esiin kaivamista mieleen, kun en tunne soittokamojasi, olisiko sittenkin järkevämpää hankkia delay kuin kaikupedaali. Esim. Mad Proffan perusmalli Deep Blue Delay on hienosoundinen, helppokäyttöinen ja toimiva moneen juttuun eikä käytettynä kovin pahan hintainen.

Edellä mainittiin myös Flint. Itse myin sen pois. Oli omaan makuun jotenkin steriilin oloinen. Tiedän kyllä, että se on yksi kaikkein suosituimmista ja arvostetuimmista putiikkipedaaleista, mutta ei vain yrityksistä huolimatta tuntunut omalta.

Kiitos suosituksesta. Deep blue on hienon kuuloinen, mutta itse hakisin juuri reverbiä nimenomaan kun soundin toistaminen ei niin kauheasti kiinnosta, ja kun enkä ole hakemassa täysin pulliaisen vastaavaa gearia. Ja kun mulle on tulossa vox ac15 klooni ja siitä puuttuu reverb sekä tremolo. Muuutta täytyy pitää tuo mielessä.

Voi olla että hankin tuon bossin tremolon sekä tilaan reverbin customina.
Pinewood
02.06.2021 00:30:34
Metalkallo: Kiitos suosituksesta. Deep blue on hienon kuuloinen, mutta itse hakisin juuri reverbiä nimenomaan kun soundin toistaminen ei niin kauheasti kiinnosta, ja kun enkä ole hakemassa täysin pulliaisen vastaavaa gearia. Ja kun mulle on tulossa vox ac15 klooni ja siitä puuttuu reverb sekä tremolo. Muuutta täytyy pitää tuo mielessä.

Voi olla että hankin tuon bossin tremolon sekä tilaan reverbin customina.

Ole hyvä. No, Mad Proffalta löytyy mainio reverbikin, tuo Silver Spring Reverb, joka nimestään huolimatta ei ole autenttisin kaikutankkikopio, mutta saattaa tarjota sellaista, mitä haet.

https://youtu.be/xI9yIqgsMw0

Näissä kahdessa mainitussa Proffan pedaaleissa on se hyvä puoli, että niitä pääsee Suomessa aika monessa paikassa testaamaan. Tai jos ostaa käytetyn, omansa saa aika hyvin takaisin, jos ei miellytäkään.
McNulty
02.06.2021 00:51:49 (muokattu 02.06.2021 00:58:17)
Tässä omat 2 senttiä trem/verb-asiaan.

1. En tykkää pedaaleista joissa nämä kaksi efektiä on lyöty yhteen. En, vaikka pedaalista saisi valita järjestyksen "tremolo --> reverb" tai "reverb --> tremolo". Mä haluan delayn tarvittaessa tremolon jälkeen, mutta ennen reverbiä. Tuollaisessa trem/verb-yhdistelmäspedussa pitäisi siis olla efektilenkki välissä tai sitten molemmille omat in- ja outputit.

2. Itse suosin harmonista tremoloa, joka on siis soundiltaan eri asia kuin perinteinen bias tai opto tremolo. Sen muljutusta voisi kuvata kai vähän univibe-henkiseksi, mutta ei ole täysin sekään. Joka tapauksessa harmoninen tremolo on musikaalinen ja perkussiivinen efekti, joka kannattaa ehdottomasti kokeilla. JAM pedals julkaisi tovi takaperin Harmonious Monk -nimisen pedaalin jota on kehuttu. Mä käytän Catalinbreadin vanhaa Pareidolia Harmonic Mesmerizeria. Supron tremolo on mainio, jos pystyy elämään sen tuottaman pienen volumeboostin kanssa. Flower Pedals Dandelion on mainio, samoin kuin Walrus Monument sekä Mr. Black Pana-Trem. Strymon Flint tuolla olikin jo mainittu aikaisemmin.

3. Reverb on näistä kahdesta ehkä se vaikeampi. Siinä missä toisille riittää TC Electronicin Hall of Fame 2 tai EHX Oceans 11, niin toiset haluavat enemmän, toiset vähemmän, kolmannet jompaa kumpaa mutta selkeästi laadukkaammin. Mä tosiaan päädyin HOF2 ja O11 purnukoiden jälkeen tuohon Universal Audion Golden Reverberatoriin. Sen on kehuttu olevan soundeiltaan parasta mitä tällä hetkellä on tarjolla. Ja se nimenomaan kattaa tuon perinneosaston enemmän kuin hyvin (jousikaiku, plate ja room/hall). Siitä ei siis löydy shimmereitä ja muita hilavitkuttimia kuten vaikkapa Strymon BigSky:sta. Strymon BlueSky on myös hyvä vaihtoehto reverbiksi. Tai MXR:n M300 Reverb. Boss RV-6 on myös melko turvallinen valinta peruskaiuksi. Neunaber Immerse on myös kovasti kehuttu, mutta mä en siihen hullaantunut. Bonuksena mainittakoon mulla loppusuoralla vertailussa ollut Free The Tone Ambi Space AS-1r reverb-laitos joka mielestäni vetää monipuolisuudessaan ja laadussaan vertoja tuolle isolle Strymon BigSky:lle. Perinteisten reverb-soundien osalta se tosin häviää UAFX Goldenille, kuten tuo Strymonkin.

4. Mun mielestä tremolossa on hyvä olla volume-säätö. Koska tremolo saattaa hukkua bändisoitossa muiden sekaan eikä efekti kuulu selkeästi, niin ilman että koko kitarakalustoa virittää "liian kovalle", pystyy tremolon päälle polkaistessa nostamaan volumea. Vaikka Pulliainen käyttääkin Boss TR-2 Tremoloa, niin mä suosittelisin sen tilalle Keeley DynaTremiä tai Fulltone SupaTrem Junioria. Tai jos käytettynä löydät Wampler Latitude (deluxen) niin siinä on myös oiva perustremolo jossa Bossia paremmat säätömahdollisuudet.

5. Rautalankaan kuuluu jousikaiku. Jousikaiku jossa on drippiä. Catalinbread Topanga kannattaa laittaa muistiin. Se tekee vain yhden asian, mutta tekee sen erinomaisesti. Siitä ei siis löydy yhtä reverb-tyyppiä enempää soundeja, mutta on loistava jousikaiku-in-a-pedal. Mad Professor Silver Spring Reverb oli myös ihan kiva. SubDecay Spring Theory yhtä loistava kuin tuo CBread Topanga. Ja jos lompakko ja persii kestää, niin ehdottomasti rautalankamiehelle Van Amps Sole-Mate. Se on niin hyvä, että moni surf-äijä on alkanut roudaamaan sitä reenikselle ja keikoille mielummin kuin arvokasta Fenderin vanhaa putki-/jousikaikulaatikkoa.

Mun tremolo ja reverb rautalankaan olisi todennäköisesti Keeley DynaTrem + Catalinbread Topanga. Yksinkertainen, vie vähän tilaa, soundaa hyvältä ja on helppo roudata.

Edit: Ja tärkeä BONUS joka monelta unohtuu!

Koska kaikkien rautalankamiesten soundiin kuuluu myös jonkinlainen nauhakaiku, ja vaikka et koskaan käyttäisikään nauha- tai kiekkokaikua viive-efektinä, niin esim. Maestro EchoPlexin etuaste tekee ihmeitä soundille. Ts. Xotic EP-booster on ihan ehdoton rautalankamiehen pedaalivalikoimaan. Ja jos kuitenkin päädyt hankkimaan pelkän EP boostin lisäksi sen kaikulaitteen, niin Catalinbread Belle Epoch Deluxe on mainio vaihtoehto. Saat nimenomaan Maesto EP-3 henkisen kaiun ja etuasteen osaksi omaa soundipalettia ;)
moving in stereo
Metalkallo
02.06.2021 06:25:00 (muokattu 02.06.2021 06:26:28)
McNulty: Tässä omat 2 senttiä trem/verb-asiaan.

Huh, no siinäpäs olikin asiaa! Iso kiitos vaikka aika paljon moni noista maksaa. Tuo Catalinbread Topanga Spring Reverb oli kyllä hienon kuuloinen ja juuri sellainen soundi jota etsisin reverbiksi. Täytyy varmaan vaan tyytyä siihen mad proffan versioon mikä sekin kyllä kuulostaa ihan hyvältä.

Osaakos porukka täällä sanoa miten paljon tremolo ja uni-vibe eroaa toisistaan, mulla kun meinaa on uni-vibe pedaali itselläni?
Hynde
02.06.2021 15:52:30

Vaikka en rautalankaa soitakaan, niin edellä mainitut Catalinbreadin Topanga ja BelleEpoch on kovia ja satunnaisesti setissä oleviin Link Wray biiseihin toimivia.

Samoin Boss TR-2 volume modilla on kyllä hyvä tremolo. Erilaisia on tullut testattua, mutta Boss on ja pysyy laudassa. Harmillisesti niitä uudempia TR-2:sia ei kuulemma voi modata, kun piirilevy on muuttunut sen verran.
Rock, blues, country its all the same horse, its just a different rider. Waylon Jennings
McNulty
02.06.2021 16:05:59
Hynde: Vaikka en rautalankaa soitakaan, niin edellä mainitut Catalinbreadin Topanga ja BelleEpoch on kovia ja satunnaisesti setissä oleviin Link Wray biiseihin toimivia.

Samoin Boss TR-2 volume modilla on kyllä hyvä tremolo. Erilaisia on tullut testattua, mutta Boss on ja pysyy laudassa. Harmillisesti niitä uudempia TR-2:sia ei kuulemma voi modata, kun piirilevy on muuttunut sen verran.

Joo, SMD eli pinta-asenteisia komponentteja tahtovat käyttää nykyään. Niiden haaste on monesti se, että ovat niin pieniä ettei kotikonstein välttämättä onnistu kolvaamaan irti rikkomatta sitä komponentille tulevaa kuparijuovaa piirilevyllä. Ts. pintakomponenttia irroittaessa on riski vaurioittaa piirilevyä ja sitä moni haluaa vältellä, tietenkin.

Joissain tapauksissa SMD-levylle modaukset kuitenkin onnistuvat, jos esim. vanhan komponentin voi jättää paikoilleen mutta kolvata sen jalkoihin kiinni toinen komponentti, potikka/trimmeri tms. Esim. MXR Analog Chorukseen volumemodin tekeminen onnistuu SMD-komponenteista huolimatta. Silloin tosin trimmeripotikka ja alkuperäinen vastus tulevat rinnankytkennäisiksi. Auttaa kuitenkin ongelmaan joka trimmeripotikalla halutaan ratkaista :)
moving in stereo
Pinewood
02.06.2021 16:07:36
Laitetaanpa tänne, kun törmäsin netissä todella mainioon MXR Phase 90 -demoon. Tämä video osoittaa, miksi pedaali on klassikko. Aika uskomaton kirjo soundeja löytyy yhden säätimen avulla. Eikä maksa paljon.

https://youtu.be/wB01n1rrELI
McNulty
02.06.2021 22:38:54
Pinewood: Laitetaanpa tänne, kun törmäsin netissä todella mainioon MXR Phase 90 -demoon. Tämä video osoittaa, miksi pedaali on klassikko. Aika uskomaton kirjo soundeja löytyy yhden säätimen avulla. Eikä maksa paljon.

https://youtu.be/wB01n1rrELI

Se on kyllä hieno purnukka, siksi itselläkin niitä kaksi kappaletta. Tosin, käytän Phase 100 silti pikkulaudassa, koska se on vielä monipuolisempi.
moving in stereo
Simeonii
02.06.2021 22:50:24
McNulty: Kipuillut Reverb-pedaalin hankinnan kanssa.

Loppusuoralle pääsi Free The Tone AS-1R ja UAFX Golden. Strymon BigSky liian iso ja BlueSky käytännössä vastaava kuin Golden, mutta demojen perusteella Golden vie voiton.

Tiedän, että Golden on vain yksi presetti, samon kuin Strymon BlueSky:ssa favorite. Goldenissa ei myöskään ole MIDIä, kuten ei BlueSky:ssakaan.

FtT Ambi Space AS-1R oli paperilla todella vahva muistipaikkoineen ja mideineen, eikä se missään tapauksessa ollut huono, mutta jokin siinä jätti kylmäksi. Ehkä juuri ne algoritmit joilla kaiut tuotettiin. Golden on jotenkin aidompi ja siinä on enemmän eläväisyyttä. Esim. jokainen jousikaiun häntä ei ole 100% identtinen, kuten Strymon BlueSky:ssa ja tuossa FtT:n Ambi Spacessa. Golden kuulostaa vähemmän digitaaliselta, vähemmän muoviselta, vähemmän epäaidolta.

Mä olen 100% valmis uhraamaan MIDIt (ei mulla taida muutenkaan olla kuin HX Stomp joka ymmärtäisi sitä) ja muistipaikat (1+1 kattaus riittää oikein hyvin) sille, että saan oikeasti studiotasoiset jousi-, plate- ja room/hall-kaiut. Siinä tuo Golden on tällä hetkellä lyömätön.

Corey Congilio on tehnyt tosi hyvän videon aiheesta. Suosittelen: https://www.youtube.com/watch?v=lwgHJdANDi8

Mulla oli samantyyppiset pohdiskelut delayn kanssa. En tarvitse MIDIä, miljuunaa presettiä jne. Nuo UAFX -pedaalit on aivan loistavia tuossa kategoriassa. Tuossa Starlightissa on juuri riittävä määrä säätö mahdollisuuksia ja modulaatio vaihtoehtoja. Musikaalinen ja lämmin saundi. Kiinnostaisi kyllä tuo Golden vielä ottaa kokeiluun. Nykyinen Flint on ''riittävä'', mutta tullut sellainen fiilis että siitä puuttuisi jotain. Toki jos Flintin korvaa niin joutuisi myös harmonic tremolon hommaamaan.
Klapp
03.06.2021 04:38:22
Metalkallo: No siinäpä olis sitten tremolo. Pulliainen minunkin rautalanka esikuva, et jos se sillä toimii hyvin niin kannattava hankinta sitten.

Torilla näkyy olevan kappale Bossin FRV-ykköstä järkihintaan. Se oli rautalankahengessä omien muistikuvien mukaan aika hauska. Vaihdoin sen itse sittemmin flinttiin, joka oli kiistatta laadukas, mutta josta en itse lopulta niin välittänyt.

FRV:n hinnat on olleet ainakin taannoin aivan humoristisia suhteessa siihen mitä se on, joten 130 posteineen näyttää jotenkin halvalta. Tosin samoissa pyörii jo mainittu Silver Spring, jonka ottaisin - ja otinkin lopulta - koska hyvänsä FRV:n paikalle. Se on eka mun omistamistani kaiusta, joka ei ole jotenkin tyhjän ja päälleliimatun kuuloinen. Vähänku Max Weinberg, soi ja soittaa silleen sen soundin sisällä.
I am a perfect physical specimen and I'm extremely young. -Donald Trump.
Stone
07.06.2021 07:28:24 (muokattu 07.06.2021 07:29:34)

"The Pedal Movie" dokumenttielokuva kaikille kitaraefektien ystäville.

https://www.soundi.fi/uutiset/fuzz- … -kaikille-kitaraefektien-ystaville/
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards
GoGo-FIN
07.06.2021 15:45:28
Stone: "The Pedal Movie" dokumenttielokuva kaikille kitaraefektien ystäville.

Kiitti vinkistä, pitänee joku päivä vuokrata.
MolliS
07.06.2021 21:56:25

Stone: "The Pedal Movie" dokumenttielokuva kaikille kitaraefektien ystäville.

Eipä taida saada Suomessa vielä muualta katottua kuin Apple TV:stä.
Reaperin käyttäjä ja muutenkin tosi nolo
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)