Aihe: korvakuulolta soittaminen
1 2 3 4 5 6
hessurf
31.05.2004 12:46:25
Itse olen opetellut korvakuulolla ainaki Voodoo Chile, Hwo Knows, Could't stand the weather ym Stevie rayn ja Hendrixin biisejä. Ne on aika helppoja opetella korvakuulolla
Krendel
31.05.2004 13:01:00
Korvakuulolta noita helppoja rallatuksia, sitten kun siirrytään klassiseen ni nuotit (tosi harvoin, kun en niistä pidä) & viimeisenä vaihtoehtona guitar pro kun ei muuten mene. Pelkkiä tablatuureja en oo lukenu varmaan vuoteen.
GP on siitä kova ohjelma, että sillä kun rupeaa treenaan oppii rytmin ja se opiskelu on täysin mekaanista. Mitä meni "Paint it blackin" opetteluun, 2 tuntia?!
depe
31.05.2004 13:51:59
Mielelläänhän sitä tablat netistä kaivaa biiseihin, pääsee nopeammin alkuun. Mutta jostain syystä ei niitäkään kovin tarkkaan jaksa selata. Itse olen ennemin näitä korvakuulolta ja perstuntumalta soittajia.

Helpot rallatukset tyyliin Apulanta jne. menevät ainakin yhdestä sävellajista kerralla korvakuulolta ainakin säestyksen osalta. Hyvä taito nuotiokitaristille. Vielä kun muistaisi laulujen sanoja...
Ilman hauskaakin voi olla alkoholia.
Necromuru
01.06.2004 20:30:20

No kyllähän sitä korvakuulolta joitain riffejä opettelee, mutta kokonaisen kappaleen opettelemiseen ei viellä riitä taidot eikä kärsivällisyys.
-Toi saksofooni ei oikein sovi tohon kappaleeseen. -Niin. Siihen vois laittaa säröä. Keskustelua koulun juhlassa esitetystä kappaleesta.
Antti1997
03.06.2004 13:40:43
Mun 13v pikkusisko on ihan hullu, se opettelee melkeen kappaleen kun kappaleen korvakuulolta, tosin pianolla, mutta kyllä se kitarallakin soittaa esim. bodomin needled 24/7:n ennen säkeistöä tulevan riffin. Ihan hullu!! Kyllä mäkin opettelen aina melodian periaatteessa korvakuulolta, mutta soinnut yleensä katson jostakin muualta.
"Entäs Asus4#5add9/H tai Asus4#5add9/D?" Kiipparipalstan keskustelua. Ota tai jätä, tai jätä ottamatta. HoHo!
Shemhamforash
03.06.2004 14:09:44

Pääosin korvakuulolta, mutta jos joku kohta ei ota onnistuakseen niin otan tablat avuksi.

Kuin myös.
"That is not dead which can eternal lie, and with strange eons even death may die." ---Aivvanssama.---
Herra Karhu
03.06.2004 19:56:53
Mä opin soittamaan korvakuulolta Judas Priestin biisin Breaking the Law. Ei mikään ihme...
meanbone
04.06.2004 13:41:00
Soittelen paljon korvakuulolta. Kuuntelen levyltä ja vedän sitten itse. Tosin sitten jos ei vaan pysty saamaan jostain kulusta kiinni niin on turvauduttava tablatuureihin.
"You can´t kill rock and roll" -Ozzy Osbourne
stratocaster
04.06.2004 21:34:40
Korvakuullolla melkein kaikki. nuotinlukutaito ei kovin hyvä. mutta heti ku opettelen jonku biisin korvakuulolta nii joha alkaa kehuja tulemaa :D
Voimaa!! Nopeutta!!
Keppi
12.06.2004 14:15:09
Joskus olen myös joitain vähän hankalampia melodia-juttuja tarkistanut nuoteista. Nettitabloissa tuntuu usein olevan pirusti virheita. Ei hyvä!

Joskus olen itsekkin tutkaillu tätä
http://www.mysongbook.com sivustoa, mihin käsittääksen voi laittaa itse tehtyjä nuotinnoksia?!
Oon törmääny siellä sellasiin kappaleisiin, jotka on pirun hyvin tehty muuten, mutt sitt on joku ihan käsittämätön kämmi. Esim. yhdessä oli muuten ihan kaikk kohdallaan, mutt yks stemma alkoi kaksi tahtia liilan myöhään?! Oli vielä tällainen harmoninen kahden stemman melodia ja se toinen niistä. Kuulosti vähintäänkin kaaottiselta:D
Toinen nuotinnos oli kans tällanen, missä kaikki oli muuten kohdallaan, mutta ilmeisesti ei oltu huomattu, että basson E kieli oli alkuperäisessä kappaleessa viritetty D:hen?!:D

Eli ilmeisesti ihmiset on kopioineet nuotit suoraan jostain nuottikirjasta ohjelmaan ja tehneet vaan epähuomiossaan virheitä. Virheitähän sattuu...ei siinä mitään, mutta ihmettelen suuresti, kuka näkee tuollaisen vaivan, eikä sitt edes tarkasta tekemäänsä, ennenkuin laittaa sen julkisesti ladattavaksi?! Tossa ensinmainitussa esimerkissä oli vielä sovitus 11:sta instrumentille, joten sen ruksaaminen ei ole käynyt ihan kädenkäänteessä?!
Tai sitt on vaan niin vankka usko, että kun on kopioinut jonkun nuottikirjasta, ni sen täytyy olla oikein...kuulosti miten kummalliselta tahansa!:D

Eli kannattaa opetella myös kuuntelemaan...
...no ei vaineskaan;)
sarkjan
12.06.2004 14:29:44
Pääosin korvakuulolta, mutta joskus harvoin kun ei kehtaa kuunnella niin otan tablat avuksi, joita joutuu kuitenkin lopulta korjailemaan niin paljon, että olisi ollut sama opetella alusta alkaen suoraan kuuntelemalla. ;)
Kauppojen aukioloajoista keskusteltava myös sunnuntaisin.
JS
12.06.2004 15:10:14
Osa tabuista, etenkin tilupuolella, on niin luokattomia että tuntuu että niitä tekevät lähinnä japanilaiset kosketinsoittajat tjsp.

Kysymykseen vastatakseni: Nykyään en kauheasti uusia biisejä opettele, huomaanpahan aina välillä soittavani biisejä, joita en ole tiennyt osaavani. Mulla on joku arviolta parin kuukauden viive siitä että kuulen jonkun jutun siihen hetkeen kun se tulee ulos ja lähes kaikki tulee mulla ulos jossakin muodossa... Tämä onkin johtanut siihen etten uskalla kuunnella radiota, sieltä kun tulee aika usein kamaa jota en omassa soitossani halua kuulla :)
Kaulamikki on efekti. Efekteillä peitetään virheitä.
EtG
30.06.2004 09:07:56
Kaikki netin tabeista.
Pakkanen karistaa nudistit
Metallica mies
01.07.2004 19:53:16
joitain melodioita/riffejä on tullu opeteltua korvakuulolta.
"Vittu ku tää sylykeminen on vaikeeta" - kaverini juhannuksena
Krice
02.07.2004 00:03:00

Osa tabuista, etenkin tilupuolella, on niin luokattomia että tuntuu että niitä tekevät lähinnä japanilaiset kosketinsoittajat tjsp.

Eräs yleinen ongelma tabeissa on se, että joka paikkaan tungetaan perusvoimasointuja, vaikka kappaleessa siinä kohdassa olisikin jokin erikoisempi sointu. Toinen vastaava on eri nuottien kuuleminen samana, eli monimutkaisempi kuvio lanataan surutta tasaiseksi.

Olen pari tabulatuuria väsännyt ja näppärä keino on soittaa itse akustisesti, koska silloin kuulee parhaiten oman kitaran ja musiikin vastaavuuden. Jos pitää vahvaria isolla ja soittelee päälle niin helposti siinä oma versio alkaa tuntumaan oikeammalta.
lxi
02.07.2004 00:40:13
Jos pitää vahvaria isolla ja soittelee päälle niin helposti siinä oma versio alkaa tuntumaan oikeammalta.

Ja mitä enemmän säröä, sitä enemmän puuroa ja sitä kautta myös vääriä ääniä.
Mainostilaa vuokrattavana.
jamez_wannabe
09.07.2004 12:31:24
Opettelen paljonkin tabulatuureista enkä pidä sitä mitenkään "itseni huijaamisena". Nautin vain biisien soitosta, en niinkään opettelusta. En vain jaksa junnata biisiä edestakaisin ja menettää hermoni. Kulutan mieluummin aikani eri soittotekniikoiden harjoitteluun

olen täsmälleen samaa mieltä. tabloilla oppii simppelin biisin alle puolessa tunnissa kun korvakuulolla mulla ainakin menee tunteja.
"Elämässä ei ole encorea - pidä siis huolta itsestäsi". -Jari Sinkkonen
Defrayer
09.07.2004 12:58:44 (muokattu 09.07.2004 12:59:37)
Opettelen paljonkin tabulatuureista enkä pidä sitä mitenkään "itseni huijaamisena". Nautin vain biisien soitosta, en niinkään opettelusta. En vain jaksa junnata biisiä edestakaisin ja menettää hermoni. Kulutan mieluummin aikani eri soittotekniikoiden harjoitteluun.

Myöskin täysin samaa mieltä ZipPro:n kanssa. Olisi voinut tulla suoraan omasta suustani. Paitsi että opettelen kaiken tabulatuureista.

Enpä kyllä ole koskaan edes yrittänyt blokata mitään biisiä korvakuulolta :P. Joskus voisi kait yrittää.
"This is gonna suck for sure, so don't stress over it" -kuultu eräällä foorumilla. IMIK #15
Keppi
09.07.2004 13:03:35
Myöskin täysin samaa mieltä ZipPro:n kanssa. Olisi voinut tulla suoraan omasta suustani. Paitsi että opettelen tabulatuureista.

Nykyään on ehkä liiankin hyvin tarjolla noita tabloja. Sillon, ku mä starttailin tota hommaa, ni oli paljon hankalampi löytää niitä mistään. Siks niitä varmaan tulikin niinpaljon "otettua korvalla" ylös?!

Kyllä itelläni taas menee just sillain, ett oppii kappallen nopeemmin, kun sen opetteleen kuuntelemalla.
...no ei vaineskaan;)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)