Aihe: Looppailua, laulua ja möristelyä
1
Karkaisuryyppy
26.05.2021 12:17:52
Moikka jengi, onpa ollut ilo löytää tälläinen porukka!

Oon parisen vuotta sitten eksynyt kurkkulaulu kiehtovaan maailmaan ja tämä onkin aiheuttanut syöksykierteen lähes maanisen suun soittamiseen johon kuuluu kaiken näköistä beatboxaamisesta ihan vaan improlauluun. Mitään musiikillista taustaa mulla ei ole joten suuri osa kaikesta infosta menee hieman yli hilseen. Mutta pikkuhiljaa hyvä tulee!

Vähän aika sitten sain päähäni ajatuksen loopperista ja latailinkin puhelimeen sovelluksen jolla voi jotain raitoja omaksi iloksi näpertää. Tämä on osoittautunut varsin nautinnolliseksi puuhaksi! Nyt kumminkin sieluni halajaisi saada tätä set uppia konkreettisempaan muotoon, mutta villi surffailu netissä sai tämän "tekniikan ihmelapsen" hieman arkailemaan hankintoja. Nyt saattaa tulla typeriä kysymyksiä mutta olkaa armollisia.

Tarvitsisin kotikäyttöön lauluhommiin soveltuvat mikin, loopperin ja jonkun kaiuttimen/vahvistimen/miksikä noita kutsutaankaan? Tarvitseeko noiden lisäksi vielä jotain muuta? Pitääkö toi setti kytkeä tietokoneeseen? Onnistuuko homma ihan vaan mikki - > loopperi - > vahvari kombolla? Tarvitseeko väliin esimerkiksi äänikortin ja mikä se edes on? Suurin osa looppereista sekä vahvistimista mainostetaan kitarahommiin tehtynä, onko tällä oikeastaan merkitystä? Tuntuu siltä että oon aivan ulapalla :D

Mitään äänittämisen intohimoja mulla ei vielä ole, mutta olisi siistiä jos kamppeet siihenkin taipuisivat esim. Joillain lisähankinnoilla.

Kiitos jeesistä jo etukäteen~
Henri Henri Olavi
26.05.2021 12:30:29 (muokattu 26.05.2021 13:25:12)
Et tarvitse tietokonetta ja interfacea/äänikorttia väliin. Joku loopperi, jossa on XLR-sisääntulo mikille riittää. Siitä vaan sitten vahvarille. Esim. https://www.thomann.de/fi/boss_rc_500_loop_station.htm

Mikkivaihtoehtoja on lähes loputtomasti. Itse menisin jollain isokalvoisella konkalla, esim. https://www.thomann.de/fi/rode_nt1a_complete_vocal_recording.htm

Nämä siis vain esimerkkejä alkuun.

E: TC-Heliconilla on myös pedaaleja, joissa on loopperi ja lisäksi paljon nimenomaan lauluun tarkoitettua efektointia, jos haluaa laajentaa palettia ilman tietokonetta:

https://www.thomann.de/fi/tchelicon_voicelive_play.htm
Je suis 190221
Rallattelija
28.05.2021 08:36:17 (muokattu 28.05.2021 21:13:20)
Karkaisuryyppy: Hei kiitos avusta! Kevyen opiskelun jälkeen päädyin hommaamaan edullisempia aloittelijavehkeitä, simppelin TC-Heliconin loopperin XLR-sisääntulolla ja dynaamisen mikin. Näillä vaikuttaisi pääsevän niinsanotusti alkuun hommassa.

Diggaan myös setin kompaktiudesta!

Toi dynaaminen mikki oli oikea valinta jos sitä beatboxausta harrastat. mä en tosta lajista tiedä kyllä yhtään mitään mutta mitä olen nähnyt noita lökäpöksyjä homman parissa niin kyllä sitä mikkiä käsitellään välillä sellaisilla metodeilla ettei konkasta siihen olisi.
Mistä tommonen ääni oikein tuli? No tuskin se on vakavaa.
Henri Henri Olavi
28.05.2021 09:20:45 (muokattu 28.05.2021 09:23:00)
Rallattelija: Toi dynaaminen mikki oli oikea valinta jos sitä beatboxausta harrastat. mä en tosta lajista tiedä kyllä yhtään mitään mutta mitä olen nähnyt noita lökäpöksyjä homman parissa niin kyllä sitä mikkiä käsitellään välillä sellaisilla metodeilla ettei kankasta siihen olisi.

Multa meni tuo beatboxaus huti. Todellakin dynaaminen mikki siihen hommaan! Pahoittelut mokasta Karkaisuryypylle.

Sen dynaamisen voi myös helpommin tuoda kurkulle, jossa sille on varmasti käyttöä myös möristelyssä. Konkkaa ei oikein kädessä voi pidellä (riippuu toki mikistä), kun ovat herkkiä poimimaan pienimmätkin käsittelyäänet.
Je suis 190221
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)