NuoriDimebag: Olen tässä jo jonkun aikaa funtsinut uuden vahvistimen hommaamista. Minulla on tällä hetkellä perus CUBE 10GX, joka on ollut ihan kätsy. Kuitenkin siitä ei ihan riitä gaini saadakseen Dimebagin kuuluisat harmonic Squealsit tehtyä ja muutenkin sen soundi on vähän "suppea". Olisko sulla vahvistin ehdotuksia mitkä olisi kohtuu edukkaita (300-600) Kovin on kaksi erilaista soundimaailmaa vastakkain otsikossa. Dimebagin soundi perustui pitkälti transistorivahvistimen tuottamaan hi-gain soundiin, jota ryyditettiin mm. MXR:n flanger/doubler -räkkimokkulalla. Lisäksi Randall C200 nupin tuottamaa säröä muokattiin MXR:n vanhalla 6-band EQ:lla. Kitarassa Dimellä oli Bill Lawrencen L500XL tallamikkinä, joka on melko rajulla ulostulolla varustettu humbucker. Näiden yhdistelmä tuottaa todella paljon gainia joten kitarasignaali on hyvinkin kompressoitu sekä keskialueelta enempivähempi "scoopattu". Petruccin soundi taas on pitkälti perustunut Mesan Mark-sarjan vahvistimiin, esim. Mark IV ja on huomattavasti "kermaisempi", suorastaan sofistikoitunut verrattuna Dimen soundiin. Siinä missä toinen irrottaa pään, toinen lähinnä silittelee korvanlehteä. Mä sanoisin, että parhaaseen tulokseen pääset jollain laadukkaalla mallintavalla "etuasteella". Esim. alkaen L6 HX Stompista päätyen aina Fractalin tuotoksiin. Jos tuollaisella setillä haluaisi soittaa muutakin kuin luureihin, niin mikään ei estä käyttämästä hyvän etuasteen kanssa laadukasta päätevahvistinta ja vaikka 4x12" kaappia, jos pitää olla katu-uskottava. moving in stereo |
Kuten yllä sanottiinkin, niin nuo on vähän eri soundimaailmaa. Myöskin just samojen kamojen hommaaminen on kallis tie autuuteen. Ehkä noita kannattaa lähteä metsästämään perushyvällä hevivahvarilla ja sitten pedaaleilla hakea suuntimaa. Olen huomannut että Dimebagmallisen särön saa myös ihan hyvistä hevivahvareista EQ:n avulla. Ei siis todellakaan sama, mutta good enough. Mä olenkin tylsä ja sanon, että perinteinen 6505 on hyvä lähtökohta isolle osalle soundeista. Jos oikeasti lähelle haluaa halvalla hinnalla niin plugarit on myös pop. "Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so." |