Aihe: Etkö löydä maailman miljoonista kitaroista itsellesi sopivaa?
1 2 3 4 512 13 14 15 16 17
msalama
19.05.2021 19:06:43

No jos mä ny sit varaan sen tokavikan sanan, koska mua paremmat miehet sen ekan kuitenkin saa.
Tuubaa pukkaa vaikka visionärismiin pyritään.
Laulava Kylätohtori
19.05.2021 19:10:24
Ootte te mahottomia. :D
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
marke-
19.05.2021 19:22:00 (muokattu 19.05.2021 19:25:33)
Aika hyvää settiä. Eiks tää oo ~700€ Revstar tai jotai?

https://www.youtube.com/watch?v=KVQvcPbo_XU
kid ego
19.05.2021 19:24:03
Laulava Kylätohtori: Ootte te mahottomia. :D

Erittäin hyvin sanottu. Aikuisoletetut ihmiset.

-— Moderaattori —-

"Ehkä se on ihan hyvä ettet juo sitä viinaa. Ihan kaikki lähtee aina lapasesta." - Karvamammutti
samiko
19.05.2021 19:51:10
Heroin: Aika hyvää settiä. Eiks tää oo ~700€ Revstar tai jotai?

https://www.youtube.com/watch?v=KVQvcPbo_XU

4 sivua tappelua ei liity aiheeseen mitenkään mutta saa pinnistellä aivotumakkeita että miten tälläinen aasialainen kilpasoitantakaan liittyy :D.

Eipä siinä, mähän voisin kertoa tähän vaikka hyvän lihapullakastikereseptin...
KaRa
19.05.2021 20:13:11 (muokattu 19.05.2021 20:13:56)
kid ego: Erittäin hyvin sanottu. Aikuisoletetut ihmiset.

Mikä kumma fetissi ihmisillä on tuohon aikuisuuteen?
En keksi mitä muuta aikuisuus voisi todella tarkoittaa kuin vastuullisuutta ja ehkä sitä ettei ota itseään tai mitään turhan vakavasti.
Nimimerkkisi kertoo siihen suuntaan että kumpikin noista on sinulla kateissa.
(Hekoheko)
Kaikki mitä sanot, tulen käyttämään sinua vastaan.
marke-
19.05.2021 20:28:53 (muokattu 19.05.2021 20:29:56)
samiko: 4 sivua tappelua ei liity aiheeseen mitenkään mutta saa pinnistellä aivotumakkeita että miten tälläinen aasialainen kilpasoitantakaan liittyy :D.

Eipä siinä, mähän voisin kertoa tähän vaikka hyvän lihapullakastikereseptin...

Olihan tässä monta sivua keskustelua voiko halvoilla kitaroilla soittaa, voiko telellä soittaa heviä jne. Yritän epätoivoisesti palauttaa keskustelua raiteille (=puhetta kitaroista). Videossa oli musta hyvä esimerkki, että kyllä - halvalla voi soittaa aivan hyvin.

Mut voihan tämä "mää"/"sää" tappelu jatkuakin. En siihen itse jaksa osallistua, eikä ole multa toisaalta poiskaan jos joku haluaa jatkaa. Kitaran hintakeskustelut on kumminkin aina ihan mielenkiintoisia, niin kauan kun niissä mietitään syitä ja ominaisuuksia mitä mikäkin asia maksaa valmistaa/tehdä hyvin jne. Sitten kun tulee mielipiteet, niin ainakin mulle keskustelu menee tylsäksi. Kokemuksista on kiva lukea, mutta ei jaksais sadatta kertaa vänkäämisiä jostain kuinka vain 4k€ gibboni on hyvä.

Tää on terveelle työssäkäyvälle ihmiselle halpa harrastus jos pitää järjen päässä, kun vertaa vaikka autoihin, lumilautailuun, muksujen jääkiekkoon jne. Tommonen neljän kiloeuron skeba on oikeesti loppujen lopuksi aika halpa (irti kontekstista), mutta tarvitseeko niinkään kallista onkin se , mikä on itselle se porkkana tällaisissa ketjuissa.

Aukesko yhtään?
Mikko1978
19.05.2021 20:30:14 (muokattu 19.05.2021 20:38:30)
KaRa: Kuka sen muka päättää kuka saa viimeisen sanan?
Kai mullakin joku osuus tässä on.

Viimeisestä sanasta kuuluu taistella viimeiseen veripisaraan asti.

Mutapainistage on osaltani vapaa. Olen jo siirtynyt baarin puolelle tuolta lavalata. Ei muuta kuin seuraava mies nautiskelemaan menosta.
Mikko1978
19.05.2021 20:37:45
Wintermute: Alex Lifeson taisi ainakin joskus soitella Axcessilla.

Joo ainakin jonkilaisilla Floikka-Lespoilla Alex on soittanut. Joyrneyn Neal Schon on myös käyttänyt Floikka-Pauleja jo ikuisuuden.
zedder
19.05.2021 20:44:02
Näinä aikoina etanolin käyttö lähtee käsistä..
Mikko1978
19.05.2021 20:44:46 (muokattu 19.05.2021 22:07:25)
Heroin: Kokemuksista on kiva lukea, mutta ei jaksais sadatta kertaa vänkäämisiä jostain kuinka vain 4k€ gibboni on hyvä.

Tää on terveelle työssäkäyvälle ihmiselle halpa harrastus jos pitää järjen päässä, kun vertaa vaikka autoihin, lumilautailuun, muksujen jääkiekkoon jne. Tommonen neljän kiloeuron skeba on oikeesti loppujen lopuksi aika halpa (irti kontekstista), mutta tarvitseeko niinkään kallista onkin se , mikä on itselle se porkkana tällaisissa ketjuissa.

Nuo kalliit Gibsonithan ovat yleensä käytettyjen markkinoilla haluttuja. Sellaisen kun itse ostaa sopivasti käytettynä, niin arvo säilyy oikein hyvin. Verrata voi esim. johonkin uutena ostettuun halvempaan kitaraan, johon on vaihdettu paljon osia "parempiin" tai vaikka palacastereihin.
WanhaWetäjä
19.05.2021 21:01:09

Heroin: Olihan tässä monta sivua keskustelua voiko halvoilla kitaroilla soittaa, voiko telellä soittaa heviä jne. Yritän epätoivoisesti palauttaa keskustelua raiteille (=puhetta kitaroista). Videossa oli musta hyvä esimerkki, että kyllä - halvalla voi soittaa aivan hyvin.

https://www.youtube.com/watch?v=EY7H7n54K6U Joo, ei se millä vaan miten.
https://www.youtube.com/watch?v=AOBRb_SEe2c Kyllä tuo kaveri telelläkin pistelee menemään ihan ok. Melko persoonallinen pikkaustyyli kyllä, ja melodiataju on kohillaan.

Ostaisin oitis jonkun Revstar mallistosta mutta eihän niitäkään saa vasurina, prkl! No, onneks mulla on Yamaha SG 2000 vm 1979, pesee ja linkoaa G kitarat mennen tullen, ainakin ne mitä olen käpälöinyt ja yhden joskus omistanut.
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
KaRa
19.05.2021 21:10:40 (muokattu 19.05.2021 21:11:21)
WanhaWetäjä: https://www.youtube.com/watch?v=EY7H7n54K6U Joo, ei se millä vaan miten.
Melko persoonallinen pikkaustyyli kyllä

Mulla samanlainen silloin kun en käytä plekua.

Ja tämä tyyli kehittynyt siksi, koska en ole aina enkä useinkaan vain yksinkertaisesti jaksanut etsiä plekua taikka nostaa sitä maasta tms.
msalama
20.05.2021 05:37:54 (muokattu 20.05.2021 06:21:17)

kyllä - halvalla voi soittaa aivan hyvin

On muuten nykypäivänä aivan totta, koska halpojen laatu on tehnyt huiman loikan ylöspäin.

Kuten olen täälläkin jo jankutukseen saakka hehkuttanut, ostin itse uuden Epi LP Classic Wornin hintaan 439€. Ja vaikka säädöt ja käytettävät kielet (10-46 joka tapauksessa) hakevat vielä optimiaan, niin onhan tuo nyt hintaisekseen silti aivan helvetin hyvä kitara. Eli laatua lähes kaffeerahoilla! Toisin kuin takavuosina, jolloin halpa paska oli juuri sitä itseään, eikä yhtään enempää.

PS. Tosin sanovat, että esim. 70-lukuiset Burnyt sun muut japsikloonit ovat varsin hyviä, mutta tiedä sitten, kun en ole mokomia koskaan soittanut. Epillä kuitenkin oli kuulemma jossain vaiheessa aika pahoja laatuongelmia ja niistä ovat nyt ilmeisimmin päässeet eroon, joten kehitys on ainakin siltä osin ollut myönteistä.
samiko
20.05.2021 10:06:48 (muokattu 20.05.2021 11:22:25)
Heroin: Olihan tässä monta sivua keskustelua voiko halvoilla kitaroilla soittaa...
...Aukesko yhtään?

Yritin nopeasti kahlata vanhoja kirjoituksia, niin ei kyllä osunut silmään tuollaisia väitteitä monta sivua. Joka tapauksessa tyhmä väite etteikö halvoillakin voisi soittaa.

Ja samalla sanon että on ehkä vieläkin typerämpää väitellä mitä kitara saisi kenellekin maksaa.

Alkuperäiseen aiheeseen. Itse olin vielä 15 vuotta sitten lumihiutale. Olin tilaamassa suomalaiselta tunnetulta kitaranvalmistajalta omaa custom kitaraa. Kitara suunniteltiin jne jne. Voi hyvä Jumala olen onnellinen ettei kitara ikinä valmistunut (ostin niillä rahoilla Gibsonin). Mun spesiaalispeksit olivat kyllä niin spesiaaleja että oikein huvittaa vieläkin.

Maailmassa on tosiaan varmasti tehdastyönä jokaiselle jo jotakin. Itse en ole henk koht niin nuuka kyllä muutenkaan, onko mikä radius, kaulaprofiili, action, paino, nauhat jne. Pääasia että kitara on hyvä. Oma filosofiani on muutenkin aikojen saatossa muuttunut, että kitaraketjussa ei pidä olla mitään yyberspesiaalia mitä ilman ei pärjää, tai korvaajaa on vaikea löytää.
Guildfinger
20.05.2021 10:22:53
Välillä on erilaisia skebamieltymyksiä saman pääkopan sisällä, päivästä riippuen, mutta sehän on loistava syy hankkia useampia. Ymmärryskin mahdollisuuksista kasvaa samalla.
hallu
20.05.2021 10:45:52
samiko: Yritin nopeasti kahlata vanhoja kirjoituksia, niin ei kyllä osunut silmään tuollaisia väitteitä monta sivua. Joka tapauksessa tyhmä väite etteikö halvoillakin voisi soittaa.

Ja samalla sanon että on ehkä vieläkin typerämpää väitellä mitä kitara saisi kenellekin maksaa.

Alkuperäiseen aiheeseen. Itse olin vielä 15 vuotta sitten lumihiutale. Olin tilaamassa suomalaiselta tunnetulta kitaranvalmistajalta omaa custom kitaraa. Kitara suunniteltiin jne jne. Voi hyvä Jumala olen onnellinen ettei kitara ikinä valmistunut (ostin niillä rahoilla Gibsonin). Mun spesiaalispeksit olivat kyllä niin spesiaaleja että oikein huvittaa vieläkin.

Maailmassa on tosiaan varmasti tehdastyönä jokaiselle jo jotakin. Itse en ole henk koht niin nuuka kyllä muutenkaan, onko mikä radius, kaulaprofiili, action, paino, nauhat jne. Pääasia että kitara on hyvä. Oma filosofiani on muutenkin aikojen saatossa muuttunut, että kitaraketjussa ei pidä olla mitään yyberspesiaalia mitä ilman ei pärjää, taikorvaajaa on vaikea löytää.

Nyt ollaan asian ytimessä ja juuri noin minäkin ajattelen. Kitaran pitää olla mahdollisimman standardi ja se on vain työkalu. Soittaja on se joka puhaltaa siihen elämän joka on se erikoinen ja joka antaa sille merkityksen. Siksi itse en ole koskaan edes haaveillut customkitarasta....... paitsi ehkä Gibson LesPaul Customista :-D . Enkä tarkoita ettenkö kelpuuttaisi jotakin ruokangasta ihan helposti, mutta ostaisin sen valmiina jonkun joka on tehty jollakin standardispekseillä. Ajattelen myös aina niin, että ihminen on se joustava ja mukautuva elementti soittimen ja ihmisen muodostamassa kombinaatiossa. Sen vuoksi en enää pitkään aikaan ole arvottanut kitaran ominaisuuksia "hyvä - huono" akselilla vaan usein vain totean "jaha, tässä on tämmöinen kaulaprofiili". Hiljalleen mieltymyksetkin ovat alkaneet liudentua ja ainoa seikka johon soittimessa tulee kiinnitettyä huomiota sen lisäksi, että se on asiallinen siis säädöissä eikä ole rikki, on sen sointi ja erityisesti herkkyys. Herkkyys puhuttelee huomaan. Herkkyys on seikka joka inspiroi ja saa antamaan nykyisin anteeksi jopa ulkonäön puutteita.

Mutta tämä koskee vain minua, olen myös alkanut menettää kiinnostukseni vähätellä tai arvostella toisten soittajien tarpeita ja valintoja. Jos joku haluaa tietyn kaulaprofiilin tai tietynlaiset nauhat tai volapotikka pitää olla tietyssä paikassa (tai sen tilalla on kytkin), ei se todellakaan ole minun arvosteltavissa oleva asia.
Pikatessa roiskuu :-D
KaRa
20.05.2021 10:54:30 (muokattu 20.05.2021 10:57:58)
hallu: Kitaran pitää olla mahdollisimman standardi ja se on vain työkalu. Soittaja on se joka puhaltaa siihen elämän joka on se erikoinen ja joka antaa sille merkityksen. Siksi itse en ole koskaan edes haaveillut customkitarasta....... paitsi ehkä Gibson LesPaul Customista :-D .

Kitara on työkalu kyllä, mutta muuten en ymmärrä miksi ei mieluusti tavoittelisi itselleen mieluista kitaraa ominaisuuksineen.

hallu: Ajattelen myös aina niin, että ihminen on se joustava ja mukautuva elementti soittimen ja ihmisen muodostamassa kombinaatiossa. Sen vuoksi en enää pitkään aikaan ole arvottanut kitaran ominaisuuksia "hyvä - huono" akselilla vaan usein vain totean "jaha, tässä on tämmöinen kaulaprofiili".

Samaan aikaan toisaalta olen tästä samaa mieltä. Niinku aiemmin tuolla sanoin, että täydellistä kitaraa ei olekaan, koska täydellisyys on matka eikä määränpää, siis tällee hianosti sanottuna. Heti kun ottaa kitaran käteen ja alkaa soittamaan, niin täydellisyys on jo rikki. Täydellinen kitara on sellanen mitä ei ole vielä tehty ja täydellinen musiikki on sellasta joka jää soittamatta.
Eli ei ole oikeasti väliä millä soittaa, kunhan on perus kunnossa jne. Mutta miksipäei tosiaan yrittäisi tuoda kitaraa säätöineen ja ominaisuuksineen mahdollisimman lähelle itseään soittajana.

hallu: Mutta tämä koskee vain minua, olen myös alkanut menettää kiinnostukseni vähätellä tai arvostella toisten soittajien tarpeita ja valintoja. Jos joku haluaa tietyn kaulaprofiilin tai tietynlaiset nauhat tai volapotikka pitää olla tietyssä paikassa (tai sen tilalla on kytkin), ei se todellakaan ole minun arvosteltavissa oleva asia.

Minä jatkan omasta puolestani sotimista hamaan hautaan asti.

E: Minusta siis se että karsastaa kustomeita ja kokee vetoa vain standardeihin, niin siinä piilee jokin ideologinen mielikuva joka antaa tyydytystä ja olon siitä että nyt on asianmukainen kitara, koska ehkä pelkää että ne omat henk.koht preferenssit eivät ole "oikeita" ja hyväksyttyjä?
msalama
20.05.2021 11:22:55 (muokattu 20.05.2021 11:24:43)

spesiaalispeksit olivat kyllä niin spesiaaleja

Kaveri joskus aikoinaan diggaili kokeellisia sakemannisurinabändejä, Can ja mitä näitä nyt oli, ja meni sitten tilaamaan (muistaakseni) Nuutiselta nauhattoman kitaran Floikalla. Arvaapas soitteliko se sillä a) yhtään mitään järkevää tai b) kovinkaan paljoa ylipäätään? Mutta sai se nyt sentään yksistä kesäduuniliksoistaan siihen upotettua valtaosan :D

Minneköhän sekin ns. kitara sitten joutui? Olis nimittäin aika retee kuriositeetti nykyään. Ja sitten kun hermo menis riittävästi niin asennuttais vaan nauhat...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)