Aihe: Ibanez Kitarat
1 2 3 4 524 25 26 27 2833 34 35 36 37
Kefiiri
07.04.2021 13:54:40
MolliS: Nyt en kyllä ymmärrä tämän vinonauhaisen funktiota ollenkaan. Skaalanpituus normaali 25.5", nauhat on vain kokonaan vinossa? Miksi?

Jos se on olevinaan jotenkin ergonomisempaa? Eikös Rickenbackerillakin ole ollut vinonauhaisia?
En ole musiikin asiantuntija.
korvaoo
07.04.2021 17:49:37
MolliS: Nyt en kyllä ymmärrä tämän vinonauhaisen funktiota ollenkaan. Skaalanpituus normaali 25.5", nauhat on vain kokonaan vinossa? Miksi?

Myötäilee soittajan keikkafiilistä loppuillan kohdalla :)
kaikki paitsi on turhaa.
dajackal
08.04.2021 15:01:45
iblenkz: Onko kellään kokemusta noista Ibanezin RG421 sm. malleista. Olisin itse ostamassa juuri tuota rg421 seuraavaksi kitaraksi.

Minulla oli hyvin pienen hetken RG421MOL, tuli osamaksuna MIJ Ibanezista. Myin nopeasti eteenpäin kun oli tarpeeton ja sattui löytymään ostaja, mutta sen mitä pari tuntia kerkesin soittelemaan niin oikein pätevä kitara siihen rahaan. Väittäisin jopa että siihen mihin nämä käytettynä liikkuvat (~200e) on hankala löytää parempaa keihästä hinta-laatusuhteessa, mutta tämä on toki paatuneen iba-fanin mielipide.

Vanhat INF-mikit (olikohan näitä vielä 421:ssä vai vain edeltäjä 321:ssä) on aika tumppuja, mutta ne uudemmat Quantum-mikit on jo ihan kelvolliset tuohon hintaluokkaan.
ÄrGee
08.04.2021 15:09:35
dajackal: Minulla oli hyvin pienen hetken RG421MOL, tuli osamaksuna MIJ Ibanezista. Myin nopeasti eteenpäin kun oli tarpeeton ja sattui löytymään ostaja, mutta sen mitä pari tuntia kerkesin soittelemaan niin oikein pätevä kitara siihen rahaan. Väittäisin jopa että siihen mihin nämä käytettynä liikkuvat (~200e) on hankala löytää parempaa keihästä hinta-laatusuhteessa, mutta tämä on toki paatuneen iba-fanin mielipide.

Vanhat INF-mikit (olikohan näitä vielä 421:ssä vai vain edeltäjä 321:ssä) on aika tumppuja, mutta ne uudemmat Quantum-mikit on jo ihan kelvolliset tuohon hintaluokkaan.

Hintaisekseen ihan soivia pelejä nuo ovat tietysti, mutta jos vertaa MIJ-osastoon, niin halvat materiaalit, kakkosnelosmainen kaulaprofiili ja paljon huonompi viimeistely työn osalta tulee ensimmäisenä mieleen.

421:ssä on Quantumit, mitkä eivät ole läheskään niin kamalat kuin INF:t.
To the stars!!!
milgromsegal
08.04.2021 15:34:41

ÄrGee: Hintaisekseen ihan soivia pelejä nuo ovat tietysti, mutta jos vertaa MIJ-osastoon, niin halvat materiaalit, kakkosnelosmainen kaulaprofiili ja paljon huonompi viimeistely työn osalta tulee ensimmäisenä mieleen.

Hmm. Mä pääsin kokeilemaan tuota Wizard III -profiilista kaulaa, ja vaikka se on ihan selkeästi Wizardia paksumpi niin ei se nyt ihan mikään superpesari vielä sekään ollut.

Ei siinäkään oikeastaan niin huono soittotuntuma ollut, mutta asiaan ehkä saattaa vaikuttaa se, että soittelin 15 vuotta JS-mallilla, joten nää pienemmät radiukset ja vähän paksummat kaulat ehkä iskostunut lihasmuistiin paremmin.
Toimijoiden pieni määrä mahdollistaa sen sijaan vielä kovemman kilpailun, joten kuluttajan näkökulmasta tämä on etu.
ÄrGee
08.04.2021 15:37:51
milgromsegal: Hmm. Mä pääsin kokeilemaan tuota Wizard III -profiilista kaulaa, ja vaikka se on ihan selkeästi Wizardia paksumpi niin ei se nyt ihan mikään superpesari vielä sekään ollut.

Ei siinäkään oikeastaan niin huono soittotuntuma ollut, mutta asiaan ehkä saattaa vaikuttaa se, että soittelin 15 vuotta JS-mallilla, joten nää pienemmät radiukset ja vähän paksummat kaulat ehkä iskostunut lihasmuistiin paremmin.

Tarkoitin sitä, että kaulaprofiilin reunoilla on sellaista tietynlaista kulmikkuutta, erittäin D-profiili. JS taas on hyvinkin Fendermäinen paksuutta ja radiusta myöten, tosin en ole sitä koskaan testannut.
To the stars!!!
milgromsegal
08.04.2021 20:39:55

ÄrGee: Tarkoitin sitä, että kaulaprofiilin reunoilla on sellaista tietynlaista kulmikkuutta, erittäin D-profiili.

Joo, olis varmaan voinut pariin kertaan lukea tuon postauksesi ennen kuin laitoin edellisen. Hartiat siinä III:ssa tuntui olevan paljon selkeämmät kuin näissä muissa meikäläisen ritsoissa.
Toimijoiden pieni määrä mahdollistaa sen sijaan vielä kovemman kilpailun, joten kuluttajan näkökulmasta tämä on etu.
marke-
09.04.2021 17:54:12
Mulla ois muuten komee Indo AZ myynnissä torilla ;) 22 nauhaa, HSS, mattamusta.
Shredator
18.05.2021 09:45:43

Viime aikoina olen tykästynyt tähän Wizard II-kaulaprofiiliin. Aivan loistokas. Vain vanhempi Wizard tuntuu yhtä hyvältä. Saako näistä tykätä vaikka on Indonesian kamaa? :D
Minkä sormet heittää, sen wahi peittää
dajackal
18.05.2021 10:02:11
Shredator: Viime aikoina olen tykästynyt tähän Wizard II-kaulaprofiiliin. Aivan loistokas. Vain vanhempi Wizard tuntuu yhtä hyvältä. Saako näistä tykätä vaikka on Indonesian kamaa? :D

Jos on hyvä yksilö, niin mikä jottei. Indonesialaisissa on hieman laatuvaihtelua - tosin lähinnä nauhatöiden osalta, eli ammattilaisella kun käyttää hionnassa niin hyvä tulee.

Olen yrittänyt siedättää kättä edes vähän paksumpiin profiileihin soittelemalla paljon tuota 1550:tä missä on Wizard HP Prestige kaula (18mm/20mm, mutta lisäpaksuus on tuotu profiilia pyöristämällä eli hartiat eivät ole juuri kasvaneet) ja ibanezin halppis-seiskaa. Tuloksena olen oppinut elämään paremmin paksumpien kaulojen kanssa ja tuon 1550:n kaula tuntuu jopa hyvinkin mukavalta.

Silti aina kun ottaa Super Wizard-profiilisen kepukan kätöseen niin olo on kuin kotiin tulisi. Ei näköjään koira karvoistaan pääse.
Shredator
18.05.2021 10:50:50

Itsellä on paksuus näissä kaikissa optimaalinen, leveys puolestaan vaihtelee. Nyky-Prestigessä tuntuu olevan hiukan leveämpi, spekseissä näkyy 2 mm enemmän.
Minkä sormet heittää, sen wahi peittää
The Jack
27.06.2021 10:46:03 (muokattu 27.06.2021 10:50:23)
Reilun vuoden on ollut markkinoilla JEM:istä kehitetty uusi Vai-signature PIA. Perinteinen JEM on minusta ollut aina rivonnäköinen kitara, joka ei ole herättänyt juuri kiinnostusta. Tämä uusi PIA on nyt kuitenkin alkanut lievästi kuumottamaan. Onko väellä kyseisestä mallista jo kokemuksia? Kaula on paksumpi kuin vanhoissa JEM:eissä. Sen pitäisi kuulemma pitää paremmin virettä, mutta haluaisin kuitenkin perinteisen Ibanezin tilukaulan.

Kitarahan on kallis (Thomannilla 3 333 euroa), ja kiinnostaisi myös hintalaatusuhde. Ei siis siinä mielessä, että yhtä hyvin voi soittaa 400 euron indonesialaisella jos sormista lähtee. Vaan että mikäli pistän kitaraan n. 3000 euroa +-10%, niin miten kyseinen PIA sijoittuu hintaluokassaan. Tässä mallissa epäilyttää itseäni lähinnä, että onko hinnassa 1000 euron Vain-nimi ja uutuuslisä? PIA ei ole J-Custom ja kolmellatonnilla lähtisi sellainenkin jo uutena. Olen käsityksessä, että J-Customit olisivat Ibanezin Japanissa omalla tehtaallaan tekemiä ja muut mallit kuten juuri PIA on teetetty alihankkijoilla. Kuinka paljon tällä on merkitystä mietityttää, ja harmikseni onnistuin löytämään huonojakin kokemuksia PIA:n hankkineilta. J-Customeista olen luulossa, ettei niistä juuri heikkoja yksilöitä löydy. Kolmentonnin kitaran pitäisi olla jo lähtökohtaisesti virheetön ja täydellisesti viimeistelty.

https://www.jemsite.com/threads/ibanez-pia-weird-issues.166135/

Kannattaako minun ostaa Richard Ashcroftin uusi levy? Kumman ottaisit jos saisit valita? Pros & Cons.

1. Ibanez PIA3761-SLW (3 333 e)
https://www.thomann.de/fi/ibanez_pia3761_slw.htm

2. Ibanez RG8570Z-BRE j.custom (2899 e)
https://www.thomann.de/fi/ibanez_rg8570z_bre_j.custom.htm
PekkaM
27.06.2021 11:00:48 (muokattu 27.06.2021 11:52:37)
Makuasioista ei kiistellä mutta oma fiilis on, että Pia on vedetty Jemistä monissa suhteissa kornimpaan (ei yhtye) suuntaan. Liika on liikaa ja toi uusi monkey grip sekä mikkien peitelevyt on liikaa.

Valitsisin ennemmin jonkun J-Customin siksikin, että noissa hintaluokissa haluaisi nähdä loimuvaahterakantta ja tulee sellainen fiilis, että Piassa maksaa paljon Vai-jutuista, jotka ei mulle lisäarvoa tuo. Noista Thomannin kuvista valko/kulta/helmiäinen mallista tuli jopa sellainen muovinen vaikutelma, että onko nää kenties CGI-tuotoksia vaiko oikeita valokuvia.
milgromsegal
27.06.2021 13:58:50 (muokattu 27.06.2021 17:18:23)

The Jack: Olen käsityksessä, että J-Customit olisivat Ibanezin Japanissa omalla tehtaallaan tekemiä ja muut mallit kuten juuri PIA on teetetty alihankkijoilla.

En tiedä onko asia viime vuosina sitten muuttunut, enkä ole firman rakenteeseen niin pitkälti perehtynyt mutta käsittääkseni Ibanezilla ei Japanissa teknisesti ole omaa tehdasta ja kaikki Japanissa tehtävät kitarat tekee - alihankintana - joko Fujigen tai Sugi. Näistä Sugi on profiloitunut ehkä hieman enemmän siihen todella high-end kamaan, kuten niihin todella eksoottisista puista tehtyihin j.customeihin. Näin taisi homma mennä ainakin vielä jokunen vuosi sitten.

Siinä suhteessa en siis näe että PIA eroaisi mitenkään j.customeista, sitähän nuo foorumeilla kirosivat kauan että PIAn tultua se on ainoa Japanivalmisteinen Vai-sigumalli, kun JEMeistä jäi mallistoon ainoastaan Indonesiaversiot ja 7V:n tuotanto lopetettiin.

PIAa en ole soittanut, niin en osaa vertailla j.customiin, mutta onhan tuossa ihan speksilistankin mukaan jo jonkun verran eroa normi RG-sarjalaiseen. Artistilisä hinnassa luonnollisesti on, kuten muissakin siguissa.

Henkilökohtaisesti en kyllä antaisi minkään tällaisen häiritä jos ostovermarit olisi jalassa. Jos keppi miellyttää kättä, korvaa ja silmää niin ostelee vaan menemään.
MusikMan
27.06.2021 17:14:12 (muokattu 27.06.2021 17:19:18)
Mulla on kaksi PIAa. Kokemusta Zipanetseista lähinnä AT100:sta ja PF-150 LP kopsusta, joka oli 1. sähkis joskus kasarin alussa. Huomautettavaa laadullisesti ainoastaan se, että toisen kitaran lehtikuvion lakan hionta on toisen terälehden sisältä tehty osin heikosti. Toki molemmat kitarat ovat nämäkin yksilöitä, eivätkä ole identtisiä tatsiltaan tms. vaikka säädöt on ollut tarkoitus saada 1:1.

Kokemusta on Suhreista, Andersoneista, Musareista ja PRS, ja PIAt on ihan linjassa noiden kanssa laadullisesti ja jopa osin parempia. Halvemmissa soittimissa on toki nykyään parempi hintalaatusuhde, ja itsekin tulee läpikäyty näitä hankkiessa aina pohdinta, että onko vörttiä?. PRS:n laatu on mun kokemuksen mukaan viimeistelyssä paras, mutta yhtään kappaletta ei ole tällä hetkellä tallissa, kun se ei vaan istu omaan käteen soittimena ja se on ainakin mulle tärkein speksi.

Itseni PIAssa vakuutti hulppean ulkonäön lisäksi kaulan soitettavuus ja omaan käteen sopivuus sekä Edge tallan tuntuma. Olin aikaisemmin näet kääntänyt kelluvatallaista kitaraa etsiessäni selkäni, jos siinä ei ollut OFR:a - Edgen tuntuma ja profiili on todella omaan käteen ja soittotekniikkaan 100 % sopivia. Signature-lisää on tietty PIAnkin hinnassa ja jo Jemit ja Universet ostaneille pitää päästä myymään jotain uutta. Kun tekee ostopäätöksen fiilis tai tunnepohjalla, niin hyvä tulee.

Itsellänikään ei aikoinaan Jem napannut yhtään - oli liian moderni monkey grippeineen Kramerin nimeen kasarilla vannoneelle. Nyt harmittaa ennakkoluuloisuuteni, sillä nyt jää muut kepit telineisiin ja kädessä on ollut viime syksystä alkaen päivittäin jompi kumpi PIA. Oletan Jemin olevan kuitenkin tosi lähellä PIAa. En uskalla lähteä edes kokeilemaan - tulisi taas liian kalliiksi.
"When in doubt... C4!"
Humanoid
30.06.2021 20:00:29
The Jack
30.06.2021 20:52:10
Humanoid: Päätöntä menoa:
https://www.ibanez.com/eu/news/detail/20210624110251.html

Yök. Nyt lähti näiden myötä Ibanez-kuume laskuun. Luulin että Saiton spedelapaiset torspot olivat maailmankaikkeuden rumimpia kitaroita, mutta ilman lapaa olevat Ibanezit on ehkä vielä kamalampia. Älkää ainakaan Suomeen tällaisia tuoko.
PekkaM
30.06.2021 21:04:47
On kyllä rumia. Miten tän nyt sanois, noissa on liikaa lapaa. Tuollainen 5cm tynkälapa vasta ankea onkin.
Mikko1978
01.07.2021 20:04:51
Mielenkiintoista nähdä vanhan ja ison valmistajan tai ainakin brändin näkemys aiheesta. Jotenkin tuntuu, että lavattoman rautapuoli ei vielä ole aivan valmis ja uskon Ibanezin tuovan siihen puoleen juuri oikeanlaista näkymystä ja osaamista. Aikaakin on ehtinyt kulumaan sen verran, että luulisi olleen mahdollisuuksia hioa asiat kuntoon. Mielenkiintoinen on myös tuo idea kulmassa olevista nauhoista.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)