Aihe: Etkö löydä maailman miljoonista kitaroista itsellesi sopivaa?
1 2 3 4 510 11 12 13 14 15 16 17
Entropia666
17.05.2021 23:35:32

KaRa: Sinulle sillä on väliä, koska haluat soittaa teokset tarkasti etukäteen suunnitellusti.
Kaikki ei tee niin. Red Hot Chili Peppers hyvänä esimerkkinä.

Eli ymmärsit vihdoin mun pointin ja oot samaa mieltä? Hyvä, edistystä.
Entropia666
17.05.2021 23:37:33

Sinällään myös hauskaa että otit esimerkiks RHCP:n kun Frusciante on melkonen kamarunkkari ja tunnettu stratocasteristi. Vieppä siltä sen spedulauta niin jää aika paljon ohkasemmaks keikan musiikillinen anti.
KaRa
17.05.2021 23:39:42
Entropia666: Vieppä siltä sen spedulauta niin jää aika paljon ohkasemmaks keikan musiikillinen anti.

Voidaan olla montaa mieltä.
Ajattelen, siis olen - olen, siis en tiedä
samiko
17.05.2021 23:49:05
Entropia666: Vai väitätkö että vaikka wanha kunnon Yngwie Malmsteen sais vedettyä jollain vintagespeksatulla halppis-telellä setit narulle?

https://www.youtube.com/watch?v=rU2JX-XPBk8

Ynkkä vetäisee vintagenauha/radius/mikki/talla-telellä pikku pätkän (48:00).

Se on tietty eri asia että kelpuuttaisko herra narulle.
Mikko1978
18.05.2021 03:40:24 (muokattu 18.05.2021 03:55:57)
Entropia666: Tää on kyllä sen luokan diipadaapaa ettei tästä oo enää mitään järkee jatkaa. Jos et tajua tosta juoksu-vertausta, niin sulla on vielä kitaroinnista aika paljon opittavaa.

"Minä hakkaan naulat käsin vaikka tuossa ois toi vasarakin, sillä puuseppänä pitää sopeutua."

Yllättävän huono vertaus tyypiltä, joka on oppinut kitaroinnin ja varmaan kaiken muunkin täydellisesti. Parempi vertaus olisi vaikka inttää, ettei japanilaisilla vetohöylillä voi saada kunnon jälkeä, kun ovat liian primitiivisiä, vaan höylästä pitää löytyä säätöruuveja. Vanhalla Morallakaan ei voi vuolla hyvin, kun se on ihan vanhanaikainen niin teräksen kuin kahvankin puolesta.
Mikko1978
18.05.2021 03:49:25
Entropia666: Meikä ne biisit kirjottaa, niin vaikka keikka on aina bändin promoa, niin kyllä ne biisit loppuviimein edustaa mun omaa sielunmaisemaa. Mä oon kirjottanu sen musan tarkkaan harkiten ja kyllä sitä tulee liideissä improttua. Kuitenkin jokainen nuotti biisissä on harkittu ja perusteltu ja minä soitan niitä biisejä teoksina. Mä myös ensisijaisesti haluan tuoda esille parasta osaamistani, enkä puolivillaisia kompromisseja.

Mä sinällään ymmärrän ton sopeutumisaspektin, mutta kun lähetään hakemaan soittajan parasta mahdollista antia, niin siinä vaiheessa toi sun "sopeutuminen" ei enää riitä, vaan tuloksena on kompromissi. Kompromisseista on harvemmin tehty mitään tajunnanräjäyttävää tai mullistettu musiikkia. Myös tästä syystä hyvät soittajat treenaa, ettei niiden tartteis sopeutua, vaan ne vois itsevarmasti suorittaa parhaalla mahdollisella tavalla.

Palaan siis alkuperäiseen pointtiini: kitaroiden spekseillä on väliä ja et pysty universaalisti soittamaan kaikkea maailman musaa yhdellä kitaralla. On täysin perusteltua valkata soittimet soitettavan musan ja oman suorituskyvyn mukaan.

Sekoitat taas soittotyylin ja -kyvyn. Jo tuo tällä hetkellä tuubitiluttajien suosima äärimmäiseen taloudellisuuten pyrkivä soittotyyli Itsessään on yksi iso kompromissi.
Mikko1978
18.05.2021 03:51:40
Entropia666: Kyllä tässä faktojen tarkistus on jonkun muun harteilla ku meikäläisen. :D Jos väsyneestä puhutaan, niin eikö toi vanhojen jäärien ulina nopeesta soitosta ja fiiliksen puuttumisesta jääny jo jonnekki 80-luvun alkuun ku van halen tuli ja näytti kaapin paikan?

Tuo ulina taitaa kaikua lähinnä vain pääsi sisällä. Ainakaan minä en tuollaista ole kirjoittanut.
msalama
18.05.2021 05:52:47 (muokattu 18.05.2021 16:08:08)

Ei tuollaisia Lepoja olekaan... Lepoissa on kaulaliitos ja pesismailakaula

Eli sun mukaasi _kaikissa_ Les Pauleissa? (Poistettu henkilöön menevää kommentointia. T: kid ego)

Mulla esmes on jo aiemminkin mainittu -73 LP Deluxe, jossa on Norlinin senaikaisten speksien mukaan litteä lauta, ohut kaula ja matalat jumbonauhat, joten suosittelen ihan aikuisten oikeasti ottamaan selvää, millaisia Gibsoneita kullakin aikakaudella on valmistettu ja miten ne poikkeavat toisistaan. Jaa, niin mutta ethän sä mitään selvää tietenkään ota, kun tiedät kaiken jo valmiiksi...
Tuubaa pukkaa vaikka visionärismiin pyritään.
Mikko1978
18.05.2021 06:52:34 (muokattu 18.05.2021 16:12:19)
msalama: Eli sun mukaasi _kaikissa_ Les Pauleissa? (Poistettu henkilöön menevää kommentointia. T: kid ego)

Mulla esmes on jo aiemminkin mainittu -73 LP Deluxe, jossa on Norlinin senaikaisten speksien mukaan litteä lauta, ohut kaula ja matalat jumbonauhat, joten suosittelen ihan aikuisten oikeasti ottamaan selvää, millaisia Gibsoneita kullakin aikakaudella on valmistettu ja miten ne poikkeavat toisistaan. Jaa, niin mutta ethän sä mitään selvää tietenkään ota, kun tiedät kaiken jo valmiiksi...

Nyt on kyllä pakko kysyä näin alkuun, että onko tuo nyt sarkasmia vai oikeastiko pahoitit mielesi?
DirtyFingers
18.05.2021 08:45:42
Onkohan biisitkin samanlaista jankkausta?
Come with me for fun in my buggy
msalama
18.05.2021 08:55:56 (muokattu 18.05.2021 08:56:40)

Nyt on kyllä pakko kysyä näin alkuun

Nyt on kyllä pakko kysyä näin alkuun heti uudestaan, että tiedätkö sä yhtään mitään Gibsoneista? Vai oliko se sun pesismaila-lepa aivopiereskelykin sarkasmia?

Ja joo, en pahoittanut, siihen nimittäin tarvitaan aika paljon enemmän kuin joku merkityksetön mnetin paskalanka. Vai kuvitteletko sinä, että joku oikeasti ottaa näitä vakavasti?
msalama
18.05.2021 09:48:05

Onkohan biisitkin samanlaista jankkausta?

On, jos ne vedetään Telellä. Sehän on sitä samaa saatanan twängiä aina vaan :D
Baraka
18.05.2021 11:03:49
msalama: On, jos ne vedetään Telellä. Sehän on sitä samaa saatanan twängiä aina vaan :D

Mut se puhuttelee.
msalama
18.05.2021 11:42:21 (muokattu 18.05.2021 13:15:24)

Mut se puhuttelee.

Puhuttelee puhuttelee, jos nyt ihan vakavasti taas puhutellaan. Klassinen sähkökitara ja saundi, jolla on tehty lukemattomia hienoja raitoja. Mistä juolahtikin mieleeni se mun T-kaupan Harley Benton-telen taannoinen ostomietiskely, sataanviiteenkybään lähtis ja kehuttu on vaikka noinkin halpis. Uskoisko?

Tai siis mun telehistoriahan on se, että omistin aikoinani perustelet vm. -68 ja -72, ja sitten vielä yhden vm. -73 telekustomin (siis se jossa kaula-asemassa Seth Loverin humppa). Kuuskasi* oli hyvä muttei mun handuun, seiskakakkonen ihan täys muovilakassa uitettu paska, ja kustomi taas helvetin hyvänrouhee rokkikeppi. No myin sitten aikani soiteltuani ne hyvällä voitolla pois joten ammen plottis, mutta nyt taas kutittelis kyllä tuo lehmipoikien lannanhajuinen halkokasa uudemman kerran. HB:lla pääsis halpaan alkuun...

* Ja niin muuten, se mun ex-68 onkin taas uudelleen myynnissä. Ostakee poies, tosin aika rasvanen hinta koska vehe ei oo lähellekään orkkis: http://www.kitarakuu.fi/kitarat/fender-telecaster-1968/
Haeroe
18.05.2021 14:41:09

Entropia666: Sinällään myös hauskaa että otit esimerkiks RHCP:n kun Frusciante on melkonen kamarunkkari ja tunnettu stratocasteristi. Vieppä siltä sen spedulauta niin jää aika paljon ohkasemmaks keikan musiikillinen anti.

Tähän en usko hetkeäkään, mutta siitä en nyt aikonut vängätä. Aika kuivalla saundilla äijä vetelee eikä mulle ainakaan tule mieleenkään, että hänen soittonsa perustuisi vähääkään efekteihin vaan ihan muuhun. Sanottakoon se kuitenkin tässä, että jos jonkun soitto perustuu efektien käyttöön, se on varsin hienoa ja kunnioitettavaa se.

###

Ymmärsinkö oikein, mitä olet tuossa aiemmin sanonut:
- paksukaulainen kitara ei sovellu nopeaan tiluun
- alle 12 tuuman radiuksella ei voi bendailla (mieluummin vieläkin tasaisempi)

Nauhojen vaatimuksista en ihan päässyt selvyyteen. Onko niiden koossa joku nopeuden kanssa korreloiva kaava? Entä mensuuri?
Minkä tahansa piisin voi soittaa miten tahansa.
Mikko1978
18.05.2021 14:47:00 (muokattu 18.05.2021 14:49:13)
msalama: Nyt on kyllä pakko kysyä näin alkuun heti uudestaan, että tiedätkö sä yhtään mitään Gibsoneista? Vai oliko se sun pesismaila-lepa aivopiereskelykin sarkasmia?

Ja joo, en pahoittanut, siihen nimittäin tarvitaan aika paljon enemmän kuin joku merkityksetön mnetin paskalanka. Vai kuvitteletko sinä, että joku oikeasti ottaa näitä vakavasti?

Ok eli ainakaan sarkamista ei ollut kyse. Tuota lausetta, mistä hermostuit, ei ollut koskaan tarkoitettu perustuvanlaatuiseksi analyysiksi LP:n historian kaikkien mallien kaulaprofiileista. Pidän itsestään selvänä, että jengi ymmärtää tuollaisessa kitarassa, josta on tehty 70 vuoden aikana lukemattomia versiota olevan erilaisia kaulaprofiileja. Näin varsinkin LP:n tapauksessa, jonka kaulat on muotoiltu perinteisesti käsin aika väljin toleranssein.

Pointtini oli ja on edelleen se, että LP on joka tapauksessa varsin kaukana tämän keskustelun modernista litteäkaulaisesta tilukepistä. Vaikka koko kaulaprofiili unohdettaisiin, niin isoimpana erona on kaulan liitos, joka ei ei ole sinne päinkään. Nauhojakin puuttuu tuosta ihanteesta, eikä otelaudan kaarevuuskaan ole erityisen flatti. Floikatkin ovat perin ahrvinaisia. Ja tehdään nyt vielä selväksi, että LP:stä on erilaisia versiota, mutta nyt puhun yleisestä linjasta, enkä aio omistautua jokaikisen LP:n version pikkutarkkaan ruotimiseen tässä keskustelussa. Jos tämä julkea yleistys aiheuttaa sinussa pakottavaa tarvetta triggeröityä ja soittaa suutasi, niin anna mennä vain. Ei tuossa ole mitään uutta. Löysästi moderoidut keskustelupalstat ovat täynnä tuollaista käytöstä.
KaRa
18.05.2021 14:56:25
Kuinka muuten voi "Ei tuollaisia Lepoja olekaan." -tyylisen heiton ottaa kuin ohi menevänä yleistyksenä?
Kai nyt jokainen perusterve ihminen ymmärtää että kaikkia kitaroita on kaikkia mahdollisia versioita jossainpäin olemassa.
Kaikki mitä sanot, tulen käyttämään sinua vastaan.
BigPapa
18.05.2021 15:02:17

KaRa
18.05.2021 15:03:42
BigPapa: https://youtu.be/nubg3OfO28k

Iha selkeesti paskoo bendit.
Kaikki mitä sanot, tulen käyttämään sinua vastaan.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)