Aihe: Etkö löydä maailman miljoonista kitaroista itsellesi sopivaa?
1 2 3 4 59 10 11 12 13 14 15 16 17
Entropia666
17.05.2021 23:02:07

Tässähän on siis ihan sama asia ku väittäis ettei juoksukengillä oo väliä ja mitkä tahansa monot jalassa voi juosta. Kyllähän sitä joku kilpaurheilija juoksee bootseissaki kovempaa ku muut, mutta ei se silti poista sitä faktaa että kunnolliset lenkkarit jalassa se pinkoo vielä kovempaa ku välineistä johtuva jarru on poistettu ja suoritus on tasan kiinni vain ja ainoastaan juoksijasta. Puhumattakaan siitä jos ne kengät on väärän kokoset.

Ei pitäs olla aikuisille ihmisille ja kokeneille soittajille ihan hirveen vaikee yhtälö sisäistää.
KaRa
17.05.2021 23:04:09 (muokattu 17.05.2021 23:04:53)
Entropia666: On ihan turha sössöttää että mitä tahansa voi skulata millä tahansa keihäällä, kun se ei vaan yksinkertasesti pidä paikkaansa.

Makuasioiden rajat on häilyvät, koska jokainen soittaja on yksilö ja yksilöillä on omat jutut. Jos jäät auton alle ennen keikkaa (koska et katsonut ympärilles) ja sun tilalle pitää saada toinen kitaristi, niin hänellä on oma kitara omine spekseineen vaikka soittaakin samat biisit.

Entropia666: Vai väitätkö että vaikka wanha kunnon Yngwie Malmsteen sais vedettyä jollain vintagespeksatulla halppis-telellä setit narulle?

Saisi. Muusikkouteen kuuluu kyky sopeutua. Kaikkihan loppupeleissä on sopeutumista instrumenttiin, koska täydellistä soitinta ei ole. Täydellisyyteen pitää pyrkiä, mutta sitä ei voi koskaan saavuttaa (kiinalainen filosofia)

Entropia666: Tai toisinpäin, oisko mnetin jumaloima Albert Järvinen ollu studiossa kotonaan 24-nauhasella floikkakitaralla missä otelaudassa scallopit ja EMG:t? :D

Ajan kanssa sopeutuisi hänkin käsillä oleviin asioihin.
Ajattelen, siis olen - olen, siis en tiedä
Entropia666
17.05.2021 23:05:04

Hynkel: Tietynlaisella kitaralla on ihan helvetin paljon helpompi soittaa tiettyjä juttuja. Kuten nyt vaikka niitä isoja bendejä. En tajua mikä tässä on niin ihmeellistä, että pitää jänkätä sivutolkulla :D Sitä varten eri kitaroissa on erilaiset radiukset, kun niillä on erilaista soittaa. Jos nyt en ihan väärää tietoa ole saanut, niin juuri siksi tuo 7,25" aikanaan sai rinnaalleen muita.

Kadetti Annala veti kumisaappaissa 3500 m cooperin testissä Vekaralla -97, mutta lenkkareissa olisi juossut enemmän.

100% samaa minäkin mietin. :D
Entropia666
17.05.2021 23:06:12 (muokattu 17.05.2021 23:06:56)

KaRa: Makuasioiden rajat on häilyvät, koska jokainen soittaja on yksilö ja yksilöillä on omat jutut. Jos jäät auton alle ennen keikkaa (koska et katsonut ympärilles) ja sun tilalle pitää saada toinen kitaristi, niin hänellä on oma kitara omine spekseineen vaikka soittaakin samat biisit.

Saisi. Muusikkouteen kuuluu kyky sopeutua. Kaikkihan loppupeleissä on sopeutumista instrumenttiin, koska täydellistä soitinta ei ole. Täydellisyyteen pitää pyrkiä, mutta sitä ei voi koskaan saavuttaa (kiinalainen filosofia)

Ajan kanssa sopeutuisi hänkin käsillä oleviin asioihin.

Tää on kyllä sen luokan diipadaapaa ettei tästä oo enää mitään järkee jatkaa. Jos et tajua tosta juoksu-vertausta, niin sulla on vielä kitaroinnista aika paljon opittavaa.

"Minä hakkaan naulat käsin vaikka tuossa ois toi vasarakin, sillä puuseppänä pitää sopeutua."
hallu
17.05.2021 23:08:30
Hynkel: .......

Kadetti Annala veti kumisaappaissa 3500 m cooperin testissä Vekaralla -97, mutta lenkkareissa olisi juossut enemmän.

Mutta lenkkareissa sen jalat olis kastuneet ;-) .
Pikatessa roiskuu :-D
Hynkel
17.05.2021 23:10:22
hallu: Mutta lenkkareissa sen jalat olis kastuneet ;-) .

Joo! Hmm... olikohan niissä saappaissa sittenkin EMG:t?
Onhan tuota leipää tullu mussutettua.
KaRa
17.05.2021 23:10:31
Entropia666: "Minä hakkaan naulat käsin vaikka tuossa ois toi vasarakin, sillä puuseppänä pitää sopeutua."

Siinä on kyllä vissi ero bendaileeko sillä vai tällä kitaralla, versus se että hakkaako nauloja käsin vai vasaralla.
Hynkel
17.05.2021 23:14:50
KaRa: Siinä on kyllä vissi ero bendaileeko sillä vai tällä kitaralla, versus se että hakkaako nauloja käsin vai vasaralla.

Eroa on, mutta analogia on kyllä osuva, koska toi sun väite jostain sopeutumisesta on vähintään yhtä älytön.
KaRa
17.05.2021 23:14:54
On paskaa muusikkoutta sellainen jos itsepäisesti yrittää tehdä soittimella jotain mihin se ei kykene. Se on sitä sopeutumista että saa kaikista soittimista irti sen mitä pitää. Jos biisit on kirjoitettu niin orjallisesti että on soittimesta kiinni voiko jotain vetää, niin katsoisin peiliin mitä tulee kitaroinnin harrastamiseen.
J.Nikkanen
17.05.2021 23:15:27
Muistetaan nyt kuitenkin että tärkeintä kitarassa on väri.
We don't stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing. -George Bernard Shaw
Hynkel
17.05.2021 23:18:21 (muokattu 17.05.2021 23:18:40)
J.Nikkanen: Muistetaan nyt kuitenkin että tärkeintä kitarassa on väri.

Itse asiassa erittäin tärkeä kriteeri! Ja lisäksi akustinen sointi, mutta vain sähkiksessä.
hallu
17.05.2021 23:20:11
Hynkel: Joo! Hmm... olikohan niissä saappaissa sittenkin EMG:t?

Vähän offtopikkia, mutta mä olen EMG:illä soittanut ihan hyvällä menestyksellä bluesia ja jazzia..... niin ja onhan David Gilmourkin käyttänyt niitä epäkonventionaalisesti.

Tästä kaikesta jänkkäämisestä tuli mieleen, että missäköhän vaiheessa ihmiset kadottaa fokuksen ja alkaa puhua toistensa ohitse. En usko, että tähän keskusteluun osallisuneille kitaristeille oikeasti on mitään epäselvää siitä mistä puhutaan tai mitä toinen tarkoittaa, mutta jotenkin mikä tahansa asia menee tunteisiin ja sitten vaan tiukasti kieltäydytään ymmärtämästä mitä toinen yrittää sanoa.

Minusta kitara on aina monien asioiden kompromissi ja jokainen soittaja hakee itselleen sopivan työvälineen. Tulkitsin tämän koko keskustelun aloitusta kritiikkinä sitä markkinointia kohtaan, jossa ihmistä rohkaistaan hakemaan ratkaisua välineiden ostelemisesta silloin kun pitäisi istua treenaamaan ja joskus laittaa kitara kokonaan syrjään ja ajatella tai tehdä jotakin muuta. Tottakai kitarakamojen osteleminen on joskus hauskaa ja joskus välttämätöntä, mutta silloin kun sen avulla vältellään ahdistusta ollaan helposti ajautumassa umpikujaan.
Pikatessa roiskuu :-D
Entropia666
17.05.2021 23:20:20

KaRa: On paskaa muusikkoutta sellainen jos itsepäisesti yrittää tehdä soittimella jotain mihin se ei kykene. Se on sitä sopeutumista että saa kaikista soittimista irti sen mitä pitää. Jos biisit on kirjoitettu niin orjallisesti että on soittimesta kiinni voiko jotain vetää, niin katsoisin peiliin mitä tulee kitaroinnin harrastamiseen.

Mä periaatteessa ymmärrän ton sun pointin, mutta kyllä tossa on vähä puurot ja vellit sekaisin. Ei meikäläistä kiinnosta tehdä musassa kompromisseja jos voin oikeilla laitevalinnoilla olla tekemättä niitä. Mä soitan musaa ilmaistakseni itseäni ja myös ylittääkseni itteni. Mä haluan realisoida mun täyden potentiaalin soittajana ja silloin pitää poistaa kaikki ulkoiset hidasteet. Siks laitteilta vaaditaan tietyt standardit että se luova työ onnistuu.

Varsinkin jos meen soittamaan keikkoja minne tulee maksavaa yleisöä tai vielä parempi: äänittämään levyä niin ei ihan hirveesti kiinnosta mukautua siihen että välineet on paskoja, vaan heittää ne menemään ja ottaa tilalle semmoset millä se homma onnistuu ja voi keskittyä olennaiseen, eli siihen soittamiseen ja biisiin.

P.S. Meidän musassa on todellakin juttuja joita telellä ei yksinkertasesti pysty soittamaan ja mun mielestä on laiskaa biisinkirjottamista jos et kaiva sun instrumentista sen kaikkia mahiksia ulos ja käytä niitä musassa. Ne meidän biisit olis tylsempiä ja huonompia jos niistä oikois noi jutut tai soittais ne paskasti.
Entropia666
17.05.2021 23:21:34

J.Nikkanen: Muistetaan nyt kuitenkin että tärkeintä kitarassa on väri.

Se pitää paikkansa, en osta soitinta jos väri ei miellytä. Etin tota mun keltasta loimu-soloistia kaks vuotta sen takia. :D
KaRa
17.05.2021 23:22:45
Entropia666: Mä periaatteessa ymmärrän ton sun pointin, mutta kyllä tossa on vähä puurot ja vellit sekaisin. Ei meikäläistä kiinnosta tehdä musassa kompromisseja jos voin oikeilla laitevalinnoilla olla tekemättä niitä. Mä soitan musaa ilmaistakseni itseäni ja myös ylittääkseni itteni. Mä haluan realisoida mun täyden potentiaalin soittajana ja silloin pitää poistaa kaikki ulkoiset hidasteet. Siks laitteilta vaaditaan tietyt standardit että se luova työ onnistuu.

Ilmaiset itseäsi vai tuotetta (biisit, yhtye) ?
jos todellakin biisit on kirjoitettu niin orjallisesti että on pakko bendata tietyssä kohtaa juuri tietyllä tavalla niin mitä itseilmaisua se sellainen on? asioita voi soveltaa ja -itseilmaista- todella juuri siinä hetkessä. Improvisoida ja elää hetkessä.
Entropia666
17.05.2021 23:28:53 (muokattu 17.05.2021 23:31:01)

KaRa: Ilmaiset itseäsi vai tuotetta (biisit, yhtye) ?
jos todellakin biisit on kirjoitettu niin orjallisesti että on pakko bendata tietyssä kohtaa juuri tietyllä tavalla niin mitä itseilmaisua se sellainen on? asioita voi soveltaa ja -itseilmaista- todella juuri siinä hetkessä. Improvisoida ja elää hetkessä.

Meikä ne biisit kirjottaa, niin vaikka keikka on aina bändin promoa, niin kyllä ne biisit loppuviimein edustaa mun omaa sielunmaisemaa. Mä oon kirjottanu sen musan tarkkaan harkiten ja kyllä sitä tulee liideissä improttua. Kuitenkin jokainen nuotti biisissä on harkittu ja perusteltu ja minä soitan niitä biisejä teoksina. Mä myös ensisijaisesti haluan tuoda esille parasta osaamistani, enkä puolivillaisia kompromisseja.

Mä sinällään ymmärrän ton sopeutumisaspektin, mutta kun lähetään hakemaan soittajan parasta mahdollista antia, niin siinä vaiheessa toi sun "sopeutuminen" ei enää riitä, vaan tuloksena on kompromissi. Kompromisseista on harvemmin tehty mitään tajunnanräjäyttävää tai mullistettu musiikkia. Myös tästä syystä hyvät soittajat treenaa, ettei niiden tartteis sopeutua, vaan ne vois itsevarmasti suorittaa parhaalla mahdollisella tavalla.

Palaan siis alkuperäiseen pointtiini: kitaroiden spekseillä on väliä ja et pysty universaalisti soittamaan kaikkea maailman musaa yhdellä kitaralla. On täysin perusteltua valkata soittimet soitettavan musan ja oman suorituskyvyn mukaan.
KaRa
17.05.2021 23:28:57
Entropia666: ..mun mielestä on laiskaa biisinkirjottamista jos et kaiva sun instrumentista sen kaikkia mahiksia ulos ja käytä niitä musassa. Ne meidän biisit olis tylsempiä ja huonompia jos niistä oikois noi jutut tai soittais ne paskasti.

Sun mielestä. Nimenomaan niitä makuasioita :)
Entropia666
17.05.2021 23:31:19

KaRa: Sun mielestä. Nimenomaan niitä makuasioita :)

Ei, vaan faktuaalisesti. Kyseessä ei ole mielipideasia.
KaRa
17.05.2021 23:31:40
Entropia666: Palaan siis alkuperäiseen pointtiini: kitaroiden spekseillä on väliä ja et pysty universaalisti soittamaan kaikkea maailman musaa yhdellä kitaralla. On täysin perusteltua valkata soittimet soitettavan musan ja oman suorituskyvyn mukaan.

Sinulle sillä on väliä, koska haluat soittaa teokset tarkasti etukäteen suunnitellusti.
Kaikki ei tee niin. Red Hot Chili Peppers hyvänä esimerkkinä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)