![]() 17.05.2021 20:26:58 | |
---|---|
Olette kyllä kaikki ihan hukassa. Henkilökohtasia asioita. On tietysti sellaisia joitain yleisesti järkeenkäypiä juttuja, esim action vaikuttaa onko parempi liidailuun vai komppailuun niinku periaatteessa. Mutta tääkin liittyy todella vain omiin henk.koht preferensseihin. Liidaus kun ei automaattisesti tarkoita nopeasti soittamista, jnejne.. Ajattelen, siis olen - olen, siis en tiedä | |
![]() 17.05.2021 20:29:01 | |
KaRa: Olette kyllä kaikki ihan hukassa. Henkilökohtasia asioita. On tietysti sellaisia joitain yleisesti järkeenkäypiä juttuja, esim action vaikuttaa onko parempi liidailuun vai komppailuun niinku periaatteessa. Mutta tääkin liittyy todella vain omiin henk.koht preferensseihin. Liidaus kun ei automaattisesti tarkoita nopeasti soittamista, jnejne.. Joo, mut kitaran speksit vaikuttaa siihen miten alas saat sen actionin säädettyä. Aina ei tarvii vetää täysiä ja harva soittakaan 100% aina maksimirajoilla, mut sillo ku tarvii, niin niillä spekseillä on väliä. Sitä kautta myös niillä soittimilla on väliä on ihan täysin perusteltua hommata soittimet sen mukaan mitä soittaa. Jos tätä ei ymmärrä, niin vähän olis vielä opeteltavaa kitaransoiton saralla. | |
![]() 17.05.2021 20:36:27 | |
Entropia666: Joo, mut kitaran speksit vaikuttaa siihen miten alas saat sen actionin säädettyä. Aina ei tarvii vetää täysiä ja harva soittakaan 100% aina maksimirajoilla, mut sillo ku tarvii, niin niillä spekseillä on väliä. Sitä kautta myös niillä soittimilla on väliä on ihan täysin perusteltua hommata soittimet sen mukaan mitä soittaa. Jos tätä ei ymmärrä, niin vähän olis vielä opeteltavaa kitaransoiton saralla. Ilmanmuuta, se on asia erikseen. Luonnollisesti nyt puhun omiin tarpeisiin sopivasta kitarasta säätöineen. Ei tarvi vetää täysiä ei :D toki urheilijan mieli siihen kovasti pyrkii, koska urheilu. Jaksaa, jaksaa! On soittimella väliä, mutta se millä on väliä, on henkilökohtasta. Flätillä kaulalla saattaa joku haluta bendailla. Ajattelen, siis olen - olen, siis en tiedä | |
![]() 17.05.2021 20:41:14 (muokattu 18.05.2021 16:13:38) | |
Entropia666: (Poistettu henkilöön menevää kommentointia. T: kid ego) Sehä on ihan yleisesti tunnustettu ilmiö että noi palloradiukset ei oo niin hyvä venyttelyyn kuin lättänämpi. Kyseessä ei ole mielipideasia. Toinen on sit että jos kitaran spekseillä ei oo väliä suoritukseen, niin miks niitä on niin montaa eri sorttia ja niitä en tehty eri tavoilla heti sähkiksen keksimisestä asti? Kysehän tässä ei oo siitä että millasta musaa noilla soitetaan, vaan millasiin juttuihin noi speksit taipuu. Paksu kaula, matalat nauhat ja kaareva radius vaikuttaa olennaisesti siihen miten nopeesti sillä vehkeellä pystyy soittamaan. Kyse on fysiikasta että millä setupilla soittaja joutuu käyttämään vähiten turhaa voimaa ja pystyy siirtymään nuoteista toisiin mahdollisimman nopeasti. Jos sinä et tykkää tai ennen kaikkea osaa soittaa nopeesti, niin se ei tarkoita etteikö muut pystyisi ja sitä kautta vaatis laitteiltaan siihen soittoon sopivia speksejä. Mitä telestä ei löydy. Ihan sama juttu kun huippu-urheilijakin on tarkka välineistään, koska ne vaikuttaa olennaisesti siihen suoritukseen. Tietylle tasolle kun mennään, niin musa muuttaa osittain urheiluks ja sillo fysiikalla on väliä. Kysy vaikka rumpaleilta. Hassu ajatuskin, että musiikki olisi joku nopeuskilpailu. Mitä nopeampaa soitetaan, niin sitä korkeammalla tasolla ollaan... jepjep. MAB:han on tätä filosofiaa koeponnistanut jo kasarilta lähtien, eivätkä tulokset ole kovin mainittavia. Gilmourille ei kukaan vissiin kertonut, ettei voi bendailla kitaroillaan. 2020-luvulla John Mayer rikkoo vissiin samoja Newtonin lakeja. Nimikkomallissaan on palloradius ja matalat nauhat. Täysin soittokelvotom yhdistelmä varmaan... Ei ei so noin mene. Venytellä ja vibrailla voi kaikilla kaarevuussäteillä. Se on nähty jo iät ja ajat. Toki kaarevampi otelauta vaatii osaavan tyypin tekemään säädöt ja nauhatyöt. Suorempi otelauta sallii enemmän epätarkkuutta kitaran ylläpitotöissä. Otelaudan muuttuva kaarevuussäde poistaa tuonkin haasteen. Ja selvenmettäköön, että itselläni ei ole yhtään 7,25 radiuksen kitaraa. Sen sijaan olen soittanut monilla sellaisilla, joilla bendailu /vibrailu onnistuu ongelmitta. | |
![]() 17.05.2021 20:43:25 | |
KaRa: Ilmanmuuta, se on asia erikseen. Luonnollisesti nyt puhun omiin tarpeisiin sopivasta kitarasta säätöineen. Ei tarvi vetää täysiä ei :D toki urheilijan mieli siihen kovasti pyrkii, koska urheilu. Jaksaa, jaksaa! On soittimella väliä, mutta se millä on väliä, on henkilökohtasta. Flätillä kaulalla saattaa joku haluta bendailla. Sillä vaan kun tässäkin topikissa tuntuu elävän vahvana eetos että kun tulee tarpeeks hyväks, niin olevinaa pystyy vetämään mitä vaan millä vaan. Tämähän ei ihan ihmisen fysiikankaan takia pidä paikkaansa, vaikka se tuntuu bluesjääriltä välillä unohtuvan. :D Kirjotin tuossa aiemmin että jos syystä X mulla ei olis omat skebat keikalla mukana ja tilalla ois vaa just joku kusenpolttama teleraato, niin jäiskö keikka soittamatta? Ei jäis. Mutta vituttaisko joka nuotin kohalla ja soittasinko huonosti? Totta helvetissä. | |
![]() 17.05.2021 20:44:02 | |
Mikko1978: Hassu ajatuskin, että musiikki olisi joku nopeuskilpailu. Mitä nopeampaa soitetaan, niin sitä korkeammalla tasolla ollaan... jepjep. MAB:han on tätä filosofiaa koeponnistanut jo kasarilta lähtien, eivätkä tulokset ole kovin mainittavia. Gilmourille ei kukaan vissiin kertonut, ettei voi bendailla kitaroillaan. 2020-luvulla John Mayer rikkoo vissiin samoja Newtonin lakeja. Nimikkomallissaan on palloradius ja matalat nauhat. Täysin soittokelvotom yhdistelmä varmaan... Ei ei so noin mene. Venytellä ja vibrailla voi kaikilla kaarevuussäteillä. Se on nähty jo iät ja ajat. Toki kaarevampi otelauta vaatii osaavan tyypin tekemään säädöt ja nauhatyöt. Suorempi otelauta sallii enemmän epätarkkuutta kitaran ylläpitotöissä. Otelaudan muuttuva kaarevuussäde poistaa tuonkin haasteen. Ja selvenmettäköön, että itselläni ei ole yhtään 7,25 radiuksen kitaraa. Sen sijaan olen soittanut monilla sellaisilla, joilla bendailu /vibrailu onnistuu ongelmitta. Nyt kyllä tässä vaiheessa kehoittaisin vähä chekkaamaan tuota lukemisen ymmärtämistä. :D | |
![]() 17.05.2021 20:45:19 | |
Entropia666: Kirjotin tuossa aiemmin että jos syystä X mulla ei olis omat skebat keikalla mukana ja tilalla ois vaa just joku kusenpolttama teleraato, niin jäiskö keikka soittamatta? Ei jäis. Mutta vituttaisko joka nuotin kohalla ja soittasinko huonosti? Totta helvetissä. Eli soitto onnistuisi edelleen, mutta ei olisi niin mieluista ja fiilis olisi kökömpi. "Lauserakenteesi on syvältä ja heppisi pieni." | |
![]() 17.05.2021 20:47:02 | |
Sinänsähän se on hauskaa, että kun huippuviulistit ovat sokkotesteissä sekä soittaneet sekä kuunnelleet huippuviuluja, Stradivarius ei järjestään voita kummassakaan kategoriassa. Silti he haluavat saada käyttöönsä nimenomaan Stradivariuksen. Perustuuko soitettavuuden paremmuuteen? Ei. Timbren paremmuuteen? Ei. Fiilikseen, minkä saa soittaessa juuri Stradivariusta? Kyllä. "Lauserakenteesi on syvältä ja heppisi pieni." | |
![]() 17.05.2021 20:50:56 (muokattu 17.05.2021 20:51:56) | |
Entropia666: Sillä vaan kun tässäkin topikissa tuntuu elävän vahvana eetos että kun tulee tarpeeks hyväks, niin olevinaa pystyy vetämään mitä vaan millä vaan. Tämähän ei ihan ihmisen fysiikankaan takia pidä paikkaansa, vaikka se tuntuu bluesjääriltä välillä unohtuvan. :D En usko että kukaan on sitä mieltä että "mitä vaan millä vaan" jo pelkästään siitä syystä että soittajat on erilaisia eikä kukaan edes halua soittaa mitä vaan. Mutta toki hyvä muusikko on musikaalinen eikä musikaalisuus katso soittimen rajoja sinänsä. Vähän niinku se Picasso -heitto: "If they took away all my paints, I'd use pastels, if they took away my pastels, I'd use crayons, if they took away my crayons, I'd use a pencil. If they put me in a cell, and stripped me of everything, I'd spit on my finger and draw on the wall." Entropia666: Kirjotin tuossa aiemmin että jos syystä X mulla ei olis omat skebat keikalla mukana ja tilalla ois vaa just joku kusenpolttama teleraato, niin jäiskö keikka soittamatta? Ei jäis. Mutta vituttaisko joka nuotin kohalla ja soittasinko huonosti? Totta helvetissä. Kyllä tietysti harmittais joo. Itse lähinnä viittaan joihinkin muihin absoluuttisen kuuloisin heittoihin "noi palloradiukset ei oo niin hyvä venyttelyyn kuin lättänämpi. Kyseessä ei ole mielipideasia.". Vähän karsastan absoluuttista faktaa jostain niin henk.koht mieltymyksistä. Jos haluaa luritella todella nopeasti niin varmasti räikeä valtaosa valitsee tavalla x, mutta silti kannattaa olla varovainen "se ei ole mielipideasia" heiton kanssa. Ajattelen, siis olen - olen, siis en tiedä | |
![]() 17.05.2021 20:51:28 | |
Funkånaut: Eli soitto onnistuisi edelleen, mutta ei olisi niin mieluista ja fiilis olisi kökömpi. No jotkut jutut onnistuu, mut jotkut ei. Telessä on 21 nauhaa, Rhoadsissa 24. Meillä on biiseissä riffejä missä pitää käyttää kampee, eli niitä ei vois soittaa myöskään. Todennäkösesti soundiki ois sinkkukelasella bändikontekstissa aika paska. Kyllä tolla perusriffit varmaa leipois, mutta soolot menis kyllä röydöks. | |
![]() 17.05.2021 20:52:56 | |
Funkånaut: Sinänsähän se on hauskaa, että kun huippuviulistit ovat sokkotesteissä sekä soittaneet sekä kuunnelleet huippuviuluja, Stradivarius ei järjestään voita kummassakaan kategoriassa. Silti he haluavat saada käyttöönsä nimenomaan Stradivariuksen. Perustuuko soitettavuuden paremmuuteen? Ei. Timbren paremmuuteen? Ei. Fiilikseen, minkä saa soittaessa juuri Stradivariusta? Kyllä. Eikö toi testi esimerkkinä oo vähän huono, koska niillähän on ne muutkin viulut ollu tyyliin parhaita mitä päällään kantaa? :D Varmaan jos sinne vietäis jotain harjotusviuluja tai entry-level paskaa niin alkais sokkotestissäki stradivarius erottumaan. | |
![]() 17.05.2021 20:54:00 | |
KaRa: Kyllä tietysti harmittais joo. Itse lähinnä viittaan joihinkin muihin absoluuttisen kuuloisin heittoihin "noi palloradiukset ei oo niin hyvä venyttelyyn kuin lättänämpi. Kyseessä ei ole mielipideasia.". Vähän karsastan absoluuttista faktaa jostain niin henk.koht mieltymyksistä. Jos haluaa luritella todella nopeasti niin varmasti räikeä valtaosa valitsee tavalla x, mutta silti kannattaa olla varovainen "se ei ole mielipideasia" heiton kanssa. Mutta kyllähän ne bendit sammuu sillä 7,5" radiuksella aiemmi ku vaikka 12". Pitäydyn kannassani. | |
![]() 17.05.2021 21:04:19 | |
Entropia666: Mutta kyllähän ne bendit sammuu sillä 7,5" radiuksella aiemmi ku vaikka 12". Pitäydyn kannassani. Ehkä joku haluaa sitä? Miksi kiellät lyijykynät vaikka öljyväreillä saa paljon leveämpää ja värikkäämpää jälkeä? Ajattelen, siis olen - olen, siis en tiedä | |
![]() 17.05.2021 21:12:17 | |
Entropia666: Nyt kyllä tässä vaiheessa kehoittaisin vähä chekkaamaan tuota lukemisen ymmärtämistä. :D Siinä vaiheessa, kun jokainen vastaus pohjautuu vastapuolen halventamiseen, niin olisi syytä tarkastaa faktat sen sijaa, että jankkaa jotain väsynyttä setämies sitä setämies tätä -mantraa. | |
![]() 17.05.2021 21:19:31 | |
KaRa: Ehkä joku haluaa sitä? Miksi kiellät lyijykynät vaikka öljyväreillä saa paljon leveämpää ja värikkäämpää jälkeä? Ei tässä mitään kielletä keneltäkään. Vaan sitä että kaikilla soittimilla ei kaikki soitto luonnistu. Jokainen saa soittaa millasella luutulla huvittaa, mut turha sitä on julistaa että jokaisella kitaralla pystyy soittaa mitää vaa eikä spekseillä oo väliä. | |
![]() 17.05.2021 21:20:06 (muokattu 17.05.2021 21:21:23) | |
Mikko1978: Siinä vaiheessa, kun jokainen vastaus pohjautuu vastapuolen halventamiseen, niin olisi syytä tarkastaa faktat sen sijaa, että jankkaa jotain väsynyttä setämies sitä setämies tätä -mantraa. Kyllä tässä faktojen tarkistus on jonkun muun harteilla ku meikäläisen. :D Jos väsyneestä puhutaan, niin eikö toi vanhojen jäärien ulina nopeesta soitosta ja fiiliksen puuttumisesta jääny jo jonnekki 80-luvun alkuun ku van halen tuli ja näytti kaapin paikan? | |
![]() 17.05.2021 21:40:45 | |
Entropia666: Ei tässä mitään kielletä keneltäkään. Vaan sitä että kaikilla soittimilla ei kaikki soitto luonnistu. Jokainen saa soittaa millasella luutulla huvittaa, mut turha sitä on julistaa että jokaisella kitaralla pystyy soittaa mitää vaa eikä spekseillä oo väliä. Musiikki ja sen tekeminen on enemmän kuin absoluuttista fysiikkaa. Ilmaisun keinot ovat monet. Se että joku bendi kuolee jollain vermeellä helpommin, niin on aivan mitätön asia. Ajattelen, siis olen - olen, siis en tiedä | |
![]() 17.05.2021 21:51:29 | |
KaRa: Musiikki ja sen tekeminen on enemmän kuin absoluuttista fysiikkaa. Ilmaisun keinot ovat monet. Se että joku bendi kuolee jollain vermeellä helpommin, niin on aivan mitätön asia. Jaada jaada. Sillo ku hommien pitää onnistua, esim. äänityksissä, niin ei paljoo auta tommoset hupatukset ettei bendeillä oo väliä kun kaikki hinkataan viimesen päälle ja pistellään parhaat suoritukset narulle. Jokainen keikkakin on aina näytön paikka, niin ei huvita niilläkään röytää laitteiden takia kun sitä röytöö on muutenki jo iha tarpeeks. | |
![]() 17.05.2021 21:53:20 | |
Entropia666: Jaada jaada. Sillo ku hommien pitää onnistua, esim. äänityksissä, niin ei paljoo auta tommoset hupatukset ettei bendeillä oo väliä kun kaikki hinkataan viimesen päälle ja pistellään parhaat suoritukset narulle. Jokainen keikkakin on aina näytön paikka, niin ei huvita niilläkään röytää laitteiden takia kun sitä röytöö on muutenki jo iha tarpeeks. Joku toinen saattaa haluta soittimelta eri asioita kuin sinä. Vain siitä on kysymys. Ajattelen, siis olen - olen, siis en tiedä | |
![]() 17.05.2021 22:53:34 (muokattu 17.05.2021 22:55:39) | |
KaRa: Joku toinen saattaa haluta soittimelta eri asioita kuin sinä. Vain siitä on kysymys. Eihän tää ole missään välissä ollut ongelma tässä keskustelussa, vaan nimenomaan meikäläisen pointti. Ihmiset haluaa ja myös _tarvitsee_ soittimiltaan eri speksejä ja kaikki soittimet ei vaan yksinkertaisesti sovi universaalisti kaikkeen. On ihan turha sössöttää että mitä tahansa voi skulata millä tahansa keihäällä, kun se ei vaan yksinkertasesti pidä paikkaansa. Vai väitätkö että vaikka wanha kunnon Yngwie Malmsteen sais vedettyä jollain vintagespeksatulla halppis-telellä setit narulle? Tai toisinpäin, oisko mnetin jumaloima Albert Järvinen ollu studiossa kotonaan 24-nauhasella floikkakitaralla missä otelaudassa scallopit ja EMG:t? :D | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)