Aihe: Monitorit?
1
anapena
17.05.2021 11:00:48
Rumathan nää on, mutta moni tykkää.

https://www.thomann.de/fi/jbl_lsr_305p_mkii.htm
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
hallu
17.05.2021 11:00:59
Yamaha HS5 tai HS7 on hyvät ja halvat.
Pikatessa roiskuu :-D
iec
17.05.2021 19:21:53

Ja sitten yhtä tärkeää kuin ne kaiuttimet, on tietenkin säätää se taajuusbalanssi kohdilleen ja yrittää sijoitella kajarit fiksusti ja ehkä vähän akustoida huonetta. Eikä olisi ihan huono sijoitus hommata vaikka Behringerin ecm8000 mittamikrofoni ja mitata vaste esim REW-ohjelmalla. Mukavinta olisi jos homman saisi kuntoon kaiuttimien omilla säädöillä, mutta tällöin pitää olla aika hyvä tila ja mahdollisuus sijoittaa kaiuttimet aika kauaksi seinistä ja pöytäpinnasta ( tai sitten hommaa kalliimmat dsp-kajarit joille voi tehdä huonekorjauksen, kuten genelecin tietyissä malleissa voi tehdä.)

En ole JBL 305mk2:sta itse kuullut, mutta erittäin monien lähteiden perusteella on yksi hinta/laatu-suhteeltaan parhaita aktiivikajareita.
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
oksatboys
17.05.2021 22:09:23

Komppaan edellisiä:
- yammut on halpoja ja hyviä. (Mulla pajalla yamaha hs8 ja Genelec 8330+7350.)
- kannattaa akustoida ja järjestellä tila.
mhelin
18.05.2021 00:36:15
Tannoy Gold 5 on ehkä uusi JBL 305P.
ejhfi
18.05.2021 18:26:28

Budjetti on niukka ja silloin valinnanvaraa jää vähän. Yksi vaihtoehto on koittaa löytää hyvät monitorit käytettynä. Mulla oli aikoinaan ennen Geneleceihin siirtymistä tovin Behringer Truthit. En tiedä, mikä on noiden laatu nykyisin, mutta mä tykkäsin ja vertailu Genelecin 8040:aan ennen poismyyntiä oli kyllä positiivinen yllätys.

Huoneen ja kuuntelun mittaaminen voi joko olla hyvä homma tai sitten aiheuttaa painajaisia. Ylätaajuuksilla ei välttämättä seisovia aaltoja tule, mutta matalilla ne voivat olla joskus ongelmallisia ja silloin voi tarkoittaa esim. subbarin invenstointia ja kaikenlaisten akustiikka-ansojen rakentelua. Jos kuuntelutila on kovin pieni, asettaa se myös rajansa mahdollisuuteen vaikuttaa kuuntelun sijoitteluun. Oma vinkkini on, älä koskaan luota yksiin monitoreihin, oli ne miten laadukkaat hyvänsä. Refereneejä pitää olla aina ja mielellään useampia.
En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan
KaRa
18.05.2021 18:32:00 (muokattu 18.05.2021 18:33:07)
Pienellä budjetilla referenssikuuntelu on 100x oleellisempi asia kuin mikään muu. Mielestäni ei ole juurikaan väliä tässä tapauksessa mitkä monitorit on. Kunhan saa ympäristön viihtyisäksi ja avaran oloiseksi niin korvat ja olo ei mene tukkoon ihan heti. Sijoittelusta ja akustiikasta löytyy tietoa pilvin pimein ja niitä sitten toteuttaa parhaansa mukaan.
Kaikki mitä sanot, tulen käyttämään sinua vastaan.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)