Aihe: Etkö löydä maailman miljoonista kitaroista itsellesi sopivaa?
1 2 3 4 5 6 7 8 913 14 15 16 17
BigPapa
16.05.2021 11:53:32 (muokattu 16.05.2021 12:28:34)

Mielipiteitä on myös muista kuin ilmastoasioista. Ja ilmastoasioista on informaatioita joka lähtöön ja nekin "tutkitut" monesti mielipiteeseen pohjaavia.
KaRa
16.05.2021 11:57:07
Mun mielestä ilmastoasiat ei kuulu yksityisen ihmisen harkinnan piiriin. Se on asia mikä kuuluu ainoastaan päättäviin elimiin. Kuluttajat kuluttaa, päättäjät vouhottaa.
Ajattelen, siis olen - olen, siis en tiedä
BigPapa
16.05.2021 12:01:24

Siitäkin huolimatta joku koki tarpelliseksi sen vouhotuksen liittää koskemaan kitarahankintoja 8DDDD
marke-
16.05.2021 12:08:48 (muokattu 16.05.2021 12:09:42)
Noh, ei tämä pöllömpi aihe ole kuitenkaan. Aika nopeasti löyty Googlella useita artikkeleita kitaroiden ilmastovaikutuksista, joka näyttäisi olevan isompi, mitä äkkiä ajattelisi. Valmistajat tästä on varmasti huolissaan, jos ei muuten, niin markkinan kasvavan ilmastotietoisuuden takia: https://www.pmtonline.co.uk/blog/20 … itars-6-eco-friendly-guitar-brands/

Asia koskee ihan joka alaa tavalla tai toisella. Meilläkin on töissä selvästi lisääntynyt viime vuodesta yhtiön pitkän ajanjakson ilmastoajattelu ja -suunnittelu, vaikken kitarafirmassa töissä olekaan.
KaRa
16.05.2021 12:12:56 (muokattu 16.05.2021 12:13:06)
Heroin: Noh, ei tämä pöllömpi aihe ole kuitenkaan. Aika nopeasti löyty Googlella useita artikkeleita kitaroiden ilmastovaikutuksista, joka näyttäisi olevan isompi, mitä äkkiä ajattelisi. Valmistajat tästä on varmasti huolissaan, jos ei muuten, niin markkinan kasvavan ilmastotietoisuuden takia: https://www.pmtonline.co.uk/blog/20 … itars-6-eco-friendly-guitar-brands/

Asia koskee ihan joka alaa tavalla tai toisella. Meilläkin on töissä selvästi lisääntynyt viime vuodesta yhtiön pitkän ajanjakson ilmastoajattelu ja -suunnittelu, vaikken kitarafirmassa töissä olekaan.

Nää on siitä huolimatta aika hämyisiä aiheita.
Eräskin tehdas jossa olin töissä mainosti itseään econa, silti tehtaan sisällä vallitsi täysi välinpitämättömyys kierrätystä ja muuta ecoilua kohtaan.
Se mikä on tehtaiden tai brändien todellinen eco -aste, on oikeasti hämärän peitossa. Pääasia tuntuu olevan että saadaan jollain verukkeella mainostettua jotain vihreetä toimintaa.
Kukaan ei -oikeasti- välitä.
The Jack
16.05.2021 12:20:03
Mikko_AAA: Se olis minusta jokaisen kitaristin hyvä miettiä näinä aikoina kun puhutaan luonnosta ja ylikulutuksesta, että tarvinko oikeasti viidennen TS808 ideaan perustuvan overdrive pedaalin? Jos soitan kerran vuodessa countryä, niin tarvinko telecasterin oikeasti sitä varten? Eikö 10 omistamasta kitarasta löydy sopivaa siihen. Onko sillä hankinnalla todella merkitystä mahdolliseen menestykseen?

Ajattelen kitaroita vähän golf-mailojen tapaisina. Niitä on erilaisia eri käyttötarkoituksiin. Kaikilla mailoilla voi lyödä palloa, mutta useamman laatumailan setti auttaa pelaamista. Jos Tiger Woods pistetään pelaamaan pelkistetyn aloittelijasetin kanssa, niin pelaa varmasti hyvin. Ei kuitenkaan omalla tasollaan.

Vaikka meistä suurin osa täällä soittelee harrastuspohjalta, niin miksi pitäisi antaa tasoitusta välineiden osalta. Varsinkin soittamisen ollessa kohtuu halpa harrastus. Itse hankin telecasterin juuri ajoittaista countrytyylistä soittelua varten. Muista kitaroista ei lähde sitä tietynlaista soundia eikä ihan samaa soittofiilistä. Välillä se on ollut vuodenkin laukussa koskematta, mutta sitten voin soitella sillä taas useamman kuukauden putkeen. Pitämällä kohtuullista määrää kitaroita soittaminen pysyy mielenkiintoisempana, ja pitkässä juoksussa kamarumba voi jopa vähentyä. En ole enää pariin vuoteen ostanut lisää kitaroita, kun alkaa olla fiilis että monipuolinen mailasetti on jo kasassa.

Kitaroideni ympäristövaikutuksesta sen verran, että olen istuttanut puita varmaan x 100 000 sen määrän mitä lankkua on skeboihini laitettu. Venäjän metsäpalot sekä brassien tai intialaisten hallitsematon kaskeaminen ja pellonraivaus on ympäristöongelma. Ituhipit voisivat mennä uhoamaan Putinille ilmastonmuutoksesta, ja jättää meidät vastuulliset kansalaiset rauhaan. Puhelimet ja läppärit käytän loppuun, telkkarin vaihdan kerran 10 vuodessa, mutta noita TS808-johdannaisia on kieltämättä paljon. Jokainen soundaa erilaiselta, jos näin ei olisi myisin pois. Eiköhän joku noilla soittele vielä senkin jälkeen kun olen koiranputkella. Sama pätee kitaroihin. Jos kaikki menee kaatopaikalle, niin siitäkin syntyvä jätemäärä on olematon. Hyttysenpieru verrattuna ituhipin sähköauton akkuihin tai siihen kun vegaanille pitää rahdata Afrikasta saakka tänne eettistä naisviljelijän tuottamaa ruokaa.
petteri m
16.05.2021 12:28:43
BigPapa: Siitäkin huolimatta joku koki tarpelliseksi sen vouhotuksen liittää koskemaan kitarahankintoja 8DDDD

Näitä on. Itse en liitä ilmastokysymystä mihinkään mitä teen tekojen tasolla. Omatuntoni on puhdas enkä koe eksistentialistista syyllisyyttä siitä että olen sattunut syntynyt länsimaahan. Jos ilmaston tai muun asian nimissä säädetään lakeja niin noudattelen niitä sitten ja se on minun panokseni tähän itseäni suurempaan kysymykseen jossa yksilöiden hurskaalla hyvesignaloinnilla ei ole mitään merkitystä.
hallu
16.05.2021 12:39:10
BigPapa: Ilmastohysteria on uhka järjenkäytölle

Sensaatiot, kauhuskenaariot ja muiden syyttely myyvät hyvin. Ilmastonmuutos on maailmaa syleilevä ilmiö, joka saa uskonomaisia muotoja. Liki kaikki epämieluisa voidaan liittää ilmaston lämpenemiseen ja sitä kautta määritellä kullekin sopivat tulevaisuutemme viholliset.

Ilmastopaniikin hoito-opas suosittelee: asiaan tulee suhtautua vakavasti, mutta rauhoittuen, järkeä käyttäen. Jos Suomi vastaa maailman päästöongelmasta 0,1 prosentin verran, ei kannattaisi menettää mielenterveyttä, vaan harkita. Osa toimittajakunnasta on mieltynyt aivopesuun, koska se on valtaan pääsyn yksi keino.

https://www.verkkouutiset.fi/ilmastohysteria-on-uhka-jarjenkaytolle/

Olen kanssasi täysin samaa mieltä, että muiden syyttely ei ole mistään kotoisin ja siitäkin, että panikointi ei auta mihinkään.

Pakko kuitenkin muistuttaa, että vaikka suomi edustaa vain mainittua 0,1 prosenttia maailman päästöistä niin suomalaisen ihmisen päästöt eivät edusta. Nimittäin päästöt eivät noudattele valtioiden rajoja ja suomalainen ihminen sijoittuu neljännelletoista sijalle hiilidioksidipäästöjen tuottajana. Meitä vähemmän päästöjä aiheuttaa mm. kiinalainen ihminen ja intialainen aiheuttaa vain ehkä alle neljänneksen siitä mitä suomalainen (vuonna 2016 julkaistun tilaston mukaan). Siinä tilastossa näytti siltä, että hiilidioksidipäästöt ovat melko suorassa suhteessa henkilön vaurauden kanssa mitä rikkaampia ihmiset keskimäärin ovat niin sitä isommat päästöt ihan suoraan ja siksipä siellä listan kärjessä oli sellaisia maita kuin Qatar ja SaudiArabia ja yhdysvallatkin tuli vasta noiden upporikkaiden maiden jälkeen.

Mutta pointti on se ettei yksikään kansallisvaltio yksin ratkaise ilmastokysymystä, vaan siihen tarvitaan kansainvälistä yhteistyötä ja sopimuksia ja EU:kin on vielä pieni toimija yksin tekemään mitään. Mutta vaikka ratkaisuihin tarvitaan yhteistyötä, niin ei voi jäädä odottelemaan että muut toimii vaan jokaisen maan pitää yrittää toimia myös itsenäisesti. Yksittäiset ihmiset eivät tietenkään ratkaise ilmastokysymyksiä sitäkään vertaa kuin kansallisvaltiot, mutta jos yksittäinen ihminen on tiedostava ja haluaa omalta osaltaan jotakin tehdä, niin kyllä suomalaiset ilmanmuuta kuuluvat siihen joukkoon joiden tekemisillä on moninkertainen vaikutus verrattuna vaikkapa Kongolaisen tai Intialaisen ihmisen tekemisiin.

Mutta olen kanssasi myös siitä samaa mieltä, että kitaran ostamisella ei varmasti voi vaikuttaa ilmastoon millään tavalla. Vaikka kitaran valmistuksen ja kuljettamisen päästöt laskettaisiin yhteen, niin kitara on kuitenkin työkaluna käytännössä ikuinen eikä sitä kovinkaan kitaristi pysty soittamalla soittamaan loppuun niin ei sillä pitkässä juoksussa ole merkitystä ilmaston kannalta. Paljon enemmän ilmastopäästöihin vaikuttaa millä välineellä sinne keikalle kulkee ja varmasti nuo Rasmukset jotka lentäen menevät keikoilleen aiheuttavat ympäristöpäästöjä monin verroin tämmöiseen makuuhuoneessa sängynlaidalla soittelevaan verrattuna :-D.

Eli en lähtisi itsekään ilmastopaniikkia sotkemaan kitarismiin..... vaikka olisikin herkullista edetä tästä miettimään minkälainen energialuokka jossain vanhassa putkivahvistimessa on verrattuna nykyaikaiseen digitaalivahvistimeen :-D
Pikatessa roiskuu :-D
KaRa
16.05.2021 12:46:06
hallu: Eli en lähtisi itsekään ilmastopaniikkia sotkemaan kitarismiin..... vaikka olisikin herkullista edetä tästä miettimään minkälainen energialuokka jossain vanhassa putkivahvistimessa on verrattuna nykyaikaiseen digitaalivahvistimeen :-D

En pidä kovinkaan monesta -ismistä, mutta tästä ismistä pidän.
Karvamammutti
16.05.2021 14:01:56
Ihan niinku tästäkään sakista yhdelläkään tulis soittimen rajat vastaan ennen omien kykyjen loppumista.
Storm crow lonely, boon for a birder. Storm crows together, likely a murder.
KaRa
16.05.2021 14:03:53
Karvamammutti: Ihan niinku tästäkään sakista yhdelläkään tulis soittimen rajat vastaan ennen omien kykyjen loppumista.

Jos paska soitin on kyseessä, niin kyllä ne soittimen rajat tulee helposti vastaan.
Mistäs sinä tiedät keitä täällä kirjottelee?
Juicy
16.05.2021 14:41:23

Karvamammutti: Ihan niinku tästäkään sakista yhdelläkään tulis soittimen rajat vastaan ennen omien kykyjen loppumista.

Halvemmalla ritsalla tulee nopeammin raja vastaan köyhien alistuksessa.
"Alkoholismihan on trendinä käsittääkseni vanhanaikaista, sen vuoksi ihmiset on keksineet uusia vaikeuksia, kuten masentuminen ja veganismi." -Krice
ÄrGee
16.05.2021 14:51:56

Ainakin itselle pääsääntöisesti kitarat joissa ei ole ohutta kaulaa ja litteätä otelaudan radiusta jumbonauhoilla taistelevat sitä vastaan mitä itse tykkää soitella. Eli kyllä ne tulee jo tuossa kohtaa, toinen juttu mistä olen tarkka on rungossa oleva käsivarren viiste sekä hyvältä rannetta vasten tuntuva talla. On myös mukava jos volumepotikka ei ole aivan kiinni tallamikissä. Ja mitä paremmin kitarassa saa säädöt kohdilleen, niin yleensä sitä paremmin myös soittaa.
To the stars!!!
Funkånaut
16.05.2021 15:08:43

Jos soitin on säädetty kuntoon, niin näinhän se valtaosalla onkin.
"Lauserakenteesi on syvältä ja heppisi pieni."
hallu
16.05.2021 15:08:50

Niinpä, rajallinen soittaja tarvitsee soittimen jossa on apupyörät :-D. No, ei asia tietenkään niin yksioikoinen ole ja on vähän hanka vetää rajaa mieltymysten ja sen välille mikä on mahdollista. Itse ajattelen vähän niin, että soittimella pitää opetella soittamaan, ihminen on on se joustava osa.

Toisaalta itsellänikin on mieltymyksiä soittimien suhteen, mutta en osaa ajatella että jokin asia olisi varsinaisesti mahdotonta jollakin kitaralla. Mieluummin etsin vikaa itsestäni, niin havaittu puute voi johtaa johonkin kehittymisen kaltaiseen. Mutta kuten sanottua, niin asiat eivät ole yksioikoisia ja jokaisen pitää hakea oma totuutensa. Minusta on ihan okei jos volapotikkaa pitää siirtää.
Pikatessa roiskuu :-D
KaRa
16.05.2021 15:12:57
Itse ajattelen niin, että mitä huipputason toimintaan tulee, niin nyanssien hakuun liittyy se että sekä soittaja, että työväline löytää "yhteisen sävelen", eli jossain määrin joustaa yhteistä päämäärää kohti, eli yhdenmukaista ilmaisua kohti.
Se mikä erottaa hyvän ja loistavan soittimen, on henkilökohtaisen ilmaisun kannalta myötävaikutteiset speksit. Ne nyanssit soittimessa, mitkä komppaa omia soitannallisia maneereita.
msalama
16.05.2021 15:21:07

Noh sähän yhdessä

Noh, mähän "yhdessä" -

I) Yksi (1) kuivahkon ivallinen kommentti ekoilevan kitaristin "pohdinnasta"
II) Yksi (1) päättökommentti ekoilevan kitaristin herneidenvetämisestä ivallisuuden takia

Mutta ei se mitään. Pysy kuitenkin nahoissasi. Ei nimittäin ole edelleenkään multa pois, eikä mulle lisää.
Tuubaa pukkaa vaikka visionärismiin pyritään.
Jeszse
16.05.2021 15:26:48
ÄrGee: Ainakin itselle pääsääntöisesti kitarat joissa ei ole ohutta kaulaa ja litteätä otelaudan radiusta jumbonauhoilla taistelevat sitä vastaan mitä itse tykkää soitella. Eli kyllä ne tulee jo tuossa kohtaa, toinen juttu mistä olen tarkka on rungossa oleva käsivarren viiste sekä hyvältä rannetta vasten tuntuva talla. On myös mukava jos volumepotikka ei ole aivan kiinni tallamikissä. Ja mitä paremmin kitarassa saa säädöt kohdilleen, niin yleensä sitä paremmin myös soittaa.

Ranne tallaa vasten mitä
Hipelius: Olet hieno mies, mutta sulla on aivan ällistyttävän huono maku.
ÄrGee
16.05.2021 15:41:20 (muokattu 16.05.2021 15:41:50)
Jeszse: Ranne tallaa vasten mitä

Tai siis kämmentä... jos siellä on joku terävä kulma niin ei hyvä.
To the stars!!!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)