Aihe: Prs kitarat
1 2 3 4 534 35 36 37 3846 47 48 49 50
Jii
01.03.2021 21:43:14
3 persettä olen omistanut. 2 tulen pitämään. toinen on akustinen ei-jenkki. Soundimaailmaltaan G ja F menevät ohi (mielipiteeni), mutta monipuolisuus on kyllä Paulilla ollut mielessä noita kehittäessään (mihin asti hän sitten on hommia itse hoitanut)
And I can't help but love the stench of loss...
Retkumies
03.03.2021 22:48:51
Mikko1978: Itse harkitsin ja kokeilin ehkä Suomen ensimmäistä mnetin torille ilmestynyttä Silver Skytä. Kitarassa oli paljon hyvää, mutta en pitänyt matalista nauhoista, kiiltävästä kaulan lakasta ja kaulan profiilian pidin vähän laihana. Nykyisin Han on ilmeisesti tarjolla hieman vahvempi ja mattalalakattu kaula, mutta nauhat ovat edelleen matalat. Ehkä odotan sitä, että joku ehtii kuluttamaan nauhat ja myymään mulle kitaran, johon voin vaihtaa korkeat rosterinauhat.

Btw, mimmoseen hintaan Silver Sky liikkui?
ssgg
11.03.2021 15:02:57
Mietteitä PRS SE Custom 24-08?

Pari vuotta sitten katselin Pauls Guitaria joka on 22 frets, hard tail, eri mikit kuin 24 ja siinä on coil split erikseen molemmille mikeille.

En kuitenkaan sitä hommannut sillä en omista vielä kitaraa tremololla joka ei ole aivan käyttökelvoton. Lopulta en päätynyt sitten ostamaan kumpaakaan.

24-08 näyttäisi olevan Pauls Guitar tremololla ja 24 nauhalla. Tässä vuosien varrella olen kyllä alkanut kyseenalaistamaan tarpeen noin monelle eri konfiguraatiolle. Ehkä jopa olen alkanut siirtymään minimalismin puolelle ja ehkä jopa esquire tele kiinnostaisi.

Parit arvostelut lukeneena kitara on ihan perus hyvää PRS SE laatua. Se että tuoko 8 eri mikki asentoa oikeasti lisäarvoa on sitten eri juttu. Eihän niitä ole pakko käyttää jos ei tunne niiden lisäävän mitään, mutta toisaalta turhaa siitä maksaa vähän extraa.

Ulkonäöllisesti värit eivät ehkä ole ihan omaan mieleen. Tosin uudistettu PRS SE Custom 24 linjakin on erittäin tylsä tuota bonnie pinkkiä lukuunottamatta. Jos ulkonäön ottaa mukaan laskuihin niin tuo 24-08 Ezira Verde on kyllä mielenkiintoisin.
mpekkanen
11.03.2021 18:33:43 (muokattu 11.03.2021 19:05:28)
ssgg: Mietteitä PRS SE Custom 24-08?

Pari vuotta sitten katselin Pauls Guitaria joka on 22 frets, hard tail, eri mikit kuin 24 ja siinä on coil split erikseen molemmille mikeille.

En kuitenkaan sitä hommannut sillä en omista vielä kitaraa tremololla joka ei ole aivan käyttökelvoton. Lopulta en päätynyt sitten ostamaan kumpaakaan.

24-08 näyttäisi olevan Pauls Guitar tremololla ja 24 nauhalla. Tässä vuosien varrella olen kyllä alkanut kyseenalaistamaan tarpeen noin monelle eri konfiguraatiolle. Ehkä jopa olen alkanut siirtymään minimalismin puolelle ja ehkä jopa esquire tele kiinnostaisi.

Parit arvostelut lukeneena kitara on ihan perus hyvää PRS SE laatua. Se että tuoko 8 eri mikki asentoa oikeasti lisäarvoa on sitten eri juttu. Eihän niitä ole pakko käyttää jos ei tunne niiden lisäävän mitään, mutta toisaalta turhaa siitä maksaa vähän extraa.

Ulkonäöllisesti värit eivät ehkä ole ihan omaan mieleen. Tosin uudistettu PRS SE Custom 24 linjakin on erittäin tylsä tuota bonnie pinkkiä lukuunottamatta. Jos ulkonäön ottaa mukaan laskuihin niin tuo 24-08 Ezira Verde on kyllä mielenkiintoisin.

Ei ole kokemusta PRS SE kitaroista, muutamaa jenkkiä olen kyllä joskus soitellut...

Semmoinen tuli mieleen, että mikäli kitarassa on jo ostettaessa joku tai useampi asia pielessä, niin sen varmemmin ne asiat alkaa pidemmän päälle ahdistamaan. Voisin omakohtaisesti kertoa useista kymmenistä soittimista, jotka on mennyt vaihtoon ja joskus on ollut syynä jopa liian paljon erilaisia kytkimiä, mikkejä ja soundeja, vaikka ovat muutoin olleet hyviä kitaroita.

Niinkin on kyllä käynyt, että soitettavuuteen, soundillisiin, ulkonäöllisiin tai johonkin muihin ominaisuuksiin on ajan kanssa tottunut, vaikka niistä ei aluksi niin kaikista innostunutkaan.

E: 24 nauhaisessa kitarassa voi olla kaulamikki lähempänä tallaa kuin vastaavassa 22 nauhaisessa. Kummasta sitten tykkää enemmän...
korvaoo
18.03.2021 16:45:08
Jii: 3 persettä olen omistanut. 2 tulen pitämään. toinen on akustinen ei-jenkki. Soundimaailmaltaan G ja F menevät ohi (mielipiteeni), mutta monipuolisuus on kyllä Paulilla ollut mielessä noita kehittäessään (mihin asti hän sitten on hommia itse hoitanut)

Olisikohan noita nyt ollut 4 aitoa prs:ää mulla tässä matkan varrella ja yhden kanssa olen kahden vaiheilla että jääkö pysyvästi taloon, muut on myyty, tosin ei laadun tai soundien takia vaan koska... noh halusin custom prs:n :D On sen verta hyvä tapaus tuo custom 22 artist packi noilla J. S. Mooren mikeillä. Erittäin kaunis myös viskinruskeine loimukantineen. Ainut mikä vähän huolettaa, on etten saa kieliä aivan niin tonttiin kun kuvittelisin melki 3ke kitarassa saatavan, mutta ei tuo mikään rautasaha ole noinkaan :)
kaikki paitsi on turhaa.
jabbathefuk
12.05.2021 11:54:08
Archon palaa markkinoille Aasiassa valmistettuna ja halvemmalla hinnalla. https://prsguitars.com/products/archon
Snapo
12.05.2021 12:03:18
korvaoo: Olisikohan noita nyt ollut 4 aitoa prs:ää mulla tässä matkan varrella ja yhden kanssa olen kahden vaiheilla että jääkö pysyvästi taloon, muut on myyty, tosin ei laadun tai soundien takia vaan koska... noh halusin custom prs:n :D On sen verta hyvä tapaus tuo custom 22 artist packi noilla J. S. Mooren mikeillä. Erittäin kaunis myös viskinruskeine loimukantineen. Ainut mikä vähän huolettaa, on etten saa kieliä aivan niin tonttiin kun kuvittelisin melki 3ke kitarassa saatavan, mutta ei tuo mikään rautasaha ole noinkaan :)

Onko sitten kaulakulmassa vai satulassa vika?
"Mitään hyödyllistä tietoa musiikista tai soittimista täältä tuskin oppii, mutta kielioppi väännetään kuntoon vaikka väkisin."
marke-
12.05.2021 13:33:40 (muokattu 12.05.2021 13:34:39)
Enpä juur ole näillä soitellut, mutta just tuosta actionista - ei kai sitä hinta määrää vaan radius? Vaikka kaikki olis tip top ni 10" ei soi parhaiten kovin matalalla. Kantsii katella flätimpiä kauloja, ne toimii halvemmissakin.

Ja nauhat voi elää hinnasta huolimatta..
Ziggy Bubba
12.05.2021 15:13:59

Heroin: Enpä juur ole näillä soitellut, mutta just tuosta actionista - ei kai sitä hinta määrää vaan radius? Vaikka kaikki olis tip top ni 10" ei soi parhaiten kovin matalalla. Kantsii katella flätimpiä kauloja, ne toimii halvemmissakin.

Nyt vähän tyhmänä kyselen... Ymmärrän, että radius vaikuttaa bendeihin mutta miksi se "suorana" soiva kieli välittää miten kaareva se loppumatka nauhasta on?

Tässä taitaa nyt olla vaan jotain mitä en hoksaa, saapi valaista :)
marke-
12.05.2021 16:19:52 (muokattu 12.05.2021 16:21:13)
Ziggy Bubba: Nyt vähän tyhmänä kyselen... Ymmärrän, että radius vaikuttaa bendeihin mutta miksi se "suorana" soiva kieli välittää miten kaareva se loppumatka nauhasta on?

Tässä taitaa nyt olla vaan jotain mitä en hoksaa, saapi valaista :)

Eihän se "suorana" soi ikinä jos saivarellaan, mutta oikeassa olet. Bendeihin se radius/action vaikuttaa eniten.. tuntuma on toinen pointti. Mulla ei ainakaan tatsi synny kaarevissa otelaudoissa yhtä hyväksi, vaikka kielet sinällään olisivatkin yhtä lähellä nauhaa per kieli.

En kyllä tiennyt mikä actionin laskussa tökki, kun ei sanottu, mutta jos kyse matalalla actionilla oli tämän PRS:n kohdalla ylimääräisestä särinästä tai jostain säätövaran loppumisesta, niin ne on sitten muita juttuja. Huoltoon siinä kohtaa imo :p
korvaoo
12.05.2021 16:50:12 (muokattu 12.05.2021 16:52:17)
Snapo: Onko sitten kaulakulmassa vai satulassa vika?

Oli pääosin vika kaularaudan säädössä, suoristin vähän kaulaa niin päästiin vähän liiankin alas jo :) Mutta sinne läks neljäskin prs, seuraavaksi pitää säästää aikuisten oikeasti paljon taas että saa eben otelautaisen 24 nauhaisen näyttävällä kannella, mielellään toki lohikäärme inlaylla :D (ja pääsyy tuonkin myyntiin oli, että mulla tulee niin vähän soittotunteja ettei ole mitään järkeä pitää kalliita kitaroita seinällä roikkumassa)
kaikki paitsi on turhaa.
iec
13.05.2021 00:10:19

korvaoo: Oli pääosin vika kaularaudan säädössä, suoristin vähän kaulaa niin päästiin vähän liiankin alas jo :) Mutta sinne läks neljäskin prs, seuraavaksi pitää säästää aikuisten oikeasti paljon taas että saa eben otelautaisen 24 nauhaisen näyttävällä kannella, mielellään toki lohikäärme inlaylla :D (ja pääsyy tuonkin myyntiin oli, että mulla tulee niin vähän soittotunteja ettei ole mitään järkeä pitää kalliita kitaroita seinällä roikkumassa)

Kaularaudan säätö on ihan perusjuttuja. Ei voi olettaa että kitara pysyisi meidän ilmastossa muuttumattomana ympäri vuoden. Silloin ei ole niin nuukaa jos korkeasta action ei haittaa ( säätää vain kesällä niin ettei rämise ja talvella onkin sitten korkeampi action). Jos matala action on ehdoton juttu, joutuu kaularautaa säätämään vähintään kahdesti vuodessa.

Olen joutunut säätämään jokaisen ostamani kitaran itselleni sopivaksi. Yksikään ei ole ollut minulle täydellisissä säädöissä ostettaessa. Ei edes kumpikaan PRS. Mutta säätämällä olen saanut lähes jokaisesta omistamastani kitarasta todella hyvän.
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Mikko1978
13.05.2021 05:35:16
Retkumies: Btw, mimmoseen hintaan Silver Sky liikkui?

En tarkkaan muista, enkä edes tiedä, mihin hintaa se liikkui - jos liikkui. Pyynti oli varmaan jotai väliltä 1500-2000 euroa.
Nacher
13.05.2021 09:34:18
PRS S2 McCarty 594 double cutti tulee vissiin perjantaina tähän kotiin. Mikit ja potikat ovat menossa suoraan vaihtoon, mutta katsotaas millainen keppi tästä tulee.
korvaoo
13.05.2021 09:54:17
iec: Kaularaudan säätö on ihan perusjuttuja. Ei voi olettaa että kitara pysyisi meidän ilmastossa muuttumattomana ympäri vuoden. Silloin ei ole niin nuukaa jos korkeasta action ei haittaa ( säätää vain kesällä niin ettei rämise ja talvella onkin sitten korkeampi action). Jos matala action on ehdoton juttu, joutuu kaularautaa säätämään vähintään kahdesti vuodessa.

Olen joutunut säätämään jokaisen ostamani kitaran itselleni sopivaksi. Yksikään ei ole ollut minulle täydellisissä säädöissä ostettaessa. Ei edes kumpikaan PRS. Mutta säätämällä olen saanut lähes jokaisesta omistamastani kitarasta todella hyvän.

Toki mutta ensimmäinen kitara mulla missä tuon tallan alin asento oli lähelle nollissa eikä negatiivinen. En tuota joutunut isostikaan kääntämään tuota rautaa kun kielet laskeutuivatkin jo jopa vähän liian alas, olisiko ollut 1/8 osa kierosta tjtn, eli mielelstäni melko merkittävä muutos pelkällä kaularaudalla. Ei mulla missään noissa muissa kitaroissa kyllä noin rajusti ole kaularaudan säätö ole kääntänyt lapaa.
kaikki paitsi on turhaa.
Guitarfreak
13.05.2021 11:33:15 (muokattu 13.05.2021 11:34:42)
Jaa-a...

Vaihdossa otin 2004 PRS Singlecut kitaran ja oikeastaan pistin suoraan torille. Mut nyt tein sen virheen et soittelin jonkin aikaa ja onhan toi aika mahtava soitin :D

Mulla on toi -96 R7 lespa joka on ollut pitkään tallissa ja aika samanlainen konstruktio molemmissa (melki identtinen mut talla/lavan kulma tietty). Tää SC on paljon heleämpi akustisesti ja soi herkemmin - soi myös tarvittaessa kovempaa. Sit elektroniikka onkin jännä: toi SC ja #7 mikit on tosi kirkas yhdistelmä kun taa LP ja Burstbucker pro jää aavistuksen tuhnuksi tallapuolella ja kaula on sit aivan bassoprööt kun taas SC soi kaulamikkillä ponnekkaammin ja erottelevammin.

Luulenpa että toi tosi kevyt tallamatsku yhdistettynä wrap-around:iin antaa räyhäkkämmän ulosannin verrattuna stoptail-TOM.

Taitaa käydä niin et joutuu yhden seinätelineen hommaan lisää :D tähän en kyl varautunut.
Käärinliinoissa ei ole taskuja ja kaurapuurollakin elää ihan hyvin. :D - Steelduck
Kontiak
13.05.2021 13:51:44
korvaoo: Ainut mikä vähän huolettaa, on etten saa kieliä aivan niin tonttiin kun kuvittelisin melki 3ke kitarassa saatavan, mutta ei tuo mikään rautasaha ole noinkaan :)

Paljonko tuo tontissa oleva action olisi millimetreissä?
"Improvisation is a genesis of composition" - YJM
korvaoo
13.05.2021 14:01:01
Kontiak: Paljonko tuo tontissa oleva action olisi millimetreissä?

En osaa sanoa enää tuon tapauksessa, kun myin jo eteenpäin ja ongelma tosdiaan poistui :)
kaikki paitsi on turhaa.
Mikko1978
13.05.2021 15:06:36
korvaoo: Toki mutta ensimmäinen kitara mulla missä tuon tallan alin asento oli lähelle nollissa eikä negatiivinen. En tuota joutunut isostikaan kääntämään tuota rautaa kun kielet laskeutuivatkin jo jopa vähän liian alas, olisiko ollut 1/8 osa kierosta tjtn, eli mielelstäni melko merkittävä muutos pelkällä kaularaudalla. Ei mulla missään noissa muissa kitaroissa kyllä noin rajusti ole kaularaudan säätö ole kääntänyt lapaa.

Kaularaudalla säädetään ensin kaulan suoruus halutuksi ja sen jälkeen säädetään kielien korkeus tallasta halutuksi. Mitä tarkoittaa negatiivinen tallan asento?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)