Robo 07.05.2021 14:28:58 | |
---|
Gibson Les Paul tietäjille. Jos mikkien suojakuoret otetaan pois, muuttuuko soundi mitenkään? |
basisti1971 07.05.2021 14:41:04 | |
---|
Moi. Robo: Gibson Les Paul tietäjille. Jos mikkien suojakuoret otetaan pois, muuttuuko soundi mitenkään? Ainakin kaikissa joissa itse olen kuoria irroitellut ja takaisin asennellut on soundi muuttunut. Se miten paljon tai vähän ja millä tapaa muuttuu riippuu siitä kuinka paljon/vähän kuori vaikuttaa magneettikenttään. T:Samuli |
McNulty 07.05.2021 16:35:36 | |
---|
basisti1971: Moi. Ainakin kaikissa joissa itse olen kuoria irroitellut ja takaisin asennellut on soundi muuttunut. Se miten paljon tai vähän ja millä tapaa muuttuu riippuu siitä kuinka paljon/vähän kuori vaikuttaa magneettikenttään. T:Samuli Lisäisin, että itse mikillä ja sen ominaisuuksilla on merkitystä. Esim. jokin hyvin kuuma mikki tasaisella EQ-käyrällä saattaa muuttua vähäisesti tai ei lainkaan ja mieto mikki jossa selkeitä korostuksia tai leikkauksia tietyllä EQ:n osa-alueella sitten selkeämmin. Todellisuudessa suurin etu kuorettomuudesta on se, että sen mikrofonin molemmat kelat (ei vain toisen kelan napapalat) saadaan lähemmäksi kieliä. Kun välistä jää pois se kuoren paksuus niin mikrofonista saattaa tulla erottelevampi ja "avoimemman" kuuloinen. Kyse ei välttämättä ole itse kuoren vaikutuksesta sinänsä, vaan mikrofonin asennuskorkeudesta. Maailmalta löytyy lukemattomia keskusteluja aiheesta sekä puolesta että vastaan. Itse olen sitä mieltä että kuoren poistaminen on hyvin minimaalisesti soundiin vaikuttava tekijä. Selkein etu on tuo mikin etäisyys kieliin nähden. Mitään maailmaa mullistavaa radikaalia eroa on turha odottaa. Poislukien tilanteet joissa vahaamattomien kelojen lisäksi lisätty nikkelikuori aiheuttaa mikrofonisuutta. Silloin kuoren poistaminen on enemmän kuin perusteltua. moving in stereo |
Olen täysin samaa mieltä yllä kirjoitetun kanssa. Itselleni "kuoria vai ei" on lähinnä ulkonäköjuttu. Vintagekääpä -lookkia tavoitellessa kuoret on must ja modernimpaa soundia hakiessa yleensä valitsen mikit ilman kuoria. |
discominister 07.05.2021 19:56:53 | |
---|
Sellainen varoitus, että kuorien poistaminen ja takaisin laittaminen voi ilmeisesti johtaa mikrofonisiin mikkeihin (kiertävät). Edellinen omistaja oli ilmeisesti tätä leikkiä harrastanut Gibson Les Paulilla jonka ostin, ja minun piti tehdä niille vax potting. |
Metalkallo 07.05.2021 23:14:19 | |
---|
Robo: Gibson Les Paul tietäjille. Jos mikkien suojakuoret otetaan pois, muuttuuko soundi mitenkään? Kirkkaammaksi muuttuu Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän. |
Jucciz 07.05.2021 23:40:28 | |
---|
Metalkallo: Kirkkaammaksi muuttuu Tässähän se pähkinänkuoressa on. Eikä päde vain Les Pauliin, vaan kaikkiin sähkökitaroihin. Mikrofonin kuori vie jonkin verran yläpäätä soundista pois - se voi sitten olla toivottu tai ei-toivottu ominaisuus, ja sitä voi myös kompensoida lukuisissa kohdissa signaaliketjua: no-load-potikat, pedaalit, vahvistimen EQ, kaiutinvalinnat yms. |
mhelin 10.05.2021 12:54:24 | |
---|
Tuo vaikutus riippuu täysin kuoren materiaalista, noilla Gibsonin kuorilla vaikutuksen huomaa helposti, ja varmaan monilla muillakin metallisilla, mutta jos vaikka käyttäisi kuoren tekemiseen sähköä heikosti johtavaa, sopivan EMI/RF vaimennuksen omaavaa 3D filamenttia niin vaikutus olisi varmaan olematon. Puusta ja muusta ei-sähköjohtavasta materiaalista tehdyillä suojilla ei pitäisi olla mitään vaikutusta saundiin sinällään, toki akustista feedbackiä nekin vähentävät (tai lisäävät jos muotoiltu sopivasti mutta tuskin sellaista kukaan tekee). |
mhelin 10.05.2021 13:19:36 (muokattu 10.05.2021 13:24:38) | |
---|
|