Aihe: Fender Silverface Pro Reverb
1 2 3 4
Kuha
04.05.2021 21:07:28

4 x 10" Fendereissä basso pitää laittaa aikalailla minimiin, ts. Freddie King tyyliin: kaikki täysille mutta basso nolla.
Old Fenders never die
Guildfinger
07.05.2021 08:45:38
Yx hieno Fender Super mies: The Paladinsin Dave Gonzales. 4x10" runtua! Voin kuvitella, että "Freddie King säädöt" toimii. Leikkaavuutta yläpäällä ja selkeyttä vähällä bassolla, ja sitten 10" tiukka potku.
Stone
07.05.2021 09:00:18 (muokattu 07.05.2021 09:04:59)

Kokeilin kaikkia suositeltuja säätöjä aina "magic 666" säätöä myöden, mutta palasin omaan alkuperäiseen lopulta, kun siinä kliini-osato oli selkeämpi omaan makuuni muihin verrattuna. Tele ja LP tyylisillä kitaroilla testit.

Tuossa tämän hetkiset suosikkini (vibrato kanavalle). No reverbia voi toki olla vähempikin...

https://maihinnousu.net/dyn/gallery/f/4909.jpg
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards
Guildfinger
07.05.2021 09:25:53 (muokattu 07.05.2021 09:26:54)
Hauskaa, noi säädöthän on melkein kopio mun oman Showmanin paneelista, just toi bass vähän vajaa 3 on se olennaisin selkeyden salaisuus. Fenderin styget eri aikakausilta ovat loputtoman jännittäviä. Mun Showman käy kyllä melkoisen kuumana, vaikka siihen on modattu "oikea" bias-säätö ja se on kohdallaan. Paneeli on kuumana 3h treenien jälkeen.
Stone
07.05.2021 14:29:12 (muokattu 07.05.2021 15:05:23)

Guildfinger: Hauskaa, noi säädöthän on melkein kopio mun oman Showmanin paneelista, just toi bass vähän vajaa 3 on se olennaisin selkeyden salaisuus. Fenderin styget eri aikakausilta ovat loputtoman jännittäviä. Mun Showman käy kyllä melkoisen kuumana, vaikka siihen on modattu "oikea" bias-säätö ja se on kohdallaan. Paneeli on kuumana 3h treenien jälkeen.

Meillä lienee samanlainen soundimieltymys mitä tulee vahvistinsäätöihin :)
Nämä on kyllä mielenkiintoisia aina.

Nyt olen testaillut (purkeilla) vahvistimen säröpuolta, että mikä olisi tasapainoinen omaa korvaa miellyttävä ratkaisu. Aika juureva se oma lähtökohta yleensä näissä.

Parhaat tulokset olen toistaiseksi saanut Fulldrive 2 :lla (comp-cut moodissa) ja lisänä pedaalin boost moodi aktiivisena (alle klo 12).
Toinen ok ratkaisu oli bad monkey ja sen perässä mxr micro amp. Hyvin saman kuuloinen lopputulos molemmilla.
Eräs testi oli Love pedal hi power tweed twin + mxr micro amp, jolla tanakka soundi, mutta ei niin erotteleva kuin nuo tubescreamer johdannaiset. Sinänsä ei mikään yllätys tämä.
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards
Laulava Kylätohtori
07.05.2021 17:00:42 (muokattu 07.05.2021 17:02:47)
Stone: Kokeilin kaikkia suositeltuja säätöjä aina "magic 666" säätöä myöden, mutta palasin omaan alkuperäiseen lopulta, kun siinä kliini-osato oli selkeämpi omaan makuuni muihin verrattuna. Tele ja LP tyylisillä kitaroilla testit.

Tuossa tämän hetkiset suosikkini (vibrato kanavalle). No reverbia voi toki olla vähempikin...

https://maihinnousu.net/dyn/gallery/f/4909.jpg

Katselin, että sulla on volumet kohdallaan, varsinkin Normal kanavassa, mutta tämä olikin master volume -vahvistin. :)

Vaikea tosiaan uskoa, että mitään yleispätevää maagista asetusta voi olla. Sen verran kuitenkin aina eroa muista kamoista, tilasta ynnä muista. Ehkäpä se kannattaa ottaa ennemmin alkuasetuksena, josta lähteä hakemaan optimisoundia itselleen.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
discominister
07.05.2021 19:53:23
Mulla on tuo '65 re-issue Deluxe Reverbin normal-kanava tökkinyt aina. Jotenkin sellainen "pahvinen soundi" puskee läpi. Huomasin vihdoin, että laittamalla bass 2-2,5 tasolle poistuu tuo ikävä äänensävy. Pahvi palaa soundiin, jos bass 3 tai enemmän. Arvelen että ongelma-alue oli loppujen lopuksi siellä low-mid puolella, johon oletan että toi bass-potikka myös vaikuttaa.
mopar
07.05.2021 22:18:57

Mulla oli aikanaan pro reverb '79 ja sen master volan kans en oikein päässy sinuiks. Sen kärsi kääntää kasiin asti pienemmälle mut sit se rupes syömään saundista jotain pois. Pienemmillä masterin asennoilla saundi oli jotenkin ponneton ja mitäänsanomaton. Eli mulla oli master aina vähintään kasilla ja volaa sit tilanteen mukaan. Tää oli siis ultralineaarinen vahvari, eli puhdasta kliiniä löytyi yli tarpeiden.
I'm so broke I can't pay attention
Stone
07.05.2021 23:21:19 (muokattu 07.05.2021 23:22:09)

mopar: Mulla oli aikanaan pro reverb '79 ja sen master volan kans en oikein päässy sinuiks. Sen kärsi kääntää kasiin asti pienemmälle mut sit se rupes syömään saundista jotain pois. Pienemmillä masterin asennoilla saundi oli jotenkin ponneton ja mitäänsanomaton. Eli mulla oli master aina vähintään kasilla ja volaa sit tilanteen mukaan. Tää oli siis ultralineaarinen vahvari, eli puhdasta kliiniä löytyi yli tarpeiden.

Mulla on kanssa 79' Pro Reverb, mutta siinä on ohitettu se ultra linear kytkentä. En osaa ottaa siihen kantaa tai en ole varsinaisesti huomannut mitään, että masterin eri asennot söisi soundia. Sillä on se oma luonne kyllä muuten, että joko siitä pitää tai ei.
Stone
22.03.2022 15:29:22 (muokattu 22.03.2022 15:37:35)

Kuha: Kun viimeksi oli Pro niin nämä laitoin, aivan passelit on:

https://www.uraltone.com/kaiuttimet … tarakaiutin-12-8ohm-75w-96-1db.html

Harkinnan arvoinen myös:

https://www.uraltone.com/kaiuttimet … tarakaiutin-12-8ohm-75w-99-8db.html

Pitkän harkinnan jälkeen päädyin WGS ET65 elementteihin, kun niitä suositeltiin hillitsemään fenderin melko ohuen kimakoita treblejä.

https://uraltone.com/wgs-et65-65w-8ohm.html

Sisäänajoa tämä vielä hieman tarvitsee, mutta onhan tämä selkeä parannus jo nyt. Ei ole enään piikikkäitä treblejä ainakaan vaivana. Varsin hyvä balanssi, mutta äänekäs pirulainenhan tämä toki on.
Vaikkei tätä ole särökoneeksi varsinaisesti kehitettykään, niin jokatapauksessa nyt overdrive pedaalit toimivat luontevammin kuin orig. fenderin elementeillä. Näin minä ainakin koen.
Kliini monsteri.
Stone
19.06.2023 20:51:30

Olen tässä miettinyt ajatusta ja modin toteuttamista, kun porukka on tehnyt tai teettänyt "blackfaced" modeja SF pro reverb fendereihinsä, että onko se muutos sitten niin iso tai huomattava vs. että sen jättäisi alkuperäiseksi?
No onhan tuo aika subjektiivinen näkemys varmasti, että miten kukin kuulee sen...
msalama
20.06.2023 07:00:10 (muokattu 20.06.2023 07:00:26)

No sanovat, että SF Pro Reverbin kytkentää muutettiin CBS:n aikana melko lailla, joten saattaisihan se kannattaakin? Tai sitten teet kuten mä, eli hommaat SF Vibrolux Reverbin koska sitä ei koskaan ryssitty UL-kytkennällä tai mastervolalla. Tosin poikkeaahan se CBS:n AA270-kytkentä blackfacesta siinäkin, mutta tietääkseni vähemmän...
Tuuttiin tää tehtiin. Eli yx urbaano 70-luvun ikikakara jälleen vauhdissa: https://maxnomeno.bandcamp.com/
msalama
20.06.2023 07:10:58

Niin joo, yksi helpohko modi on todellisen biastrimmerin lisääminen bias balance-kytkentään ja sitä noille nyt ainakin on tehty.
Tuuttiin tää tehtiin. Eli yx urbaano 70-luvun ikikakara jälleen vauhdissa: https://maxnomeno.bandcamp.com/
harryk
20.06.2023 08:49:42

Stone: Olen tässä miettinyt ajatusta ja modin toteuttamista, kun porukka on tehnyt tai teettänyt "blackfaced" modeja SF pro reverb fendereihinsä, että onko se muutos sitten niin iso tai huomattava vs. että sen jättäisi alkuperäiseksi?
No onhan tuo aika subjektiivinen näkemys varmasti, että miten kukin kuulee sen...

Olemme tehneet kymmeniä black face modauksia vanhoihin Fender vahvistimiin. Siinä muutetaan muutamia komponenttiarvoja lähinnä vaiheenkääntäjästä. Modaus ottaa n. 1 tunnin jos mitään ihmeempää muuta ongelmaa ei löydy.
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
Stone
20.06.2023 15:26:17 (muokattu 20.06.2023 15:46:55)

harryk: Olemme tehneet kymmeniä black face modauksia vanhoihin Fender vahvistimiin. Siinä muutetaan muutamia komponenttiarvoja lähinnä vaiheenkääntäjästä. Modaus ottaa n. 1 tunnin jos mitään ihmeempää muuta ongelmaa ei löydy.

Tästä on tuo UL-kytkentä poistettu tai ohitettu ainakin jo.
Mitä se 'blackfaced' kytkentä käytännössä muuttaa vahvistimen luonteessa? Mikään ideaali särökonehan ei tällainen SF Pro reverb tietenkään ole, jos se blackfaced modi edes hieman lisää pientä reunasäröä, niin se voisi olla hyväkin juttu.
harryk
20.06.2023 16:28:52

Stone: Tästä on tuo UL-kytkentä poistettu tai ohitettu ainakin jo.
Mitä se 'blackfaced' kytkentä käytännössä muuttaa vahvistimen luonteessa? Mikään ideaali särökonehan ei tällainen SF Pro reverb tietenkään ole, jos se blackfaced modi edes hieman lisää pientä reunasäröä, niin se voisi olla hyväkin juttu.

Jos muistan oikein, siinä muutetaan vaiheenkäääntäjän anodivastusten arvoa niin, että särösaundi paranee monen mielestä. tämän lisäksi sieltä poistetaan muutama turha konkka saundia pilaamasta.
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
von spets
20.06.2023 19:38:42
Mulla on AB763-johdannainen itsetehty vahvari jossa oli Blackface -tyylinen pääteosasto. En kuitenkaan tykännyt 6L6-säröstä, joten modasin Silverfacen suuntaan. Säröt otan purkeista ja homma toimii nyt ainakin mulla paremmin kun säröä ei tule niin paljon matalammilla voimakkuuksilla.
6V6:lla vois toimia paremmin pääteputki/vaiheenkääntäjäsärö?
Stone
20.06.2023 20:20:15

harryk: Jos muistan oikein, siinä muutetaan vaiheenkäääntäjän anodivastusten arvoa niin, että särösaundi paranee monen mielestä. tämän lisäksi sieltä poistetaan muutama turha konkka saundia pilaamasta.

Kuulostaa siiten ihan potentiaaliselta idealta, kiitos.

von spets: Mulla on AB763-johdannainen itsetehty vahvari jossa oli Blackface -tyylinen pääteosasto. En kuitenkaan tykännyt 6L6-säröstä, joten modasin Silverfacen suuntaan. Säröt otan purkeista ja homma toimii nyt ainakin mulla paremmin kun säröä ei tule niin paljon matalammilla voimakkuuksilla.
6V6:lla vois toimia paremmin pääteputki/vaiheenkääntäjäsärö?

Tuossa omassa SF Pro reverbissa on aivan hitusen säröä, jos sen kääntää vaan täpöille. Monesti olen Fulldrive 2 pedaalilla sitten säröttänyt lisää. Puhutaan yhä sellaisesta reunasäröstä tuolla setupilla. Miksikään särömonsteriksi ei ole tarvetta kuitenkaan muuttaa sitä.
Hyviä pointteja muuten sinulla myös!
varakeef
01.07.2023 20:42:13
Nyt en muista on Pro Reverbistä koskaan tehty ultralineaarista versiota, siis jotain 70-wattista. Se olisi olennainen muutos.

Alkupään SF:t ovat kyllä oikein hyvän kuuloisia sellaisenaankin - en muista että joku Kivipjan vuonna 90-tekemä mustanaamiointi olisi vahvistintani olennaisesti muuttanut.

Helpoin modi on normaalikanavan poistaminen käytöstä, yksi etuasteputki pois niin se on siinä. Hiukan jäntevöityy särö.
Rosvovaltio pitäköön suolakurkkunsa
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)